Gå til innhold

NRK skylder på Norgespris for lav vannstand

Anbefalte innlegg

Skrevet
Klote skrev (2 timer siden):

Dette er selve bærebjelken i det offentlige sløseriet. Politikerne gir seg selv et stort handlingsrom slik at de kan slå om seg med penger i utlandet. Det er hva dette handler om, ikke  kilowatt og terrawatt og vannmagasiner som er tomme eller halvfulle. Det er en politikk som har til hensikt å tyne folk for penger, for å blåse opp budsjettene som politikerne skal forvalte for oss, fordi de vet så mye bedre enn oss. Dette overformynderiet er kvalmende for stadig flere, vel og merke for oss som forstår hvordan dette henger sammen. Ikke de som jatter med all offentlig propaganda og bortforklaringer.
Nå skal avgiftene opp igjen, og hvor havner regningen? Jo, den havner på varene som vi alle er avhengige av, i butikken. Altså til oss. Vi som har det så bra at vi kan betale og betale og betale i evigheten, for at politikerne skal bade i store budsjetter og milliarder av kroner som de kan bruke på evinnelig planlegging, møter, fjott og fjas som til slutt koster det mangedobbelte av hva det burde kostet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/drivstoffkoer-for-avgiftsokningen-i-morgen-tanken-skal-fylles-helt-opp/1651962

100%.
Det er skatter og avgifter som ikke ikke kan bli høye nok det handler om - fra dem som skaper verdiene til den umettelige regjeringen som ikke kan få brukt nok oljepenger og skatter/avgifter på en mengde unyttige formål som ikke tilfører oss noe som helst.
Oljepengebruken har eksplodert under Støre og vi har et statsbudsjett som er dobbelt så stort som Finland og mye høyere enn Sverige som har dobbelt så mange innbyggere. Denne sinnssvake sløsepolitikken bejubles selvsagt av høypris-interessentene som vanlig.
Alle høye priser er ansvarlig og flott - drivstoff, strøm, matvarepriser, skyhøye skatter og avgifter så regjeringen kan føre en slik politikk som ikke bare er ødeleggende for husholdningene og næringslivet, men i særdeleshet vår konkurranseevne som vi skal leve av når oljen tar slutt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutes ago, Simen1 said:

Selvsagt bruker jeg statistikk for hele landet. Vi er ett land, ikke fem. Vi har interne kraftlinjer og sender kraft rundt i landet etter behov. Ikke uten rammer og tøyler for vi liker hverken å sløse med penger eller bygge ned mer natur enn nødvendig. Cherrypicking av prisområder for å spissformulere har ingen hensikt. Vi har et nasjonalt sentralnett og leier også kapasitet i det svenske.

Den grønne linjen for cherrypickede NO2 og NO5 overlapper jo nesten med medianlinjen ved utgangen av 2025. Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er helt normalt, selv om du cherrypicker. Fyllingsgraden var normal ved utgangen av 2025.

Prisen har vært høy i NO2 i år på grunn av lite nedbør. Pris er den måten vi styrer eksporten på. Lavere pris = høyere eksport. Bestem deg for hva du ønsker deg.

Forøvrig enig i at de to nettsidene er i dårligste laget. Heldigvis går det an å supplere med data fra andre nettsider for å få bedre oversikt.

Vet ikke vad man ska si. Ibland er du i alla fall veldigt kreativ med tanke på vad du anser vara cheery picking och vad du ikke anser vara cheery picking. 

Har du fått med dig at priset i NO4 er väldigt mye lavare än i resten av landet? Har du förstått vad det beror på? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Norges pris gjør at vi betaler høy pris hele tiden for strømmen som gjerne har en kostpris på 10-15øre pr kwh. Det gjør at vi slipper å lage mat vaske klær osv om natten og må betale overpris når strømmen er billig

Det jeg ikke forstår er hvordan omfordeling gjennom døgnet som norgespros forhindrer skal ha noen påvirkning på magasinfyllingen? Vi bruker omtrent det samme enten vi vasker klærne om natten eller lader elbilen når vi er på jobb i stedet for hjemme?

