Gå til innhold

Skyldes all feil skriving på Hardware dårlig Tast?


loggon

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til mye kritikk av leser innlegg går på feil skriving, dette er på bekostning av selve sakene! Hva skjyldes dette?.

Dette vil kanskje bedre seg med nye språk regler fra språk rådet ?.

Hos meg er det 2 kilder til feil skriving, kanskje flere.

 

Jeg har et chieftec tastatur, som legger n... i annent hvert ord, bruker også Dell Latitude makan til drit skal du lete lenge etter! Padd flaten gjør nærmest tastaturet ubrukelig!

 

Har 20% samme ol. problemer har vi funnet årsak!.

Forbedrings potensiale: Slutt å gi tastaturet bank, dunk heller hodet i veggen.

Endret av loggon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt merke til at mye kritikk av leserinnlegg går på feilskriving, dette er på bekostning av selve sakene! Hva skyldes dette?

Dette vil kanskje bedre seg med nye språkregler fra språkrådet?

Hos meg er det 2 kilder til feilskriving, kanskje flere.

 

Jeg har et chifftec-tastatur, som legger n... i annet hvert ord. Jeg bruker også Dell Latitude, makan til drit skal du lete lenge etter! Padd-flaten gjør nærmest tastaturet ubrukelig!

 

Har 20% samme ol. problemer har vi funnet årsak!

Forbedringspotensiale: Slutt å gi tastaturet bank, dunk heller hodet i veggen.

 

edit: var det ironisk ment med skrivefeilene?

Endret av drall
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at man _bare_ kan skylde på tastaturene. Det gjøres nemlig veldig mange konsekvente feil (samme feil skrevet flere ganger) og feil som er tydelig feil gramatikk. (f.eks når det skrives slik ord uttales på enkelte dialekter/fjortis-sjargong/SMS-språk).

 

Jeg tipper at bare en liten brøkdel av skrivefeilene her på forumet skyldes tastaturene. Resten er nok brukerfeil... ;)

 

Synd det skrives så utrolig mye dårlig at det av og til er vanskelig å tolke hva som menes. F.eks total mangel på store bokstaver, punktumer og kommaer. Dette synes jeg går ut over forståelsen og bør unngås. Blir det for ille så sender jeg gjerne en kommentar og venter på at trådstarteren redigerer posten sin før jeg gidder å sette meg inn i saken og evt hjelpe. Blir det ikke redigert så blir det neppe hjelp å få fra meg..

 

Jeg har forståelse for at enkelte kan ha dysleksi eller er ganske uerfaren med norsk, men det synes jeg ikke kan brukes som unnskyldning for å la vær å lese gjennom posten på nytt, redigere og gjøre posten sin forståelig.

Lenke til kommentar

Enig i hva Simen1 sier. Mange tar nok lett på det, men jeg mener at man faktisk bør være såpass formell i et diskusjonsforum at man passer på at man formulerer seg korrekt. Dette gjelder både i henhold til nettikette, normal folkeskikk og grammatikk/rettskrivning. Nå høres jeg sikkert gammel og konservativ ut (det er jeg ikke), men det er nå min mening. :)

Lenke til kommentar

Det som er vitkig er å skirve fortsåelig, slik at mottaker fosrtår ditt busdkap. Det er ikke alle brukere som får dette til. Men med litt velvlije fra leseren kan dette fotrsatt leses, sevlom boktsavene er hutler til bulter.

 

Men jeg er enig i det Simen1 sier. de fleste feilene er brukrefeil;)

 

edit: skrivefeil :p

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

For dyslektikere er det ikke så enkelt som å bare lese gjennom teksten en ekstra gang for å rette eventuelle feil.

 

Folks skriveferdigheter varierer akkurat som ferdighetene varier i fotball og håndball. Noen har talent for skriving akkurat som at noen har talent for håndball og fotball. Hvis du ikke har håndball- eller fotballtalent, så blir man aldri noen god spiller samme hvor mye du trener. Slik er det med skriving også.

Lenke til kommentar

Det er irriterende når folk skriver veldig mye feil og det er umulig å se sammenehengen i hva de skriver, men jeg synes det er verre når folk poster kritikk for små typiske "skrive litt for fort" feil som kan snike seg inn.

 

Så hva om folk tar det litt roligere når de skriver og prøver å gjøre seg forstått? Og så kan folk la være å klage over skrivefeil.

 

Er faktisk ekstremt mye skrivefeil i denne tråden også.

 

De fleste skrivefeila mine kommer av at jeg ikke er helt oppmerksom når jeg skriver, og da kommer det ofte feil.

En annen grunn til skrivefeilene mine, er at jeg skriver bokmål på forumet, og nynorsk på skolen, så det kan bli litt blanding og slurv.

 

Muligens folk vil roe litt ned på "skriv og post uten å titte igjennom det de har skrevet" vis det blir inført litt strengere regler. Feks vis første inlegget i en tråd er uforstålig, skal tråden slettes, og brukeren få advarsel?

 

Edit:

 

For dyslektikere er det ikke så enkelt som å bare lese gjennom teksten en ekstra gang for å rette eventuelle feil.

 

Folks skriveferdigheter varierer akkurat som ferdighetene varier i fotball og håndball. Noen har talent for skriving akkurat som at noen har talent for håndball og fotball. Hvis du ikke har håndball- eller fotballtalent, så blir man aldri noen god spiller samme hvor mye du trener. Slik er det med skriving også.

 

Hvis en har dysleksi, så har man vel egentlig ikke noe på ett diskusjonsforum å gjøre?

På ett diskusjonsforum er du nødt til å skrive og vis man så absolutt ikke har talent for den kunsten, bør en holde seg unna forumet.

 

Selv er jeg patetisk i fotball, derfor holder jeg meg unna fotballen. Vis jeg hadde hatt store skrivevansker (dysleksi) hadde jeg holdt meg borte fra Diskusjonsforum også.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Det simen1 sier, er jeg helt enig i. Jeg har til tider irritert meg over sms/fjortis/feilskriving. Det er tydelig at det er en del som ikke klarer å skrive ordentlig. Av og til er det så uforståelig at jeg har problemer med å skjønne hva personen egentlig vil si, fordi innlegget har så grove feil. Å skylde på tastaturet er bare en ekstremt dårlig og umoden måte å unnskylde feilskriving.

Lenke til kommentar
Jeg synes nå ærlig talt at det burde vært pålagt Engelsk på dette forumet, siden Norsk (etter min mening) er et kjipt og kjedelig språk :D

Da kan vi jo risikere at enda flere skriver feil. Når såpass mange nordmenn har problemer med å skrive sitt eget språk riktig, tenk da hvilke problemer de da får hvis de skal forholde seg til engelsk... Tror ikke det ville vært lurt, nei.

Lenke til kommentar
Jeg synes nå ærlig talt at det burde vært pålagt Engelsk på dette forumet, siden Norsk (etter min mening) er et kjipt og kjedelig språk :D

Da kan vi jo risikere at enda flere skriver feil. Når såpass mange nordmenn har problemer med å skrive sitt eget språk riktig, tenk da hvilke problemer de da får hvis de skal forholde seg til engelsk... Tror ikke det ville vært lurt, nei.

Merkelig, jeg synes det er enklere med Engelsk enn Norsk, og jeg er til og med født og oppvokst i Norge. Menmen, synes ikke vi skal henge oss så opp i skriveleifer.

 

Edit : Det er trossalt bare et forum. :D

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Det er enten ein haug med dysletikere her, eller folk som ikkje har gode nok kunnskaper om språket dei snakker og skriv.

 

Det som irriterer meg mest er "hvem"....huff :) Menmen, det er vel lite me kan gjere med det

For det første heter det : En, Ikke, De, Meg :)

Hm, finns det nokre reglar mot det å skriva nynorsk her på forumet da?

Lenke til kommentar
Det er enten ein haug med dysletikere her, eller folk som ikkje har gode nok kunnskaper om språket dei snakker og skriv.

 

Det som irriterer meg mest er "hvem"....huff :) Menmen, det er vel lite me kan gjere med det

For det første heter det : En, Ikke, De, Meg :)

Hm, finns det nokre reglar mot det å skriva nynorsk her på forumet da?

 

Hum, det var ment som en lite ironisk greie, men det kom litt feil ut =P

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...