Gå til innhold

DLSS 5 - ikke bare AI slop grafikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var skikkelig hylekor tidligere i år da man fikk se første smakebit på hva DLSS 5 med sin neural engine kunne gjøre, særlig da med spillkarakterer, ansiktene deres f.eks. "Dette er AI slop", "det rimer ikke med spillets grafikk designers opperinnelige tanker"... osv osv... Vel vel... 

Nå ble det "lekket" en versjon av DLSS 5 for noen dager siden, og jeg har knotet meg rundt til å få testet det på følgende spill:
The Elder Scrolls: Oblivion - Remastered
Starfield
Cyberpunk 2077
Hogwarts Legacy (får kjeft av guttungen når jeg kaller det for "Harry Potter-spillet")

Og jeg må si - det ser veldig bra ut faktisk. Hva som er endret siden første gang vi så demo av hva som kunne gjøres vet jeg ikke, men jeg liker det. Den versjonen jeg har installert har latt meg dra i spaker i dens settings mens jeg spiller så jeg ser hvordan ting endres. Så det er fullt mulig å scale det ganske ned, eller ta det opp og forsterke det. Jeg har latt mine innstillinger være på Default verdiene noe jeg synes passet best. 

Nå er det ikke karakterenes ansikter som påvirkes, men også påkledningen deres og omgivelsene rundt. I Oblivion Remastered synes jeg forandringene var ganske så store - og til det bedre. I Starfield ligeså. Borte ble "voks-ansiktene" og man fikk noe mer levende og interessant, synes jeg. Lagt ved et screenshot fra Starfield, med og uten altså.

image.thumb.jpeg.904fe8961c4262b89d6f40a1a93bfc90.jpeg

Verdt å merke seg er at ting blir jevnt over noe mer kontrastfyllt, og kanskje mørkere. Så blir det for mørkt for deg så må det evt justeres for. Jeg hadde ingen problemer med det, det opplevdes mer som bedre kontrast og det ga dybde i bildet.

I tillegg - DLSS 5 sin Neural Engine som generer detta her, den gjør det ut fra det ferdig oppskalerte bildet. Altså, la oss si at velger DLSS Quality og spillet gir 4K output til din monitor. Da rendres det normalt i 2560x1440 og du får høyere FPS, og DLSS gjør sin magi ved å oppskalere til 4K med fortsatt gevinst på FPS siden slik jeg forstår det. MEN, velger du i tillegg å aktivere DLSS 5 sin Neural Engine som da generer denna nye grafikken, så gjør den det fra det ferdig oppskalerte 4K bildet. Og du mister rundt 50% (litt avhengig av tittel) av dine FPS. Ganske stort tap i FPS ytelse med andre ord. Så, kanskje ikke noe å vurdere for de som vil spillet Call of Duty i 240+ FPS... 

I Starfield, med alt på full pupp, men 4K oppløsning valgt, DLSS Quality (altså rendret i 2560x1440 først), og DLSS Neural Engine på - så satt jeg med 115-120 FPS mens jeg gikk rundt i New Atlantis hovedstanden. Uten Neural Engine aktivert hadde jeg 190-200 FPS... Hva jeg skal med 190-200 FPS i Starfield aner jeg ikke, så jeg velger nå å ha det på. Ser jevnt over mye mye bedre ut synes jeg. Samme med Oblivion Remastered. Ingen problemer med ytelsen for min del. Men, jeg sitter på en bra maskin, AMD 9950X3D CPU og RTX 5090 GPU.

Nå skal vel dettane her ut formelt sett fra nVidia de nærmeste dagene, hvis de ikke allerede er kommet. Og så får vi se hva spillutivklerne vil bruke det til. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nvidia propaganda? Veldig hit and miss med denne teknologien per dags dato, se videoen som LTT la ut for kort tid siden.

Dette er vel fremtiden, om vi vil det eller ei

• Liker 1
Skrevet
vortex skrev (4 minutter siden):

Nvidia propaganda? Veldig hit and miss med denne teknologien per dags dato, se videoen som LTT la ut for kort tid siden.

