Spillredaksjonen Skrevet 2. september Skrevet 2. september Viser helt nye sider av Harry Potter-universet HBO-serien tar også for seg en rekke ting som ikke står skrevet i bøkene. Les hele saken på Gamer.no»
Jomb Skrevet 2. september Skrevet 2. september (endret) Sitat Vi har fortsatt til gode å se de magiske skapningene som er med på å definere opphavsmaterialet, men både magi og fargerike lærere får mye tid i den nye sniktitten. Hvilket skapninger som dere mener definerer opphavsmateriale er det som ikke er med? Vi fikk se trollet. Det vi ikke så som er med i det første boka var gnomer, centaurer, Nussi (Fluffy), og en norsk drage (har jeg glemt noe?). Hvilket av disse skapningene er det dere mener definerer opphavsmaterialet? ..vent, jeg glemte slubbermark (flobberworm). Det må det være! Endret 2. september av Jomb
Espen Jansen Skrevet 3. september Skrevet 3. september Jomb skrev: Sitat Vi har fortsatt til gode å se de magiske skapningene som er med på å definere opphavsmaterialet, men både magi og fargerike lærere får mye tid i den nye sniktitten. Hvilket skapninger som dere mener definerer opphavsmateriale er det som ikke er med? Vi fikk se trollet. Det vi ikke så som er med i det første boka var gnomer, centaurer, Nussi (Fluffy), og en norsk drage (har jeg glemt noe?). Hvilket av disse skapningene er det dere mener definerer opphavsmaterialet? ..vent, jeg glemte slubbermark (flobberworm). Det må det være! All of the above?
Jomb Skrevet 3. september Skrevet 3. september Espen Jansen skrev (13 minutter siden): All of the above? Det er første gang jeg har hørt noen mene at det er er skapningene som definerer Harry Potter serien. For de fleste er det magien flettet inn et realistisk/moderne univers som er det definerende. Skapningene er mer i bakgrunnen og ikke noe spesielt unikt i Harry Potter sammenlignet med annet materiale. Kanskje litt mer definerende for «Fabeldyr og hvor de er å finne».
Milarwen Skrevet 3. september Skrevet 3. september (endret) Blir serien dubbet til norsk? Jeg har ikke lest HP på norsk så jeg ble helt satt ut av hvor hysterisk dårlig oversettelse av navnet Gilderoy Lockhart er. Gyldeprinz Gulmedal? Det opplagte navnet er Gyldendal Løvehjerte, men siden det er et forlag ville jeg gått for Gyldenhall Løvehjerte. Endret 3. september av Milarwen
Jomb Skrevet 3. september Skrevet 3. september Milarwen skrev (1 time siden): Blir serien dubbet til norsk? Jeg har ikke lest HP på norsk så jeg ble helt satt ut av hvor hysterisk dårlig oversettelse av navnet Gilderoy Lockhart er. Gyldeprinz Gulmedal? Det opplagte navnet er Gyldendal Løvehjerte, men siden det er et forlag ville jeg gått for Gyldenhall Løvehjerte. Ser ingen grunn til at det skulle blitt dubbet til norsk. Aldersgrensen er høyere enn de første filmene, er laget for et litt eldre publikum. Men du kan selvfølgelig velge språk på tekstingen eller skru den av, som på alle andre hbo serier.
Milarwen Skrevet 3. september Skrevet 3. september (endret) 1 hour ago, Jomb said: Ser ingen grunn til at det skulle blitt dubbet til norsk. Aldersgrensen er høyere enn de første filmene, er laget for et litt eldre publikum. Men du kan selvfølgelig velge språk på tekstingen eller skru den av, som på alle andre hbo serier. Jeg lurte egentlig bare fordi de bruker norske oversettelser av navn i artikkelen. Endret 3. september av Milarwen
Jomb Skrevet 3. september Skrevet 3. september (endret) Milarwen skrev (14 minutter siden): Jeg lurte egentlig bare fordi de bruker norske oversettelser av navn i artikkelen. Norsk teksting vil nok bruke norske navn. Men da er det bare endre til engelsk teksting om det plager deg. Endret 3. september av Jomb
Milarwen Skrevet 3. september Skrevet 3. september 21 minutes ago, Jomb said: Norsk teksting vil nok bruke norske navn. Men da er det bare endre til engelsk teksting om det plager deg. Det er den sporadiske bruken av norsk jeg reagerer på. Gamer brukte ikke tittelen Lynvingen: Arkham Asylum.
Jochen Bolero Skrevet 4. september Skrevet 4. september Milarwen skrev (22 timer siden): Blir serien dubbet til norsk? Jeg har ikke lest HP på norsk så jeg ble helt satt ut av hvor hysterisk dårlig oversettelse av navnet Gilderoy Lockhart er. Gyldeprinz Gulmedal? Det opplagte navnet er Gyldendal Løvehjerte, men siden det er et forlag ville jeg gått for Gyldenhall Løvehjerte. "Hysterisk dårlig oversettelse". Av ett navn. Synes du. Nå er bøkene ble oversatt av Høverstad, og det er han satt de norske navnene. Det ble en del sutring når når bøkene kom på norsk pga. oversetting, men Høverstad stilte villig opp og forklarte om årsaken til de valgene som ble t7att, hvordan man koblet navnegivning til nordisk mytologi (når det var relevant da). Man trenger ikke være enig i alle oversettelsene, men man bør anerkjenne det ikke er venstrehåndsarbeide, det er gjort en god og grundig jobb. https://www.nrk.no/kultur/sprakpris-til-potter-oversetter-1.7379057 https://www.nrk.no/kultur/--holdt-akkurat-for-potter-1.535037 https://www.vg.no/rampelys/i/jPPOrL/potter-fan-og-oversetter 2
Milarwen Skrevet 4. september Skrevet 4. september (endret) 1 hour ago, Jochen Bolero said: Man trenger ikke være enig i alle oversettelsene, men man bør anerkjenne det ikke er venstrehåndsarbeide, det er gjort en god og grundig jobb. Jeg skjønner at enkelte navn må oversettes, som f.eks Voldemort sånn at anagrammet passer på norsk men at Dobby ble til Noldus som gir inntrykk at han er dum eller klønete viser jo bare at oversetteren ikke har forstått materiale. Han blir fremstilt litt klønete i filmene, men ikke i bøkene. I alle fall ikke på Engelsk. Men det er min mening. Endret 4. september av Milarwen
Espen Jansen Skrevet lørdag kl 22:33 Skrevet lørdag kl 22:33 Jomb skrev: Espen Jansen skrev (13 minutter siden): All of the above? Det er første gang jeg har hørt noen mene at det er er skapningene som definerer Harry Potter serien. For de fleste er det magien flettet inn et realistisk/moderne univers som er det definerende. Skapningene er mer i bakgrunnen og ikke noe spesielt unikt i Harry Potter sammenlignet med annet materiale. Kanskje litt mer definerende for «Fabeldyr og hvor de er å finne». Skapningene er ikke hovedfaktoren, og det skriver jeg heller ikke – de er MED på å definere den første boken. Jeg tenker især på den trehodede hunden, dragen, kentaurene, som alle er viktige brikker i De Vises Stein. Når det gjelder oversettelsen til norsk, er jeg av skolen som vokste opp med å lese og fortsatt sverger til Høverstads versjon. Synes språket flyter godt og har en nydelig snert i den norske utgaven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå