Gå til innhold

Skyldes all feil skriving på Hardware dårlig Tast?


loggon

Anbefalte innlegg

Merkelig, jeg synes det er enklere med Engelsk enn Norsk, og jeg er til og med født og oppvokst i Norge. Menmen, synes ikke vi skal henge oss så opp i skriveleifer.

Off topic:

Jeg hadde ikke hatt problemer hvis forumet var engelskspråkelig, da jeg kan skrive engelsk ganske godt. Men det er ikke alle som kan akkurat det, og da blir det nok bedre å ha forumet på norsk.

 

on topic: Jo, når personer konsekvent skriver feil, så må vi faktisk påpeke det. Det er jo til hjelp for den personen som skriver feil. Hvis ingen påpeker det, tror personen han/hun skriver riktig når han egentlig ikke gjør det. Dessuten er det å skrive riktig viktig på andre områder enn her på forumet, f.eks. når man skal søke jobb. Hvis en jobbsøker skriver en jobbsøknad med masse skrivefeil er det stor sannsynlighet for at han/hun blir dumpet til fordel for andre som har skriveferdighetene i orden. Så jeg mener det er viktig at vi på forumet påpeker grove skrivefeil i den hensikt å hjelpe personen som skriver feil. Det er ikke noe annet en bare rederlig.

 

Edit: måtte endre han til han/hun

må ta høyde for at det er jenter her også. Dårlig vane :blush:

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For dyslektikere er det ikke så enkelt som å bare lese gjennom teksten en ekstra gang for å rette eventuelle feil.

 

Hvis en har dysleksi, så har man vel egentlig ikke noe på ett diskusjonsforum å gjøre? På ett diskusjonsforum er du nødt til å skrive og vis man så absolutt ikke har talent for den kunsten, bør en holde seg unna forumet.

Der er jeg uenig. Jeg har selv mild dysleksi, men synes absolutt ikke at jeg burde la være å skrive og lese noe bare fordi det går litt tregt og man ofte skriver feil.

 

Jeg er også helt uenig med "TJ". Det er fullt mulig å rette mange av feilene sine ved en gjennomlesing før man poster selv om man er dyslektiker.

 

Dysleksi er heller ikke så mye å være flau over. Klart det er en ulempe, men likevel ikke noe å være mer flau over enn f.eks å være en sinke i fotball eller å gjøre det dårlig i matte.

Lenke til kommentar
Muligens folk vil roe litt ned på "skriv og post uten å titte igjennom det de har skrevet" vis det blir inført litt strengere regler. Feks vis første inlegget i en tråd er uforstålig, skal tråden slettes, og brukeren få advarsel?

Så brukeren skal straffes for at han desverre ble født med dysleksi? Sykt spør du meg :mad:

 

EDIT: Skriveleif

Endret av TJ
Lenke til kommentar
For dyslektikere er det ikke så enkelt som å bare lese gjennom teksten en ekstra gang for å rette eventuelle feil.

 

Hvis en har dysleksi, så har man vel egentlig ikke noe på ett diskusjonsforum å gjøre? På ett diskusjonsforum er du nødt til å skrive og vis man så absolutt ikke har talent for den kunsten, bør en holde seg unna forumet.

Der er jeg uenig. Jeg har selv mild dysleksi, men synes absolutt ikke at jeg burde la være å skrive og lese noe bare fordi det går litt tregt og man ofte skriver feil.

 

Jeg er også helt uenig med "TJ". Det er fullt mulig å rette mange av feilene sine ved en gjennomlesing før man poster selv om man er dyslektiker.

 

Dysleksi er heller ikke så mye å være flau over. Klart det er en ulempe, men likevel ikke noe å være mer flau over enn f.eks å være en sinke i fotball eller å gjøre det dårlig i matte.

Enig. For å dra fotballsammenlikningen videre: Det er forskjell på å være dårlig i fotball, og det å ikke følge reglene i fotball. Om du ikke har en brilliant skuddfot kan du fremdeles få være med å spille. Men om du ikke følger reglene, f.eks. løper med ballen i hendene, blir det håpløst. ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes nå ærlig talt at det burde vært pålagt Engelsk på dette forumet, siden Norsk (etter min mening) er et kjipt og kjedelig språk :D

Da kan vi jo risikere at enda flere skriver feil. Når såpass mange nordmenn har problemer med å skrive sitt eget språk riktig, tenk da hvilke problemer de da får hvis de skal forholde seg til engelsk... Tror ikke det ville vært lurt, nei.

