Gå til innhold

Hjemmelaget høyttaler:) (bilder)


Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Sitter her og kjeder meg, så jeg tenkte jeg kunne høre hva dere synes om en høyttaler som jeg har laget...Bass elementet er noe billigdrit fra sverige og mellomtone og diskant er dansk kvalitet (wifa) funnet på dynga, men det ble faktisk overraskende bra lyd:)

 

Take a look:

IMGP0264.jpg

IMGP0260.jpg

 

PS: Skal skifte skruene bak til svarte skruer...

 

Har bare malt kassa med svart bengalakk...Er rimelig fornøyd, men hva syns dere??

 

Mvh Tomzern :)

Endret av Tomzern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SElvfølgelig er ikke dette et prosjekt jeg brukte lang tid på...Kassa var jo ferdif montert med høyttalere og alt på noen få timer, så lakket jeg den og la inn masse dempeull tatt ut fra en annen B&W kasse fra dynga...Kassen er totalt tett, og lyden er overraskende bra=)=)

 

Det er gøy å lage høyttalere for gøy assa!!!:)

Bare å få det til å funke er jo morsomt, men når du attpåtil får bra lyd så er det jo bare fett da:)

 

Mvh Tomzern...

Lenke til kommentar

Vel jeg veit ikke hvordan jeg skal forklare det....Byggematerialet er ihvertfall spon eller MDF, men spon er det jeg bruker mest på grunn av prisen...Hehe...

 

Først må du jo ha elementene og delefilteret klart...Om du skal ha diskant, mellomtone og bass, eller bare diskant og bassmellomtone (3-veis eller 2-veis) må du finne ut selv...Kjøp ihvertfall elementene og delefilteret først... Så kjøper du sponplate (12mm eller 22mm tror jeg det er) Jo tykkere spon, jo bedre:)

Du trenger stikksag, boremaskin, kanskje sirkelsag også ville jeg ha brukt hullsag på diskant og mellomtonehullene i frontbaffelen. ja du trenger jo måleverktøy (vinkel, tommestokk etc.) for å få sidene og hullene rett :) Sponplateskruer og trelim må du ha, samt sparkel og silikon så du får kassa ordentlig tett.

 

Deretter må du bestemme deg for hvordan kassen skal se ut, og regne ut målene på veggene i kassen slik at volumet inni kassen blir riktig. (det er ofte angitt anbefalt kassevolum når du kjøper basselementet).

 

Vær nøye når du skjærer ut sidene, ellers blir det sjelden tett i skjøtene...

 

Dette er en "røff" forklaring på hvordan du kan gjøre det...

 

Det er veldig gøy!!

 

Mvh Tomzern:)

Lenke til kommentar

Den høyttaleren du ser bilde av har kostet meg nøyaktig 200 kroner:)

180 kroner for basselementet og 20 kroner for de gullpletterte kontaktene bak...Delefilter, dempeull, diskant og mellomtone er funnet på dynga, bengalakken kjøpte pappa til meg, og sponplatene er rester fra når pappa lagde gulv i garasjen:) Med litt initiativ trenger det ikke å koste en dritt:)

Ta deg en tur på den lokale dynga, så skal du få se at det er mye digg der!! :thumbs:

 

Det er selvsagt ikke en ulempe hvis du har vært borti litt treverk og sånt før da, og kan litt om høyttalere, men det er slettes ikke vanskelig.

 

Har laget flere høyttalere som ikke har kostet meg en dritt, og de er like bra, men de er ikke ferdig malt og sånt enda...Kan poste bilder når de er ferdige:)

 

Takk for skryt :yes:

 

Mvh Tomzern :)

Endret av Tomzern
Lenke til kommentar

Her er et par bilder til av høyttaleren:)

 

IMGP0259.jpg

Lista rundt basselementet skal egentlig være svart, men den falt av :roll: Skal sette den på igjen:)

 

IMGP0261.jpg

 

 

Ja du får prøve å bygge MacMagnus..Bare spør hvis du lurer på noe, og post bilder av ferdig produkt=)

 

Mvh Tomzern :)

Endret av Tomzern
Lenke til kommentar
Kan du ikke gi meg en "guide" på hvordan bygge høytaler for en som ikke har peiling ??

 

 

Mvh,

 

Jon

Hvis du ikke har peiling, gjør som meg: Kjøp en "pakke" fra ljudia.no. Den inneholder ellementer, delefilter, dempeull og det viktigste for nybegynnere: Tegninger!

 

Jed holder på med disse. Jeg rekner med at totalprisen blir ca 2000, men jeg har fått alle platene gratis.

Lenke til kommentar
Her er et par bilder til av høyttaleren:)

 

IMGP0259.jpg

Lista rundt basselementet skal egentlig være svart, men den falt av :roll: Skal sette den på igjen:)

 

IMGP0261.jpg

 

 

Ja du får prøve å bygge MacMagnus..Bare spør hvis du lurer på noe, og post bilder av ferdig produkt=)

 

Mvh Tomzern :)

Det lukter Vifa lang vei av den tweeteren....... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...