Gå til innhold

EOS 10D vs D70


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg digital speilrefleks ganske snart.

Jeg har primert sett meg ut Canon EOS 10D.

Men jeg er også begynt å titte litt på Nikon D70.

Jeg lurer på om hvilke av desse jeg da skal velge.

Fordeler og ulemper med begge to osv.

Jeg har sett at Nikon D70 har iso 200-1600,

og Canon EOS 10D har iso-verdi 50-3600.

 

 

Venligst prøv å begrunn svaret deres, da blir det letter for meg å vurdere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Har selv nettopp invistert i et canon 10D og kan skryte hemningsløst av det, men det var vel egentlig ikke poenget!

Har jo ingen erfaring med nikon D70, men kan jo bskrive min opplevelse av 10D!

 

Fordeler:

Fantastisk byggekvalitet, magnesiumlegering i skallet! Dette gir en god relativt støtsikker konstruksjon. Utrolig mange manuelle innstillinger, men fungerer perfekt også på "full auto". Kan stille farvetemperatur i kelvin. Ok RAW funksjon, med innplentert .jpg! Kameraet er utrolig raskt og er klar når du er det.

 

Ulemper:

Stort og tungt, og med en "heavy" zoom-tele linse er dette en supertung konstruksjon. Ble overasket over hvor stort det var! Noe tungvinte menyer og innstillinger (Man må venne seg til dem!). Den innebyggde blitsen er ikke overdrevet god!

 

Men sett i den store sammenhengen synes jeg at dette er et supert kamera! Gir en deilig følelse bare å holde i det! Har tatt over 1000 bilder på litt under en uke og jeg er storfornøyd!

 

Tror nok at valget mellom kameraene bare blir et spørsmål om smak og behag (samt noen små forskjeller i ytelse). Tror jeg ville prøvd begge kameraene før jeg bestemte meg!

 

Tips: akkurat i dette øyeblikk selger ITbutikken 10d til ca kr 12700,-!

Lenke til kommentar

Kick150:

Jeg er ute etter en litt annen klasse en 5060, jeg skal ha Speilrefleks :)

 

Tovito:

Jeg er klar over at 10D er ganske tungt, men jeg anser ikke det som særlig negativt, snarere tvertimot. Jeg vil påstå at det er heller positivt, det blir letter å holde kameraet stødig når det er stort og tungt. Så det anser jeg som en fordel.

 

Jeg synest ikke D70 ser så bra ut, og ISO-området synest jeg er litt dårlig.

Det sies at Nikon lager bedre objektiver enn Canon, men det er vel ikke så mye man merker til kan jeg tenke meg.

 

Jeg har fått meget godt inntrykk av 10D av tester og andres erfaringer.

Og jeg har fått godt inntrykk av Canon ovenfor Nikon generelt.

 

Om jeg ikke får noen kommentarer om hvorfor jeg burde velge Nikon foran Canon, så blir det nok 10D på meg... :)

 

ITbutikken, det er vel dansk? Jeg lurer på om prisen der er medregnet moms, for det står ingeting om momsen på siden, for 12700 var da veldig billig, men med medregnet moms blir det noe mer "normalt".

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte fra itbutikken, og de prisene de oppgir er de prisene du må betale når det kommer i oppkrav! Selv bestilte jeg 10d fra itbutikken for ca 14 dager-3 uker siden! Betalte da 12600 inkl oppkrav! Itbutikken står selv for import og betaler avgiftene til Norge! De er også raske å levere så fremst de har ting på lager!

 

Joda, vekten på 10D kan absolutt være en fordel! Jeg liker den! Det er ikke et dumt valg å velge 10d etter min mening! Det er et supert kamera! Løp og kjøp!! Lykke til!

Endret av tovito
Lenke til kommentar

Bare en lite korreksjon: 10D har ISO 100-3200, ikke 50-3200.

Canon lager bedre objektiver enn.. Vel Canon og Nikon er vel ikke såå forskjellige. :) Se http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm. Nikon er best på noe, mens Canon er best på annet.

 

Siden du velger mellom d70 og 10d, så er det vel ikke bare kamerahuset det står på. Du kommer tross alt til å bruke en god del penger på ekstrautstyr. Objektiver osv. Har du f.eks. venner eller familie som du kan låne utstyr av? En 400mm er billigere å låne enn å kjøpe... :p

Lenke til kommentar

10D er et tregere kamera enn D70 (fokus/oppstart). Om ikke D70 har ISO 3200 tror jeg ikke betyr noe. Når skulle du bruke den følsomheten? Da blir bildene fryktelig kornete og håpløst dårlige. Tipper du klarer deg fint med ISO 800 eller 1600.

