Gå til innhold

Er Maxtor Diamondmax en "ATA" harddisk?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Maxtor Diamondmax 40 GB plus/2 MB Cache.

Har greid å rote bort alle papirer til denne, og lurer på om er tilkobling for ATA til den? Nå er jeg nyplanta og grønn når det gjelder ATA, og har nettopp fått HK med serial ATA tilkoblinger.

Når jeg sjekka HD med Aida32, så sto det bl.a : ultra ATA 133.

Betyr det at den kan kobles på kortet med ATA kabel? Ser ikke noen plass bak på HD som ligner på serial ATA kabelen som fulgte med.

Noen som har peil?? :dontgetit:

 

##Topic er kraftig endret av moderator - vennligst la oss slippe å gjøre dette igjen ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en P-ATA, hvor p'en står for parallell, tidligere kalt IDE. Denne typen harddisker kobles til en 40-pins kabel. IDE-betegnelsen ble brukt til disker som opererte på PIO-mode (under 20 MB/s). Din disk på 40 GB bruker UDMA-grensesnittet, og kan da kalle disken din en ATA-disk. Du kan da selvfølgelig ikke bruke S-ATA kabler på denne disken.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

For å få utnyttet båndbredden på nye harddisker, må 40-pins kabelen ha 80 ledere. Du kan se om kabelen er en 80-leder hvis du ser at hver leder er ganske tynn. Hvis du derimot ser at hver leder er tykk, er da dette en gammel 40-pins kabel, og vil maks kunne utnytte UDMA33, dvs 33 MB/s, uansett om disken du har, skulle være en ATA-100 disk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...