Gå til innhold

Fujitsu Siemens Amilo D 1840


TheOpiate

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg en Fujitsu Siemens Amilo D 1840

 

Intel P4 3,0 GHz HT, 512MB DDR-RAM, 80 GB HDD

 

Her står det litt mer: http://www.dinside.no/php/art.php?id=99507...on=tekniskedata

 

Prisen for min del vil ligge på ca. 14 000,-

 

Noen som har noen erfaringer med denne type maskin?

 

Er klar over at viftestøyen kan være litt vel høy og batteritiden litt liten, men dette vil plage meg i liten grad.....

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Treg harddisk, lite ram og lav oppløsning på skjerm. Om det betyr mye for deg, så er den ikke verdt det.

Er 512 MB DDR-ram lite og gir ATI Mobility Radeon 9600Pro 128MB DDR med tv-utgang dårlig oppløsning til bærbar datamaskin å være?

 

Hva er så å anbefale....?

256 mb ram står det på siden du linket til. Skjermkortet har ikke alt med oppløsningen å gjøre. 1280x800 aka WXGA er for lite. Sjekk ut 1557-erfaringer tråden.

Lenke til kommentar
Treg harddisk, lite ram og lav oppløsning på skjerm. Om det betyr mye for deg, så er den ikke verdt det.

Er 512 MB DDR-ram lite og gir ATI Mobility Radeon 9600Pro 128MB DDR med tv-utgang dårlig oppløsning til bærbar datamaskin å være?

 

Hva er så å anbefale....?

256 mb ram står det på siden du linket til. Skjermkortet har ikke alt med oppløsningen å gjøre. 1280x800 aka WXGA er for lite. Sjekk ut 1557-erfaringer tråden.

Jupp, så nå at det står det 256MB ram på siden, men i skrivet jeg har så står det 512..... Tror faktisk ikke at alt som står på den siden stemmer. Litt bedre det tilbudet jeg sitter med i hånden faktisk. Ellers så leste jeg om skjermkortet og skjermen tidligere på dinside.no og der ble det skrytt opp i skyene....

 

Uansett takk for at du bemerker disse tingene....

Lenke til kommentar

Jeg har nyrlig skaffet meg en slik, bare 2.8Ghz.

Jeg har ikke noe å utsette på støy, min forrige Dell 5150 hørtes ut som en hårføner i forhold. Kan ikke skjønne at støyen på Amiloen skal være noe å si på.

Mulig at de har forbedret dette senere..det vet jeg ikke.

 

Det jeg kan utsette den på er harddisken, enig i at den er noe treg. Amilon har tross alt bare en 4200 rpm disk. Denne kan evt. byttes ut med en 7200 rpm disk for rundt 1500,- og andre tingen jeg kan utsette på er at den leveres med lite ram.

Ellers syns jeg den er utrolig bra på alle områder.

 

Det som gjorde at jeg valgte denne pcen er at ytelsen ellers er vannvittig bra. Og med å sette inn mer ram og evt. harddisk bør det bli rå ytelse.

I tillegg rimeligere enn å gå for Zepto for eksempel. (Som har slått noe bedre ut i tester, kanskje bare dens 7200 rpm HDD som utgjør dette også..)

Nyinstallasjon av XP Pro og nyeste drivere,og maks ut av XP/ytelse ga 10157 i 3DMark01. Det bør være meget bra, også i forhold til pris!! :thumbs:

Lenke til kommentar
Jeg har nyrlig skaffet meg en slik, bare 2.8Ghz.

Jeg har ikke noe å utsette på støy, min forrige Dell 5150 hørtes ut som en hårføner i forhold. Kan ikke skjønne at støyen på Amiloen skal være noe å si på.

Mulig at de har forbedret dette senere..det vet jeg ikke.

 

Det jeg kan utsette den på er harddisken, enig i at den er noe treg. Amilon har tross alt bare en 4200 rpm disk. Denne kan evt. byttes ut med en 7200 rpm disk for rundt 1500,- og andre tingen jeg kan utsette på er at den leveres med lite ram.

Ellers syns jeg den er utrolig bra på alle områder.

 

Det som gjorde at jeg valgte denne pcen er at ytelsen ellers er vannvittig bra. Og med å sette inn mer ram og evt. harddisk bør det bli rå ytelse.

I tillegg rimeligere enn å gå for Zepto for eksempel. (Som har slått noe bedre ut i tester, kanskje bare dens 7200 rpm HDD som utgjør dette også..)

Nyinstallasjon av XP Pro og nyeste drivere,og maks ut av XP/ytelse ga 10157 i 3DMark01. Det bør være meget bra, også i forhold til pris!! :thumbs:

Dette høres veldig bra ut. Dette vil ikke bli en PC jeg vil bruke til de mest ytelseskrevende operasjonene da jeg allerede har en rimelig oppgående stasjonær PC. Hovedsakelig vil jeg bruke den til skolearbeid, jobb og når jeg er ute å reiser. Internett vil også bli brukt flittig på denne PC'en.

 

Åssen funker musikk og film på denne maskinen?

Lenke til kommentar

Her er spesifikasjonene som er gjelder for denne PC'en:

 

Fujitsu-Siemens AMILO-D1840

 

Skjerm: 15,4" TFT WXGA (widescreen) 1280 x 800 pixel

Prosessor: Intel P4 "Northwood" prosessor 3,0 GHz Hyper Threading

Minne:512 MB DDR SDRAM

Nettverk: 10/100 Mbps Onboard

Trådløst nettverk: Wireless LAN module 802.11b

USB porter: 3 stk USB 2.0

Firewire: Ja

Skjermkort: ATI Mobility RADEON 9600Pro, 128MB DDR, TV-ut

Harddisk: 80 GB IDE

DVD-spiller/DVDbrenner: 8x DVD/2,4x DVD+R/24x CD/16x CD-R/8x CD-RW

Lyd: VT 1612A

Høytalere: 2 x innebygget høytalere

Tastatur/mus: 2 Museknapper med scrollknapper

Kortleser for minnekort: SD/MS/MMC

Modem: 56K, V.90 internt modem

Vekt: Ca. 3,5 kg

Batterikapasitet: Ca. 2 timers drift

 

Inkludert i hver pakke er:

 

Microsoft Windows XP Home norsk operativsystem

Microsoft Internett Explorer (nettleserprogram til bruk mot Internett)

Microsoft Office 2003 standard Norsk (Word, Excel, PowerPoint, Outlook)

Interaktivt opplæringsprogram, norsk utgave

Norman Antivirus med Firewall (3 års gratis oppdatering via Internett)

MS Works Suite 2003 (bl.a. Encarta leksikon og Autoroute reiseplanlegging)

Adobe Photoshop Elements 2.0 (billedbehandling)

Gjenopprettingsmulighet

Leveranse hjem til din hjemmeadresse. (Fortrinnsvis kveldstid)

3 års Hjemme-PC forsikring

3 års brukerstøtte

3 års på stedet garanti for alt utstyret

3 års garanti for komplett stasjonær PC, bærbar PC og tilleggsutstyr.

3 års Telenor BASIS Internett abonnement

Lynvern

Praktisk ryggsekk

Lenke til kommentar
Treg harddisk, lite ram og lav oppløsning på skjerm. Om det betyr mye for deg, så er den ikke verdt det.

Er 512 MB DDR-ram lite og gir ATI Mobility Radeon 9600Pro 128MB DDR med tv-utgang dårlig oppløsning til bærbar datamaskin å være?

 

Hva er så å anbefale....?

256 mb ram står det på siden du linket til. Skjermkortet har ikke alt med oppløsningen å gjøre. 1280x800 aka WXGA er for lite.

1280x800 for lite? For lite for hva da? Det er jo helt perfekt!

Så og si alle websider er gjort for 1024x768 eller mindre og da er det unödvendig å ha noe mere til websurfing.

Når du ikke vet hva han skal bruke maskinen til så er det jo helt på jordet å si at den opplösningen er for lite. Jeg har samme maskinen selv og det funker fint til Photoshop, Illustrator osv. Til Flash blir det litt lite, men jeg har jo alltid en ekstern skjerm kopla til med mye höyere opplösning uansett!

Fargegjengivelsen på de fleste bärbare lcd skjermer er så dårlig at man uansett må ha en ekstern skjerm kopla til for å korrigere farger.

