Diskusjon.no Skrevet onsdag kl 16:30 Skrevet onsdag kl 16:30 Ganske nylig var jeg på en fest i Oslo sentrum, der mange av gjestene hadde iPhoner av varierende årgang. Og som ofte skjer når jeg deltar på ting og blir spurt om hva jeg jobber med er det mange som sperrer øynene opp når jeg svarer. Og deretter følger opp med en hel liten haug mobilspørsmål – deriblant hvilken mobil som har det beste kameraet.Les hele artikkelen på Tek.no her
onkel_jon Skrevet onsdag kl 17:01 Skrevet onsdag kl 17:01 Vel er lite nytt på Android fronten og, utenom ai så har smart telefonen ganske stagnert utvikling. Blant ungdommer er nok fortsatt normen at iPhone er kult og Android ikke.
vidor Skrevet onsdag kl 17:27 Skrevet onsdag kl 17:27 Siste iPhone jeg kjøpte var en 13 Pro for ok kamera. Batteriet på den må byttes fordi det blåste opp. Dette koster rundt 350 Kr om man gjør det selv. Nå bruker jeg en 8 Plus og merker knapt forskjell. Å følge oppgraderingsløpet til Apple for hver modell er omentrent sidestilt med å kaste penger ut vinduet. 1
Quill Skrevet onsdag kl 17:32 Skrevet onsdag kl 17:32 iPhone tar vel best bilde og video med ganske store marginer ennå? Siden ~99% av folk tar bilder i apper som Snapchat, Facebook, Instagram osv. og der får iPhone mye bedre bilde og videokvalitet.
ZiggyStar Skrevet onsdag kl 17:41 Skrevet onsdag kl 17:41 6 minutes ago, Quill said: iPhone tar vel best bilde og video med ganske store marginer ennå? Siden ~99% av folk tar bilder i apper som Snapchat, Facebook, Instagram osv. og der får iPhone mye bedre bilde og videokvalitet. Som uvitende, er det sånn at man skroller gjennom SoMe så står det alltid hvilken mobil de filmer med?
vidor Skrevet onsdag kl 17:51 Skrevet onsdag kl 17:51 13 minutes ago, Quill said: iPhone tar vel best bilde og video med ganske store marginer ennå? Leste du artikkelen? iPhone tar greie bilder, men er ikke best i klassen. Mobilbilder er en egen vitenskap hvor utrolig mye etterprosessering må gjøres for å få akseptable resultater. Det at det finnes mobilkamera med 50 megapixler er direkte galskap gitt lyset og de optiske begrensningene.
PosteMonopolet Skrevet onsdag kl 17:57 Skrevet onsdag kl 17:57 Hvis man går i en butikk og tester ulike mobiler så vil man fort oppdage at man får gode Android telefoner langt billigere enn en god iPhone. 3 1
PosteMonopolet Skrevet onsdag kl 18:19 Skrevet onsdag kl 18:19 onkel_jon skrev (1 time siden): Blant ungdommer er nok fortsatt normen at iPhone er kult og Android ikke. Ungdommer synes TikTok er kult, Burgerking er kult, energidrikke er kult, snus er kult for dem. Man bør være skeptisk til alt som ungdommer synes er kult. 3 1
vidor Skrevet onsdag kl 18:26 Skrevet onsdag kl 18:26 (endret) Har aldri vært superfan av Apple, og de har rotet fælt med iOS i det siste, så jeg holder meg til stabile versjoner selv med kjente bugs og sikkerhetssvakheter. Er fremdeles på Win 10 fordi 11 suger mer. Android er kanskje bedre, men liker privacy-policyen til Apple bedre. Android er mer fri, men de selger deg lettere på den plattformen også. Liker også det at Apple har integrert meldinger (iMessage) i iPad økosystemet, og at iPad ringer når telefonen gjør det og du kan bruke den til å svare som på telefonen. Nyere iPad (bruker iPad 9) kan også ringe ut med en iPhone (bruker iPhone 8 Plus) i økosystemet ditt i nærheten. Endret onsdag kl 18:40 av vidor 1
Fatninja Skrevet onsdag kl 18:38 Skrevet onsdag kl 18:38 Jeg syns at konseptet med en digs som overvåker alt du sier og alle lyder rundt deg og hvor du befinner deg til enhver tid er ganske creepy. For min del er apple og ios hakket mindre creepy enn Google og android. Jeg har hatt ekstremt dårlige opplevelser med Google.
