WiiBoy Skrevet 31. august Skrevet 31. august Før Norgespris så var jeg langt mer påpasselig med når jeg brukte strøm og når jeg var mer forsiktig. Det gjorde at deler av mitt strømforbruk ble flyttet til tider hvor det var rikelig med strøm og vekk fra de tidene hvor det var mer knapphet. Det er negativt for strømprisen og produksjonen at jeg er "frikoblet " fra tilbud/etterspørsel delen. 2 1
barfoo Skrevet 31. august Skrevet 31. august (endret) 7 minutes ago, ZiggyStar said: Er det virkelig sløsing når hele samfunnet er lagt opp for rimelig og god tilgang til strøm? Ja, dersom det finst gode alternativ. Det er eit av dei største problema med fastpris som er så låg: det fjerner incentivet til å redusere bruken, som f.eks. skaffe seg varmepumpe eller isolere. Ei betre ordning hadde vore å gi folk cash i labben, slik at det fortsatt var lønnsomt å spare straum. Det ville bevart prissignalet. Fastpris fjerna prissignalet. Endret 31. august av barfoo 1 1
Vokteren Skrevet 31. august Skrevet 31. august ZiggyStar skrev (2 minutter siden): Er det virkelig sløsing når hele samfunnet er lagt opp for rimelig og god tilgang til strøm? Strøm er soleklart største energikilden til husholdninger Massiv andel av energikilden til industri. Og etterhvert også store deler av både privat og offentlig transport Godt spørsmål, men når man ikke kan noe om norsk klima, topografi, historikk og energikilder (en kompetansemangel som de fleste EUvenner tydeligvis lider av), er forbruket pr innbygger høyt. Det er fordi man tror at epler er det samme som pærer. Når man heller ikke regner norsk skog inn i CO2-regnskapet, blir idiotien total. 2
fredrik2 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Lite tal. I år fram till mitten av augusti med data fra https://transparency.entsoe.eu/ export: NO1->SE3 -2.265558 NO3->SE2 -1.228668 NO4->SE1 0.592763 NO4->SE2 0.055254 NO2->DE-LU 1.459521 NO2->DK1 0.884292 NO2->GB 3.345205 NO2->NL -0.137439 NO4->FI 0.162841 Fra NO1: -2.26555838 Fra N02: 5.5515780925 Fra NO3: -1.228667935 Fra N04: 0.81085892 Sør Norge: 2.0573517775000005 Nord Norge: 0.81085892 Per område: N01: -11.6357151725 N02: 6.7860832449999995 N03 -3.6707332375 N04: 4.5889714975 N05 6.7996043649999995 Mellan nord och sør (midt) : 3.7781125775 Så mer netto export till utlandet fra sør Norge än nord Norge men går en hel del fra nord till midt Norge. Stor överproduktion i NO2 og NO5 trots lava magasin. Stor import till NO1 både inom Norge och fra Sverige. GB er som vanligt mest eksport. 3
rioi Skrevet 31. august Skrevet 31. august WiiBoy skrev (20 minutter siden): Før Norgespris så var jeg langt mer påpasselig med når jeg brukte strøm og når jeg var mer forsiktig. Det gjorde at deler av mitt strømforbruk ble flyttet til tider hvor det var rikelig med strøm og vekk fra de tidene hvor det var mer knapphet. Det er negativt for strømprisen og produksjonen at jeg er "frikoblet " fra tilbud/etterspørsel delen. Hvor mange barn har du, sa du? Er ikke så lett å styre forbruket når det er to voksne i full jobb med to eller fler små barn.