 

Det jeg synes er negativt med 1840 er stöy og treig hardisk. RAM kan man jo kjöpe mere av for en billig penge.

Lenke til kommentar
Jeg har nyrlig skaffet meg en slik, bare 2.8Ghz.

Jeg har ikke noe å utsette på støy, min forrige Dell 5150 hørtes ut som en hårføner i forhold. Kan ikke skjønne at støyen på Amiloen skal være noe å si på.

Mulig at de har forbedret dette senere..det vet jeg ikke.

 

Det jeg kan utsette den på er harddisken, enig i at den er noe treg. Amilon har tross alt bare en 4200 rpm disk. Denne kan evt. byttes ut med en 7200 rpm disk for rundt 1500,- og andre tingen jeg kan utsette på er at den leveres med lite ram.

Ellers syns jeg den er utrolig bra på alle områder.

 

Det som gjorde at jeg valgte denne pcen er at ytelsen ellers er vannvittig bra. Og med å sette inn mer ram og evt. harddisk bør det bli rå ytelse.

I tillegg rimeligere enn å gå for Zepto for eksempel. (Som har slått noe bedre ut i tester, kanskje bare dens 7200 rpm HDD som utgjør dette også..)

Nyinstallasjon av XP Pro og nyeste drivere,og maks ut av XP/ytelse ga 10157 i 3DMark01. Det bør være meget bra, også i forhold til pris!!  :thumbs:

Dette høres veldig bra ut. Dette vil ikke bli en PC jeg vil bruke til de mest ytelseskrevende operasjonene da jeg allerede har en rimelig oppgående stasjonær PC. Hovedsakelig vil jeg bruke den til skolearbeid, jobb og når jeg er ute å reiser. Internett vil også bli brukt flittig på denne PC'en.

 

Åssen funker musikk og film på denne maskinen?

Om du ikke skal ha maskinen som en arbeidshest, men bruke din stasjonäre til det så ville jeg heller kjöpt en bärbar med Pentium M prosessor. Sjekk ut Tundra fra psdata.no

Lenke til kommentar
Jeg har nyrlig skaffet meg en slik, bare 2.8Ghz.

Jeg har ikke noe å utsette på støy, min forrige Dell 5150 hørtes ut som en hårføner i forhold. Kan ikke skjønne at støyen på Amiloen skal være noe å si på.

Mulig at de har forbedret dette senere..det vet jeg ikke.

 

Det jeg kan utsette den på er harddisken, enig i at den er noe treg. Amilon har tross alt bare en 4200 rpm disk. Denne kan evt. byttes ut med en 7200 rpm disk for rundt 1500,- og andre tingen jeg kan utsette på er at den leveres med lite ram.

Ellers syns jeg den er utrolig bra på alle områder.

 

Det som gjorde at jeg valgte denne pcen er at ytelsen ellers er vannvittig bra. Og med å sette inn mer ram og evt. harddisk bør det bli rå ytelse.

I tillegg rimeligere enn å gå for Zepto for eksempel. (Som har slått noe bedre ut i tester, kanskje bare dens 7200 rpm HDD som utgjør dette også..)

Nyinstallasjon av XP Pro og nyeste drivere,og maks ut av XP/ytelse ga 10157 i 3DMark01. Det bør være meget bra, også i forhold til pris!!  :thumbs:

Dette høres veldig bra ut. Dette vil ikke bli en PC jeg vil bruke til de mest ytelseskrevende operasjonene da jeg allerede har en rimelig oppgående stasjonær PC. Hovedsakelig vil jeg bruke den til skolearbeid, jobb og når jeg er ute å reiser. Internett vil også bli brukt flittig på denne PC'en.

 

Åssen funker musikk og film på denne maskinen?

Da har du hvertfall mer enn nok power. Musikk og video fungerer heeelt smooth.

 

Komplett har ukens tilbud på 2.8Ghz foresten, 14.995,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

Lenke til kommentar
Komplett har ukens tilbud på 2.8Ghz foresten, 14.995,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

Litt kjipt å velge den om han får 3GHz versjonen til 14'000 :p

Nettopp. Prisen utenom den avtalen jeg har fått ligger på mellom 17 000,- og 19 000 for denne PC'en. Derfor synes jeg 14 000,- er helt greit for å få litt mere kraft. Ellers så kommer jeg sikkert til å prøve maskinen på litt mere krevende oppgaver enn jeg har nevnt over, men primært vil den brukes til det jeg allerede har nevnt. Om hardisken er treg eller om adapteret lager mye støy bryr meg egentlig lite da det er ytelsen jeg er ute etter.....

