Gå til innhold

Litt mer stille, men ikke nokk


Buddy

Anbefalte innlegg

Bygget meg en "multimediaPC, Micro-ATX, AMDxp2500, Radeon atlantis 9600, vifteløs. (Hater Pc Støy). Skulle Bestille meg meget stillegående cpu vifte. Fikk lyst til å prøve den, hadde jo en cpu kjøler , speeze vulturspin, med 80x80 mm 21 DB (oppgir de :cry: ) liggende å slenge, Fortron 200W strømforyning med noise killer. Maskina gikk jo som bare det , superklar DVD avspilling, grei nok sououndlyd (Insp.T5000). Dempa lyden på surrounden, hmmm, første gang jeg så Lord of the Rings hva det ikke en "Fly" lyd med på filmen. Neida, var nok den evindelige PC som dura. JaJa bare å bestille en mer stillegående cpu kjøler.

 

Så kom jeg på at hadde ei 80x80 mm papst 12 DB (kabinettvifte) vifte som jeg ikke brukte. Måtte vel gå an å prøve. Skifta ut vifta på "Spinnvillen", satte system shut down på cpu temp 60 grader. Fyrte opp systemet, jodå nå var det bare PSU som kunne høres, men Fortron psu, gikk for fult, irriterende luftstrøm sus fortsatt, frem med dremeln, kappe bort "gorrjerngittret" bak PSU vifta, joda rimelig stille ble det.

 

Men nå måtte jeg jo teste om en 12 db papst vifte kunne gi nok kjøling, 48 timer , med spilling, dvd titting, musikkavspilling + ting som fikk cpu load på 80-100% konstant holdt tempen seg på 52 grader, er vel ikke helt galt det. ?

 

Tror det skal letes lenge etter mer stillegående CPU kjøler. :thumbup: , men er helt sikkert overklokkerns mareritt :green:

 

Bruker heller ikke kabinettvifte, system temp lå stabilt på 38 grader.

 

Skulle gjerne hadd tips om en enda mer stillegående strømforsyning en Fortron for micro-ATX kabinett, max 5 cm bred.

 

(Svarten ska æ korrigere fleie skriefeil, så får æ aldri sport om tips på dæn PSU'en)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er artig å lese om folk som går for stillhet sitedet for bare effekt. Sannheten er vel at de nyeste CPU'ene er mer en kraftige nok for vanlige gjøremål. Sipill gjør seg jo godt som TV spill da, og det kommer mer og mer etterhvert. Pc'en kan jo egentlig mer eller mindre droppes for dette formålet.

Stillhet er gull!

 

Et par spørsmål:

Siden du benytter 80x80 papst på CPU'en, så benytter du en overgang fra 60x60?

Hånderer denne papstvifta mottrykket? Lar du den suge eller blåse?

Har lurt på å benytte denne selv til formålet.

 

Hva med harddisken? Hva har du valgt her?

 

PSU'en kan jeg ikke hjelpe deg med, men vet hva jeg ville valgt for ordinært kabinett.

Lenke til kommentar

Måtte nå frem med målbåndet, SpeezeVulturspin kommer med ei påmontert 80x80 mm vifte, og ei diger alemiumsblokk, den e jo ei Billigløsning", jeg lar den blåse ut av kabinettet, det micro-ATk kabinettet jeg bruker (Egen Import, fant ikke noen her i Norge som jeg syntes hadde litt stil over seg), har dukt (trakt) slike at lufta som papst vifte trekker gjennom kjøleribben blåses rett ut av kabinettet.

 

Når det gjelder hardisk, der er det etter min mening bare en, Seagate Barracuda.

Skjermkort min favoritt, radeon9600 atlantis, vifteløs.

 

Men som sagt det e "dein fordømte strømforsyninga" æ ikkje får gjort meir med :cry: .

 

Kraftigste eksterne strømforsying (vifteløs) jeg til nå har funne tak i yter kun 60W, og egneser seg kun til mini-itx. :angry: , bruker den til en minimaskin, med et Via M1000 hk, og et mini kainett, flortt sak, men det kreves 2 x 40*40 mm vifte der, så den er ikke lydløs nok. Og tru mæ, papst sine 18DB 40x40 vifte va søppel i forhold til dæm æ har i. (lydmessig).

 

Ei ekstern vifteløs strømforsyning på 200-250W W, å for en drøm :love: hadde vært min Drøm :love:

Lenke til kommentar

har kun 2 120 mm papst vifter i pc'n, har vannkjøling, modda eheim pumpe, 240 mm raddis, vannavkjølt cpu/hdd/skjærmkort/chipset og også PSU.

 

Bruker aquacomputer... heh....

 

eneste som lager hørbar lyd er småtikking fra hdd (veldig dempet, inni aquacomuter hdd kjøler, maxtor 200gb ata 133 7200 rpm).

 

Det som bråker, er cd rommene. ellers hører du ikke papst viftene....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...