Gå til innhold

NRK skylder på Norgespris for lav vannstand

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Staten har påvirker totalprisen nedover i 5 måneder og på den måten bidratt til å holde inflasjonen nede i 5 måneder. Jeg synes folk bør gi de all ære for å ha tatt vår regning i 5 måneder. Det var generøst og fortjener ros.

Tar vi ett steg tilbake og ser hvor denne regninga kommer fra, så burde både staten og alle som bruker drivstoff, sendt samlet regning til det ovale kontor. Det er selve kilden til drivstoffprisøkningene og inflasjonsdriften. Å sitte her på berget og krangle om hvem av oss (staten eller folket) som skal ta Hormuz-regninga, er komplett uproduktivt og fører ingen vei hverken med tanke på inflasjon eller nasjonaløkonomi.

Resten av innlegget ditt ble så hypotetisk og høytsvevende at jeg falt helt av lasset. 

Her er det tydeligvis to måter å se det på.

Du mener, slik du beskriver det, at: -> vi er til for staten
Jeg og mange andre mener at: -> staten er til for oss

Staten har tjent absurde ekstra summer på skyhøye olje/gass/strømpriser over flere år nå, og så skal vi stå med lua i hånda og si takk for å få litt avgiftskutt i et par måneder?

image.png.041b1da7c682e378b6d504e49d04478b.png

Oljefondet er p.d.d. på 21.600mrd. Regjeringen er påholden med å bruke mer penger grunnet frykt for inflasjon. Vi tjener penger på olje/gass som vi aldri har gjort før noen gang. 

Det var antatt at avgiftskuttet ville "koste" 6,7mrd forresten, men det er vanskelig å tenke seg at det kunne forlenges ettersom den reviderte netto kontantstrømmen fra olje/gass kun økte med omtrent 30x

For all del, jeg merker ikke noe særlig til om drivstoffet koster 100kr literen eller strømprisen er 5kr kwh, men det er for meg sinnssykt å være vitne til en stat som er så jævla lite til for folket, når folket er staten...

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Philber Desanex skrev (31 minutter siden):

Jeg tror ikke at politikerne er imot kraftproduksjon. Jeg tror de er veldig for. I prinsippet. De lar bare alle andre hensyn gå foran.

Jeg er sikkert veldig velkommen til å produsere kraft så lenge det ikke innebærer å drenere myr, CO2-utslipp, radioaktivt avfall, inngrep i vassdrag, ødelagt utsikt etc.

Med andre ord er jeg ikke velkommen i det hele tatt.

Poenget mitt var ikke atomkraft eller gasskraftverk. Poenget er at dette er et marked av monopolister. Derav superprofitt.

Dette konspi-snaket er bare tull. Det er et fornuftig rammeverk, ikke fritt anarki, for å produsere strøm. Følg rammeverket og du vil bli løftet fram og få en plass blant produsentene.

Norske kraftprodusenter er ikke én bedrift. Det er hundevis av de og da blir monopolbegrepet helt på bærtur. De siste 32 år har disse hundrevis til og med hatt konkurranse fra et hundretall, muligens tusentall, av konkurrenter i utlandet.

Start gjerne med kraftproduksjonen du drømmer om og pris deg gjerne lavt. Jeg heier deg og jeg vet at NVE, statnett, lokale nettleverandører og politikere fra topp til bunn heier på det samme.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg mener avgiftsøkning er feil ord. Avgiftene har vært forutsigbare og stabile i årtier, stort sett bare konsumpris-justert noen få prosent per år. Avgiftslettelsen de siste 5 månedene har vært helt ekstraordinær og voldsomt mye større enn de jevne årlige knøttsmå KPI ørejusteringene vi har vært vant til. Å oppheve en midlertidig ekstraordinær reduksjon ser jeg ikke på som en økning, men som en normalisering. Tilbake til det forutsigbare og stabile avgiftsnivået vi hadde fram til 1. april.

Så å bruke avgiftene som verktøy slik at totalprisen for forbruker blir forutsigbar og stabil er ikke noe poeng ?

Er du klar over at du markedsfører statskapitalisme ?

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Hva mener du med ar vi sitter med regningen?  Staten tjener jo grovt på slike konflikter fordi prisen på råvaren går opp og staten eier mye av oljen og de inntektene som genereres. Spørsmålet er vel heller hvorvidt staten synes det er greit å sende regningen videre SAMTIDIG som staten tjener ekstra pga.prisøkningen. 