Sikkert hit and miss hvis man tar med alle typer spill der ute. Men for de tingene jeg har testet til nå og spiller om dagen - hit! :)  Nvidia propaganda? Da håper jeg at jeg får betalt. 🤣
Aner ikke hvem LTT er, kan sikkert google det opp. Men det er bare så himla mye videoer om DLSS 5 og dets neural engine om dagen, så greier å vente med enda en til før dette har vært offisielt ute en stund og kanskje blitt forbedret/oppgradert. Funker for meg, og så langt lite artifacts :) 

• Liker 2
Skrevet
vortex skrev (3 minutter siden):

Hvordan er FPS?

Tja, jeg er vel ikke så veldig overrasket over at folk ikke leser et innlegg før de svarer, og også spør om ting som står utbrodert der...  har vel gjort det sjæl også noen ganger.. men.. ja ja.  Nå skal jeg være han surpompen som sier - les innlegget ;)   Ikke så veldig sur da. Eller ikke i det hele tatt egentlig. Litt sur - men det er fordi Xbox gaming services er nede og jeg får ikke spilt Starfield. Eller noen av de andre spillene som jeg har via Xbox appen på PCn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Dr.Peedee said:

Tja, jeg er vel ikke så veldig overrasket over at folk ikke leser et innlegg før de svarer, og også spør om ting som står utbrodert der...  har vel gjort det sjæl også noen ganger.. men.. ja ja.  Nå skal jeg være han surpompen som sier - les innlegget ;)   Ikke så veldig sur da. Eller ikke i det hele tatt egentlig. Litt sur - men det er fordi Xbox gaming services er nede og jeg får ikke spilt Starfield. Eller noen av de andre spillene som jeg har via Xbox appen på PCn. 

Screenshots av FPS?

Andre har fått langt lavere fps en deg

Edit: ser du ikke nevner noe om frame gen er slått på eller ikke

Endret av vortex
Skrevet
MrL skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke fått det til å fungere enda, men jeg har fått hakeslep av DLSS5. Ser ut til å bli fullstendig gamechanger, MSFS er nærmest fotorealistisk

image.thumb.png.a4c1da36d83d76362b9ebd90962fd237.png
image.thumb.png.3cfbe99a05c573b9bea0ca65b8848acd.png

Det ser virkelig bra ut, ja. Men det er tungt på FPS ser jeg. Fikk ikke med meg hva slags maskin han duden der hadde. Men tviler på at jeg kan bruke det med VR på en stund. <

Ellers - litt opp og ned hvilke spill jeg får det til å virke. Det  er en zillion oppskrifter på Youtube, alle litt forskjellige virker det som. Med linker til  forskjellige steder å laste ned ditt og da. Så litt forvirrende for min del. 

Skrevet (endret)
vortex skrev (3 timer siden):

DLSS 5 ser fantastisk ut i de spille jeg har prøvd. Definitivt hit om man har et sterkt nok 50-serie kort. 

De som sier dette er miss har enten:

1) Gammelt skjermkort.

2) AMD skjermkort.

3) Ikke prøvd det.

DLSS 5 er fremtiden. Hvis noen hadde vist deg diverse bilder fra spill, uten å røpe at det er DLSS 5 så ville du mest sannsynlig priset grafikken. Men det er en psykologisk faktor her at man vet at det er DLSS 5, og da er det lett å henge seg på at det er «AI Slope» fordi det er teknologi som koster, både fps og penger i hardware.

Er jo morsomt hvordan 5080 og 5090 eiere som har testet DLSS 5 kaller det game changer, og hvor de fleste jeg finner på reddit som kaller det AI Slope ikke engang har PC til å kjøre DLSS 5 på en meningsfull måte.