 

10D har i følge tester en tendens til å gi røde øyne når man bruker en innebygde blitsen. Vet ikke hvordan det er med D70. Det er ikke samme problemet med 300D

 

D70 er minst 3.000 kr billigere. Penger du kan bruke på nødvendig utstyr som objektiv eller blits.

 

Mest status er kanskje 10D, men sjekker du bilder på foto.no så ser du at bildekvaliteten er lik uansett om man velger 10D eller 300D (som et eksempel). Det at du i det hele tatt tviler på hvilket du skal velge, og må få argumenter fra andre mener jeg gjør at du ville klart deg fint med D70.

Lenke til kommentar

terjed:

ISO 3200 blir nok heller skjelden brukt, men som jeg har forstått, så foretrekkes det å fotograferes med ISO 100. Oppstartstiden på 10D og D70 er ikke så stor.

1 sek på D70 og 2 sek på 10D er ikke så mye at det gjør noe...

Fokuseringstiden på D70 har jeg ikke noe info på, men ifølge akam.no, så er af'en på 10D meget rask!

 

Om jeg kjøper 10D hos ITbutikken, kan jeg da levere inn kameraet på overhaling/garanti osv hos min lokale fotobutikk uten å gå om f.eks ITbutikken?

 

tovito:

Når du bestilte ditt 10D fra ITbutikken, fulgte det med norsk manual da?

Endret av maxmhz
Lenke til kommentar
?

 

tovito:

Når du bestilte ditt 10D fra ITbutikken, fulgte det med norsk manual da?

Jeg bestilte kameraet hos itbutikke den 5 februar! FIkk det noen få dager senere! Det fulgte med dansk bruksanvisning, og det skal ikke være noe problem med garanti i Norge i følge en kompis av meg som jobber på fotoforettning!

Lenke til kommentar

Hvor stor kvalitetsforskjellen blir mellom iso100 på 10D og iso200 på D70 gjennstår jo å se, men fra sammenlikningen på dpreview mellom 10D og D100 fommer 10D noe bedre ut. Men på D70 har man så vidt jeg har skjønt mange flere iso trinn å velge mellom enn på 10D.

Hvis jeg skulle argumentert for 10D ville jeg lagt mest vekt på byggetekniske ting, som i følge uttallige diskusjoner her på forumet og på foto.no er bra på 10D. Ellers så slår D70 10D på veldig mange områder, ikke minst på pris. Har du tid til å vente et par måneder kan D70 være et godt alternativ (til kameraet er tilgjengelig samt testet), ellers så bør du vel gå for 10D.

 

Men er det objektivet du snakker om en god løsning? Husk at 28mm blir hele 45mm med cropfaktoren på 10D, og det er ikke mye vidvinkel å skryte av..

 

Dessuten er vel diskusjonen om hva som er best av Canon og Nikon objektiver litt uvesentlig når det er snakk om objektiver i 2000-3000kr klassen (eller er det noen som har erfart noe annet???)

Lenke til kommentar

Kan trygt annbefale Canon EOS 10D,kjøpte det for 1/2 år siden og er

kjempefornøyd.Måtte ut med 21 000,- på fotobutikk her i Harstad men det var med 2 objektiver.Kjøpte Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM på xd.no

for 1 mnd siden og er bare fantastisk bra,gleder meg til sommer og mye makrobilder.

:yes:

 

Jazman

Lenke til kommentar

Anbefaler deg ikke å bestille Canonprodukter fra Komplett, i alle fall!

Bestilte et Canon EOS 10D der i desember/januar, og det er enda ikke kommet. "Må skaffes"...

Canon leverer generelt tregt i hele landet, så danske ITButikken eller svenske Pixeloo (som også har norsk side) er det nok ikke så dumt å vurdere. Norge er jo som kjent IKKE verdens navle...

Lenke til kommentar
Anbefaler deg ikke å bestille Canonprodukter fra Komplett, i alle fall!

Bestilte et Canon EOS 10D der i desember/januar, og det er enda ikke kommet. "Må skaffes"...

Canon leverer generelt tregt i hele landet, så danske ITButikken eller svenske Pixeloo (som også har norsk side) er det nok ikke så dumt å vurdere. Norge er jo som kjent IKKE verdens navle...

Har ikke noe med Komplett å gjøre.....

Det er samme greia over alt. Det er Canon som sliter med å levere.

 

Jeg bestilte mitt 10D i november, og fikk det for etpar uker siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...