Om oljeprisen går opp 10%..så øker jo inntekten til staten i takt med dette..

Enig, god påminnelse.

Saken er vel at prisene har noe med tilgang å gjøre og hvis staten manipulerer ned prisen et hakk, fra det varige normale nivået, så kan det øke forbruket i en tid der global tilgang på olje tilsier at forbruket burde strammes inn 20%. Hvis forbruket ikke synker 20% i Norge så er det noen andre som må ta det kuttet i tillegg til sine egne 20%. Norge kjøper seg ut av problemet og skyver problemet over på fattige land. Klarer de ikke å kutte over 20%, så er det bare et spørsmål om tid før de må rasjonere.

Prissignal er viktig! Det gjelder egentlig alt, ikke bare olje og strøm. Det er prissignalet som er bindeleddet mellom tilbudt volum og etterspurt volum. Hvis ikke produksjon og forbruk er i balanse så kan vi bufre det en stund, men lagre går enten tomme eller renner over og begge deler skaper store problemer.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Dette konspi-snaket er bare tull. Det er et fornuftig rammeverk, ikke fritt anarki, for å produsere strøm. Følg rammeverket og du vil bli løftet fram og få en plass blant produsentene.

Norske kraftprodusenter er ikke én bedrift. Det er hundevis av de og da blir monopolbegrepet helt på bærtur. De siste 32 år har disse hundrevis til og med hatt konkurranse fra et hundretall, muligens tusentall, av konkurrenter i utlandet.

Start gjerne med kraftproduksjonen du drømmer om og pris deg gjerne lavt. Jeg heier deg og jeg vet at NVE, statnett, lokale nettleverandører og politikere fra topp til bunn heier på det samme.

Du fortsetter med tåkelegging. Denne argumentasjonen løser ingen problemer, den bare understreker problemet. Akkurat som strømregningene folk flest ikke skjønner noe som helst av. Regninger hvor vi betaler avgift på avgift. Hele systemet er et makkverk laget for å usynliggjøre og komplisere så mye at ingen kan ta tak i det virkelige problemet. Hele diskusjonen med kabler, twh, forbruk, nedbør, magasinfylling osv osv gjør at omtrent ingen vanlig innbygger i Norge skjønner hva vi betaler for, bare at det er alt for dyrt, og at vi ikke har annet valg.

Strømregningen består av

-spotpris(bestemt av en strømbørs, et marked politikerne ønsker at vi skal være en del av selv om det er naturstridig, og på vår bekostning)

- deretter påslag eller fastbeløp, som er strømleverandørens fortjeneste

Deretter kommer nettleie. Som er for vedlikehold av strømnett og transport av strøm fram til kunden.
Nettleien består av et fastledd som avhenger av hvor mye strøm du bruker samtidig, og et energiledd som er en pris pr kwh du bruker.

Så kommer staten og skal ha sine avgifter på dette, elavgift pr kwh du bruker. Deretter kommer mva, som beregnes på hele pakka, også elavgiften. En avgift på avgiften altså. På samme måte er skatt fra kraftselskapene til staten en avgift på overskuddet, som igjen er en avgift på avgiften, og selvsagt: en avgift som VI betaler over strømregningen.

Dette er et sabla uoversiktlig kaos som tjener ALLE unntatt oss forbrukere. Og dette vet alle, men de som kan gjøre noe med det, de skylder på forbruksvaner, markedet internasjonalt, lite nedbør, lav magasinfylling, osv osv osv. Bare tåkeprat.

Det første vi burde kreve er at et kraftselskap må være totalleverandør av tjenesten, fra produksjon til leveranse. Selskaper bør slås sammen, så kan de kalkulere en, kun en fortjeneste, en eneste gang. Så enkelt løses problemet. Men da vil strømprisene våre bli veldig mye lavere. Det er problemet. 

