Gå til innhold

Test av Win XP 64bit på Athlon 64


Knick Knack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ikke forstå annet enn at de grafikkdriverne må ha vært helt på trynet. Er jo ikke ille om en oppnår 10-20% ekstra ved 64 bit, men jeg synes det var merkelig at ikke alle programmene lot seg installere.

Det er jo beta OS og beta drivere, så man kan ikke forvente at ytelsen er optimal da. Win Xp 64-Bit fungerer bare med 32-bit og 64-bit programmer, 16-bit programmer vil ikke fungere. Microsoft jobber også med forbedringer i WOW64 som også kan øke ytelsen ytterligere for 32-bits programmer, men til syvende og sist er det driverene som teller her. Jeg regner med at driverene vil bli bedre etterhvert, som det pleier å være med nye opterativsystemer :)

Lenke til kommentar
Kan ikke forstå annet enn at de grafikkdriverne må ha vært helt på trynet. Er jo ikke ille om en oppnår 10-20% ekstra ved 64 bit, men jeg synes det var merkelig at ikke alle programmene lot seg installere.

Det er jo beta OS og beta drivere, så man kan ikke forvente at ytelsen er optimal da. Win Xp 64-Bit fungerer bare med 32-bit og 64-bit programmer, 16-bit programmer vil ikke fungere. Microsoft jobber også med forbedringer i WOW64 som også kan øke ytelsen ytterligere for 32-bits programmer, men til syvende og sist er det driverene som teller her. Jeg regner med at driverene vil bli bedre etterhvert, som det pleier å være med nye opterativsystemer :)

Hva er hensikten med å ta vekk 16-bit støtte ?

Det er vel svæært gammel software som er 16 bit, men uansett, trodde det alltid skulle være noe som het bakoverkompablitet på dette området.

 

Hvorfor ? :roll:

 

Og hvor fikk duvite dette, har du link ?

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
,07/02/2004 : 21:42] Det jeg lurer på er om denne utgaven av Windows vil ha ferdig installert SP1 og 2

LOL :lol:

Jaha. Var dette så skrekkelig underholdende? Kode basen til alle Win XP OS'ene har nok mye til felles, unntaket er vel kjernen men den utgjør ikke så stor del av den totale kode basen. Vil tro kompilatoren de benytter utgjør hovedforskjellen i mye av OS'et, ikke den skrevne koden, så det er vel grunn til å anta at SP 1 og 2 i stor grad er lagt inn. Ellers ville mange av de feilene som er i 32bit versjonen også finne sted i 64 bit versjonen.

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med å ta vekk 16-bit støtte ?

Det er vel svæært gammel software som er 16 bit, men uansett, trodde det alltid skulle være noe som het bakoverkompablitet på dette området.

 

Hvorfor ?  :roll:

 

Og hvor fikk du vite dette, har du link ?

Microsoft har valgt å ta bort støtten for 16-bits programmer i 64-bit Windows, og forklaringen på dette kan du lese om her:

http://msdn.microsoft.com/library/default....pplications.asp

 

"Note that 64-bit Windows does not support running 16-bit Windows-based applications. The primary reason is that handles have 32 significant bits on 64-bit Windows. Therefore, handles cannot be truncated and passed to 16-bit applications without loss of data. Attempts to launch 16-bit applications will fail with ERROR_BAD_EXE_FORMAT."

 

Jeg har allerede brukt Windows XP 64-Bit Edition en god stund, og hvis jeg prøver å kjøre 16-bits programmer, f.eks. CacheMem, så får jeg følgende feilmelding:

 

"The image file cachemem.exe is valid, but it was developed for older computer systems and is not supported on this version of Windows."

 

Jeg ser ikke på dette som noe stort problem ettersom mesteparten av Windows-programvaren i dag er 32-bits uansett, og de fungerer perfekt i 64-bit Windows takket være WoW64 (Windows-On-Windows 64).

 

Se også her for en annen test av Windows XP 64-Bit:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=amd64xp&page=1

 

GamePC tester riktignok en eldre build med færre drivere tilgjengelig, men testen er likevel mer grundig enn Anandtech sin så jeg anbefaler at dere leser den hvis det er noe mer dere lurer på. Spesielt delen om WoW64 bør være av interesse :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jaja.. Tydelig at ikke alt er helt ferdig nei.

 

Kan egentlig se på resulatatene slik: De som yter likt eller bedre enn på 32-bit er sikkert i orden. De som yter dårligere enn på 32-bit får sikkert forbedringer før den offisielle lanseringen.

 

Jeg tror altså at det ikke er så feil å anta at de positive resultatene er mer representative for final-utgaven enn de negative resultatene.

 

PS. Jeg regner med at i allefall SP1 er integrert i WinXP AMD64-bit. Om SP2 har kommet innen lanseringen så tipper jeg den også vil være en del av pakken.

 

PPS. Lattelig at Microsoft har fjernet 8 og 16-bit støtten i windows .. Det vil jo utelukke dette OS'et for en drøss med gammel spesialskreven programvare.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jaja.. Tydelig at ikke alt er helt ferdig nei.

 

Kan egentlig se på resulatatene slik: De som yter likt eller bedre enn på 32-bit er sikkert i orden. De som yter dårligere enn på 32-bit får sikkert forbedringer før den offisielle lanseringen.

 

Jeg tror altså at det ikke er så feil å anta at de positive resultatene er mer representative for final-utgaven enn de negative resultatene.

 

PS. Jeg regner med at i allefall SP1 er integrert i WinXP AMD64-bit. Om SP2 har kommet innen lanseringen så tipper jeg den også vil være en del av pakken.

de programmen som yter dårligere er i stor grad spill, og det kan nok komme av at det ikke høljer av gode 64 bits grafikk drivere (vet nvidia har, men de er sikkert ikke så mye testet).

Lenke til kommentar
de programmen som yter dårligere er i stor grad spill, og det kan nok komme av at det ikke høljer av gode 64 bits grafikk drivere (vet nvidia har, men de er sikkert ikke så mye testet).

Det kan godt være det som er flaskehalsen ja. Da hadde det vært interresant å se resultater fra andre grafikk-produsenters 64-bit drivere for en sammenligning.

Lenke til kommentar
de programmen som yter dårligere er i stor grad spill, og det kan nok komme av at det ikke høljer av gode 64 bits grafikk drivere (vet nvidia har, men de er sikkert ikke så mye testet).

Det kan godt være det som er flaskehalsen ja. Da hadde det vært interresant å se resultater fra andre grafikk-produsenters 64-bit drivere for en sammenligning.

Når det gjelder spill så har skjermkortet og dets grafikkdrivere utrolig mye å si på ytelsen, og på dette området gjenstår det fortsatt mye arbeid så derfor bør man ikke henge seg for mye opp i disse foreløpige resultatene fra spill-relaterte tester.

 

Nvidia har sålangt bare kommet med en grafikkdriver Windows 64-Bit, ForceWare Version 52.14 Beta som ble gitt ut i oktober ifjor. Nvidia jobber selvsagt med en ny versjon som skal både øke ytelsen og kompatibiliteten, og jeg håper det ikke drøyer alt for lenge til den blir tilgjengelig. Matrox gav ut beta grafikkdriver for Windows 64-bit i forrige uke, og forhåpentligvis følger ATI etter snart :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...