Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows-nettverk trøbbel


Anbefalte innlegg

Måtte alle nettverks-guruer her se i nåde til meg...

 

Har følgende nett hjemme nå:

 

Maskin 1 (BigBen):

- Windows 2000 PRO SP3 Engelsk

- IP: 10.0.0.2

 

Maskin 2 (GammelNok):

- Windows XP PRO SP1 Norsk

- IP: 10.0.0.3

 

ADSL-modem:

- Cisco 677i-DIR (NextGenTel bredbånd)

- IP: 10.0.0.1

 

Alle tre er koblet til en Sunsway 8-port switch. Begge maskinene har fast IP, bruker 10.0.0.1 som gateway og har tilgang til internett uavhengig av hverandre. Begge er på samme arbeidsgruppe (KAYNET), og har windows-nettverk aktivert.

 

Problemet er som følger: Maskin 1 (W2k) kan se og aksessere delte ressurser på maskin 2 (XP) uten problemer. Men maskin 2 får ikke tilgang til noen ressurser på maskin 1 selv om de er satt til deling. Maskin 1 dukker opp i nettverksvisningen på maskin 2 (hele nettverket->Microsoft windows-nettverk->KAYNET) men når jeg prøver å åpne den får jeg "Server ikke tilgjengelig."

 

Hva har jeg glemt, og på hvilken maskin? Kjører Kerio Personal Firewall på maskin 1, men den skal være satt opp til å akseptere all trafikk fra 10.0.0.3. Har også prøvd å slå den av helt, uten at det hjalp noe som hels.

 

Håper noen har snøring på dette, for jeg tydeligvis ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du ikke får til nettverk skikkelig mellom forskjellige windowsplattformer har for det første ingenting med å ha snøring å gjøre... Det pleier ofte å kjøre sitt eget løp.

 

Har selv hatt en del problemer med deling mellom XP og 2000. Det jeg lurer mest på er hvilke subnettmaske du har på de, og hva som skjer når du pinger den andre maskinen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får pinget IP adressene til de andre enhetene i nettet.. så har du et problem;

0) Sjekke for linklys

1) Sjekke at alle IP adresserer satt rett (ip, subnet og gateway.. evt dhcp)

2) Sjekke at ALLE firewalls er avslått

3) Sjekke at du har rett IP versjon (v4).. (Har vært borti noen betaversjoner av v6 som trøbler)

4) Sjekke at du har samme bruker på begge arbeidsstasjonene

5) Evt fjerne IPX (protokoll) fra win2k (som også kan føkke)

6) Legge til NETBIOS (protokoll) på begge maskinene

 

Maskin1:

IP: 10.0.0.2

Netmask: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.0.1

 

Maskin2:

IP: 10.0.0.3

Netmask: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.0.1

 

:yes:

Lenke til kommentar

Subnettmaskene for begge maskinene er 255.255.255.0 og når jeg pinger maskin 2 fra maskin 1 går det med 0 forsinkelse og 0 packet loss. Ping fra maskin 2 til maskin 1 går med ca 4 ms forsinkelse og 0 packet loss.

 

Fiklet litt med gruppenavnet (KAYNET->KAYNETT, på begge maskinene selvfølgelig) og nå får ikke maskin 2 tilgang arbeidsgruppen lenger heller. Gruppen dukker opp i Windows-nettverk men kan ikke åpnes. (Får melding om at jeg muligens ikke har tilgang til nettverksressursen eller noe, selv om jeg er logget på som admin.)

Lenke til kommentar

En liten erfaring fra meg ;

 

Vi har flere maskiner i nettverk, dersom du av en eller annen grunn trekker ut nettverkskabler med OS igang, eller booter med en eller flere kabler ute kan du risikere at fildeling ikke vil funke.

 

Gjør det som en regel at alle maskiner skal startes med alle nettverkskabler plugget inne.

 

Radar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...