Gå til innhold

3DMark: Tenk etter da folkens!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Hvorfor bruker vi benchmarkprogrammer som 3DMark o.l. til å teste skjermkortene våre?

 

Hva skal du bruke skjermkortet ditt til? Se på fine demonstrasjoner av de nyeste 3D effektene som ikke finnes i de fleste spill? Eller skal du SPILLE med det?!

 

Da er det vel MYE mer relevant og hensiktsmessig å bruke FPS tall fra allemannseie som UT2003? Det er tross alt i slike programmer at vi vil ha ytelsen. Nylige avsløringer rundt produsenters juks med drivere for økt ytelse i 3DMark er også betenkelig.

 

3DMark er bare gimmick for å selge mer skjermkort! FPS i de største og mest kjente spillene burde være standard som "måleenhet"! Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les hva HW.no sier:

 

Det finnes to benchmarkingstyper. Syntetiske og "real world"-tester. Forskjellen på de to er at syntetiske benchmarkprogrammer etterligner applikasjoner som finnes på markedet i dag. Syntetiske benchmarkprogrammer er lettere sagt kunstige tester (simulasjoner).

 

"Real world"-tester er tester der man bruker "virkelige" programmer som finnes på markedet og som har innebygd benchmarkfunksjon som gjør at man kan kjøre programmet og samtidig måle maskinens ytelse i bakgrunnen. Et godt eksempel på dette er spillet Serious Sam fra produsenten Croteam. Croteam har implementert en rekke muligheter for å måle elementer som "fill rate" og bilder pr. sekund, mens maskinen spiller av en demoversjon av spillet.

 

Vi i Hardware.no benytter av oss en blanding av disse to testypene, men i størst grad "real world"-tester, siden dette gjenspeiler ytelsesbildet på en mer korrekt måte.

 

Død over syntetisk benchmark! Lenge leve real world!

Lenke til kommentar

Det som er lit kjipt ang. 3dmark og det som ble skrevet over er at 3dmark (ihverfall 01) er applikasjonbasert ikke syntetisk slik som sisoft sandra og andre. Den kjører faktisk reallife 3dmotorer. Det sies at 03 bruker 3dmotorer som ikke er bruk i spill men det gjør 01. f.eks max payne var samme 3dmotor som noen av testene i 3dmark 01.

Men jeg ser poenget deres og er enig at det forekommer driveroptimalisering for disse programmene og derfor er ytelse i aktuelle spill det viktigeste...

Lenke til kommentar
Syns det er kjekt med benchmarking jeg.

Alltid gøy og klare de ekstra 100 poengene og hele tiden forbedre score ved hjelp av klokking :)

Hva med å klare de ekstra framesene i UT2003? Og da vite når du spiller det, at det går faktisk litt raskere etter sist overklokking.

Kan ikke sammenlignes med å slå ny rekord i 3DMark.

Dessuten spiller jeg ikke UT2003 ;)

Lenke til kommentar

Hva med å slutte å kverulere og heller være inneforstått med at folket dere ute i dataverdnen like å bruke 3d mark for å teste ytelsen på maskinen sin. Jeg bruker det, og en av grunnene er at jeg med letthett kan sjekke hvordan min datamaskin yter i forhold til andre med liggnende oppsett, ved hjelp av den store databasen og dens muligheter som finnes på futuremark.com.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...