I dag har vi alt for mange elementer i dette regnestykket, alle skal ha sin fortjeneste. Det er et sterkt fordyrende element at vi har både et internasjonalt marked (som vi ikke hører hjemme i da det handler om vår egen energi), en produsent, en leverandør, og helt til slutt staten som skal ha sin avgift fra alle. Ikke bare elavgifter og mva, staten skal også ha skatteinntekter fra sine egne kraftselskap altså, nok en gang en avgift på avgiften. Alle skal ha sin del av kaka, og staten flere ganger. Det er et fullstendig uansvarlig system, og truer den økonomiske rettssikkerheten til alle innbyggere i Norge.
Staten burde eid alt, og markedet er Norge. Vi har ikke et internasjonalt klima i Norge, og det er VÅR energi. Vi trenger absolutt ikke mange kraftselskaper og mange netteiere/leverandører. Vi trenger en. Det er ingen reell konkurranse i dette systemet, kun en konkurranse om hvem som skal tjene mest på vår bekostning.

Endret av Klote
  • Liker 8
Skrevet
DA62 skrev (7 timer siden):

Hvorfor det? Som sagt så ble det advart mot økt strømforbruk ved en ordning som Norgespris. Da er det på sitt rette at det settes fokus på dette.

Så får du være så uenig du bare vil...

I artikkelen står det svart på hvitt at økt strømforbruk blir et problem med uvanlig tørt vær. Kanskje du burde brukt mer tid på å leseåret du linker til

Så du stoler blindt på det NRK sier uten å tenke selv?

Det økte strømforbruket som følge av Norgespris utgjør en liten andel av påvirkningen på vannstanden i magasinene.

Reelt merforbruk som følge av Norgespris utgjør i underkant av 5% av kapasiteten.

Vær utgjør størstedelen (ca 25%) mens eksporten til utlandet utgjør en betydelig men noe mindre andel (ca 15 til 20%).

Norgespris er ikke en god langsiktig løsning på et vedvarende problem for norsk vannstand og strømpriser; problemet ligger i utenlandskablene og norsk tilhørighet til det europeiske strømnettet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Klote skrev (1 time siden):

Du fortsetter med tåkelegging. Denne argumentasjonen løser ingen problemer, den bare understreker problemet. Akkurat som strømregningene folk flest ikke skjønner noe som helst av. Regninger hvor vi betaler avgift på avgift. Hele systemet er et makkverk laget for å usynliggjøre og komplisere så mye at ingen kan ta tak i det virkelige problemet. Hele diskusjonen med kabler, twh, forbruk, nedbør, magasinfylling osv osv gjør at omtrent ingen vanlig innbygger i Norge skjønner hva vi betaler for, bare at det er alt for dyrt, og at vi ikke har annet valg.

Strømregningen består av

-spotpris(bestemt av en strømbørs, et marked politikerne ønsker at vi skal være en del av selv om det er naturstridig, og på vår bekostning)

- deretter påslag eller fastbeløp, som er strømleverandørens fortjeneste

Deretter kommer nettleie. Som er for vedlikehold av strømnett og transport av strøm fram til kunden.
Nettleien består av et fastledd som avhenger av hvor mye strøm du bruker samtidig, og et energiledd som er en pris pr kwh du bruker.

Så kommer staten og skal ha sine avgifter på dette, elavgift pr kwh du bruker. Deretter kommer mva, som beregnes på hele pakka, også elavgiften. En avgift på avgiften altså. På samme måte er skatt fra kraftselskapene til staten en avgift på overskuddet, som igjen er en avgift på avgiften, og selvsagt: en avgift som VI betaler over strømregningen.

Dette er et sabla uoversiktlig kaos som tjener ALLE unntatt oss forbrukere. Og dette vet alle, men de som kan gjøre noe med det, de skylder på forbruksvaner, markedet internasjonalt, lite nedbør, lav magasinfylling, osv osv osv. Bare tåkeprat.

Det første vi burde kreve er at et kraftselskap må være totalleverandør av tjenesten, fra produksjon til leveranse. Selskaper bør slås sammen, så kan de kalkulere en, kun en fortjeneste, en eneste gang. Så enkelt løses problemet. Men da vil strømprisene våre bli veldig mye lavere. Det er problemet. 

I dag har vi alt for mange elementer i dette regnestykket, alle skal ha sin fortjeneste. Det er et sterkt fordyrende element at vi har både et internasjonalt marked (som vi ikke hører hjemme i da det handler om vår egen energi), en produsent, en leverandør, og helt til slutt staten som skal ha sin avgift fra alle. Ikke bare elavgifter og mva, staten skal også ha skatteinntekter fra sine egne kraftselskap altså, nok en gang en avgift på avgiften. Alle skal ha sin del av kaka, og staten flere ganger. Det er et fullstendig uansvarlig system, og truer den økonomiske rettssikkerheten til alle innbyggere i Norge.
Staten burde eid alt, og markedet er Norge. Vi har ikke et internasjonalt klima i Norge, og det er VÅR energi. Vi trenger absolutt ikke mange kraftselskaper og mange netteiere/leverandører. Vi trenger en. Det er ingen reell konkurranse i dette systemet, kun en konkurranse om hvem som skal tjene mest på vår bekostning.

Dette er helt etter avgiftspartienes/EUvennenes ønsker.
Mest mulig uoversiktlig for folk flest og flest mulige ledd for å holde et stort byråkrati i gang.
I tillegg forsvares ordningene med halvsannheter og avsporinger, mens skylden frekt nok legges på husholdningenes strømforbruk.

Dette er ikke annet enn fordekt statskapitalisme.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Hva slags konspirasjon snakker du om?

Simen1 skrev (2 timer siden):

Enda har en hel bransje altså 70% - 90% margin i snitt...Med reell konkurranse ville det kommet en ny aktør og nøyd seg med 20%.

Jeg sier ikke at markedet burde vært helt fritt. Jeg sier bare at det ikke er fritt.

Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er DU som påstar at dette er fritt frem. DU får starte et vannkraftselskap og håve inn 90% margin. Jeg skjønner at det er umulig. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
39 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det økte strømforbruket som følge av Norgespris utgjør en liten andel av påvirkningen på vannstanden i magasinene.

Reelt merforbruk som følge av Norgespris utgjør i underkant av 5% av kapasiteten.

Vær utgjør størstedelen (ca 25%) mens eksporten til utlandet utgjør en betydelig men noe mindre andel (ca 15 til 20%).

Norgespris er ikke en god langsiktig løsning på et vedvarende problem for norsk vannstand og strømpriser; problemet ligger i utenlandskablene og norsk tilhørighet til det europeiske strømnettet.

Det virker som at du er forvirret. 

Alt NRK gjør er å sette fingeren på det økte forbruket som har kommet etter Norgespris. Noe som det ble advart mot.

Skrevet (endret)
DA62 skrev (12 minutter siden):

Alt NRK gjør er å sette fingeren på det økte forbruket som har kommet etter Norgespris. Noe som det ble advart mot.

Tar de da hensyn til det husstandene reduserte når prisene steg til himmels? Og når staten hadde rekord eksport

Nrk burde heller ikke klage på husstander når der fortsatt gis tillatelse til å bygge kraftkrevende datasentere som får rabatt på nettleie, og der eierskap er i utlandet. Det genererer lite skatteinntekter 

Endret av Saltkorn
  • Liker 2
Skrevet
DA62 skrev (23 minutter siden):

En økning fra et kunstig lavt nivå som ble skapt på grunn av galopperende strømpriser etter at kablene til Tyskland og England ble tatt i bruk. Strømforbruket i husholdningene var faktisk lavere i 2025 enn i 2013 (ekskludert lading av bil, inkludert lading er det litt høyere), og det med en betydelig økning i folketallet. Per husholdning var det også betydelig lavere i 2025 enn i 2013 (nevner 2013 fordi det er så langt tilbake den SSB-tabellen jeg ser på går). Hvem som helst kan gå på SSB og se den kraftige nedgangen fra 2021 da befolkningen fikk sjokk av vanvittige strømpriser som ingen hadde blitt advart om og som det ikke hadde vært demokratisk diskusjon om først, men som ble snikinnført av dem som nå tjener grovt på det på folkets bekostning.

Man er nødt til å se ting i et større perspektiv enn bare noen måneder tilbake, ellers blir det bare vås og kirsebærplukking. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Philber Desanex skrev (1 time siden):

Hva slags konspirasjon snakker du om?

Din konspirasjonsteori om en monopolist som bruker konsesjoner til å hindre konkurranse.

Philber Desanex skrev (1 time siden):

Enda har en hel bransje altså 70% - 90% margin i snitt...Med reell konkurranse ville det kommet en ny aktør og nøyd seg med 20%.

Jeg sier ikke at markedet burde vært helt fritt. Jeg sier bare at det ikke er fritt.

Du er velkommen til å være den nye aktøren. Gjør ord om til handling.