vidor Skrevet onsdag kl 18:44 Skrevet onsdag kl 18:44 (endret) Jeg bruker Google minst mulig selv. Setter du deg inn i datafangsten de holder på meg dropper kjeven din i gulvet. De later strategist som om de vet mindre om deg enn de faktisk gjør for å gjøre folk mindre bekymret. «Don’t be evil» slagordet dems er litt avleggs i disse dager. Endret torsdag kl 00:43 av vidor 2
geir__hk Skrevet onsdag kl 19:22 Skrevet onsdag kl 19:22 Registrerer at eple-firmaet har gjort en del designvalg som virker å ha til hensikt å påføre ulempe for alle som ikke eier et eple-produkt. Noen praktiske eksempler er: vanskelig å overføre bilder til en android-enhet uten at bildefila stippes for metadata + hver gang noen trykker "liker" på en sms, kommer hele teksten i retur og med order "liker", istedet for å bare sende symbolet 👍 i retur. Kan jo lure på om det er tøying av regelverket. Som en workaround kan bilder og videofiler overføres over lokalt nettverk vha appen Localsend da den støttes både av android og iphone.
Quill Skrevet onsdag kl 19:31 Skrevet onsdag kl 19:31 ZiggyStar skrev (1 time siden): Som uvitende, er det sånn at man skroller gjennom SoMe så står det alltid hvilken mobil de filmer med? Det står ikke det nei, men alle SoMe apper er utviklet for iPhone, ikke Android. Har du en Android så blir bilder du tar i apper ekstremt mye dårligere enn de vanlige bildene du tar. Det spiller med andre ord veldig liten rolle om en Android telefon har bedre kamera enn en iPhone, for folk flest, både iPhone og Android eiere, brukere apper lagd for iPhone når de tar bilde.
MrL Skrevet onsdag kl 19:50 Skrevet onsdag kl 19:50 (endret) vidor skrev (2 timer siden): Leste du artikkelen? iPhone tar greie bilder, men er ikke best i klassen. Mobilbilder er en egen vitenskap hvor utrolig mye etterprosessering må gjøres for å få akseptable resultater. Det at det finnes mobilkamera med 50 megapixler er direkte galskap gitt lyset og de optiske begrensningene. Iphone ligger i toppen på video og første plass på selfie bilder ifølge Dxomark, og ligger helt oppi toppen totalt på kamera hvor diffen til første plass er på knapp 5% bedre score på en telefon du ikke får kjøpt i norge. Så «greie» bilder er vel en grei underdrivelse, den ligger i toppsiktet for mobiltelefoner. Endret onsdag kl 19:57 av MrL
vidor Skrevet onsdag kl 20:00 Skrevet onsdag kl 20:00 Normalt sett stoler jeg på DxOMark, så er det Plikk skriver om her dratt ut bakveien og regelrett synsing?
