Gå til innhold

Radiator Kjøling med 2 stk Vifter!


Anbefalte innlegg

Jeg har anskaffet waterchill settet til astek, casemodda kabinettet, laga ett hull i toppen og festet radiatoren dær. Så monterte jeg to stk 120mm vifter, det som fulgte med, og ett jeg kjøpte hos microplex, Smartcooler vifte, 103m³/time,27dB(A). Da har jeg fikset d slik at smartcooler vifta er øverst og vifta som fulgte med henger under og kjører på 7v. Smartcooleren kjører på default. Begge suger luft innover, inn i kabinettet.

 

Hørte fra en kamerat, at to vifter som kjører sammen parallelt nuller ut hverandre, noe jeg er uenig i. Prøvde å stoppe den vifta som var med waterchill settet, og da gikk faktisk tempen opp med 3-4c, når begge kjørte var d på normalt, idle 42-40c

Har pentium4 2.4ghz. Så er det noen som vet hva som lønner seg i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en skal ha to vifter i SERIE, som det virker som du har utifra beskrivelsen din, bør de dytte like mye luft begge to. Om ikke, skulle en tro at den trege bør ligge først i luftstrømmen. Hvis ikke vil den trege vifte bremse luftstrømmen fra den raske... ( Dette er luftstrømsteori fritt oversatt fra motorverdenen, altså turboer, kompressorer )

Aksiell vifter liker ikke mye mottrykk, men vanlige radiatorer har ikke mye mottykk. Det er derfor bedre å motere de i parallell. Da har hastighetsforskjellen mye mindre å si også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...