Gå til innhold

Kjølekompressor fra kjøleskap-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sjekka litt opp rundt det å lage egen vapo kjøling, og har komt frem til at jeg skal få til dette! :yes:

 

Men jeg lurer på en ting...

 

Tåler en kjøle kompressor fra et kjøleskap/fryser belastningen fra et sånt system? :dontgetit:

 

Skal prøve å få trykka heile greia inn i kabinettet mitt (Maxi tower +10cm.. )

 

Har stor tro på prosjektet, så gode råd blir mottatt med glede! :laugh:

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenker på ca det samme.Skal opp og hente meg en kompressor og en radiator fra en fryser seinere i dag og se hva jeg får til.Lurer på om det vil funke.

Hei!

 

Si fra hvordan det går da? :p

Skal starte å lage cpu blokk til uka, må modde kabinettet, og finne radiator!

Tenkte å bruke en 120mm vifte på radiatoren..

 

Blir sjefs!! :cool:

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har no særlig peiling på dette, men har lest noen artikkler her på overklokking.no og jeg tviler sterkt på at en kompressor fra en fryser klarer dette! Den er ikke lagd for å gå på maks hele tiden!

men som sagt har jeg ikke no særlig peil på det, men hvis du skal prøve så vær EKSTREMT forsikteig, dette er ikke no du driver med hvis du ikke har peiling på det!

Lenke til kommentar

for et par månder siden var det samme diskutert...det var en som hadde tatt pcn og satt den inn i et kjøleskap.

 

kjøleskapet hadde sluttet og virke etter et par månder.

kjøleskap er lagd for å kjøle ned ting og holde det kaldt.. ikke for å kjøleting som lager varme...da de må gå hele tiden. det vil også bråke en del...

Lenke til kommentar

Hvilket evap. hode skal du bruke da ? Baker sine ? Eller lage selv.. Tror ingen av dere som poster "Skal bygge egen vapo, mye billigere" osv. ANER hvor komplisert det er eller har peiling på hva dere trenger, hvor mye det vil koste, hvordan det vil se ut osv. Du er LANGT ifra mål med en kompressor fra en fryser..

Lenke til kommentar
Hvilket evap. hode skal du bruke da ? Baker sine ? Eller lage selv.. Tror ingen av dere som poster "Skal bygge egen vapo, mye billigere" osv. ANER hvor komplisert det er eller har peiling på hva dere trenger, hvor mye det vil koste, hvordan det vil se ut osv. Du er LANGT ifra mål med en kompressor fra en fryser..

Har sjekka med et firma, hva deler jeg trenger for å få det til å virke, og i størrelse skal jeg klare å få det inni kabinettet! (De hjelper til og sjekke for lekkasjer, og påfylling av gass..) :yes:

Men det blir 75cm høyt! ;)

Men det er mulig kompressoren ikke makter trøkket i lengden.. Hva slags kompressor må jeg ha da?

 

Skal lage evap. hode selv.. (er maskinarbeider av yrke)

Går nok bra!

Må bare finne rette design til den, så lager jeg den! :cool:

 

Det jeg ser på som problemer, er å finne dugende komp. og egnet radiator.

Tenkte å bruke en jeg får i bakveggen på kabinettet. :roll:

Har laga plass til komp. i kabinettet, og mener jeg skal klare å få inn resten også.

Hva tror du? :p

Lenke til kommentar
jeg tror ikke du helt vet hva du kaster deg inn i ! Men om du får hjelp mener jeg du bør gå for det! Om du ikke får plass i kabinettet er ikke det så farlig, postet bilde til evap. på en annen tråd her..

Greier jeg ikke å få den inni kabinettet, får jeg heller modifisere vannkjølingen jeg har laget, sånn jeg får den inni istedenfor, men det er dette er ikke noe jeg aller helst vil, da jeg har tenkt å klokke med ganske høye volter på cpu.. :devil:

 

Har den på ene maskina, med en duron 1200@1450(dårlig hk) (35grader max)

Den nye er Duron1800, kan kjøre Vcore på abit kortet til max 2,3volt.. å DET gjør jeg ikke med luft ihvertfall! Vet heller ikke hvor mye cpu tåler, når den er skikkeli kjølt ned?

Vet du? :dontgetit:

Endret av Korben_D
Lenke til kommentar
Kult!

 

Har tenkt på noe av det samme selv.

Lurte på hvor dere for tak i kompressoren fra?