Nevn i fleng hvilke bransjer som selger varene sine til kostpris.. Den kostprisen du nevner har jeg sporet opp før. Kilden er et anslag fra en journalist som besøkte Ulla-Førre ved Blåsjø. Norges mest kostnadseffektive magasinerte kraftverk i 2012 om jeg husker rett. Men la meg ta deg på ordet og inflasjonsjustere til 2026-priser: 15-23 øre/kWh. For den prisen ville Norge produsert omtrent 3% av vår total kraftproduksjon fra magasinerte kraftverk + litt mer fra elvekraftverkene i Glomma. Det ville med andre ord blitt rimelig mørkt og kaldt i landet om du fikk den prisen du fantaserer om.

Norgespris påvirker magasinfyllingen på to måter:

1. Det tar bort incentivene for et "lagom" strømforbruk som de sier i Sverige. Norges størte netteier har målt merforbruket til ca 5% hos norgespriskundene.

2. Det tar bort incentivene til å investere i strømsparende teknologier som varmepumper, bedre vinduer, tetningslister, osv.

Det du snakker om påvirker ikke magasinfyllingen men effekttilgangen:

3. Prisvariasjonene forsterkes når folk driter i hvilke klokkeslett de bruker strøm. Dette faktureres ikke norgespriskundene. Regninga sendes fra norgespriskundene til alle andre med spotprisbaserte avtaler.

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):
Simen1 skrev (2 timer siden):

Da er det jo veldig bra at overgangen til elbiler senker drivstoffkostnadene og dermed reduserer inflasjon og renter. Selv uten strømstøtte og norgespris blir det langt billigere enn bensin og diesel. 

Enda en grunnløs påstand.

Sier en som bare prater tull og ikke klarer å bevise sine egne påstander gang på gang. Jeg tror de fleste forstår at drivstoffbesparelser sparer folk for penger og dermed bidrar til å dempe inflasjon. Akkurat motsatt av når økte priser/kostnader øker inflasjon. Dette er logisk for folk som forstår enkel logikk, men jeg tror ikke du har noe annet enn tullprat å by på så jeg forventer ikke noe logikk tilbake.

• Liker 2
Skrevet
qualbeen skrev (2 timer siden):

Ergo: per i dag er ikke NorgesPris ansett som ulovlig. 

Riktig. Husk at Vokterens skråsikre påstand om brudd på EUs direktiver også gjaldt redusert drivstoffavgift. Det ser ut som flere har glemt og "glemt" her, inkludert Vokteren.

Vokteren skrev (2 timer siden):

Så du tror at gassen som brennes på Melkøya i dag ikke vil bli brent andre steder ?

Jovisst - og det vil redusere klimautslippene. Dette har jeg forklart her før, men tror ikke jeg når fram et sted der logikk og dokumentasjon preller av som vann på gåsa.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Nevn i fleng hvilke bransjer som selger varene sine til kostpris.. Den kostprisen du nevner har jeg sporet opp før. Kilden er et anslag fra en journalist som besøkte Ulla-Førre ved Blåsjø. Norges mest kostnadseffektive magasinerte kraftverk i 2012 om jeg husker rett. Men la meg ta deg på ordet og inflasjonsjustere til 2026-priser: 15-23 øre/kWh. For den prisen ville Norge produsert omtrent 3% av vår total kraftproduksjon fra magasinerte kraftverk + litt mer fra elvekraftverkene i Glomma. Det ville med andre ord blitt rimelig mørkt og kaldt i landet om du fikk den prisen du fantaserer om.

Norgespris påvirker magasinfyllingen på to måter:

1. Det tar bort incentivene for et "lagom" strømforbruk som de sier i Sverige. Norges størte netteier har målt merforbruket til ca 5% hos norgespriskundene.

2. Det tar bort incentivene til å investere i strømsparende teknologier som varmepumper, bedre vinduer, tetningslister, osv.

Det du snakker om påvirker ikke magasinfyllingen men effekttilgangen:

3. Prisvariasjonene forsterkes når folk driter i hvilke klokkeslett de bruker strøm. Dette faktureres ikke norgespriskundene. Regninga sendes fra norgespriskundene til alle andre med spotprisbaserte avtaler.

