Gå til innhold

MSI HK problemer med ny OS innstalasjon


walestr

Anbefalte innlegg

Hei

Har problemer med å instalere Win XP på en MSI maskin... AMD XP 1,1G pros.

Det går greit helt til det liksom er lastet inn det som trenges for instaleringa. Da kommer det faktisk blåskjerm... "" unmountable_-boot_volume "" er bedskjeden som står øverst + en masse annen tekst. Jeg har byttet disk...gjort , tror jeg alle mulige innstillinger i bios...men samme forb.... blåskjermen.

(det skjer med home og proff.. altså ingen problem med CD'n) JEg har formatert HD i en annen maskin.

byttet om rambrikker....

 

Tror det kan være en innstilling jeg ikke finner i bios.... ALt var sikekrt greit intill maskineieren loadet default bios.... etter det har ikkno vært greit!

 

Noen som har oppsettet for bios?? eller har et godt tips...??

 

Roger

[email protected]

 

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved installasjon av xp trykk F5 helt i starten (de få sekundene når det står

trykk F6 for spesifikasjon av reid eller andre drivere etc.)

 

F5 gir deg manuell mulighet til å velge ACPI HAL.

Scroll med piltastene og bypass windows xp autosensing av dette og velg

"Standard PC" .

 

Dette er oppskriften å benytte hvis du har eldre bios eller bios som ikke er full ACPI compliant .

Normalt for single prosessor så skal det velges "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

unmountable_-boot_volume Betyr at OS ikke får tilgang til Harddisken , dette gjøres f.eks med hensikt i Novell når de kjører vedlikehold på systemdisker ; de "DISmountes" for at systemet ikke skal kunne ta de i bruk.

 

Hvis en harddisk/partisjon dukker opp i Diskbehandlig (på oppegående system) med navn / stasjonsbokstav så er den "Mounted" . Dette styrer du ved å høyreklikke i diskbehandling og velge "Merk partisjonen som aktiv" .

 

 

Nå har jeg ikke sett dette under installering - jeg ville ha formatert partisjonen under installasjonen .

Endret av petvar
Lenke til kommentar

Hei

HD er formatert....

jeg kommer ikke så langt i instaleringa at jeg får gjort det der, men har farmatert i en annen maskin (også med XP) for orden skyld..Det er snakk om original XP LOVLIG

Jeg har instalert XP via en annen maskin på disken og satt den tilbake i problem maskina.. Da kommer det igjen blåskjerm , men tidligere. Den starter og vil forsøke og kjøre fra HD...som starter ...men ender i blåskjerm nesten umiddelbart. Jeg tror faktisk at det er IDE kontrolleren på HK som har tatt kvelden?? Nooen som har vært ute for dette?? Kan IDE kontrolleren ta kvelden uten at feks flash bios osv... vil merke noe til feilen.??

 

Fortsat maskin med trøbbel.. selv om det nå går mot nytt HK. ...

Roger

[email protected]

Lenke til kommentar
Jeg har instalert XP via en annen maskin på disken og satt den tilbake i problem maskina.. Da kommer det igjen blåskjerm , men tidligere. Den starter og vil forsøke og kjøre fra HD..

 

Det skal ikke gå an å kjøre en installasjon som er lastet på en annen maskin - uten å kjøre system repair først(?) - ihvertfall ikke hvis du har restartet fra HD under installasjonen (etter at du har skrevet inn maskinnavn og Adm-Passord) i den andre maskina ; Da har Windows allerede lastet inn drivere for (chipsett og kontrollere på) det andre HovedKortet - og det blir som regel feil .

Du får altså ikke installert skikkelig uten CD , evt fra kopi av denne på Harddisken .

---

Siden du fikk formatert på den andre maskina burde HD være ok og "Mounted" , men hvis du formaterer fra installasjonsCD'en skal det ihvertfall ikke være grunn til HD-problemer.

Lenke til kommentar
Jeg har instalert XP via en annen maskin på disken og satt den tilbake i problem maskina.. Da kommer det igjen blåskjerm , men tidligere. Den starter og vil forsøke og kjøre fra HD..

 

Det skal ikke gå an å kjøre en installasjon som er lastet på en annen maskin - uten å kjøre system repair først(?) - ihvertfall ikke hvis du har restartet fra HD under installasjonen (etter at du har skrevet inn maskinnavn og Adm-Passord) i den andre maskina ; Da har Windows allerede lastet inn drivere for (chipsett og kontrollere på) det andre HovedKortet - og det blir som regel feil .

Du får altså ikke installert skikkelig uten CD , evt fra kopi av denne på Harddisken .

---

Siden du fikk formatert på den andre maskina burde HD være ok og "Mounted" , men hvis du formaterer fra installasjonsCD'en skal det ihvertfall ikke være grunn til HD-problemer.

Hei

Jeg ville gjerne formatere fra denne maskina , men den kommer ikke så langt at det er mulig før den "blacker" ut og gir blåskjermen.

Derfor gjorde jeg forsøket med instalering på annen maskin..( den andre maskin er med samme chippsettet på HK)

 

nytt HK er bestillt..... :D håper bare at det e rHK som er vrak og ikke noe annet som lurer meg...

 

Roger :cry:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...