Merkelig, jeg synes det er enklere med Engelsk enn Norsk, og jeg er til og med født og oppvokst i Norge. Menmen, synes ikke vi skal henge oss så opp i skriveleifer.

 

Edit : Det er trossalt bare et forum. :D

Da er det jo ikke lange biten før vi ser "u" i stedet for "you" i annahver post bortetter, for ikke å nevne "y" osv. Nei, tror vi burde holde oss til norsken jeg.

Lenke til kommentar
For å dra fotballsammenlikningen videre: Det er forskjell på å være dårlig i fotball, og det å ikke følge reglene i fotball. Om du ikke har en brilliant skuddfot kan du fremdeles få være med å spille. Men om du ikke følger reglene, f.eks. løper med ballen i hendene, blir det håpløst. ;)

Å sammenlikne skrivetalent med fotball- eller håndballtalent var vel egentlig en dårlig idè :blush:

 

Men uansett: Å forby dyslektikere å delta i diskusjoner på dette forumet ville være helt sykt.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg ofte skriver feil er at jeg sitter og kikker på skjermen mens jeg skriver, og skriver så fort at jeg ikke klarer og lese ordet før jeg har begynt på et nytt. faktisk. men ofte så sitter jo folk oppe i 4-5tia om natta og svarer på innlegg. og da kan du jo egentlig ikke klage på at det blir skrivefeil. og uansett om det er skrivefeil så forstår jo folk som oftest hva du mener. tror norsk lærere har fått seg en bakoversveis hadde de lest noe som helst her på forumet. men og skrive hehe som ehhe og mer som mre osv er jo veldig enkelt og gjøre da. spessielt på lengre ord. vi kan komme tilbake til det universitetet i england som fant ut at når vi leser ord så leser vi den første og siste bokstaven i ordet. så når jeg skriver feks. coacocla så er det jo helt feil. men jeg regner med alle så at jeg mente coca cola.

 

 

 

:w00t:

 

Edit. skrev urd i stede for ord. :p

Edit2. det var de 2 første og de 2 siste bokstavene i et ord.

Endret av tozer
Lenke til kommentar
Enig. For å dra fotballsammenlikningen videre: Det er forskjell på å være dårlig i fotball, og det å ikke følge reglene i fotball. Om du ikke har en brilliant skuddfot kan du fremdeles få være med å spille. Men om du ikke følger reglene, f.eks. løper med ballen i hendene, blir det håpløst. ;)

Godt tenkt! Fin sammenlinging siden lese/skriveferdigheter er en personlig ferdighet på linje med matteferdigheter eller sportslige ferdigheter som fotball. Noen er finke i noe, andre er flinke i annet.

 

TJ: Det er ikke snakk om å straffe brukere som har dysleksi eller å stenge de ute fra froumet. Det er kun snakk om å be de lese gjennom postene sine og korrigere så mye som mulig slik at de blir generellt forståelige. Hvis man er så ekstrem dyslektiker at man ikke klarer å gjøre seg forstått selv etter en gjennomlesing og korrigering så kan man jo spørre seg selv om det er så mye vits i å skrive her i forumet i det hele tatt. Med andre ord så vil en sånn regel stort sett bare gå ut over de som driter i å skrive riktig og forståelig. Jeg støtter altså forslaget om stenging og advarsler for ekstrem feilskriving.

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg ofte skriver feil er at jeg sitter og kikker på skjermen mens jeg skriver, og skriver så fort at jeg ikke klarer og lese ordet før jeg har begynt på et nytt. faktisk. men ofte så sitter jo folk oppe i 4-5tia om natta og svarer på innlegg. og da kan du jo egentlig ikke klage på at det blir skrivefeil. og uansett om det er skrivefeil så forstår jo folk som oftest hva du mener. tror norsk lærere har fått seg en bakoversveis hadde de lest noe som helst her på forumet. men og skrive hehe som ehhe og mer som mre osv er jo veldig enkelt og gjøre da. spessielt på lengre ord. vi kan komme tilbake til det universitetet i england som fant ut at når vi leser ord så leser vi den første og siste bokstaven i ordet. så når jeg skriver feks. coacocla så er det jo helt feil. men jeg regner med alle så at jeg mente coca cola.

 

 

 

:w00t:

 

Edit. skrev urd i stede for ord. :p

Edit2. det var de 2 første og de 2 siste bokstavene i et ord.

No offence (det er tross alt en rettskrivingstråd), men det var veldig vanskelig å lese/forstå innlegget ditt. Ingen store bokstaver, masse kommafeil og mange setninger som begynner på 'og'.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Bra at du tar opp problemet med skrivefeil, men utrolig at du greier å skrive så mye feil med tanke på emnet! Jeg tror hoveddelen av alle skrivefeilene kommer av at folk ikke gidder å ta seg tid til å se gjennom og tenke over hva de skriver.