Blå sjø er vel et relativt nytt kraftverk. På 90 tallet hjalp jeg en familiemedlem som prosjekterte elvekraftverk. Laget excelark fom vi puttet inn strømpriser fra 12-16øre pr kwh la inn invisteringskost og regnet på lån med 8 10 og 12% rente. Alikevell ble mange bygget og tjente godt med penger. Dette var små kraftverk kun noen MW men ingen skal fortelle meg at de store kraftverkene bygget fra 50 tallet oyg utover hadde høyere selvkost enn ett elvekraftverk en noen øre pr kWh. Disse er i dag nedbetalt og har omtrent ingen kostnader før de må skifte turbin eller generator etter 50-80års drift. At nye vindturbiner koster mere pr kwh tror jeg nok men for 20 år siden snakket man om et break even på 30ør pr kWh. Så nei jeg hadde nok ikke frosset

Men forklar gjerne hvordan magasinfyllingen hadde vert bedre om vi la forbruket til perioder der strømprisen er lav. For strømprisen følger ikke magasinfyllingen. Og fortell gjerne om andre livsviktige ting som kan tolerere like store svingninger i pris som strøm. Kanskje det burde være dyrere å gå på toalettet om dagen for å redusere belastingen på kloakknettet eller at brød en dag kostet 100kr og neste 5kr? Tror ikke det hadde blitt godt mottatt. Bensin prisene svinger mye mindre enn kraftprisene i % alikevell klager folk på at det er for store svingninger. Tenk på industrien som tross alt bruker mesteparten av strømmen i norge. Det kan ikke være enkelt å drive et data senter eller en bilfabrikk når prisene varierer slik. De gjør jo som regel akkurat det samme som norgespris(Som vi ikke får  til) Binder strømprisen i åresvis for å få forutsigbarhet. Nå har jeg spurt AI hvor mye mere strøm folk med fastpris bruker og det er helt marginalt og jeg vil tippe at været og temperaturen forklarer de 5% du mener blir sløst pga Norgespris.

Skrevet
qualbeen skrev (2 timer siden):

Skal vi ta NRK alvorlig, og slå fast at lav energi-pris fører til unødvendig overforbruk og sløseri, så har vi en landsdel vi må filleriste noe grådig. Vi har en halv million nordmenn som SLØSER noe vanvittig. De bor tross alt i sløsesonen #NO4! Der er det det rene vannvidd! Folk kaster om seg med strøm, og viser ingen fornuft! Når skal vi ta tak i problemet med nordlendingene?

Noen er tilogmed så frekke, at de synes resten av landet skal takke de, til tross for at de sitter der og bader i overforbruk på kWh! Har du hørt?! 

Hvordan kan vi mest effektivt stoppe nordlendinger fra å sløse? Dette er jo ikke greit! Konstruktive tiltak taes i mot! For dette må snu!

/s 

Lol! 🤣

Du har et poeng da. Jeg har stort sett kjørt på med strømforbruk her oppe med god samvittighet pga prisene. Med mye innestengt kraft er alternativet å bare tømme det i sjøen. Jeg burde også hatt ny varmepumpe siden den 15 år gamle begynner å slite med å holde temperaturen om vinteren. Men pyttsan. Jeg har heller fyrt litt ekstra med en frittstående ovn. Lave priser gjør noe med strømsparementaliteten.. Ikke bare hos meg. Det er noe jeg hører sånn generelt her i nord.

@qualbeen Hvis du er på mine trakter en dag så inviterer jeg deg innom for å fylle elbilen og ta en kopp kaffe. :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Du har helt rett i alt sammen. Det vi nå skal forberede oss på er det samme som våre fiender politikerne har praktisert i flere tiår, nemlig å tvinge oss til å betale skyhøy pris på egne naturressurser og egne produkter, framfor å gjøre som fornuftige nasjoner, dvs å gi egne innbyggere en gunstig pris når varene er norskproduserte.

Kommunistlandet Venezuela har lykkes kjempegodt med å dele ut sine naturressurser til befolkninga. Virkelig et forbilde for verden.. Jeg har vært der og opplevd det med egne øyene. Det er bare å pakke kofferten og flytte til et hærlig liv med fantastisk forbrukervennlige priser. Iran og Libya er også fantastiske flyttemål..

Spoiler

Gasoline-Prices-Around-the-World-2026-May4.thumb.webp.1b3732e8a25a2a8d056e6c6248b939b3.webp

/s

Dette er selve bærebjelken i det offentlige sløseriet. Politikerne gir seg selv et stort handlingsrom slik at de kan slå om seg med penger i utlandet.

