Gjest 42f9a...d80 Skrevet 2. september Skrevet 2. september Hva er det jeg "misser" her. Sett at det ikke er noen vinnere uansett, men for å gjøre ting enklere. Implementer disse 3 reglene: 1. Man skal ikke bli skattet for formue som er verdien av aksjene dine. ( Gevinst, ikke innskudd) 2. Man kan ikke låne i bank basert på verdien av aksjene dine. 3. Man blir skattlagt av faktisk formue, når man selger aksjer, uavhengig om du reinvesterer. Jeg ser på dette som de lette/enkle reglene man kan implementere for å hindre at vi om 50 år står der med et par selskap som eier alt. Så det er selvfølgelig ikke gunstig for de som allerede har mye, men det gjør det lettere å komme på banen for nye. Vekst vil også ta lenger tid, som etter min mening er noe som bør ta tid også. Fortell gjerne hva jeg misser og hva du mener ville vært en bedre løsning for å løse økonomien bedre enn det det er i dag. Anonymous poster hash: 42f9a...d80
barfoo Skrevet 2. september Skrevet 2. september 15 minutes ago, Guest 42f9a...d80 said: Jeg ser på dette som de lette/enkle reglene man kan implementere for å hindre at vi om 50 år står der med et par selskap som eier alt. Korleis vil dei reglane hindre det? 1
Nimrad Skrevet 2. september Skrevet 2. september (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor du tror dette skal unngå at "et par selskaper eier alt". Ellers bærer det egentlig bare preg av at begrenset innsikt i kompleksiteten av skattesystemet og hvorfor det er sånn. Det finnes haugevis av smutthull her som gjør det enda verre hvis målet ditt er å spre formue til vanlige folk. Og så forstår jeg ikke helt hva du mener med alt. 1. Her flytter du skattebyrden over på "vanlige" folk som har bankinnskudd, bolig og lønn? 2. Totalt umulig å håndheve. Banken kan gi usikret lån og ta hensyn til formuen din, du kan gå til en utenlandsk bank, de rike kan låne via et holdingselskap eller du kan bruke derivater som i praksis gjør akkurat det samme som å låne med sikkerhet i aksjer. The list goes on. 3. Det er jo slik det er i dag, men du vil fjerne fritaksmetoden? Det hadde jo ødelagt markedsmekanismene. Hele poenget er jo at man ikke skal ha penger i gamle, dårlige investeringer, men flytte penger der verdiskapningen er størst. Ellers er det som sagt haugevis av smutthull som de rike ville sett. Du gjør det tvert i mot mer komplisert og vanskeligere for hvermannsen å gjøre det like godt som de rike og ressurssterke. Endret 2. september av Nimrad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå