Gå til innhold

Beste bærbare til musikk produksjon


Anbefalte innlegg

HEi,

 

Skal bytte ut den stasjonære og trenger noen gode råd for kjøp av bærbar.

Blir veldig glad om noen der ute kan dele erfaring ang. bærbar til musikk produksjon, :blush:

 

har lest at den nye pentium m pross, ikke er egnet til dette,

og at dell sine heller ikke er bra til dette formålet??

Noen andre merker og anbefale???

 

Tusen takk,,

 

Vennlig hilsen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hvorfor pentium-M og dell skal være dårlige til musikkproduksjon!? Skal du prosessere mye lyd så tar jo dette cpu-kraft, og en P4 prosessor på over 3ghz vil nok være raskere enn en p-m 1.7ghz. Men det er vel en grunn til at du ønsker bærbar maskin også? En p-m basert maskin har bra batterikapasitet, som regel lavt støynivå og er mindre enn maskiner basert på stasjonære cpu'er.

 

Hvorfor dell skal være dårligere enn noe annet vet jeg ikke. Til seriøs lydproduksjon bør du uansett kjøpe et eget lydkort. Sound1.no har flere indigo kort.

 

Vanskelig å anbefale noe spesielt hvis du ikke sier hvor mye du vil bruke. Du får brukbare løsninger fra 13-14k totalt. Er dette din prisklasse bør du velge dell, har du tenkt å bruke over 20k ville jeg vurdert HP/Compaq eller IBM.

 

Knut

Lenke til kommentar

takk for responsen knut!

 

jeg vet veldig lite om bærbare og grunnen til at jeg er usikker på p-m prossesoren er kun utifra hva jeg har plukket opp i ulike forum ang musikk...

Lydkort og lign. kan jeg , så der trenger jeg ikke info(regner med at jeg kjøper det nye m- audio firewire boksen slik at strømforsyning kan tappes direkte fra maskin)

 

pris er forsåvidt ikke et tema da jeg jobber til jeg får det jeg trenger og så skal jeg ut å reise med musikken.

 

det jeg ønsker er forsåvidt 800MHz bus, 1Gb ram, 7200rpm og p4 3Ghz men har problemer med å finne denne kombinasjonen.....

 

..??

Lenke til kommentar

Fujitsu Siemens D1840 med p4 3ghz 800mhz bus er et bra alternativ hvis ytelse er det viktigste. Maskina har kun 256mb minne, men dette er veldig enkelt å gjøre noe med. Velger du å bestille en slik maskin går det helt sikkert bra å få en deal på denne levert med 1gig ram. I tillegg må du be om å få levert maskina med raskere HD, skal vel la seg gjøre det og.

 

Skulle det by på problemer å få levert FS maskina med de specs du ønsker så kan helt sikkert multicom hjelpe deg. Dette kan være et alternativ. Disse Elitegroup maskinene er ikke særlig støysvake!

 

Men! Deisse maskinene er ikke veldig bærbare! De veier rundt 3.5kg, og har endel viftestøy. Så er du ute etter noe lite og lett med bra batterikapasitet er ikke dette veien å gå. Er disse faktorne uviktige så er disse bra alternativ!

 

K

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Musikkproduksjon trenger som oftest ikke så mye CPU kraft. Det spørs helt hva du skal gjøre, men vanlig lydopptak som er det som er mest vanlig å bruke en laptop til holder en Pentium -M prosessor fint.

 

Når det gjelder firewire er det ingen laptoper som har 6 pins kontakter. Det vil da si at ingen av dem leverer strøm til firewire enhetene. Det er også få bærbare som takler å levere nok strøm til usb baserte lydkort som kan få strøm via usb.

 

Av bærbare så ville jeg nok sett etter en Pentium -M maskin. PSdata har en fin tundra (1557), dell har et par greie i i8600 og d600. HP har også noen som klarer seg bra i nx6000/7000/8000, men det er ikke så lett å velge en raskere harddisk for disse.

 

IBM sine maskiner er også selvsagt meget bra til slik bruk, men ofte ganske dyre. En stor fordel med IBM maskiner er at de er svært solide og tåler endel hard bruk.

 

Nyere 5400 rpm disker klarer å lese og skrive data i over 15 MBps noe som bør holde til svært mange spor.

Lenke til kommentar

ser etter samme selv...

 

pentium m har fått mye skryt i bl.a sound on sound (bladet du kjøper på narvesen)

+ andre steder...

 

http://www.kvr-vst.com

her har jeg og lest litt, hvis jeg ikke husker helt feil..

 

tror jeg går for tundra 1557 selv, (fra psdata).

cl50 fra whitebox tror jeg også er en bra maskin (men vet ikke helt med whitebox)

du kan også kjøpe den (dyrere) hos zepto

 

1gig ram 7200 og slikt får du hvis du ønsker det (hos de fleste)

 

6pins firewire finnes bare på powerbook og ibook

 

jeg ville ikke gått for dell... (tvilsom kvalitet)

jeg ville kjøpt ibm hvis jeg hadde hatt så mye penger (uovertruffen kvalitet)

 

at bussen er på 800mhz har ingenting å si i segselv

pentium m har 400 og det skal holde bra (en 1.7 pentium m yter omlag som en 3ghz p4)

 

mitt råd er iallefall: sats på en pentium m maskin og få en maskin du kan bli glad i.

å kjøpe en pentium-4 maskin er fra min synsvinkel det samme som å kjøpe et monster;

som konstant går tom for batteri, veier mye, er klumpete , freser mot deg med di stygge viftene sine og brenner deg på låret..

 

hvilke programmer tenker du å kjøre foresten?

Endret av stamfar
Lenke til kommentar

Vil bare få henge meg på her og skryte av IBM når det gjelder kvalitet. <sitter nå her på en T22 PIII 900MHz. Vises nesten ikke at den er brukt. T41(p) er helt syke maskiner når det kommer til pris/ytelse/vekt. Du får en T41 med Pentium M 1.4 til 16k + mva. Det er ufattelig mye bærbar for pengene.

 

Skal du derimot ha bussdrevet lydkort er nok Apple eneste vei å gå. Bruker selv en PowerBook med eksternt FW utstyr, og dette funker prima.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett så er du ikke batteri kapasitet så fryktelig nøye, da jeg regner med at du ikke skal sitte i parken å spille inn musikk men er mer ute etter å ha en pc som du kan ta med deg fra hus til hus(eller andre steder hvor det er strøm kontakter) og ta opp musikk.

Hvis du skal bruke effekter og softsynther så er prossessor alfaomega. Så jeg ville nok ha droppet Pentium M av den grunn(jo mer kraft jo bedre) Jeg ville hatt enten 768 eller 1024 mb ram.

Sjekk også hastighet på harddisk, de fleste maskiner leveres med en 4200rpm disk og du bør ha en 5400rpm helst en 7200rpm(whitebox leverer 7200rpm disker til bærbare)

Sist men ikke minst, glem det integrerte lydkortet!(Dette er du jo klar over siden du skal ha ett m-audio kort)

Lenke til kommentar
anbefaler følgende: ikke skrivebordsprosessor da de bråker endel, sats på pentium m, og et ekstern lydkort (audigy 2) er et must!veldig få bærbare har lydkort som er spesielt egnet til musikk-produksjon. helst en 5400-disk og mye ram anbefales også. tundra 1557, inspiron 8600, asus m6800 etc. er gode alternativ for deg etter min mening.

Sitter selv og tar opp musikk til demotapes hjemme. Jeg sitter rett ved siden av min sterkt støyende stasjonære datamaskin og dette har liten effekt på opptaket. Eksternt lydkort fra creative er laaangt fra bra nok, blandt annet er latency på de eksterne kortene deres altfor dårlig. Det lydkortet han allerede har valgt seg er 50x bedre alternativ...

Lenke til kommentar
anbefaler følgende: ikke skrivebordsprosessor da de bråker endel, sats på pentium m, og et ekstern lydkort (audigy 2) er et must!veldig få bærbare har lydkort som er spesielt egnet til musikk-produksjon. helst en 5400-disk og mye ram anbefales også. tundra 1557, inspiron 8600, asus m6800 etc. er gode alternativ for deg etter min mening.

Sitter selv og tar opp musikk til demotapes hjemme. Jeg sitter rett ved siden av min sterkt støyende stasjonære datamaskin og dette har liten effekt på opptaket. Eksternt lydkort fra creative er laaangt fra bra nok, blandt annet er latency på de eksterne kortene deres altfor dårlig. Det lydkortet han allerede har valgt seg er 50x bedre alternativ...

Dette variere jo veldig på hvilken mikrofoner som blir brukt.

Bruker man rør-mikker med høyt innputt kan man ikkje ha støy

i samme rom, de fanger opp det meste. Og i en studio-situasjon

er ingenting bedre enn gode rør-mikker..

 

Creative kort vil ikkje eg heller anbefale, se heller på systemene

til f.eks DigiDesign -> www.digidesign.de

Lenke til kommentar
Ingen tvil. Til musikkproduksjon er mac beste alternativ.

 

Sjekk programmet som følger med i pakken:

 

http://www.apple.com/ilife/garageband/ :thumbs:

Tipper han heller vil ha en pakke som cubase eller cakewalk. Det at apple er mye bedre enn pc til musikk er bare en myte. De er like bra til det bruket begge to. Det som var problemet før var at mye av den proffe softwaren var mac-only(protools og logic feks.) Slik er det ikke nå lengre. En bærbar mac koster mye mer enn en bærbare pc så hvis budsjettet har noe å si så ville jeg valgt en bærbar pc. Det som kanskje er ett problem i forhold til musikk produksjon og datamaskiner er støypåvirkning fra maskin deler ikke i pcen, men siden han skal ha ett eksterntlydkort tviler jeg på at dette vil være noe problem.

 

Hvis jeg skulle hatt en bærbar til musikkproduksjon only, så ville jeg kjøpt en P43.2 ghz bærbar med 768/1024 mbram og en 60gig 7200 disk. Så ville jeg også ha kjøpt med en ekstern større disk(160 gig 7200 rpm disk) som jeg hadde brukt som lagring av prosjekter. Da er du 100% mobil, hvis du skal til miksing; ta med harddisken kun. Skal du ta opp noe, ta med bærbar,lydkort og harddisk. Skal du vise noen musikken du har laget, lag sangene til mp3 og ta med maskina. Da er du sikret i forhold til både mobilitet, lagringsplass og ytelse.

Lenke til kommentar
takk for responsen knut!

 

jeg vet veldig lite om bærbare og grunnen til at jeg er usikker på p-m prossesoren er kun utifra hva jeg har plukket opp i ulike forum ang musikk...

Lydkort og lign. kan jeg , så der trenger jeg ikke info(regner med at jeg kjøper det nye m- audio firewire boksen slik at strømforsyning kan tappes direkte fra maskin)

 

pris er forsåvidt ikke et tema da jeg jobber til jeg får det jeg trenger og så skal jeg ut å reise med musikken.

 

det jeg ønsker er forsåvidt 800MHz bus, 1Gb ram, 7200rpm og p4 3Ghz men har problemer med å finne denne kombinasjonen.....

 

..??

btw, faren min har det nye m-audio firewire lydkortet og det rokker! :)

Endret av Ikon
Lenke til kommentar

Takk for all responsen og de gode forslagene folkens! veldig satt pris på.

 

La meg gå litt dypere

 

grunnen til at jeg er mer beskymret over p-m prosessorene, enn støy(som nevnt over er egentlig støy fra maskin ikke et særlig stort problem med ekst bokser og lange mic kabler:)... er at jeg først og fremst driver med software basert lyd produksjon. Der eff og plug in prosessering og soft samplere står svært sentralt! Jeg tror(vet ikke) p4 pros er best der.

Sammtidig trenger jeg et kort med gode mic preamper og gode routing muligheter samt lav latency.(audegy er utelukket da dette ikke duger til proff lyd prod)..

Jeg viste ikke at firewire til bærbar ikke har 6 pin, dermed utelukker dette også da m-audio kortet hvis dette er riktig. Da faller valget på det nye Mackie spike kortet(usb) med innebygget dsp shark prosessor!

Maskinen skal først å fremst brukes til live konserter(elektroniske musikk sett)

samt hjemme produksjon m vocal, så stabilitet er et must!!!

Mac er foreløpig utelukket(ikke noe stygt om mac altså), grunnene er mange.

Blant annet har jeg alt software til pc samtidig som jeg kjenner win best...

Prog jeg jobber med er cubase og ableton live, gjerne linket sammen med rewire til hjemme prod. Og Ableton til live sammenheng ute.....

noen med erfaring med hp eller compaq?(kan få dette billig internt gjennom en venn som jobber der.....

 

Vennlig hilsen

 

Rune

Lenke til kommentar
Jeg viste ikke at firewire til bærbar ikke har 6 pin, dermed utelukker dette også da m-audio kortet hvis dette er riktig.

Alle mac'er har 6 pins firewire kort.

Til PC får du kjöpt PCMCIA kort som har 6pins firewire kontakter.

Edit: De ekstra 2 pinnene er til å drive ström tror jeg så hvir lydkortet har egen strömadapter så skal det uansett funke med en 4 -> 6 pins kabel.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...