Gå til innhold

Itanic vs K9 The Widowmaker. sjøPU slag!


Knick Knack

Anbefalte innlegg

http://www.theinquirer.net/?article=14257

 

I følge the INQ har P4 linja ikke de helt store fremtidsutsiktene. (vel, ta alltid de folka med en neve salt hva "detaljer" angår)

 

Uansett har de merket seg at Intel foretrekker å prate om Pentium M og Itanium på IDF (Intel Developer Forum) som ble avsluttet i går. De mener Pentium M baserte prosessorer kommer til å overta store deler av desktop markedet. Jeg gir en ubetinget :thumbup: til det! De nye BTX kabinettene som så se på IDF er som skreddersydd for kontorlandskapet. Med en Pemtium M innabords så skulle ikke kassa bråke noe heller!

 

The next big mobile core is called Merom, and it is not just a tweaked and re-tweaked Banias, it is a completely new core, PM2 for lack of a better way of putting it. Look for big advances there.

 

Merom is expected to have large changes to it to make it top the last core by 20-30% clock for clock, basically pummel it senseless. When you pull out the power savings bits, and tweak for speed, not watts, you get more, well, speed.

 

Itanium på sin side er ventet å ta over i servermarkedet ved å levere topp ytelse til en pris i samme området som Xeon. Den får Dual core, SMT og en ny FSB. Frekvensen ligger foreløpig på lusne 1.5GHz og er ventet å øke til minst 1.7GHz i det nærmeste. (Madison9M) Men så opererer da også Itanium med en IPC som i praksis er umulig å oppnå på en RISC eller CISC arkitektur.

 

It looks like Intel is finally going to get everything on the same page in 2007, Merom, Conroe and Tukwila. If they pull it off, and the performance targets meet what we heard, AMD damn well better execute with the K9. From what everyone is saying at IDF, the attitude inside Intel is now fool us once, shame on you, fool us again, shame on you. Fool us a third time, we will put several key people on the fast track to nowhere, give a massive slap in the fact to the Hillsboro design philosophy, and move on.

 

Blir dette senarioet virkelighet?

sixfourbits.jpg

 

Vel det er lov å drømme for x86-64 tilhengere. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempebra bilde! :thumbs:

 

At Xeon nå blir 64-bits gjør i beste fall Itanium til et nisjeprodukt, noe også IDF bar preg av da ingen nyheter som ikke tidligere er kjent ble presentert på dette området. Det eneste området så Itanium har "vunnet frem" er oppgradering av tidligere PA-RISC og Alpha systemer som ble avlivet av HP/Intel. Nå som Xeon med 64-bits støtte blir tilgjengelig så tror jeg Itanium blir overlatt til seg selv, avtar salget så er det slutt før eller siden.

 

Hva mener du med "K9 The Widowmaker" egentlig, eller var det en dårlig spøk? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva mener du med "K9 The Widowmaker" egentlig, eller var det en dårlig spøk? :dontgetit:

LOL stått opp på feil bein i dag snorreh?

 

*telle hvor mange ganger jeg er blitt beskylt for ikke å ha humor av snorreh*

 

Ble en del ja :no:

 

Er det galt å slå vitser på navnet til AMD produkter nå? Jeg forstår et det er greit å vitse med Intel. De er jo store stygge ulven... men at det dermed var galt å nagle en slik kombo som Itanic vs K9 The Widowmaker til tapeten?? jaja du om det

 

Forøvrig diamentralt uenig med deg anngående fremtiden til Itanium, men har selvsagt ingen planer om å diskutere det. Bare konstanterer faktum, og vi vet jo begge at ingen kommer til å skifte standpunkt.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg var litt trøtt så jeg tok den ikke med en gang - morsomt :cool:

 

Itanic kjemper en håpløs kamp, ettersom den blir angrepet fra alle kanter og ikke bare fra AMD. Nå også fra sine egne siden Intel kommer med 64-bits Xeon, og da holder det ikke for Itanium å lokke bare med 64-bits lenger. Hva gjelder ytelse har den fortsatt masse å bevise, og jeg som de fleste andre er langt ifra overbevist her. 9MB cache vil sikkert hjelpe litt, men også øke prisen tilsvarende og i dag er folk veldig prisbeviste så det kan bli et problem. Skulle ikke forundre meg om Itanium emulerer AMD64 etterhvert ;)

 

Who sank Itanic? :D

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...