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Den åttende profet skrev (2 timer siden): Ja, han ønsker aktivt høye strømpriser, og så kan du jo lure på hvorfor. Det spørs hva du mener er referansepunktet. Hvis du mener bensin bør koste 8 kr/l, strøm 12 øre/kWh og kroneisen 1 kr/stk så ja - da ønsker jeg høye priser. Jeg ser det ikke sånn. Jeg vil ha normale spotpriser på rundt 1 kr/kWh i snitt over flere år. Norgespris fører prisene langt under normale priser. Noe som fører til 1. Prisdrivende 5% merforbruk, 2. Prisdrivende økte prisvariasjoner og 3. Prisdrivende langsiktig fall i strømsparing. 1
wampster Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (1 minutt siden): Det spørs hva du mener er referansepunktet. Hvis du mener bensin bør koste 8 kr/l, strøm 12 øre/kWh og kroneisen 1 kr/stk så ja - da ønsker jeg høye priser. Jeg ser det ikke sånn. Jeg vil ha normale spotpriser på rundt 1 kr/kWh i snitt over flere år. Norgespris fører prisene langt under normale priser. Noe som fører til 1. Prisdrivende 5% merforbruk, 2. Prisdrivende økte prisvariasjoner og 3. Prisdrivende langsiktig fall i strømsparing. Hvordan kommer du frem til 1kr/kwh? Er det eks mva eller ink mva? Er det eks nettleie eller ink nettleie? Er det med den gamle nettleie modellen eller den nye? I 2016, 2017, 2018 og 2019 var snittpris på strøm ca 35-45 øre. Hvorfor ønsker du en 200-300% økning i pris på strøm når generell prisvekst fra samme tid (2018 til nå) har vært ca 25% ? 1 1
fredrik2 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Med tanke på hur dåligt Norgepris är för priset så lurer jag på Simen och de andra håller på med i imorgen? Dyrt i flera timmar trots fulla magasin. Faktiskt lite kult hur likt priset er i morgen kl 9 i hela Europa. Noe rart med algoritmerna man bruker eftersom tillgang på vann i NO4 borde spela en roll för tillgangen eller har alla en pol fest eller noe liknande i nord Norge imorgen som gör att efterspörseln er enormt mye högre än vanligt? 1 1
Sjokolade1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (5 minutter siden): Det spørs hva du mener er referansepunktet. Hvis du mener bensin bør koste 8 kr/l, strøm 12 øre/kWh og kroneisen 1 kr/stk så ja - da ønsker jeg høye priser. Jeg ser det ikke sånn. Jeg vil ha normale spotpriser på rundt 1 kr/kWh i snitt over flere år. Norgespris fører prisene langt under normale priser. Noe som fører til 1. Prisdrivende 5% merforbruk, 2. Prisdrivende økte prisvariasjoner og 3. Prisdrivende langsiktig fall i strømsparing. Du ignorerte meg tidligere. Men jeg kan prøve igjen. La oss si Norgespris lå på 1kr per kWh. Uten Norgespris-avtale måtte man betale 2kr per kWh. Tror du de med Norgespris da i snitt ville ha et høyere forbruk enn de uten? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva legger du i "normale" priser, sammenlignet med hva/når/hvor? 2 1
sk0yern Skrevet 31. august Skrevet 31. august Snikpellik skrev (6 timer siden): Meget god journalistikk. NRK har gjort undersøkelser som viser at strømforbruket økte kraftig like etter Norgespris ble innført. Dette er enkelt og greit fakta, ikke "skyld". Legg til at fra 2021 til 2026 så økte befolkningen med ca 230 000 og el-biler med ca 620 000. I tillegg kan man jo legge til dette: 3 1
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august likferd skrev (2 timer siden): Her bruker du statistikk for hele landet når vi snakker om eksport. NO4 og NO3 har hatt rikelig med vann, men det hjelper lite for sørnorge, og det er der prisen er høy, og det er der prissmitten kommer fra, ikke nordnorge og midt-norge, som ikke engang har overføringskabler nok til seg selv. Om vi velger eksportsonene NO2 og NO5 for 2025 og 2026, blir tallene noe annerledes. Her er det lett å se at magasinfyllingen har vært langt under normalen helt siden våren/sommeren 2025, samtidig som eksporten økte jevnt utover sommeren, høsten og vinteren. Forøvrig er både NVE og Statnetts sider er helt ubrukelige og såvidt funksjonelle, så jeg har valgt spesifikt de landene som eksportkablene er koblet på, siden de ikke lar deg velge eksportdata per strømsone. Dette fjerner sverige fra ligningen, og dermed så og si all eksport fra NO1, NO3 og NO4. England virker ikke, så jeg fjernet den fra statistikken siden den viste 0 hele året. Men vi kan regne med at den har eksportert minst like mye som de andre i ratio. Selvsagt bruker jeg statistikk for hele landet. Vi er ett land, ikke fem. Vi har interne kraftlinjer og sender kraft rundt i landet etter behov. Ikke uten rammer og tøyler for vi liker hverken å sløse med penger eller bygge ned mer natur enn nødvendig. Cherrypicking av prisområder for å spissformulere har ingen hensikt. Vi har et nasjonalt sentralnett og leier også kapasitet i det svenske. Den grønne linjen for cherrypickede NO2 og NO5 overlapper jo nesten med medianlinjen ved utgangen av 2025. Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er helt normalt, selv om du cherrypicker. Fyllingsgraden var normal ved utgangen av 2025. Prisen har vært høy i NO2 i år på grunn av lite nedbør. Pris er den måten vi styrer eksporten på. Lavere pris = høyere eksport. Bestem deg for hva du ønsker deg. Forøvrig enig i at de to nettsidene er i dårligste laget. Heldigvis går det an å supplere med data fra andre nettsider for å få bedre oversikt.