.. privatjet, yachter og jetsetlivet. Fantastiske greier det også. Jeg hører det er vanlig i den øvre toppsjiktet i det fantastiske landet Russland. Virkelig et forbilde der også.. Ikke glem passet på vei ut av døra - og lykke til!

/s

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, barfoo said:

Ja, dersom det finst gode alternativ.

Det er eit av dei største problema med fastpris som er så låg: det fjerner incentivet til å redusere bruken, som f.eks. skaffe seg varmepumpe eller isolere.

Ei betre ordning hadde vore å gi folk cash i labben, slik at det fortsatt var lønnsomt å spare straum. Det ville bevart prissignalet. Fastpris fjerna prissignalet.

Veldig mange har ingen alternativ til strøm. Handler om hvilket samfunn du vil ha også, skal folk måtte leve under frykten å kanskje fryse ihjel om vinteren, bare for å bevare den merkelige dynamikken i strømmarkedet?

Noe variasjon er jo greit, men å ha ingen øvre grense på en nødvendighet du ikke kan velge vekk er drøyt i en velferdsstat 

Og hvor blir det av utbyggingen, jeg ser bare datasenter som kommer opp - istedenfor kraftverk.

Og joda, hadde de virkelig ment det, kunne de delt ut cash så folk fikk isolert.

• Liker 4
Skrevet
Villfaren skrev (2 timer siden):

Skjønner ikkje helt logikken her. Brukte folk altså mer strøm når den kostet 50 øre enn 30 øre? Eller tok de seg råd til å ha det varmt nok i boligen sin?

Når det er sagt er ikkje alt løgn.

1. -lav fyllingsgrad ved inngang til 2026 pga masse eksport i 2025
  2. -lang kald vinter, stort sett i hele landet
  3. -lite snø ( forbaska surt for vestlendingene når det først var så lenge kaldt)
  4. -lite snø resulterer jo så klart til mindre vann i fjellet
  5. -2026 har vært megadårlig med tanke på eksport 

Alt dette er fakta, men eg finner det irriterende at problemet liksom er «husholdningene»

Jeg la inn numerering for enkelhets skyld.

1. Det stemmer ikke. Fyllingsgraden var normal (nært median) ved utgangen av 2025 og variasjonene innad i landet var håndterbart lave. Høy eksport i 2025 skyltes uvanlig mye nedbør og dermed uvanlig stort overskudd av energi, som kunne blitt en alvorlig flomkatastrofe om vi ikke hadde eksportert det. Dette ga statskassa, kommunekasser osv svært gode penger i kassa. Penger som kommer oss til gode på mange ulike måter gjennom offentlige budsjetter.
  2. Det stemmer. Men jeg må nyansere. Kald vinter betyr klarvær og lite nedbør. Lite nedbør er en langt større årsak til lav fyllingsgrad enn at norge bruker mer strøm når det er kaldt.
  3. -II-
  4. -II-
  5. Det stemmer også. Kun Nord-Norge har hatt noe overskudd å eksportere. Både direkte og via andre prisområder.

Det er litt feil fokus. Hovedproblemet er punkt 2-5 (jeg vet ikke helt hvorfor det er delt opp i mange punkter da årsaken er den samme). Husholdninger har bare en birolle med omtrent 1,5 TWh overforbruk på grunn av Norgespris + økte prisvariasjoner som skyves over på andre + kollaps i enøk som gir mer langsiktige effekter. Litt fingeren i været: kanskje ca 2 TWh kan skyldes på husholdningene i år, eller rettere sagt de som vedtok norgesprisen. Mens de virkelig store tallene skyldes mangel på nedbør. Vi kunne godt ønsket oss 10-15 TWh mer i magasinene i sør-norge og ca like mye ekstra hydrologisk balanse sør for Dovre.

Bare for å få perspektivet rett her, så skal ikke husholdningene føle de har stor skyld i nåværende situasjon. Den tvilsomme æren må nedbøren få.

• Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):
Simen1 skrev (3 timer siden):

Da er det jo veldig bra at overgangen til elbiler senker drivstoffkostnadene og dermed reduserer inflasjon og renter. Selv uten strømstøtte og norgespris blir det langt billigere enn bensin og diesel. I fjor ble det satt ny rekord i salget av både elektriske personbiler, varebiler og lastebiler. El-trenden har blitt en hel folkebevegelse som bidrar til redusert inflasjon.

