Gå til innhold

Hva skal bli mitt første Videokamera


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter videokamera.

 

Bruk:

Video av vår lille datter, inne og ute. Ferievideo (reiser til Thailand i mars). Kort og godt et vanlig familiekamera. 16:9 foretrekkes da vi har et 100Hz 16:9 TV.

Video skal brennes på DVD og sendes til svigers i utlandet.

Vi har et Canon S40 stillbildekamera og et EOS 30 for skikkelig fotografering. Fotografering er en hobby for oss, men video er noe helt nytt.

 

Hva skal vi velge?

 

Kvalitetsmessig er det vel kun mini DV som gjelder?

 

Sony TRV 33 ser bra ut, men er liksom litt gammelt?

 

Sony PC 330 ser jo veldig bra ut, men jeg tviler sterkt på kvaliteten på fotoene, men linsen er nok overlegen den på TRV 330, men er det verdt det kun for video? Jeg tviler.

 

Andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, totalt grønn på digitale videokameraer, så jeg kan ikke gjøre annet enn å gi min inputt etter min egen sjekke og kjøperunde:

 

Jeg holdt på å kjøpe dette kameraet (fåes på smartklub for 7000 nå) men passet ikke helt mine spesifikasjoner. Bl annet er det et veldig 'point and shoot' kamera med få/ingen manuelle override muligheteter.

 

Problemet med kamera er at man vil ha allt, og det billig. Det er desverre ikke mulig, så noen kompromisser må man inngå. Jeg skal bruke det til noe mere amatørfilm enn det virker som dere skal, så tror nok min personlige vurdering er at sony er et godt valg (jeg endte opp med en panasonic GS-70. )

 

Om jeg bare skulle filme ferie og familie ville jeg valgt sonyen.

Lenke til kommentar

Jeg har lite sammenligningsgrunnlag med andre kameraer, holdt på med film for mange år siden og da var det digre VHS kasetter i digre kamera vi brukte.

 

mørkefilming er 'ok'. Kunne vært bedre, kunne vært værre.

 

Ingen av disse kameraene kan lage godt nok bilde i lavbelysning ment for film (i min mening). Sonyen vil nok være bedre her siden GS70 har 3 ccd chipper og splitter lyset til primærfargene. Jeg personlig bryr meg ikke om det, jeg er for gammel til å filme rølpefester uansett (nå vil vi helst ikke ha videobevis på slikt ;)

 

 

Med lys er gs70 veldig bra. GS-70 har også mye bedre zoomkontrol til film (vistnok :) + de manuelle instillingene er fraværende på Sony.

 

Jeg pratet med noen venner som har gått filmskole (nei, det gjør ikke at de har bedre peiling på digitalkamera i denne prisklassen) og summa summarum konkluderte vi med at panasonicens 3 ccd, instillinger og zoom gjør dette kameraet bedre egnet for amatørfilm, mens sonyen vinner der point and shoot på ferie og fritid er det viktigste. Vi tittet på et par andre kameraer også, slik som sony TRV80, men i budsjettklasse syns ikke jeg den er verdt 3000 mer enn trv33.

 

Jeg tror begge er bra kameraer til sin pris, og hvis man er litt realistisk med hensyn til hva man får for pengene tror jeg de fleste vil bli godt fornøyd med begge. det er ikke kameraer til 200.000 dette her, ikke engang 20-30.000 amatørfilmklassen.

 

Kos dere med film :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...