Var like mange som kalte DLSS for AI slope når 2080 ti kom ut, og at det heller ikke var noen grafikk forbedringer med Ray Tracing. Den leiren har blitt ganske stille fra de siste årene, samme blir det vel med den leiren som sutrer over DLSS 5 nå.

DLSS 5 er det største gjennombruddet i spillgrafikk de siste 15 årene. Det trenger ikke Nvidia engang å betale meg for og si :D 

Endret av Gengar_Geng
  • Liker 1
Skrevet

Forferdelig ai slop filter som ødelegger mer enn det hjelper.

Er sikkert greit så lenge det er snakk om simulator spill, men straks det er en karakter på skjermen så blir dem 20 år eldre, oppsminket som en Instagram modell, og får et helt unaturlig lys rundt seg.

For ikke å nevne det enorme ytelsestapet.

Er en fin måte for Nvidia å tvinge folk over på neste grafikkort dette.

Forhåpentligvis får det nok motstand fra utviklerne og spillerne til å sette en stopper for bruken.

Capcom med flere har allerede sagt at dem ikke liker dette.

• Liker 2
Skrevet

Noe ser helt ok ut, men det er AI slop uansett hvor blown away folk blir. Som @Iki sier, så får mange unaturlige ansikt og sminke kastet på seg blant andre ting. Bare se hvordan dlss 5 behandler forskjellige ansikt i videoen jeg postet

• Liker 2
Skrevet
Dr.Peedee skrev (2 timer siden):

Det ser virkelig bra ut, ja. Men det er tungt på FPS ser jeg. Fikk ikke med meg hva slags maskin han duden der hadde. Men tviler på at jeg kan bruke det med VR på en stund. <

Ellers - litt opp og ned hvilke spill jeg får det til å virke. Det  er en zillion oppskrifter på Youtube, alle litt forskjellige virker det som. Med linker til  forskjellige steder å laste ned ditt og da. Så litt forvirrende for min del. 

Litt for mange guider, satt hele kvelden og knotet uten hell for msfs.

Han har 5090 så fps tungt ja, det må være hinsides gøy i VR når man kommer dit. 

Skrevet

Frykter at spillutviklere blir å utnytte dette. I steden for å animere selv, så slenger de bare litt leppestift på grisen og vi sitter igjen med halve ytelsen.

Så det samme skjedde med oppskalering. Hvorfor optimalisere spillene når man bare kan tvinge folk til å spille på 720P oppskalert.

• Liker 1
Skrevet
vortex skrev (12 timer siden):

Noe ser helt ok ut, men det er AI slop uansett hvor blown away folk blir. Som @Iki sier, så får mange unaturlige ansikt og sminke kastet på seg blant andre ting. Bare se hvordan dlss 5 behandler forskjellige ansikt i videoen jeg postet

Den DLSS greia som er ute nå er tilpasset - customized som det heter på norsk, til ett spill - et basketball spill. NBA ett eller anna. Det blir opp til de enkelte spillutviklere hvordan de skal utnytte teknologien i sitt spill. Så ikke rart det er hit and miss når man bruker det på alt fra flysimulatorer til 20 år gamle rollespill. 

Og noe ser ikke bare helt ok ut - noe ser forbaska bra ut! Tross at det ikke er tilpasset det spillet en tilfeldig youtube har døttet teknologien inn i og dratt i spakene for å gjøre ett poeng. (Nå snakker jeg ikke om Linus som en tilfeldig youtuber, han har et stort publikum uansett, men alle de andre der ute).

Jeg har vært "heldig" og fått gode svært gode resultater i to spill, Starfield og Elder Scrolls: Oblivion Remastered. Begge har ganske platte ansiktsgrafikk fra før. Men, noe annet som er vel så viktig er hvordan resten av spillet ser ut med den versjonen som er lekket nå. Pretty damn good! :) Tror neppe det blir noe kunsstykke for utviklerne hvor i spillet de vil legge effekten, og hvor mye. Allerede denne lekkede "modden" har forskjellige sliders for ansikt struktur, lys osv... Så det er bare krænke alt opp til full pupp og håpe på reaksjoner på youtube og forum, hvis det er det man vil.

Ikke ment til deg Vortex, men sånn generelt "der ute" så virker noe av denne negativiteten veldig påtatt ut, i mangel på noe annet. 

Jeg skjønner poenget en del gjør om artist intent og greier, men poenget vi ikke må glemme er at det blir opp til de enkelte utviklere å implementere dette med deres visjon for deres egne spill. Som f.eks i det nye NBA spillet. De har tilpasset det til det spillet, men så har noen fått tak i filene og putta de inn i en haug med andre spill for å se hvor rart eller bra det blir.  Tror dette basketball spillet kommer i dag? Ikke testet det, men forstår at man kan velge å skru neural engine dlss 5 greia av eller på hvis man vil.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dr.Peedee skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner poenget en del gjør om artist intent og greier, men poenget vi ikke må glemme er at det blir opp til de enkelte utviklere å implementere dette med deres visjon for deres egne spill. Som f.eks i det nye NBA spillet. De har tilpasset det til det spillet, men så har noen fått tak i filene og putta de inn i en haug med andre spill for å se hvor rart eller bra det blir.  Tror dette basketball spillet kommer i dag? Ikke testet det, men forstår at man kan velge å skru neural engine dlss 5 greia av eller på hvis man vil.

Problemet mitt er det enorme ytelsestapet, som er helt unødvendig når spillutviklere kan lage bedre ansiktsanimasjoner selv. Det går nok ikke mange år før vi blir påtvunget å ha denne funksjonen på, slik vi har sett med RT.

Spill man vanligvis ville ha hatt 200fps i blir redusert til 50, også må man bruke oppskalering og MFG for å komme opp til 200 igjen :sick:

• Liker 1
Skrevet
TheKims skrev (5 timer siden):

Problemet mitt er det enorme ytelsestapet, som er helt unødvendig når spillutviklere kan lage bedre ansiktsanimasjoner selv. Det går nok ikke mange år før vi blir påtvunget å ha denne funksjonen på, slik vi har sett med RT.

Spill man vanligvis ville ha hatt 200fps i blir redusert til 50, også må man bruke oppskalering og MFG for å komme opp til 200 igjen :sick:

Tror ikke vi blir påtvunget dette. På PC spill kan jeg da skru grafikk funksjoner av og på, alt fra Raytracing, pathtracing, dlss kvalitet, anti aliasing kvalitet, skyggekvalitret osv... Sånn har det vært til alle tider, ingenting er endret der helt tilbake til... jeg har spilt lenge på PC, siden 1991. Ikke bekymret for det. :)

• Liker 1
Skrevet
Dr.Peedee skrev (5 minutter siden):

Tror ikke vi blir påtvunget dette. På PC spill kan jeg da skru grafikk funksjoner av og på, alt fra Raytracing, pathtracing, dlss kvalitet, anti aliasing kvalitet, skyggekvalitret osv... Sånn har det vært til alle tider, ingenting er endret der helt tilbake til... jeg har spilt lenge på PC, siden 1991. Ikke bekymret for det. :)

Er kommet noen spill hvor man ikke kan skru av RT. Indiana Jones, Avatar for å nevne noen.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
TheKims skrev (5 timer siden):

Poenget med dlss i det hele tatt er jo at det er billigere enn å rendre objekter. Du finner ingen maskin som er i stand til å native rendre det jeg postet over med msfs, det er jo hinsides oppgradering i grafikk.

Det er litt tidlig å snakke om ytelsetap synes jeg, da det er mye ekspremintelt enda.

Endret av MrL
Skrevet
Dr.Peedee skrev (6 timer siden):

men poenget vi ikke må glemme er at det blir opp til de enkelte utviklere å implementere dette med deres visjon for deres egne spill.

Likevel tok Nvidia å brukte resident evil som et eksempel på teknologien, mot utviklernes ønske.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...