sk0yern Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (1 time siden): Sør-Norge og Midt-Norge produserer ikke mer enn de selv forbruker. Produksjon = forbruk i områdene (NO1+NO2+NO3+NO5). Ergo null netto eksport fra disse prisområdene. Så, hvor kommer Norges overskuddskraft fra da? Svaret er NO4 (Nord-Norge). Du klarer sikkert å legge sammen to og to og finne ut hvordan overskuddet fra Nord-Norge kan selges med kommunale, fylkeskommunale og statlige kjempeinntekter til Danmark, Tyskland og UK. Enda en tråd der du skal komme med dette surret ditt? Vet det ikke er noe vits i å gjenta for deg, men det kan jo dessverre noen tror det du skriver er sant. For å hjelpe eventuelt forvirrede sjeler: NO2 har så langt i år netto eksportert 5,9 TWh med strøm. (kilde entso-e). 6 1
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august obygda skrev (2 timer siden): Skikkelig avsporing..disse badstuene og boblebadene brukes jo hele tiden? Har selv aldri brukt noen av delene og eier heller ingen... Det er ingen avsporing. Noen framstilte det som om sløsing med strøm ikke eksisterer. Nødvendighet er ikke én bit 1/0. Det er en bred skala og høyst diskutabelt hvor nødvendig ulike typer forbruk er. Deriblant hundretusner av badstuer og utendørs boblebad. For en med gikt er det sikkert kjempenødvendig. For en del andre er ganske unødvendig. Er det helt nødvendig med 24 grader i stua når man er på jobb? Kanskje, kanskje ikke. Det er diskutabelt.
Noxhaven Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (4 minutter siden): Det er ingen avsporing. Noen framstilte det som om sløsing med strøm ikke eksisterer. Nødvendighet er ikke én bit 1/0. Det er en bred skala og høyst diskutabelt hvor nødvendig ulike typer forbruk er. Deriblant hundretusner av badstuer og utendørs boblebad. For en med gikt er det sikkert kjempenødvendig. For en del andre er ganske unødvendig. Er det helt nødvendig med 24 grader i stua når man er på jobb? Kanskje, kanskje ikke. Det er diskutabelt. Jeg så også påstanden om at strømsløsing ikke eksisterer, noe det så klart gjør. Men hvor relevant er det i det store og hele? Hvor mye påvirker noen ekstra kilowatt timer fra noen få med alt for mye penger? Været, industrien, tap i strømnettet og eksport er vel kanskje ting vi burde se mer på. De med oppvarmet baseng, boblebad og varmekabler under bilparken sin bryr seg vel ikke stort om strømmen koster 70 øre eller 2 kr kilowatten uansett. Og de med lite penger prøver nok å spare mest mulig på strømregningen uavhengig av om den ligger på 70 øre eller 2kr kilowatten. 2 1
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Saltkorn skrev (2 timer siden): Vi betaler ikke 0.50/kwh, vi betaler nærmere 1,30/kwh med nettleie før vi tar med fastledd. De som har norgespris betaler 40 øre/kWh for strømmen. Ikke alle har mva på toppen, men de som har det betaler mva på toppen. Det regnestykket må nesten hver enkel ta på sine egne vegne. Folk vet vel best selv om de betaler mva på strøm eller ikke. Hvilke påslag du betaler er irrelevant for de fleste andre. Nettleie er ikke betaling for strøm. Det er betaling for leie av nettkapasitet og de tjenester de leverer. Alt fra El-kontroller til service på kabelen fram til inntaksskapet ditt og noe av prismodellen er basert på klokkeslettet du bruker effekt. Dette er strømpris. Dette er nettleie. Strømstøtte er direkte koblet til strømprisen og hvorvidt du betaler mva. De to strømstøttene gjelder alle husholdninger. Derfor er støtten relevant å se på sammen med strømprisen. Vennligst ikke rot i begrepene. Saltkorn skrev (2 timer siden): Husk og mange kjører effektive EL biler nå som lader under forbruket til husstand, og vi må trekke av den tidligere sløsing med 20~30% effektive bensin og diesel motorer + frakt av drivstoff og pumpestasjoner. Jepp, elektrifiseringen har vært en skikkelig kostnadsreduksjon i hele samfunnet. Alt fra personbiler til varebiler, busser og lastebiler. Vi er