Feil, elbiler er fortsatt mye dyrere enn bensin og dieselbiler, det er bare statens avgiftspolitikk som gjør de billigere. Planøkonomi kan for eksempel gjøre Pepsi Max hundre ganger dyrere enn Coca Cola, men det betyr ikke at de faktisk er så mye forskjellige i pris bare fordi staten later som. Dyrere kjøretøy betyr også dyrere lån, noe som gjenspeiler den feilslåtte politikken.

Hadde ikke folk kjøpt elbiler så hadde de kjøpt fossilbiler. Det ville blitt dyrere både før og etter avgifter. I tillegg til å koste mer i løpende drivstoffutgifter. Så nei, fossilbiler er ikke billigere hverken i det lange eller korte løpet. Elbiler er billigere både på kort og lang sikt og bidrar derfor til å senke nordmenns kostnadsnivå. Senkede kostnader -> senket inflasjon. Ikke sant? 

Skrevet

Staten er ikke det samme som folket. Folk som sitter og fryser fordi de ikke har råd til strøm eller bedrifter som går konkurs fordi dieselprisene er for høye går ikke rundt og er glade fordi staten tjener seg rik på dyr strøm og drivstoff. Staten er fienden, det er de som stjeler pengene våre og står i veien for folkets frihet, vekst og velstand.

Javel 🤦‍♂️🤡🤣

Staten som betalte ~90% av dine barnehageutgifter fordi de ville satse på din framtidige lønnsomhet. Staten som betalte alle dine grunnskoleutgifter. Lokaler, personell, alt materiell du fikk utdelt og turer du var på. Staten som betalte ~98% av din øvrige utdannelse. Staten som betaler dine sykemeldinger og tygd når den tid kommer. Staten som sørger for din sikkerhet, gir deg infrastruktur, og administrative funksjoner som gjør et land til et land. Ytelser som ville kostet svindyrt i ultrakapitalistiske og anarkistiske land. Det er jo bare tragikomisk at du ikke forstår at staten og folket er på samme side i en vinn-vinn situasjon.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

1. Det stemmer også. Kun Nord-Norge har hatt noe overskudd å eksportere. Både direkte og via andre prisområder.

Det stämmer inte. Både NO2 og NO5 har totalt sett eksporterat en hel del inrikes och utrikes och mer än vad NO4 har gjort hittills i år.  Strömmen fra nord Norge har kommit till NO3 och NO1. 

Sen kan man självklart diskutera hvis de hade noe overskudd för eksport men 13.6 TWh har de tillsammans eksporterat till utlandet, NO1 och NO3. 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke folk kjøpt elbiler så hadde de kjøpt fossilbiler. Det ville blitt dyrere både før og etter avgifter. I tillegg til å koste mer i løpende drivstoffutgifter. Så nei, fossilbiler er ikke billigere hverken i det lange eller korte løpet. Elbiler er billigere både på kort og lang sikt og bidrar derfor til å senke nordmenns kostnadsnivå. Senkede kostnader -> senket inflasjon. Ikke sant? 

Hvor mange milliarder har norge tapt på disse reduserte avgiftene? Like mye som strømstøtten? Eller kanskje mere? Hvor tar de disse pengene fra? Er det bruk av oljepenger som gir økte renter eller er det andre ting? Er folkehelsen blitt bedre? Er det blitt kaldere? Ha har vi fått? Subsidiering av alle som har råd til ny bil mens gamle pensjonister som ikke kjører bil har fått gigantiske strømregninger som gjør at minstepensjonen ikke holder?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Slutt med løgnen, det har blitt eksportert strøm fra disse områdene i flere år nå, at de har redusert eksporten litt nå i det siste har liten betydning når eksporten ødelegger i det lange løp.

I Norge fungerer det sånn at vi eksporterer når vi har overskudd. Når det ikke er overskudd så eksporterer vi ikke. Sør- og midt-norge har ikke hatt noe overskudd og dermed heller ingen netto eksport. La meg forklare hva denne eksporten fra NO2 har vært i år:

1. Brutto import som har blitt brutto eksportert tilbake enten til der den kom fra, eller fra f.eks Danmark, via NO2, til UK
  2. Netto eksport fra det enste området i Norge som har hatt overskudd: Nord-Norge. Dette er eksportert via NO2 og flere mellomledd.

Dette står i skarp kontrast til situasjonen i nedbørsrike 2025. Det later til du slår begge årene over samme kam og ikke forstår hvor forskjellig disse årene er.