Har du en gammel fryser eller er det et sted man kan kjøpe gamle kompressorer? :wow:

Hei!

 

Nå har jeg sjekka med en som jobber i "kjøle" bransjen!

Han mener det er tull å bruke en kompressor fra td. et kj. skap! :dontgetit:

Det jeg trenger, er et lite kjøle aggregat, som består av alle deler som trengs for å lage det kaldt, minus evap hode! Et sånt aggregat som er lite nok til å passe i kabinettet, koster ca 2500,-..... :no:

Så prosjektet blir midlertidig lagt på hylla for min del..

Så jeg får heller prøve å tune litt på vannkjølingen jeg har lagd! :cool:

Får heller se når jeg har penger å avse til sånt! :thumbs:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Nå har jeg sjekka med en som jobber i "kjøle" bransjen!

Han mener det er tull å bruke en kompressor fra td. et kj. skap! :dontgetit:

Det jeg trenger, er et lite kjøle aggregat, som består av alle deler som trengs for å lage det kaldt, minus evap hode! Et sånt aggregat som er lite nok til å passe i kabinettet, koster ca 2500,-..... :no:

Så prosjektet blir midlertidig lagt på hylla for min del..

Så jeg får heller prøve å tune litt på vannkjølingen jeg har lagd! :cool:

Får heller se når jeg har penger å avse til sånt! :thumbs:

Er redd du har spurt rett mann feil spørsmål! Hvis løsningen han tenkte på innebærer og kjøle ned luften i hele kabinett, er dette en svært dårlig løsning. Når det gjelder chip-kjøling, er det det kun kraftige kompressorer med kjølehode rett på chip, eller nedkjøling av vann/frostveske som gjelder. Det finnes omtrent ikke overkill før sikringen på rommet ryker...

Lenke til kommentar
Hei!

 

Nå har jeg sjekka med en som jobber i "kjøle" bransjen!

Han mener det er tull å bruke en kompressor fra td. et kj. skap!  :dontgetit:

Det jeg trenger, er et lite kjøle aggregat, som består av alle deler som trengs for å lage det kaldt, minus evap hode! Et sånt aggregat som er lite nok til å passe i kabinettet, koster ca 2500,-..... :no:

Så prosjektet blir midlertidig lagt på hylla for min del..

Så jeg får heller prøve å tune litt på vannkjølingen jeg har lagd!  :cool:

Får heller se når jeg har penger å avse til sånt!  :thumbs:

Er redd du har spurt rett mann feil spørsmål! Hvis løsningen han tenkte på innebærer og kjøle ned luften i hele kabinett, er dette en svært dårlig løsning. Når det gjelder chip-kjøling, er det det kun kraftige kompressorer med kjølehode rett på chip, eller nedkjøling av vann/frostveske som gjelder. Det finnes omtrent ikke overkill før sikringen på rommet ryker...

Vet da det!

 

Jeg tenkte på kostnader her! Lager evap. hode selv! :yes:

Man er ikke maskinarbeider for ingenting, sant?

Jeg har tenkt på direkte kjøling på cpu, ikke innvendig i kab, om det var det du lurte på?

 

Han "eksperten" mente et sånt aggregat på den størrelsen ville vere passelig til å kjøle det som jeg spurte om, ca 300W varme fra cpu!

 

Jeg har 2 krav til denne kjølingen:

 

*Den skal gå inni kabinettet! (om jeg skal på LAN)

 

*Prisen skal vere overkommelig.

 

Jeg må nok vente litt, da et sånt aggregat koster noe mer enn opprinnelig antatt.

Men har ikke gitt opp! :laugh:

 

PS: Tips for å chille ned vannkjøling litt xtra? :p

Lenke til kommentar

jeg og har tenkt på og ta kompressor og pumpe fra et gammelt fryseskap, men jeg tenkte at kompressoren kom til og ta kvelden fort vist den skulle så på hele tiden, så jeg fant ut at et helt normalt vannavkjølingsett med en kompressor som kunne skrues av og på var tingen (på når cpu er over x grader), men tror dere at pumpa greier 24/7behandling??

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på direkte kjøling på cpu, ikke innvendig i kab, om det var det du lurte på?

 

Han "eksperten" mente et sånt aggregat på den størrelsen ville vere passelig til å kjøle det som jeg spurte om, ca 300W varme fra cpu!

 

Javel ja. Jeg forsto det slik at "eksperten" hadde ment at luftkjøling var tingen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...