Personlig synes jeg det er setningsoppbyggingen og sammenhengen i teksten som er det viktigste. Enkelte feil på ord er ikke så farlig.

 

I tillegg til at du (trådstarter) har mange skrivefeil (språk rådet=språkrådet, skjyldes=skyldes o.s.v), er det mangelen på riktig oppbygging/fortsettelse av teksten som virkelig irritere meg. Ut fra teksten din er det umulig å vite om du er lei av alle skrivefeilene, eller om du er lei av at alle folk klager på skrivefeilene isteden for å holde seg til diskusjonene. Et godt eksempel på at man ikke tar seg tid til å lese gjennom teksten!

 

magnus

Endret av trMaG
Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom innlegg her nå og det påtaglige er at flere av forsvarerne av "slå Hart ned på linja" selv har typiske taste feil!. Alle burde legge godviljen til og ikke sitte som ei sur kjerring som har fått kjeft på jobben av sjefen!.

Endret av loggon
Lenke til kommentar

Fant en kjekk sak her:

Aoccdrnig to rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a total mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

 

Så lenge folk bytter om på bokstaver i motsetning til å fjerne dem helt, er det da egentlig ikke så fryktelig vanskelig å lese et innlegg som det sitert ovenfor. Jeg er dog enig i at total tegnmangel er et mye større hinder, som f. eks. mangel på komma, punktum eller 30 utropstegn for mye.

Lenke til kommentar
For dyslektikere er det ikke så enkelt som å bare lese gjennom teksten en ekstra gang for å rette eventuelle feil.

 

Hvis en har dysleksi, så har man vel egentlig ikke noe på ett diskusjonsforum å gjøre? På ett diskusjonsforum er du nødt til å skrive og vis man så absolutt ikke har talent for den kunsten, bør en holde seg unna forumet.

Der er jeg uenig. Jeg har selv mild dysleksi, men synes absolutt ikke at jeg burde la være å skrive og lese noe bare fordi det går litt tregt og man ofte skriver feil.

 

Jeg er også helt uenig med "TJ". Det er fullt mulig å rette mange av feilene sine ved en gjennomlesing før man poster selv om man er dyslektiker.

 

Dysleksi er heller ikke så mye å være flau over. Klart det er en ulempe, men likevel ikke noe å være mer flau over enn f.eks å være en sinke i fotball eller å gjøre det dårlig i matte.

Selv om du har mild dysleksi, skriver du jo godt og forstålig da. Så folk med dysleksi bør ta etter deg, å få det lesbart.

 

Vis man sliter så fælt med å få ting fortsålig, burde man ikke bruke forumet.

 

Eksempel på typen post jeg mener her .

 

Det var muligens ett ekstremtilfelle, men det finnes dem som tillater seg å poste slike uforstålige innlegg på forumet her på hw.no også.

Lenke til kommentar

jeg er rett og slett lei av alle som klager på feilskriving!

det er INGEN på dette forumet som skriver feilfritt...

 

selv har jeg en tendens til å skrive ikek istedet for ikke...

 

og er dere klar over at dette tastaturoppsettet vi har nå er laget for at vi skal skrive tregere?

er dere også klare over at det finnes et annet tastatur oppsett som man skriver mye raskere på? (tilvenning er selvfølgelig en nødvendihet..)

 

editen er pga skrivefeil.. og det er ikek noe å skamme seg for..

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
jeg er rett og slett lei av alle som klager på feilskriving!

det er INGEN på dette forumet som skriver feilfritt...

 

selv har jeg en tendens til å skrive ikek istedet for ikke...

 

og er dere klar over at dette tastaturoppsettet vi har nå er laget for at vi skal skrive tregere?

er dere også klare over at det finnes et annet tastatur oppsett som man skriver mye raskere på? (tilvenning er selvfølgelig en nødvendihet..)

 

editen er pga skrivefeil.. og det er ikek noe å skamme seg for..

Å korrekturlese sitt innlegg en gang koster så lite, så hvorfor ikke gjøre det? Det er fælt at det er så mange som skriver feil. Og tastaturet er ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar

Skrivefeil i forum er en uting, men tilgivelig, siden det ikke er norsktime på skolen vi snakker om her. Det som bekymrer meg mer, er at nettaviser, som har redaktører, spellcheck og dyktige journalister, har skrivefeil. Jeg forstår bare ikke at det er mulig. :no:

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...