Skrevet
1 minute ago, Simen1 said:

I Norge fungerer det sånn at vi eksporterer når vi har overskudd. Når det ikke er overskudd så eksporterer vi ikke. Sør- og midt-norge har ikke hatt noe overskudd og dermed heller ingen netto eksport. La meg forklare hva denne eksporten fra NO2 har vært i år:

1. Brutto import som har blitt brutto eksportert tilbake enten til der den kom fra, eller fra f.eks Danmark, via NO2, til UK
  2. Netto eksport fra det enste området i Norge som har hatt overskudd: Nord-Norge. Dette er eksportert via NO2 og flere mellomledd.

Dette står i skarp kontrast til situasjonen i nedbørsrike 2025. Det later til du slår begge årene over samme kam og ikke forstår hvor forskjellig disse årene er.

Men Simen1, nu har jag skrivit några inlägg med tal om att det där inte stämmer. Trots det så kommer du med samma påstander om och om igen. 

Har ju förstått at du för det mesta ignorerar mig och alla andra som över tid sier att du har fel men för resten så borde du kanske visa dina beräkningar, gi några kilder och kanske till och med diskutera ... 

• Liker 6
Skrevet
trikola skrev (3 timer siden):

Strømregningen betyr ikke mye for de fleste

I Norge hvor det er kaldt og vi fyrer med strøm betyr strømregningen svært mye, både for folk og bedrifter. Før Norgespris og strømstøtte gikk gikk enkelte strømregninger opp med ti-gangen. En nabo av meg gikk fra strømregninger på rundt 800 kr per måned om vinteren til 8 000 kr når det var på det kaldeste og dyreste etter at utenlandskablene kom på plass. Det har mye å si for en minstepensjonist som må snu på hver krone for å få hverdagen til å gå rundt eller for bakeriet eller gartneriet med små marginer.

@trikola har rett. Strøm betyr ikke så mye for de fleste. Det er en relativt beskjeden del i de flestes husholdningsbudsjetter.

For 8000 kr får man 16 000 kWh med Norgespris, inkludert mva. Det er et helt årsforbruk for de fleste. Hvor stort er egentlig huset til denne minstepensjonist-naboen din? Kanskje du kunne ta turen over plenen og gi noen velmente enøk-råd?

Skrevet

Följande är väl föresten ett väldigt vanligt missförstånd.

"I Norge fungerer det sånn at vi eksporterer når vi har overskudd. Når det ikke er overskudd så eksporterer vi ikke."

Nei, det går inte att veta vid en given tidspunkt hvis vi har överskudd eller ikke i den maganiserade vannkraften. Elvekraft, vind och sånt finns der bara då och då kan man ha ett veldefinierat överskudd men med den maganiserade kraften så vet man inte det. 

Man gissar på framtiden angående priser, vanninsig i egna och andra områden och sätter ett pris på vannet efter vad man tror. Hvis man då tror det ska komma nedbör de nästa ukene så sälger man kanske till ett pris som medför en stor eksport. Hvis det sen inte kom noen nedbör så fick man sen lavare nivåer än vad man trott. 

Det är ju det som har hänt i år, man hade en del vann i magasinen, trodde det skulle komma nedbör och eksporterade. Når det sen ikke kom speciellt mye nedbör så fick man till slut lite vel lite vann i magasinen. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

@trikola har rett. Strøm betyr ikke så mye for de fleste. Det er en relativt beskjeden del i de flestes husholdningsbudsjetter.

For 8000 kr får man 16 000 kWh med Norgespris, inkludert mva. Det er et helt årsforbruk for de fleste. Hvor stort er egentlig huset til denne minstepensjonist-naboen din? Kanskje du kunne ta turen over plenen og gi noen velmente enøk-råd?

Man kanske ska ta med alla avgifter i ett sådant regnestykke? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
40 minutes ago, ZiggyStar said:

Veldig mange har ingen alternativ til strøm. Handler om hvilket samfunn du vil ha også, skal folk måtte leve under frykten å kanskje fryse ihjel om vinteren, bare for å bevare den merkelige dynamikken i strømmarkedet?

Las du innlegget mitt? La du merke til at eg lanserte eit alternativ som ville bevart prissignalet og gitt folk økonomisk frihet til å velge?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...