Lenke til kommentar

Tror du vil bli veldig fornøyd med denne PC'en, har den selv bare i 2,6 ghz versjon, har oppgradert ram'en til 512. Har brukt den til endel krevende programmer, bl.a. Adobe Premiere, litt Photoshop og mye spilling på maks grafikk. Eneste problem jeg har erfart er at maskinen kan bli veldig varm under slik bruk, spesielt maks tyning under spilling kan dette bli et problem om du ikke bruker eksternt tastatur. Bortsett fra det er det ikke spesielt å utsette på den, skal også gå an å bytte ut harddisk etter det jeg har hørt, vurderer å gjøre dette selv. Det med for lav oppløsning syns jeg ikke du skal henge deg så mye opp i, de som ikke har prøvd maskinen selv bruker ofte dette som unnskyldning for ikke å kjøpe maskinen, men faktum er at det er i ytterst få tilfeller man behøver høyere. Selve skjermen er krystallklar med gode farger og kontrast, og kunne i min mening ikke vært bedre. De fleste av dagens spill støtter også 1280x800 oppløsning, så widescreenskjermen gjør seg da utrolig godt til spilling, og i tillegg er det en fryd å se på film på den. Så jeg vil si at de eneste minusene jeg har erfart med maskinen er at den blir litt varm, kan støye litt under krevende oppgaver (men er ikke verre enn at man overlever fint i en normal situasjon, kanskje ikke på et bibliotek, men...), lav batteritid, og mulig litt småtreg harddisk. Ellers er dette en kjempepc, og anbefales på det sterkeste fra min side i alle fall. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har selv denne maskinen i den kraftigste utgaven, og maskinen fungerer uten tvil bra, skjermen er konge, oppløsningen er ikke noe problem, i alle fall ikke i de opperasjonene du snakker om, mer enn nok kraft, men... Hvorfor kjøpe en slik maskin dersom du har en kraftig stasjonær og du ikke skal bruke den til ting som krever en slik kraftpakke?

 

Jeg trodde heller ikke jeg skulle irritere meg over viftestøy eller lav batteritid (for den er laaav, er du heldig får du en time...), men slikt teller faktisk litt selv om man som regel har tilgang på en lader, bare det at det er kjedelig å alltid måtte dra frem laderen bare man skal sjekke noe på nett eller spille litt musikk, er faktisk litt drit...

 

En annen ting er støyen, er nesten aldri et problem, er sjelden man sitter i et rom hvor det er så stille at man bryr seg, men til tider tar vifta helt av. Her om dagen satt jeg hjemme og surfa med TVen på. Plutselig startet vifta som en helikopter på tomgang, jeg tenke at: jaja, den roer seg vel, men akk nei, drev på i over 20min, helt til jeg slo av PCen, aner ikke hvorfor, men, selv med TVen på var det irriterende...

 

Jeg er på ingen måte misfornøyd med min nye maskin, men hadde jeg skulle valgt idag er jeg ganske sikker på at jeg hadde gått for en Centrino-maskin. Små ting som at man ikke kan ha maskina på fanget fordi man da blokkere vifta er sånne små ting som irriterer.

 

En kamerat har nettopp fått seg denne, HP Pavilion zt3017 og må si at jeg er litt misunnelig, maskinen er meget smooth å se på, har en batterilader på størrelse med en mobil (kontra mursteinen til FS, fantastisk jævli stor og stygg og tung), veier mindre, kan stå på alle underlag, har en god del smarte løsninger med knapper, høres aldri, batteritid på rundt 3,5timer, sinnsykt bra skjerm, pluss masse annet. Når det kommer til kraft og tester og slikt aner jeg ikke hvordan den vil score, og godt mulig noen her vil flå meg fordi de har hatt negative erfaringer med maskinen, men den fungerer garanter bra til ditt bruk, i alle fall etter hva jeg kan forstå etter å ha testet den litt...

 

Tenk på det...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...