Kraftmarkedet har vært konkurranseutsatt med strømbørsen Nordpool, der det handles kraft hver dag, helt siden 1991. Høy margin er ikke et bevis på ufrihet. Har du noen som helst bevis på at den Nord-Europeiske strømbørsen som omfatter 15 land ikke er et fritt marked?

Sitat

Det er DU som påstar at dette er fritt frem. DU får starte et vannkraftselskap og håve inn 90% margin. Jeg skjønner at det er umulig.

Nei, det var du som påsto at du ville starte et kraftselskap og selge med lave marginer. Jeg ønsker deg bare velkommen til å gjøre det. Jeg har ikke midler til å starte kraftselskap, men hadde jeg hatt det og en god eiendom å gjøre det på så hadde det vært gøy. Men det må bli i et parallelt univers eller et annet liv. Det er ikke noe jeg har noe planer eller ønsker om å gjøre i dette livet.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Saltkorn said:

Nrk burde heller ikke klage på husstander når der fortsatt gis tillatelse til å bygge kraftkrevende datasentere som får rabatt på nettleie, og der eierskap er i utlandet. Det genererer lite skatteinntekter 

Bare for å minne allmuen på:

Norge har eierskap til ~1.5 % av alle børsverdier i verden gjennom 'oljefondet'. Norge er utland for alle de landene hvor disse børsverdiene ble skapt.

At enkelte i Norge klager over at eierskap til ulike bedrifter i Norge er i utlandet høres rart ut med tanke på hva oljefondet gjør/er.

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

I fjor eksporterte sør- og midt-Norge rundt 18 TWh og Nord-Norge rundt 4.

Hittil i år er tallene henholdsvis 0 og 3 TWh. Hele sør- og midt-norge til sammen har ikke produsert en eneste TWh mer enn de har forbrukt selv. Eksporten som går via NO2 kommer altså fra andre steder. NO4 har produsert ca 3 TWh mer enn vi har produsert. Overskuddet på 3 TWh matcher altså det som har gått ut fra NO2. Ergo: Krafta produsert i nord har blitt eksportert via NO2. Det blir dermed feil å skylde på eksport for lav fyllingsgrad. Eksporten er frikjent.

Så når du skylder på eksport for lav fyllingsgrad i sør-Norge så er det helt feil. Sør-Norge har kun produsert til eget forbruk - ingenting til eksport. Alt bevismateriale finner du på nordpool sine sider. Ta et dypdykk der, analyser, forstå flyten og prismekanismene. Det er litt jobb, men gir en helt ny verden av forståelse for hvordan det egentlig fungerer. Ikke bare dilt etter andres påstander eller hvem som roper høyest - Sjekk det ut selv! Dobbeltsjekk, kryssjekk og forstå!

Det har vært rundt 35 TWh mindre nedbør hittil i år enn normalt. Det er kjempemye, men rundt halvparten av det har vært reddet inn ved å ikke eksportere egenprodusert kraft fra sør- og midt-Norge i år: 0 TWh. Dette har ikke vært nok til å forhindre lav fyllingsgrad. Det mangler fortsatt 17,1 TWh i NO1,2,3,5 for å treffe bullseye på medianen. Ikke at det er nødvendig, men la oss nå bare bruke det som referanse. Nå er ikke året slutt så dette kan jo endre seg.

Norgespris har forårsaket ca 1,3 TWh høyere forbruk i hele 2026.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (52 minutter siden):

Nei, det var du som påsto at du ville starte et kraftselskap og selge med lave marginer. Jeg ønsker deg bare velkommen til å gjøre det.

Så mye forstår du altså...

Dette er hva jeg skrev, til info for andre 

Philber Desanex skrev (2 timer siden):

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg vet jeg ikke kommer til å bli populær når jeg sier det, men Norgespris og strømstøtte gjør ting verre. Det kan godt være at deler av problemet skyldes grådige kraftselskap og utenlandskabler, men det hjelper ikke å ødelegge den mest effektive markedsmekanismen for å regulere prisen. Jeg er for så vidt også mot midlertidige avgiftslettelser på drivstoff av samme grunn, men markedseffekten er langt sterkere for strøm, fordi strømprisene i langt større grad styres av lokal etterspørsel og forbruk.

Alternativer til strømstøtte og subsidier kan være å bruke pengene på noe som faktisk gir økt energitilgang (kraftutbygging og/eller økt kapasitet mellom de ulike områdene). Jeg synes ikke det er noen egentlig god løsning, men mener det er bedre å bare dele ut penger til alle husstander enn å fortsette med Norgespris og strømstøtte. Alle husstander får 10-20000 hver, ingen spørsmål stilt, men må også håndtere de økte strømutgiftene selv. Om de bruker det på dyr strøm eller velger å bruke det på eksempelvis enøk-tiltak blir opp til hver enkelt, men det må lønne seg å ikke bruke mer strøm enn det man trenger, i hvert fall i de periodene det faktisk er mangelvare.

Midlertidige drivstoffkutt er egentlig også tukling med markedsmekanismene, men da drivstoff i langt større grad er en del av et velfungerende internasjonalt marked, er det gjerne ikke naboen man konkurrerer med når man skal fylle tanken, men markeder i andre deler av verden. Det gir ingen mening å subsidiere mange eller alle i et semilukket marked som det norske strømmarkedet, fordi mengden strøm er tilnærmet lik. Man ødelegger bare en effektiv måte å regulere tilgangen på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cascada81 skrev (7 minutter siden):

Jeg er for så vidt også mot midlertidige avgiftslettelser på drivstoff av samme grunn, men markedseffekten er langt sterkere for strøm, fordi strømprisene i langt større grad styres av lokal etterspørsel og forbruk.

Dette må du utdype?

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Hittil i år er tallene henholdsvis 0 og 3 TWh. Hele sør- og midt-norge til sammen har ikke produsert en eneste TWh mer enn de har forbrukt selv. Eksporten som går via NO2 kommer altså fra andre steder. NO4 har produsert ca 3 TWh mer enn vi har produsert. Overskuddet på 3 TWh matcher altså det som har gått ut fra NO2. Ergo: Krafta produsert i nord har blitt eksportert via NO2. Det blir dermed feil å skylde på eksport for lav fyllingsgrad. Eksporten er frikjent.

Så når du skylder på eksport for lav fyllingsgrad i sør-Norge så er det helt feil. Sør-Norge har kun produsert til eget forbruk - ingenting til eksport. Alt bevismateriale finner du på nordpool sine sider. Ta et dypdykk der, analyser, forstå flyten og prismekanismene. Det er litt jobb, men gir en helt ny verden av forståelse for hvordan det egentlig fungerer. Ikke bare dilt etter andres påstander eller hvem som roper høyest - Sjekk det ut selv! Dobbeltsjekk, kryssjekk og forstå!

Det har vært rundt 35 TWh mindre nedbør hittil i år enn normalt. Det er kjempemye, men rundt halvparten av det har vært reddet inn ved å ikke eksportere egenprodusert kraft fra sør- og midt-Norge i år: 0 TWh. Dette har ikke vært nok til å forhindre lav fyllingsgrad. Det mangler fortsatt 17,1 TWh i NO1,2,3,5 for å treffe bullseye på medianen. Ikke at det er nødvendig, men la oss nå bare bruke det som referanse. Nå er ikke året slutt så dette kan jo endre seg.

TLDR-versjonen;

• Nedbørsmangelen har nesten all skylda for lav fyllingsgrad med ~35 TWh mindre enn i normalår
  • Eksporten har ingen skyld siden den har vært 0 fra områdene med lav fyllingsgrad. Det kommer litt an å hvordan man ser det, men man kan også si ~18 TWh mindre eksport enn i fjor har reddet inn over halvparten av nedbørsmangelen. Noe som illustrerer godt prinsippet om å bare eksportere når vi har energioverskudd. 
  • Norgespris har en veldig liten del av skylda med bare 1,3 TWh
Skrevet
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Norgespris har forårsaket ca 1,3 TWh høyere forbruk i hele 2026

Konklusjonen din følger ikke premissene.
Dette er en blind påstand som du så klart skal få mene, men det er ingenting som tilsier at det er noe mer fakta enn at flere elbilkjøp, flere norgesferier, kaldere vinter, varmere sommer eller annet er årsaken til et økt forbruk på 1,3 TWh.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Tja, hadde ikkje de solgt så mye i 2025 så kunne de hatt litt mer vann i 2026, men griske som de var så tappet de i håp om at det kom snø. Det slo feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...