MrL Skrevet onsdag kl 20:11 Skrevet onsdag kl 20:11 vidor skrev (8 minutter siden): Normalt sett stoler jeg på DxOMark, så er det Plikk skriver om her dratt ut bakveien og regelrett synsing? Vet ikke hvem Plikk er så det kan jeg ikke si noe om
vidor Skrevet onsdag kl 20:27 Skrevet onsdag kl 20:27 (endret) My bad. Bugge som står bak artikkelen. Antar han har tar pulsen på mobilmarkedet mer real-time en DxO får testet, ellers blir jo hele premisset for artikkelen borte. Har selv en iPhone 13 Pro som jeg kjøpte fordi jeg vektet kamera-kvalitet relativt høyt, men kan ikke si den levde opp til hypen. Med det sagt så er det neppe bare Apple som sliter med det, siden det er fordømt vanskelig å få til bra bilder med det premisset som gjelder på en mobil. Edit: Det er jo grunnen til at Apple øker fleksibiliteten med tre ulike linser fordi dette er en reell måte å øke verdien for brukeren på en fornuftig måte. Å tilby 50 megapixler på en vanlig mobil er bare å gi «braggingrights» til folk som ikke vet bedre fototeknisk. Sånt holder Apple seg heldigvis for god til. Endret torsdag kl 08:34 av vidor
Neptun1 Skrevet onsdag kl 20:36 Skrevet onsdag kl 20:36 Diskusjon.no skrev (4 timer siden): Ganske nylig var jeg på en fest i Oslo sentrum, der mange av gjestene hadde iPhoner av varierende årgang. Og som ofte skjer når jeg deltar på ting og blir spurt om hva jeg jobber med er det mange som sperrer øynene opp når jeg svarer. Og deretter følger opp med en hel liten haug mobilspørsmål – deriblant hvilken mobil som har det beste kameraet. Les hele artikkelen på Tek.no her Hmm, har hatt flere iphoner opp i gjennom og nå har jeg en iphone 16 som jeg er strålende fornøyd med. Alt bare virker og batterikapasiteten er særdeles bra. Spesielt er ansiktsgjenkjenning overlegen det jeg har vært borti av Android mobiler. Har en Android nr 2 mobil - og den fungerer jo. Men menyene ser 15 år eldre ut, minner om MS DOS fra gamle dager. Rotete opplegg. Blir nok iPhone på meg i fortsettelsen også, så kan folk bare hate så mye de vil. Deilig nå man lever i Apple-universet med iPad, Apple TV og airplay.
ZiggyStar Skrevet torsdag kl 18:41 Skrevet torsdag kl 18:41 23 hours ago, Quill said: Det står ikke det nei, men alle SoMe apper er utviklet for iPhone, ikke Android. Har du en Android så blir bilder du tar i apper ekstremt mye dårligere enn de vanlige bildene du tar. Det spiller med andre ord veldig liten rolle om en Android telefon har bedre kamera enn en iPhone, for folk flest, både iPhone og Android eiere, brukere apper lagd for iPhone når de tar bilde. Her var det mye vås på en gang Hvis ikke appen var "utviklet for Android" hvordan har det seg at folk beviselig kan laste ned og bruke appene på Android? Dessuten har ikke appene en damn shit med kamera-kvaliteten å gjøre. Du kan både bruke kamera-appen til å ta bilder og deretter poste de fra SoMe-appen. Eller appen kan spør om tilgang til å bruke kameraet direkte. Dersom bildene skulle bli dårligere av å bruke SoMe-appen må det foregå en prosessering av bildene. Men hvorfor i huleste skulle dette bare foregå på Android? 1
onkel_jon Skrevet torsdag kl 19:43 Skrevet torsdag kl 19:43 (endret) 1 hour ago, ZiggyStar said: Her var det mye vås på en gang Hvis ikke appen var "utviklet for Android" hvordan har det seg at folk beviselig kan laste ned og bruke appene på Android? Dessuten har ikke appene en damn shit med kamera-kvaliteten å gjøre. Du kan både bruke kamera-appen til å ta bilder og deretter poste de fra SoMe-appen. Eller appen kan spør om tilgang til å bruke kameraet direkte. Dersom bildene skulle bli dårligere av å bruke SoMe-appen må det foregå en prosessering av bildene. Men hvorfor i huleste skulle dette bare foregå på Android? Er godt dokumentert at bl.a. Snapchat tar dårligere bilder på Android. Er fordi utviklere er for lat å utvikle orntlig Android app virker som eller kan være at det er så mye hardware på Android siden at man må nesten bruke en enklere måte å ta bilde på istedenfor, ja man kan ta den knotete veien å ta bilde med kamera app så lime inn på some. Snapchat pictures on Android often look worse than on iPhone because the app historically takes a screenshot of the camera's viewfinder preview on most Android devices instead of processing a direct, full-resolution photo from the camera sensor Endret torsdag kl 19:44 av onkel_jon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå