Gå til innhold

Kommentar: Er Linux min vei til friheten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Modig av Oda det her. Og utrolig viktig! Det er på tide at vi gamere gir Microsoft beskjed om at "nok er nok". Annenhver Windows-oppdatering drar jo ned ytelsen og vi får påtvunget Office, Copilot og reklame servert i et operativssystem man betaler rundt 1000kr for (ja, jeg vet at man kan kjøpe lisens på shabby nettsider til tikroner).

Jeg var PC gamer, og skal tilbake når Komplett gidder å lage et tilbud på M-ATX build med AMD CPU og GPU så jeg kan putte Linux på den. Foreløpig er ikke det så lett pga utvalg i pakkene deres. Men så fort jeg får en PC inn døra så skal Linux installeres og jeg skal overhodet ikke forholde meg til Microsoft lenger.

Jo flere som er modige og hopper over til Linux - jo bedre vil ting bli. Og det er allerede knallbra. Det koster kanskje litt googling og prøve&feile, men jeg har installert Linux for noen kompiser det siste året og de har aldri vært så fornøyde med sin gamingmgaskin som de er nå. Et konkret eksempel var at en av de hadde en helt ren Windows uten noe installert på, da man satt og stirret på skrivebordet uten å ha åpnet noen programmer aktivt så brukte maskinen 6GB minne - installerte Bazzite og den gikk ned til under 2GB. Det er latterlig hvor mye bedre Linux har blitt i forhold til Windows. Jo fler som går over, jo flere utviklere vil også legge inn offisiell støtte for Linux samt anticheat. Epic har jo faktisk nå i sommer lagt ut stillingsannonser hvor man må ha erfaring med å jobbe med anticheat og Linux - så selv de har innsett at de må være på ball til tross for at Tim Sweeney "hater" Linux.

Endret av phraze
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
phraze skrev (28 minutter siden):

Et konkret eksempel var at en av de hadde en helt ren Windows uten noe installert på, da man satt og stirret på skrivebordet uten å ha åpnet noen programmer aktivt så brukte maskinen 6GB minne - installerte Bazzite og den gikk ned til under 2GB. Det er latterlig hvor mye bedre Linux har blitt i forhold til Windows.

Hvor mye minne operativsystemet bruker i idle er ikke et mål på hvor bra eller effektivt det er. Ubrukt minne er ingen tjent med, og om windows preloader det du har tenkt til å åpne, så går det fortere. Det er forskjellige måter å håndtere problemene på, men ingen av dem er nødvendigvis så mye bedre enn de andre for alle.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er fortsatt litt på gjerdet, men det er først og fremst fordi jeg kjører med nVidia 3080 skjermkort. Her venter jeg spent på at Valve og nVidia skal komme litt lengre med å utvikle støtte for Linux, som også lett kan portes til andre distroer. 

Jeg håper at dette året blir året jeg tar spranget. Blir kanskje OpenSuSE, da jeg er fortrolig med den. 

Er enig med Oda, dual boot er lite aktuelt!   

Så spørsmål til de av dere som faktisk har tatt spranget fullt ut: Hvilken distro, og hvorfor? Finnes det noen gode databaser over spill som er støttet (gjerne med funksjonalitet som kan sjekke steam library mitt automagisk)? Er det noen store spill du kan nevne som eksplisitt _ikke_ fungerer? Er Denuvo ett issue, som eksempel? 

Skrevet
1 hour ago, µT. said:

Signal kan enkelt installeres som en flatpak. 

https://flathub.org/en/apps/org.signal.Signal

Det samme kan teams-for-linux som fungerer helt greit.

Jeg bruker Ubuntu og de finnes begge som snap også.

Thunderbird er en utmerket epostklient, og om du er avhengig av Outlook kjører den helt greit som PWA-applikasjon.

Jeg har integrert Intel-GPU på min maskin så det er ganske begrenset hva den kan dra, men Balatro kjører som en drøm 😄

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, frohmage said:

er det enklere enn "sudo apt install signal-desktop"

Da må du vel først installere eget repo? Det må man hvertfall på Ubuntu.

Skrevet (endret)
rabler skrev (3 minutter siden):

Da må du vel først installere eget repo? Det må man hvertfall på Ubuntu.

Jeg trodde Signal lå i default Ubuntu-repo, men det kan godt hende jeg tar feil.

edit; jeg tok feil, sorry

Endret av frohmage
Skrevet
Bastoid skrev:

Jeg er fortsatt litt på gjerdet, men det er først og fremst fordi jeg kjører med nVidia 3080 skjermkort. Her venter jeg spent på at Valve og nVidia skal komme litt lengre med å utvikle støtte for Linux, som også lett kan portes til andre distroer. 

Jeg håper at dette året blir året jeg tar spranget. Blir kanskje OpenSuSE, da jeg er fortrolig med den. 

Er enig med Oda, dual boot er lite aktuelt!   

Så spørsmål til de av dere som faktisk har tatt spranget fullt ut: Hvilken distro, og hvorfor? Finnes det noen gode databaser over spill som er støttet (gjerne med funksjonalitet som kan sjekke steam library mitt automagisk)? Er det noen store spill du kan nevne som eksplisitt _ikke_ fungerer? Er Denuvo ett issue, som eksempel? 

Det ligger snikreklame for en artikkel jeg skrev inni denne som svarer! De fleste store spill støttes, men www.areweanticheatyet.com har svaret på om flerspillerspillene funker som de skal. Dersom du er på jakt etter en daglig driver, som har fokus på gaming, er nok Bazzite et bedre valg. Bygd på Fedora, stabilt som bare det, og støtter Nvidia kort godt nok for de fleste. SteamOS er godt det og, men såvidt jeg har hørt er det gaming som funker bra, og ikke nødvendigvis så mye annet, da det er bygd veldig spesifikt på Arch.
  • Liker 1
Skrevet

Gikk til CachyOS selv etter en Windows oppdatering som krølla maskinen min og jeg måtte bruke en dag på å få den til å funke. Da gadd jeg ikke mer.

Mer snapper kan jeg ødelegge så mye jeg bare vil o terminalen, og Gemini skriver de fleste kodene for deg om man er lat.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Setter min lit til emulator gjengene rundt kloden.
Spiller egentlig bare et fåtall av spill, men har en altfor stor backlog. 
Hoppet over til CachyOS i forrige uke og skal starte opp den norske versjonen av Lego Rock-Raiders i kveld :D 

Har det å ordne oppkobling til Jottacloud og fikse formatet/mounting av ekstern harddisk igjen, så er jeg tilbake til der jeg var i Windows.

Endret av Fantomtegningen
Skrevet
Kjenner på trangen for et bytte. Siste ting som bikka meg litt, var at jeg skulle sette opp Outlook for faren min, og de serverer reklame inne i innboksen.
Skrevet
Microsoft veivalg siste 6 årene kombinert med at Linux nå er ganske enkelt å bruke fikk meg til å forlate Windows. Brukt Pop OS siden februar.
  • Liker 1
Skrevet
Bastoid skrev (På 1.9.2026 den 18.18):

Jeg valgte Kubuntu. Det er Ubuntu med KDE desktop, som etter min mening ser mye bedre ut. Valgte den siden (K)ubuntu er sykt mainstream og både chatpgt og google kan stort sett svare på alle relevante problemer som skulle dukke opp.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...