Gå til innhold

Oppsett av cd-brenner


sim

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag/kveld prøvd litt for å få CD-brenneren til å fungere, eller få det til slik at jeg kan brenne cd-er. CD-brenneren er en Plextor Plexwriter 16/10/40A. Jeg har installert cdrtools (emerge cdrtools). Der følger bla. cdrecord med.

 

1. Hvordan finner jeg brenneren, eller, hvordan får jeg linux til å innse at brenneren er der. Jeg kjørte

{root@snorkel:~}# cdrecord -scanbus
Cdrecord-Clone 2.01a23 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2003 Jörg Schilling
cdrecord: No such file or directory. Cannot open '/dev/pg*'. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.
cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.

Jeg har kikket litt rundt på nettet, men ikke funnet noe som virkelig får meg til å skjønne hva jeg driver med, og hva jeg skal gjøre for at det skal fungere. CD-brenneren står som Secondary Master (det vil vel si hdc).

{root@snorkel:/dev}# ls -l | grep hdc
lr-xr-xr-x    1 root     root           30 Jan 21 17:25 hdc -> ide/host0/bus1/target0/lun0/cd

OK. Som sagt, jeg har null peiling på dette, så jeg vet ikke hvilken informasjon dere trenger for å eventuelt kunne hjelpe meg med dette ;p. Jeg leste noe om SCSI-emulation også en plass så i kernelen har jeg dette med. Legg merke til at jeg ikke har endret noe i det hele tatt, dette er slik den så ut standard. Vil gjerne at dere sier ifra om jeg trenger noe mer av dette, eller om jeg trenger det i det hele tatt ;p

--- SCSI device support                                                                                        
[*]   legacy /proc/scsi/ support                                                                               
---   SCSI support type (disk, tape, CD-ROM)                                                                      
<*>   SCSI disk support                                                                                          
< >   SCSI tape support                                                                                           
< >   SCSI OnStream SC-x0 tape support                                                                            
< >   SCSI CDROM support                                                                                          
<*>   SCSI generic support

 

Tja, jeg vet ikke om jeg vet om mer dere kanskje kunne trenge av info ? Bare si i fra ;p.

 

Fint om dere kunne lagt ved et eksempel på parametere jeg kan/skal bruke med cdrecord.

 

På forhånd takk.

Endret av sim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager så meget moesen. Jeg trodde du ville forstå at det var ment som en tull og ikke rent alvor, siden jeg avsluttet setningen med en :p.

 

Takk for hjelpen Egil, jeg mekker i morgen. Nå skal jeg sove .. *trøtt*

Jeg visste det var bare tull, så hvis du ser så ser du at "RTFM" var en link... :roll:

Lenke til kommentar

For å brenne cd-er uten scsi-emulering:

 

EDIT: Dette krever en nyere versjon av cdrtools-pakken, tror du må ha 2.01 alpha eller nyere. (Korrekt meg hvis jeg er gal her)

 

cdrecord -dev=ATAPI:/dev/hdX image.iso

 

Der hdX er brenneren, selvfølgelig ;)

 

Du vil gjerne også slenge på noen ekstra ting for å være sikker på at alt går som det skal:

 

cdrecord -dev=ATAPI:/dev/hdX --verbose --speed=48 image.iso

Endret av Seigemannen
Lenke til kommentar
1. Hvordan finner jeg brenneren, eller, hvordan får jeg linux til å innse at brenneren er der. Jeg kjørte
{root@snorkel:~}# cdrecord -scanbus
Cdrecord-Clone 2.01a23 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2003 Jörg Schilling
cdrecord: No such file or directory. Cannot open '/dev/pg*'. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.
cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.

Om du har ATAPI cd support i kjernen (sannsynligvis) finner du "devicen" på følgende måte:

cdrecord -scanbus -dev=ATAPI

Dokumentasjonen rundt dette har vært piss-poor, så det er ikke rart mange sliter med det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...