Gå til innhold

Overpriset bruktmarked!


Anbefalte innlegg

Jeg speider etter en brukt laptop rundt 3000.- og noterer meg at masse folk prøver og dytte på meg en laptop med 266 mhz etc til rundt 2-3 000...

 

Så tar jeg en generell titt på QXL og HW bruktmarked,..og ser at det er jo helt vilt...

I mine øyne er datamaskiner som biler..noe med STOR forringelse i pris..og pc ustyr som er en 3 år gamle synes jeg ligger alt for høyt opp i forhold til hva man får nypris.

Jeg mener man bør være veldig varsom nå der ute, lettere å bli svindlet enn noensinne finne et ekte kupp der ute.

 

Er ting gammelt er halv pris av ny maks !!

Heh..jeg ser folk tar 2000 kr for DEFEKTE laptops til å med...hahaha...

 

 

Uansett..slitsomt å kaste bort timesvis med dette...

 

 

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja desverre er det noe som sprer seg, er det folks uvettige bruk av penger som har ført til dette eller?...Disse prisene er urimelige...ikke fordi jeg er gjerrig på krona, men fordi jeg kan jo likegodt kjøpe nytt omtrent...

 

Virker som om folk prøver og tjene penger på ingenting...heheh ikke ukjent fenomen

 

Janster

Lenke til kommentar

Jepp, mye overprisng i bruktmarkedet. (Men legg også merke til at det er disse tingene som ikke blir solgt og derfor ofte ligger å måneder før de forsvinner.) Nye og gode tilbud snappes ofte fort opp og forsvinner ut etter noen dager. Dette er delvis skyld i overrepresensasjonen av dårlige tilbud.

 

Selv har jeg både kjøpt og solgt noen ting i bruktmarkedet, med varierende hell. Dvs. jeg har fått solgt tingene mine til ca 2/3 av reell nypris i løpet av dager. :) De tingene jeg har kjøpt har stort sett vært bra, bortsett fra et hovedkort som var rimelig herpa, voltmodda, og montert kjølere over alt og det manglet bracket's. Men men jeg fikk det nå veldig billig og det funket. Jeg kjøpte også en veldig defekt laptop (800kr, P3 1GHz, 512MB, 20GB, 15", DVD, CDRW) Men klarte mirakuløst nok å få liv i den og fikse den. (fytti det var mye galt og jeg brukte mange mange timer på fiksingen, men nå som jeg har klart det synes jeg det var veldig verd pengene og er kjempefornøyd)

 

Jeg gjør gjerne slike kjøp igjen, men ikke den defekte celeronen 300MHz minimale laptop'en til 1000 kr som ligger ute nå! Forget it!

Lenke til kommentar

Folk som overpriser varene de ønsker å selge, får mest sannsynlighet ikke solgt varen, og de sitter da på gjerdet og dingler med føttene sine... :wow:

 

Men med dagens priser på nye bærbare er helt overkommelig. :thumbup:

 

Alt handler om hvor stor betalingsvillighet til den enkelte måtte ha.

 

God helg :thumbs:

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at en bærbar pc er veldig populær selv om den begynner å dra på årene. derfor er prisen på disse så høy.

 

Til dere som vil kjøpe en bærbar pc for en svært billig penge;

Dere må rett og slett bare begynne å spare. Slik har det alltid vært med disse bærbare, men i og med at salget av disse er betydelig større i dag vil det om noen år endre seg . (min teori)

Lenke til kommentar

ser ikke noe galt i og prøve seg med "overpris" når man selger noe. man kan være heldig og finne en kjøper, som faktisk kjøper det man selger :cool:

 

jeg fikk selv for mange år siden solt en godt brukt Amiga 500 m/utstyr for 6000,- nypris var 6500. en kompis av meg hadde akkurat samme maskin og fikk bare 2500,- for sin :thumbs:

Lenke til kommentar

Tja, poenget er vel at en del sitter med en bærbar maskin som de strengt tatt ikke trenger. Men dersom de skal kvitte seg med den, så føler de vel at det skal være verdt det. Den tar jo ikke plass, og evt. så kan den komme til nytte hos en gammel tante eller noe sånt.

 

Personlig sitter jeg på en bærbar Toshiba med Celeron 500MHz. Og den fungerer helt kurant. Kan ikke se en grunn til at jeg skal selge den til noen av disse "max 500"-folka som henger på hw.no.

 

Er det noen av dere som hadde giddet å selge en gammel bærbar for under 1000 kroner?

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Tjah, 2000 er den vel verdt...litt avhengig, mitt eksempel var for folk som ville ha 2000 for sine PII266mhz...som det er faktisk mange eksempler på...det blir for rått..

 

Pluss noe av den rimelige flåinga som fåregår på QXL av ignorante kjøpere...

 

For meg var det nok til at jeg tenkte meg om så jeg tviler på om jeg tør å kjøpe der

Jan

Lenke til kommentar

Det er nok en del luringer som gjør gode penger på å selge brukt utstyr til de som ikke er helt orientert om hva ting koster.

 

Men på selger-siden er det også folk som tror at utstyret sitt er mye mer verdt enn det faktisk er. Pristap på PC-utstyr (og kanskje spesielt bærbart) er jo nesten ikke mulig å sammenligne med noe annet, og mange skjønner ikke at utstyr de ga 20.000 for i 1999 nesten ikke er brukandes til noe som helst lenger og tror at 'litt under halv nypris' er rasende billig.

 

Denne typen mennesker vil også (i tillegg til de lure/sleipe som langt på vei bevisst prøver å utnytte folks uvitenhet) prise utstyret sitt helt hinsides når de skal selge.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg har følelsen av dette fører til at mengder med datautstyr blir liggendes ubrukt sniff...mens de kunne ha senket krava og solgt det rimeligere, da ville de ha funnet MANGE mer kunder kjapt..

 

Men hehe dette blir jo ren tilbud og etterspørsels bedøk spørsmål da ..

 

Jeg tror jeg kan bare advare andre nå, selv om her på HW mistenker jeg at de fleste er mer enn klar over det...

 

Janster

Preaching to the choir!

Lenke til kommentar
Jeg har følelsen av dette fører til at mengder med datautstyr blir liggendes ubrukt

Det er ganske sikkert ja. Selv har jeg ganske mye liggende som har blitt 'til overs' etter at jeg har fornyet maskinene mine.

 

Problemet (som selger) er jo at hver enkelt 'dings' ikke er spesielt mye verdt - hvis man kan selge litt komplette maskiner er det sikkert greit siden det blir litt penger av det. Men for oss som gjerne bytter ut en del her og en del der så blir det sjelden en komplett maskin til overs.

 

Motivasjonen for å styre med å selge ting er ikke spesielt stor når det sjelden er snakk om å få mer enn maksimalt 3-400 kroner pr. 'dings', og da blir ting heller liggende i skuffen eller gitt bort gratis til venner og kjente fremfor å ta den 'jobben' det kan være å selge brukt med det det kan innebære av e-poster med spørsmål om alt mulig rart og eventuelle telefoner, få inn penger, emballere og sende varen osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...