Gå til innhold

Universet


-kga-

Anbefalte innlegg

Når vi ser ut i rommet så er jo det vi ser skjedd form mange herrens år siden. Vertfal det en ser som er langt unna.

Kan en da se the big bang om en ser langt nok ut i universet?

 

Hvordan kan the big bank ha kommet fra ingen ting?

Energi kan jo ikke oppstå av seg selv. Det bryter jo med fysiske lover. Om en klaere og lage mini kontrolerte big bang i labben så er vel det en grei enegri kilde da. Siden det en gang har skjedd, da må det vel kunne gjennskapas.

 

Hvis det har vert et big bang som har starta universet. Da må det vel være flere slike universer skapt av andre big bang andre steder.

 

 

 

 

 

 

Tenk om våres univers bare er skapt på et labratorium i et annet univers. Så vis vi drar langt nokk vil vi møte en plast vegg. Tenk om en milliard år her er bare 1 time i det universet.

 

Tenk om det fintes et annet big bang som har andre fysiske lover. Hvor det fintes magi

 

Tenk om alt runt meg bare er lagd for å holde meg i fange skap i en simulert veden. I den virkelige verden så blir jeg utført uetiske eksperimenter på. Alle dere er bare 0 og 1 som er satt sammen for og få meg til og føle at jeg er i en virkelig verden... Tenke, tenke. hmm... Tenk om jeg kan gjøre hva jeg vil... men så er det polti programert inn også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan the big bank ha kommet fra ingen ting?

Energi kan jo ikke oppstå av seg selv. Det bryter jo med fysiske lover. Om en klaere og lage mini kontrolerte big bang i labben så er vel det en grei enegri kilde da. Siden det en gang har skjedd, da må det vel kunne gjennskapas.

 

Finner du ut av det er du god. Jeg får vondt bare av å tenke på det.

 

Hvis det har vert et big bang som har starta universet. Da må det vel være flere slike universer skapt av andre big bang andre steder.

 

Det liker jeg også å tro.

 

Tenk om våres univers bare er skapt på et labratorium i et annet univers. Så vis vi drar langt nokk vil vi møte en plast vegg. Tenk om en milliard år her er bare 1 time i det universet.

 

Tenk om det fintes et annet big bang som har andre fysiske lover. Hvor det fintes magi

 

Hva er det du har røykt?

 

Tenk om alt runt meg bare er lagd for å holde meg i fange skap i en simulert veden. I den virkelige verden så blir jeg utført uetiske eksperimenter på. Alle dere er bare 0 og 1 som er satt sammen for og få meg til og føle at jeg er i en virkelig verden... Tenke, tenke. hmm... Tenk om jeg kan gjøre hva jeg vil... men så er det polti programert inn også da.

 

Hvor har jeg sett dette før? hmm

Lenke til kommentar

universet er stort nok, vi har det passe fint her i norge, å mer trenger jeg ikke vite :D selv om jeg har tenkt mye på hva som finnes der ute, og hvorfor akkurat jeg er her og kan gjøre alt det jeg kan gjøre, hvem er jeg å hvor kommer jeg fra, hvem har bestemt att jeg skulle på leve. det er noe jeg har lurt en del på. men jeg tror ikke noen høyere makter som gud å sånn der tull er svaret.

Lenke til kommentar
Nettopp!

Kordan oppsto energien til å lage big bang" då? Les ka karen skriver!

Den har alltid vært der. Bare se på buddhistene de tror på en syklisk livsførsel. Ingen har vært eller kommer til å være, alt er. :D

 

Siden energimengden i universet er konstant så har den altså vært der til "evig" tid.

 

edit:

tid er et tullete begrep som er funnet på av oss mennesker... Og den er heller ikke konstant, tiden går fortere/saktere osv... you name it.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

The Rules

 

1 - Things fall apart, but centres hold

2 - Everything moves in curves

3 - You get balls

4 - Big balls tell space to bend

5 - There are no turtles anywhere (except ordinary ones)

6 - Life turns up everywhere it can

7 - Life turns up everywhere it can't

8 - There is something like narrativium

9 - There is something called bloodimindium (see rule 7)

Lenke til kommentar
Det bryter jo med fysiske lover.

Disse fungerer fint på jorden og meget sannsynlig også i andre deler av universet. Big-Bang er en singularitet, dvs. et "unntak" en situasjon der de fysiske lover ikke lenger gjelder. Før Big-Bang er det ingen som kan si noe om, men at det nåværende universets fysiske lover var gjeldende er ikke en selvfølge. Det er derfor vansklig, muligens umulig, å si noe som helst om forholdene før Big-Bang vha. vår kunnskap og fysiske lover. Det letteste er kanskje å akseptere at langs en uendelig tidsakse der evolusjon virker vil absolutt at forekomme, uansett hvor usannsynlig det er, det er bare snakk om tid. Jfr. Douglas Adams skildring av Arthur og Ford Prefects reise gjennom det uendelige usannsynlighetsfeltet. Zwooop, så har du en endelig massekonsentrasjon samlet i en altfor, altfor liten del av rommet. Jess, bra for oss.

Lenke til kommentar

Universet utvider seg, dette vet man på grunnlag av observasjoner av retningen galakser beveger seg.

Kan sammenlignes med en granat som eksploderer, der en splint tilsvarer en galakse, altså ekspansjon i alle retninger fra punkt 0 (big bang).

 

Når galaksene mister farten og stopper (ikke i morgen ;) ), kolapser/imploderer "universet", dette vil før til nok et kjempesmell, altså et nytt "Big bang".

 

Og slik gjenntar det seg time after time.

 

Kilde: Discovery

Lenke til kommentar
Universet utvider seg, dette vet man på grunnlag av observasjoner av retningen galakser beveger seg.

Kan sammenlignes med en granat som eksploderer, der en splint tilsvarer en galakse, altså ekspansjon i alle retninger fra punkt 0 (big bang).

 

Når galaksene mister farten og stopper (ikke i morgen ;) ), kolapser/imploderer "universet", dette vil før til nok et kjempesmell, altså et nytt "Big bang".

 

Og slik gjenntar det seg time after time.

 

Kilde: Discovery

Må og nevne at de nærmeste stjernene i forhold til vårt solsystem de _nærmer_ seg oss. Så det er ikke bare utvidelse på gang.

Lenke til kommentar
Da tenker vel du på stjerner i vår egen galakse?

Galaksen "spinner" uavhengig av retningen den beveger seg i. Kan sammenlignes

med en fotball som roterer rundt sin egen akse etter den er skutt.

Ja, selvfølgelig i vår egen galakse, men de stjernene som er lenger vekk _i_ melkeveien, de fjerner seg. Syns de burde finne ut hva gravitasjonskraft er for noe snart ;)

Lenke til kommentar

Det er jo tre teorier om det med utvidelsen av universet de, minst.

1: Utvider seg til det evige

2: stopper opp sån delvis og vil forbli sån

3: Etter å ha utvida seg så vil den trekke seg sammen igjen.

 

Sist jeg sjekka så var ingen av de en lov enda. Var bare teorier da. Mulig de har finni ut mere nå da.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde vert kult om vi fant en sån stargate nedgravd etteller annet sted da.

Lenke til kommentar
Når vi ser ut i rommet så er jo det vi ser skjedd form mange herrens år siden. Vertfal det en ser som er langt unna.

Kan en da se the big bang om en ser langt nok ut i universet?

 

Big Bang er betegnelsen på eksplosjonen som resulterte i alle våre stjerner og planeter, kometer osv., rett og slett alt rundt deg. Men man kan ikke se the big bang idag, imidlertid mener man å kunne påvise senteret av eksplosjonen som fant sted for milliarder av år siden.

 

Hvordan kan the big bank ha kommet fra ingen ting?

Energi kan jo ikke oppstå av seg selv. Det bryter jo med fysiske lover. Om en klaere og lage mini kontrolerte big bang i labben så er vel det en grei enegri kilde da. Siden det en gang har skjedd, da må det vel kunne gjennskapas.

 

For å lage et slikt big bang kreves det mye mer energi enn det ville vært mulig å utnytte, kanskje man hadde klart å få prosessen til å gå i "null", men man kan ikke prdusere energi slik; husk på at mengden energi er konstant, den går bare over i andre former. Og, nei, big bang kan ikke ha oppstått av seg selv, hadde du hatt svaret på det eller en teori som hørtes sannsynlig ut hadde du vært styrtrik og sannsynligvis tilbedt som en gud i dag...hmm.. det hadde vært fett... tenke, tenke....

 

 

Hvis det har vert et big bang som har starta universet. Da må det vel være flere slike universer skapt av andre big bang andre steder.

 

Det er meget mulig, og er en meget interessant tanke. Det er ikke sikkert disse er skapt av big bangs de også, men parallelle univers er sannsynlig. Astronomer mener å kunne beregne/se hvor universet (vårt) slutter, men hva er på utsiden der igjen. Er det bare en vegg? Hva er på utsiden av veggen? Hva gjør at dette universet, innkapselt i en vegg holder seg stabilt? DETTE er creepy tanker!!

 

 

Tenk om våres univers bare er skapt på et labratorium i et annet univers. Så vis vi drar langt nokk vil vi møte en plast vegg. Tenk om en milliard år her er bare 1 time i det universet.

 

Og allah hadde vært sjefsforskern for temaet som fremstilte vårt univers! Syko, det hadde vært creepy det! Les "the hitchikers guide to the galaxy" og finn mange andre "sprø" teorier.

 

 

Den har alltid vært der. Bare se på buddhistene de tror på en syklisk livsførsel. Ingen har vært eller kommer til å være, alt er.

 

Og underbygges av relativitetsteorien, som hevder at tid er relativt!

Lenke til kommentar

På en måte så utvider vel universet seg, vetfal det vi kan se. Vi kan vel se lenger og lenger hvert sekund. Grunnet lyset tar så lang tid til å komme til oss så kan det vel være noe lys fra steder så langt unna at det første lys derfra ikke har nådd oss enda. Kan det ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...