Gå til innhold

Fy så varmt det blir


Feelgood

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har følgende oppsett:

 

Abit NF7-M

Athlon XP2500

Gladiatech Igloo 2450

Gammalt ræl av et Aopen 230W kabinett (synes å huske det er et HQ45)

 

Dette skrudde jeg sammen for en måneds tid siden, da fungerte oppsettet helt utmerket. Det vil si; etter å ha fått mitt tredje NF7-hovedkort. Mulig jeg la på litt mye pasta da jeg monterte nå sist gang. Ihvertfall, etterhvert har CPU-tempen økt gradvis fra 36-38 grader til i dag 50-52 grader uten belastning. Tempen i kabinettet ligger stabilt på 28 grader. Vifta durer og går med 2850 o/min.

 

Hva i all verden er det som skjer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh, min prosessor ligger på 45-55... Lurte på om jeg skulle skifte fra 1700+ til 1800+... har en liggende... men jeg vet nesten ikke om jeg tør... forrige gang jeg skulle bytte kjøleribber så knuste jeg kjernen...?  :scared:

Er d verdt risken? :p kanskje jeg får meg noe kjølepasta under der og da, har en vanlig på nå...

Du kan heller sette opp FSB noen hakk i BIOS. Hvor mye er vansklig å si. Kanskje til nærmere 190. (Ta etpar "hakk" for hver gang så feilmeldingene ikke blir for grusome.) Og som nevnt ovenfor max 1,7V core, max 60C belastet. Kanskje du må følge etter med et par tideler Volt på RAM.

Det skal ikke mye til for å passere 3000+ nemlig.

Lykke til :cool:

Edit: Jeg har multiplier på 11,5 (11,5 * 192 = 2,2 Ghz ~ 3200+) og da er egentlig denne prosessortypen utnyttet.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
hva er egentlig best av 11*220 og 11,5 * 192 ? begge blir jo ca 2200mhz

Om CPU kjører stabilt på begge setting'ene vil 11*200 være best. Her øker du nemmelig ikke bare CPU klokkefrekvens, men også minnebåndbredden på maskinen(mer enn den andre instillingen).

 

Men selvfølgelig, det er jo litt mindre sjanse for at 11 * 200 fungerer. Det er jo ikke sikkert at hovedkortet ditt og de andre komponentene holder tritt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva alle hyler for. Jeg har samme cpu, men med GT silent breeze, og ligger stabilt på 50grader, og jeg ha god ventilasjon(2x 120mm vifter). Husk at kabinettet har mye å si på temperaturen, så jeg anbefaler kanskje et nytt kabinett?

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, leder transistorene strøm bedre jo varmere det blir. Grunnen til at de ryker når de kommer så høyt i temperatur, er at leder bedre og bedre, helt til transistorene brenner opp. Det jeg prøver å si her er at det er ikke farlig med 50-55grader. Bare når du kommer opp i 75 grader, burde du slå av maskinen ;)

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å si her er at det er ikke farlig med 50-55grader. Bare når du kommer opp i 75 grader, burde du slå av maskinen ;)

Altså hvis vi skal snakke om hva som er farlig så er ikke 75 grader noe problem... I hvertfall på en amd. CPUen min var såpass varm omtrent hele tida i mange måneder. Og det gikk helt greit. Og den ble varmere og varmere over tid )pga støv) Problemet var at jeg hadde et sånt lite kabinett der PSUen ble hengende rett over prosessorvifta og blokkerte for den.... Da den kom i 109 på TG03 så ble nok for meg, så jeg sattete psuen et annet sted... Og nå ligger den rundt 50 avhengig av romtempen.... Og det er slettes ikke noe problem (i form av feil e.l.) Det var altså først ved 108-109 den begynte å feile....

Lenke til kommentar
hva er egentlig best av 11*220 og 11,5 * 192 ? begge blir jo ca 2200mhz

Forklare det sånn: Multiplier er det antallet klokkeslag CPU har (må vente) for hver gang den henter data fra RAM. Derfor må den være så lav som mulig. (Ihvertfall korekt nok til å forstå vitsen).

Multiplieren er "ubrukelig" i seg selv. Den bare forlenger ventetiden mellom interne CPU cycler og eksterne system cycler. Å ha multiplieren lav er ikke i seg selv et poeng. Derimot bør u justere front-side-bus (FBS) til så høyt som du klarer, og justere multiplier deretter, for å nå en stabil hastighet.

 

Du kan jo prøve å sette multiplier vanvittig lavt da... det eneste du oppnår er å underklokke CPU'en. DU hadde forsovidt rett, men du resonerte litt feil ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å sette multiplier vanvittig lavt da... det eneste du oppnår er å underklokke CPU'en. DU hadde forsovidt rett, men du resonerte litt feil  ;) -Stigma

Du vet hvis den blir "vanvittig" lav 1:1 så betyr det at CPU og RAM får samme hastighet. Dette gjorde man for noen år siden med et RAM man kaller cache. (Da låg cache på hovedkortet). Første trekk var at man flyttet det opp på en slottprosessor (da gikk det 1:2 1:5 eller hva). Etterpå kom Athlon/Duron hvor man flyttet cache inn i core, og det ble 1:1. Intel kom etter...

Vi har et lignende system ennå. Grunnfrekvensen er 33,3 (som hardisken går på) den er 1... AGP går på 66 det blir 1:2... så har man FSB 100 som er 1:3 FSB 133 som er 1:4 ...osv. Kjører du asynkro minnebus så får du fx 1:5:6 som blir 33,3:166:200 som er 400 DDR.

Kort og grovt fortalt. :green:

Du kan få rett... Hva kom først ? Høna eller egget?

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips!!

 

Som den slaven jeg er har jeg ikke tid (les; sur kjerring, nattevakt, gal bikkje) til å gjøre noe praktisk før i morra kveld, men jeg skal gi tilbakemelding på hvordan dette har gått. Har akkurat starta maskina, nå er CPU-temp 34grader, system 23 grader og vifta raser på 2909 o/min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...