Gå til innhold

Måle støy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, når det kommer til lyd i pc, kan man jo bytte ut viftene med noen som er mer stillegående, eller sette inn større vifter, for større ER bedre, blytter like mye luft på mindre rpm, dvs mindre støy.

 

Så er det bare å bytte ut ALLE viftene i pcen med stillegående, så har man kommet et stykke på vei.

 

Angående db måling, har jeg ingen anelse.

 

Har amd, å den ER lydløs.

 

Kun vifter (temp ligger på 39 grader)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er et program som kan måle db?

Jeg har mic til pc-en og jeg tenkte jeg kunne ta den helt inntil kabinnet og måle hvor høyt støyt er? (pc-en min bråker så jevlig, at jeg greier ikke sitte i samme rom med den for lenge..) :wow:

Vel, det beste programmet er WinMLS. Men problemet er at dB er ikke bare dB. Man må kalibrere systemet sitt for å være sikker på at man måler riktig (dette gjelder forsåvidt alle målere), og da trenger man en kalibrator eller en annen kalibrert måler. Så helt lett å få til hjemme er det ikke...

 

 

Jeg kan opplyse om at de fleste Nokia-telefoner måler ikke helt korrekt. De har en feilmargin på mellom 3 og 6 dB (noe som utggjør en god del).

Lenke til kommentar
For de som ikke ahr skjønt det er en svært forenklet versjon at Intel sine prosessorer ikke blir like varme som AMD sine prosessorer ved samme ytelse. Dermed trenger de ikke like store/bråkete vifter og kan gjøre systemet mindre bråkete.

Trenger vel ikke å si mer enn Prescott . . . :thumbup:

Lenke til kommentar
For de som ikke ahr skjønt det er en svært forenklet versjon at Intel sine prosessorer ikke blir like varme som AMD sine prosessorer ved samme ytelse. Dermed trenger de ikke like store/bråkete vifter og kan gjøre systemet mindre bråkete.

Synd at dette ikke stemmer med alle cpu. Prescott skal vist utvikle ca 100W varme, og det er ikke akkurat lite.

 

Med en riktig kjøleløsning så støyer pcen fra 18db til øredundrendene delta vifter på 55-68db.

 

Tror nok at det var et meget dårlig argument fra din side, sørg for at du setter deg litt dypere inn i problematikken før du kaster et slikt argument.

Lenke til kommentar

Et db meter er elektronisk veldig enkelt (mic-pre-amp, a/b/c-veie-filter, "glatting").

 

Det som gjør det kostbart er at mikrofonen er rundstrålende og har veldig flat frekvensgang. Dette gjør at det neppe er veldig mye å vinne på å lage et pc program. Kjøper du et proft dB meter får du en liten kalibreringssak som lager 95dB uansett temperatur etc.

 

For å kunne sammenligne målingene med data-sheets bør de foretas i ekkofritt rom eller et mest mulig "dødt" miljø

 

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Det som gjør det kostbart er at mikrofonen er rundstrålende og har veldig flat frekvensgang. Dette gjør at det neppe er veldig mye å vinne på å lage et pc program. Kjøper du et proft dB meter får du en liten kalibreringssak som lager 95dB uansett temperatur etc.

Vel, mikrofonen er vel ikke rundt- "strålende"... ;) Men den bør være omni-direksjonell.

 

Mikrofonene man bruker er de samme, selv om man bruker en PC isteden for et audiometer. Kalibreringen trenger heller ikke være på 95 dB, normalen er 114 dB ved 1000 Hz (for Norsonic sine mikrofoner).

 

Problemet med slike mikrofoner er at de koster fra 10.000 kr og oppover. Og så trenger man en phantom power på +200V for å drive dem. I det hele tatt: dyrt utstyr for privatpersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...