Gå til innhold

Bremseforhold på WRC-bilene


Anbefalte innlegg

Ble sittende i en diskusjon med en kamerat her forleden angående bremseforholdet mellom for- og bakhjul på WRC bilene.

 

Kompisen min mente på at det var større bremsekraft på bakhjulene enn forhjulene. Han viste ikke eksakt hva forholdet var på, men han antok en 60%-40% / 70%-30%.

Han mente på at årsaken til at det var slik, var at førerene skal enklere ta seg rundt svinger.

 

Dette mener jeg er pisspreik.

For det første ligger 70% av bremsekraften hos en bil på forhjulene. Dvs at dersom man reduserer bremseforholdet, slik at bakhjulene får bedre effekt enn forhjulene, så vil bilen få en elendig bremseeffekt generelt.

 

Og for det andre; WRC bilene er da utsyrt med brekk, slik at førerene benytter det når de skal ta seg rundt krappe svinger.

 

Kunne jo sett for seg hvordan det hadde vært dersom bremseforholdet var som det kompisen min påstod... da hadde jo bila snurra rundt som snurrebasser ved hver nedbremsning :) :)

 

Men til poenget:

 

Har jeg rett eller kompisen min ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil tippe at du har rett. Du ser jo at når de skal rundt krappe svinger så legger de seg bred slik at fronten ligger paralet med utgangen ganske tidlig i svingen. og hvis de da skulle hatt større bremse effekt på bakdekkene enn på framdekkene så ville de vel lekt karusell.. (vet ikke om de bruke bremser så sent i svingen)

 

uansett så pleier nye ting de forsker fram i bilsporten etterhvert komme ut til personbiler. Og jeg vil tippe at en gang i tiden så var bremse effekten lik på for- og bakdekk. Så hvorfor de skulle gå bakover i tid vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Så og si alle biler har størst bremsekraft på forhjulene. WRC biler benytter seg ikke av større kraft på bakhjulene for å komme seg rundt svinger. De stiller opp bilen på forhånd slik at den går sidelengs gjennom svingen og på den måten kan akse i en rett linje på vei ut av svingen.

 

Som det har blitt sagt så brukes brekket dersom man skal gjennom en krapp sving (over 90 grader f.eks).

 

Det som er sant er at de kan variere bremseeffekten mellom for og bakhjul. Men at de kjører med mest bremsekraft på bakhjulene får du meg ikke til å tro.

 

Du skal nok greie å sjenke meg full, men ikke lyge meg full..

Lenke til kommentar

Hehe.. Sorry gutter, men som det står over, det er alltid større bremsekraft på forhjulene. Hvis ikke hadde bilen blitt veldig uforutsigbar å kjøre. Grunnen til at de går sideveis gjennom svingene er for ikke å tape fart. Det er 4wd spm gjør det mulig, bare se på 2wd rally. De kjører ikke på samme måten.

 

Dersom de skal rundt en hårnålssving, napper de litt i brekket bare, ikke noe værre enn det.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er på andre WRC biler, men Subaru har EBD koblet til en ny type super sport ABS. Dette er igjen koblet til en g-sensor, og dermed kan ABS'en uavhengig styre bremsekraften på HVERT bakhjul. Hele systemet tildeler bremsekraft optimalt mellom forhjul og bakhjul. På den måten kan man lettere optimalisere kraften inn i harde svinger og minimerer understyring.

 

Alt kan igjen justeres i hue og ræva avhengig av hvordan løpa er.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er på andre WRC biler, men Subaru har EBD koblet til en ny type super sport ABS. Dette er igjen koblet til en g-sensor, og dermed kan ABS'en uavhengig styre bremsekraften på HVERT bakhjul. Hele systemet tildeler bremsekraft optimalt mellom forhjul og bakhjul. På den måten kan man lettere optimalisere kraften inn i harde svinger og minimerer understyring.

 

Alt kan igjen justeres i hue og ræva avhengig av hvordan løpa er.

Så dersom føreren har lyst å "brekke", så kan han gjøre det kun ved å bremse?

Lenke til kommentar

Tipper det med å kjøre sidelengs i også har mye med at førerene kan stille på senterdifferensialen mens de kjører, sånn som på den nye Subaru Impreza-en. Der kan du stille om det skal være mest drift på forhjulene eller bakhjulene eller midt på.

 

Ellers så går det greit an å "legge bilen over" når du kjører en bil med firehjulstrekk og uten antispinn eller stabilitetskontroll. Det gjør du med å først ta en brå sving til den motsatte siden til der du vil svinge og så slenge rattet rundt mens du gasser. Da vil baken på bilen slenge ut. Det virker bare mye lettere for de som KAN kjøre bil... :p

 

Uansett, for å se på noen som KAN kjøre bil, så anbefaler jeg å se på testen Tiff Needell gjorde på Top Gear av Audi RS4...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...