vel oppe på rundt 1/3 elbilandel av hele bilparken nå? Kostnadsbesparelsene skal altså rundt 3 ganger lengre enn vi har kommet til nå, så vi har fortsatt mye inflasjonsdempende effekt igjen der. Saltkorn skrev (2 timer siden): Gjerne fjern norgespris om vi går tilbake til snitt 2013 - 2019 nivå i NO2 istedenfor 437% økning. Om nei? Hva klager dere som er imot norgespris over? Du må huske at kroner ikke er det samme i dag som kroner var for et tiår siden. Akkurat som kroneisen ikke koster det samme i dag som den gjorde i 2013. Ei heller kjøttdeigen, minnebrikkene, husleien eller bildekk bare for å ta noen eksempler. Men så tjener du nok heller ikke det samme i kroner som du gjorde i 2013. Priser må inflasjonsjusteres for å kunne sammenlignes korrekt over mange år. Å sammenligne priser på ukebasis gir enorme variasjoner fra uke til uke. Vent til neste uke så trekker de et helt annet tall opp av hatten. Det er sånne ting som gjør det kartet ubrukelig og villedende.
Feynman Skrevet 31. august Skrevet 31. august 7 minutes ago, Noxhaven said: Jeg så også påstanden om at strømsløsing ikke eksisterer, noe det så klart gjør. Men hvor relevant er det i det store og hele? Hvor mye påvirker noen ekstra kilowatt timer fra noen få med alt for mye penger? Været, industrien, tap i strømnettet og eksport er vel kanskje ting vi burde se mer på. De med oppvarmet baseng, boblebad og varmekabler under bilparken sin bryr seg vel ikke stort om strømmen koster 70 øre eller 2 kr kilowatten uansett. Og de med lite penger prøver nok å spare mest mulig på strømregningen uavhengig av om den ligger på 70 øre eller 2kr kilowatten. Mitt mellom disse ekstrempunktene så er det kanskje noen som hadde funnet ut at det lønner seg å isolere huset for å minske strømforbruket. Eller legge noen solceller på taket. Eller andre små tiltak for å redusere forbruket. Men når prissensitiviten er borte er det ikke insentiver for slikt. 1
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Vokteren skrev (2 timer siden): Hverken finansministeren eller ESA er noen hvem-som-helst. Flisespikkeriet ditt forteller oss bare at argumentene dine ikke holder mål. Da AP ble presset til å innføre Norgespris og avgiftslette på drivstoff, havnet partiet i en alvorlig spagat mellom Brussel og Stortinget. Etter noen måneder med «bearbeiding» av velgermassen vinner tydeligvis Brussel….. At du gidder. Jeg har allerede konkludert med at du bare prater tull. Du har ikke klart å bevise påstandene dine noe sted og fortsetter å bortforklare.. Det er allerede patetisk, og ytterligere bortforklaringer vil bare gjøre det ennå mer patetisk. 1
Noxhaven Skrevet 31. august Skrevet 31. august Feynman skrev (Akkurat nå): Mitt mellom disse ekstrempunktene så er det kanskje noen som hadde funnet ut at det lønner seg å isolere huset for å minske strømforbruket. Eller legge noen solceller på taket. Eller andre små tiltak for å redusere forbruket. Men når prissensitiviten er borte er det ikke insentiver for slikt. Det er helt riktig det. Det er nok folk som lever over evne også som bruker mer strøm og har for mange luksus gjenstander på strøm enn de burde, og disse også vil nok bruke dem mindre om strømmen er dyrere. Men nå begynner vi snakke en virkelig lav promille av norges forbruk i besparelse her. 1
Neptun1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Vokteren skrev (2 timer siden): Både AP og H bruker dette argumentet når drivstoffet blir dyrere i morgen og Norgespris skal revideres 01.01.27. Lyver begge partiene ? Har de snakket sant noen gang? 1 1
Noxhaven Skrevet 31. august Skrevet 31. august Neptun1 skrev (4 minutter siden): Har de snakket sant noen gang? Tja.. de snakker vel sant hver gang de tror at sannheten vil gi dem flere velgere? Om ikke annet så er det vel åpenbart at politikere ikke alltid bare snakker rundt grøten eller kommer med halvsannheter selv om de som oftest gjør det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå