Gå til innhold

NRK skylder på Norgespris for lav vannstand

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (49 minutter siden):

Nå er det slik at staten KAN påvirke effekten av priser på både strøm og fossilt drivstoff fordi alt av dette er avgiftsbelagt. Mao når prisen på f.eks olje går opp i markedet så kan man redusere avgifter for å motvirke prisstigning og sånn sett redusere inflasjon. Spørsmålet en må stille er jo om prisstigningen i markedet gir for mange negative effekter for samfunnet og at det å fjerne eller redusere avgifter faktisk er best for total økonomien i samfunnet. Ettersom staten tjener på høye priser isolert sett..så må man jo vurdere om avgifter eller skatter skal ned for å balansere dette slik at man i praksis ikke bare dytter regningen direkte over på innbyggere og næring i landet.

Staten har påvirker totalprisen nedover i 5 måneder og på den måten bidratt til å holde inflasjonen nede i 5 måneder. Jeg synes folk bør gi de all ære for å ha tatt vår regning i 5 måneder. Det var generøst og fortjener ros.

Tar vi ett steg tilbake og ser hvor denne regninga kommer fra, så burde både staten og alle som bruker drivstoff, sendt samlet regning til det ovale kontor. Det er selve kilden til drivstoffprisøkningene og inflasjonsdriften. Å sitte her på berget og krangle om hvem av oss (staten eller folket) som skal ta Hormuz-regninga, er komplett uproduktivt og fører ingen vei hverken med tanke på inflasjon eller nasjonaløkonomi.

Resten av innlegget ditt ble så hypotetisk og høytsvevende at jeg falt helt av lasset. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (35 minutter siden):

Det er mye mer som bruker drivstoff. Varebilen, kompaktoren, traktoren, lastebilen som leverer pukk, hjullasteren som fyller lastebilens lass, servicebilen til gravemaskin og hjullaster, lastebilen som flytter gravemaskinen. Man må se hele verdikjeden. 

Så da tenker du at de vil legge på 200 kr/time på gravemaskinen for gravemaskinem, 200 kr/t på gravemaskinen for Varebilen, 200 kr/t for gravemaskinen på grunn av kompaktoren .. osv så det blir 1000 kr/t prisøkning på gravemaskinen fordi den er det eneste de skiver timer for? Jeg følger bare ikke helt logikken din her.

• Liker 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (På 31.8.2026 den 14.55):

Propagandamaskineriet i NRK er nå ute og skylder på alt annet enn det som faktisk er grunnen til at vi nå har lav vannstand og potensielt rekordhøye priser på strøm i vente i vinter, og i verste fall rasjonering.

De skylder på Norgespris. Denne ordningen laget av AP er ikke særlig god, da det fortsatt er mye dyrere enn det vannkraften koster (50 øre per kWt for Norgespris vs ca. 13 øre/kWt for kostnaden for vannkraft) og er mye dyrere enn det vi vanligvis har betalt for strømmen om sommeren de siste 40 årene.

Grunnen til den lave vannstanden er en kombinasjon av vær og feilslått politikk, blant annet elektrifisering av sokkelen og veitransporten, datasenter og ikke minst eksport av strøm til utlandet.

Utenlandskablene er også grunnen til at vi ikke lenger kan nyte godt av billig vannkraft, men istedenfor må betale for det katastrofale grønne skiftet til EU.

Hadde vi fjernet alle utenlandskablene, forbydd eksport av strøm, forbydd elektrifisering av sokkelen, forbydd datasenter og forbydd elektrifisering av veitransporten, så hadde vi hatt billig, stabil strømpris gjennom hele året og mer enn nok vann i magasinene. Vi hadde unngått mange konkurser og norske bedrifter hadde hatt en økonomisk fordel over bedrifter i andre land. Det er med andre ord politikerstyrte kriser vi nå ser i Norge.

Vi må ut av ACER, ut av EØS, kappe av utenlandskablene, reversere elektrifiseringen av sokkelen, reverse elektrifiseringen av veitransporten og forby datasenter om ikke vi ønsker enda mer inflasjon og høyere renter som et resultat av stadig dyrere strømpriser og drivstoff pga feilslått politikk i Norge og EU.

Det går an å spare på vann i magasinene, men dette gjøres også med lovverket idag, og vannmagasinene har en grense også, annet enn det så går det ikke å spare strøm, strøm er en ting som må brukes på en gang... Mut av magasiner..

Nå har det vært lite regn, thats life....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Staten har påvirker totalprisen nedover i 5 måneder og på den måten bidratt til å holde inflasjonen nede i 5 måneder. Jeg synes folk bør gi de all ære for å ha tatt vår regning i 5 måneder. Det var generøst og fortjener ros.

Men staten er jo oss! Vi ER landets innbyggere og det du sier er at fordi den offentlige delen,staten, har redusert avgifter så har staten tapt penger og gitt oss pengene isteden. Om prisen på olje går til himmels så tjener staten MER. Det staten har gjort er å ikke sitte igjen med hele gevinsten selv. Og siden vi ER staten så er det egentlig bare en omfordeling som skjer. Om staten IKKE gir oss avgiftslettelser så øker jo statens inntekter på bekostning av våre frie inntekter. Trenger staten mer penger? De tør jo ikke bruke dem fordi de er redd det bidrar til økt inflasjon. Derfor sender de pengene over til oljefondet som så kjøper aksjer i utenlandske selskaper...

Men vi ER jo egentlig staten..så hva er galt med å redusere avgifter når statens inntekter går opp? Skal vi ikke ta del av inntektene og heller bli ennå fattigere?

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Så da tenker du at de vil legge på 200 kr/time på gravemaskinen for gravemaskinem, 200 kr/t på gravemaskinen for Varebilen, 200 kr/t for gravemaskinen på grunn av kompaktoren .. osv så det blir 1000 kr/t prisøkning på gravemaskinen fordi den er det eneste de skiver timer for? Jeg følger bare ikke helt logikken din her.

Det skjer alltid en rentes rente effekt når noe som inngår i bunn av verdikjeden får økt kostnad.

• Liker 1
Skrevet
On 8/31/2026 at 3:07 PM, ilpostino said:

Billig poeng å skylde på utenlandskablene. Hvis vi ikke hadde hatt Norgespris hadde den jevne forbruker tenkt seg om før de hadde på full pupp på oppvarm og lys på i alle rom som de ikke bruker. Nedover i Europa er de flinkere til å spare på strømmen i private boliger. 

Folk bruker 4% mer strøm nå og det er «full pupp»? 

Folk bruker mindre strøm enn inne i huset, flere får elbil så skal en ta en realistisk måte å se det på bruker vi mindre enn før får vi har fått rutiner. Hvor mange ser du som sitter med full pupp? 

Norge er ikke ille med strømforbruk, så er det greit å vite hvor mye mer vi bruker i husstanden kontra før, så kan folk med elbil ta regningen for den lille prosenten som har gått opp.
ikke at jeg personlig mener det seriøst for vi er et energi land og at vi selger strøm ut og kjøper dyrere tilbake? Tatt den med i utregningen også? Energi blir en lengre diskusjon enn et forum, men folk må da se årsaker, hvor mye mer etc…

Hjernevasket folk… 

Skrevet

Nordmenn klager på strømpris, selv om vi har Norgespris når strømmen er dyr.

Sjekk i EU hvor dyr strømmen er der, mange land i EU trenger ikke like mye oppvarming som oss, men i EU er strøm mye dyrere enn i Norge, noe også Utenlandskablene ga oss som bieffekt, (Merk i en total perfekt krise, med Krig i Ukraina og Gassledninger som ble bombet etc... samtidig som det var lite vann i magasinene)

Dette var umulig å spå når de lagde utenlandskablene for å sikre mer utbytte mulighet både inn og ut av landet, inn i landet kan også være viktig i et moderne samfunn, om feks vannmagasinene er tomme.

Skrevet
23 hours ago, The Avatar said:

Hadde eg fått bestemt så hadde vi hatt ein prismodell som sikrar at alle hustandar får f.eks. 10 000 kWh i året gratis (tilsvarer ca g.snitt straumforbruk i ei leilegheit), og at straumen blir gradvis dyrare jo meir du brukar over denne grensa.
Då vil det bli veldig lukrativ å investere i betre isolering, og generelt spare på straumen.

Jeg synes det er en god modell. Kanskje den burde justeres litt opp for områder med svært kaldt klima. Jeg tror neppe regjeringen vil gå så langt i denne omgang. Men enkle grep som å basere støtten på døgngjennomsnitt vil hjelpe betydelig. Jeg vil også tro at maksgrensen blir satt ned. Jeg kan ikke se at særlig mange har behov for 5000 kWh en sommermåned.

Skrevet (endret)

Siden det er de som valgte Norgespris som er skyld i den lave vannstanden i magasinene så burde disse få kuttet strømmen først hvis det blir rasjonering.

Edit: Og nordlendingene selvsagt. De har jo sløst med strømmen i lang tid nå.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Les hele avsnittet..

Ja, det såkalte kjernekraftutvalget er en vits. Men du misbruker politikernes vegreing mot kjernekraft til å skape en falsk fortelling om at politikerne er mot ny kraft generelt. Det er feil. Politikerne vegrer seg mot en spesifikk type kraftproduksjon, blant annet på grunn av fordommer og frykt rundt noe så skummelt og ukjent - for politikere - som kjerneteknologi. Ikke fordi de har noe i mot ny kraftproduksjon generelt. Noe du blant annet viser selv med politikernes iver for ny kraftproduksjon i form av havvind. Havvind som vil bygges av private konkurranseutsatte selskaper etter anbudsmetoden. Hvis du vil bygge noe som utgjør noe og har såpass med midler at det er realistisk, så er du nok veldig velkommen til å legge inn tilbud nettopp på ny kraftproduksjon i form av havvind. Du argumenterte tidligere for at staten beskytter produsentenes høye prisnivå. Men fakta er at staten mer enn gjerne vil ha lavest mulig pris på den havvindkrafta som bygges. Så du er ekstra velkommen om du legger inn et lavt bud. Staten stopper ikke lave bud med korrupte konsesjonsregler - de ønsker lave bud veldig velkommen.

Philber Desanex: Du er nok hjertelig velkommen av staten til å bygge ut billig kraftproduksjon som betyr noe - I Norge.

Jeg tror ikke at politikerne er imot kraftproduksjon. Jeg tror de er veldig for. I prinsippet. De lar bare alle andre hensyn gå foran.

Jeg er sikkert veldig velkommen til å produsere kraft så lenge det ikke innebærer å drenere myr, CO2-utslipp, radioaktivt avfall, inngrep i vassdrag, ødelagt utsikt etc.

Med andre ord er jeg ikke velkommen i det hele tatt.

Poenget mitt var ikke atomkraft eller gasskraftverk. Poenget er at dette er et marked av monopolister. Derav superprofitt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
16 minutes ago, sedsberg said:

Enorm sløsing med statstøttet, momsfri nordlending-strøm. 

Skrevet
sedsberg skrev (31 minutter siden):

Siden det er de som valgte Norgespris som er skyld i den lave vannstanden i magasinene så burde disse få kuttet strømmen først hvis det blir rasjonering.

Nordlendingene er jo ikke koblet til noe omtrent i Syd?

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Men staten er jo oss! Vi ER landets innbyggere og det du sier er at fordi den offentlige delen,staten, har redusert avgifter så har staten tapt penger og gitt oss pengene isteden. Om prisen på olje går til himmels så tjener staten MER. Det staten har gjort er å ikke sitte igjen med hele gevinsten selv. Og siden vi ER staten så er det egentlig bare en omfordeling som skjer. Om staten IKKE gir oss avgiftslettelser så øker jo statens inntekter på bekostning av våre frie inntekter. Trenger staten mer penger? De tør jo ikke bruke dem fordi de er redd det bidrar til økt inflasjon. Derfor sender de pengene over til oljefondet som så kjøper aksjer i utenlandske selskaper...

Men vi ER jo egentlig staten..så hva er galt med å redusere avgifter når statens inntekter går opp? Skal vi ikke ta del av inntektene og heller bli ennå fattigere?

Om drivstoffavgiften betales av folket som normalt eller at staten (som er oss), er bare intrigemakeri. Vi sitter med regninga uansett. En regning som Donald Trump har sendt oss for sin idiotiske krig i midtøsten. Skal vi bare sitte og godta sånt og spinne opp interne intriger for å ta fokuset bort fra Trump? Er ditt fokusskifte bort fra Trump sine regninger en måte å støtte Trump på?

obygda skrev (1 time siden):

Det skjer alltid en rentes rente effekt når noe som inngår i bunn av verdikjeden får økt kostnad.

Forklar hvordan og hvorfor renters rente-effekten blir 250%!

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (22 timer siden):

Først: Takk for at du bidrar til å gjøre denne tråden til hysterisk morsom underholdning.

Så skal jeg prøve så godt jeg kan å ta dette forslaget ditt seriøst et øyeblikk. Jeg innrømmer gladelig at det er vanskelig, men jeg strekker meg langt for din del. :) Hva tror du kraftprodsentene vil si til prisforslaget ditt? Jeg er nemlig temmelig sikker på svaret: "nei takk". Den prisen er tålbar i korte tidsrom eller som et nødvendig onde for å overholde minstevannføring eller lignende, men det er ikke en økonomisk bærekraftig pris. 3 millioner husstander som kjøper 20 000 kWh hver til 0,15 øre gir en samlet omsetning på bare 90 millioner kroner, for et produksjonsvolum på 60 TWh som normalt er verdt rundt 60 milliarder kroner. Jeg tror norske kraftprodusenter ville produsert til sammen ganske nøyaktig null strøm til ditt pristilbud. Ja, jeg sidestiller ditt forslag med å rulle Norge tilbake til 1900 og leve som de gjorde da. Har du flere hysterisk morsomme prisforslag? Kanskje melk og brød til 15 øre? Og støvler man jo ha i et land som norge, så kanskje 15 øre for de også? Eller bensin til 0,09 $/liter? Som dokumentert så finnes jo land som praktiserer det, så det er jo ikke heeelt umulig. ;) 

Ingen lar seg imponere av slike regnestykker. Jeg tror også få synes slikt fjas er gøy. Men slik ender en ofte opp når argumenter ikke strekker til og forståelsen er begrenset. 

De tallene du ønsker å fremstille som overbevisende framstår som hentet fra en pensjonert revisor. Jeg anbefaler deg å løfte blikket opp fra tallmaterialet og trekke litt frisk luft. Jeg tror dessuten veldig få er opptatt av kraftprodusentenes ve og vel, slik du er.
Jeg skal gi deg et hint, hvorfor tror du samtlige kraftprodusenter går med milliardoverskudd? Regn litt på dette. Kan det skyldes lønnsomhet? På bekostning av hvem? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Om drivstoffavgiften betales av folket som normalt eller at staten (som er oss), er bare intrigemakeri. Vi sitter med regninga uansett. En regning som Donald Trump har sendt oss for sin idiotiske krig i midtøsten. Skal vi bare sitte og godta sånt og spinne opp interne intriger for å ta fokuset bort fra Trump? Er ditt fokusskifte bort fra Trump sine regninger en måte å støtte Trump på?

Forklar hvordan og hvorfor renters rente-effekten blir 250%!

Hva mener du med ar vi sitter med regningen?  Staten tjener jo grovt på slike konflikter fordi prisen på råvaren går opp og staten eier mye av oljen og de inntektene som genereres. Spørsmålet er vel heller hvorvidt staten synes det er greit å sende regningen videre SAMTIDIG som staten tjener ekstra pga.prisøkningen. 

Om oljeprisen går opp 10%..så øker jo inntekten til staten i takt med dette..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Tar vi ett steg tilbake og ser hvor denne regninga kommer fra, så burde både staten og alle som bruker drivstoff, sendt samlet regning til det ovale kontor. Det er selve kilden til drivstoffprisøkningene og inflasjonsdriften. Å sitte her på berget og krangle om hvem av oss (staten eller folket) som skal ta Hormuz-regninga, er komplett uproduktivt og fører ingen vei hverken med tanke på inflasjon eller nasjonaløkonomi.

Resten av innlegget ditt ble så hypotetisk og høytsvevende at jeg falt helt av lasset. 

Det er håpløst hvordan slike heltidsansatte propagandaspredere, som denne brukeren er, kan stå på med sine grunnløse resonnement i favør av det sosialistiske skatteregimet.
Avgifter regnes i prosent, de indeksreguleres for å sikre seg mot inflasjon. De er 100% skuddsikre altså, og de havner i lommene på avgiftskåte politikere som sitter muse stille og gnir seg i hendene når prisene stiger. Slik er virkeligheten. Ikke gi Trump skylden for norsk skatte- og avgiftspolitikk. 

• Liker 6
Skrevet
obygda skrev (20 minutter siden):

Hva mener du med ar vi sitter med regningen?  Staten tjener jo grovt på slike konflikter fordi prisen på råvaren går opp og staten eier mye av oljen og de inntektene som genereres. Spørsmålet er vel heller hvorvidt staten synes det er greit å sende regningen videre SAMTIDIG som staten tjener ekstra pga.prisøkningen. 

Om oljeprisen går opp 10%..så øker jo inntekten til staten i takt med dette..

Ja, det er rart det der.
Staten får enorme ekstrainntekter for olje og gass på grunn av krig i verden - så blir folk flest og bedriftene flådd på grunn av dette.
Konklusjon: Vi har ikke råd til de ekstra milliardinntektene grunnet "trygg styring".

• Liker 3
Skrevet
Klote skrev (35 minutter siden):

Det er håpløst hvordan slike heltidsansatte propagandaspredere, som denne brukeren er, kan stå på med sine grunnløse resonnement i favør av det sosialistiske skatteregimet.
Avgifter regnes i prosent, de indeksreguleres for å sikre seg mot inflasjon. De er 100% skuddsikre altså, og de havner i lommene på avgiftskåte politikere som sitter muse stille og gnir seg i hendene når prisene stiger. Slik er virkeligheten. Ikke gi Trump skylden for norsk skatte- og avgiftspolitikk. 

Det er helt fjernt det @Simen1 driver å fabulerer om. At staten har vært gavmild er selvmotsigende når inntektene til staten har flydd i været som følge av både høyere priser på olje,gass og kraft.

Det som staten har gjort både med norgespris og disse avgiftslettelsene på drivstoff er å skjerme befolkningen for hele prisstigningen. Og det er helt naturlig at det skjer når staten selv øker sine inntekter.. Om staten ikke hadde gjort dette så ville staten rent over med ennå mer penger de trolig ikke ville kunne bruke og sånn sett bare bidratt til at vi alle ble sittende med ennå mindre å rutte med som det heter. Om staten tjener grovt mye penger så er det jo en selvfølge at vi alle må få ta del av det? Om man ikke ønsker det,men dytter utgiftene videre så vokser jo bare staten ennå mer og folk flest vil se på dette som en ekstra skatt de må bære. Vi er jo eiere av denne kraften,oljen,gassen og det fremstår jo helt bak mål om vi skulle sparke beina under befolkningen når staten blir rikere. Jeg har aldri forstått de som jubler over økte offentlige inntekter. dvs det er vel en del politikere i dette landet som har en visjon om at alle penger først skal til staten og så deles ut tilbake til befolkningen. Slike samfunn råter på rot av korrupsjon og annet dritt man i vestlige demokratier ikke ønsker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
obygda skrev (5 minutter siden):

Det er helt fjernt det @Simen1 driver å fabulerer om. At staten har vært gavmild er selvmotsigende når inntektene til staten har flydd i været som følge av både høyere priser på olje,gass og kraft.

Det som staten har gjort både med norgespris og disse avgiftslettelsene på drivstoff er å skjerme befolkningen for hele prisstigningen. Og det er helt naturlig at det skjer når staten selv øker sine inntekter.. Om staten ikke hadde gjort dette så ville staten rent over med ennå mer penger de trolig ikke ville kunne bruke og sånn sett bare bidratt til at vi alle ble sittende med ennå mindre å rutte med som det heter. Om staten tjener grovt mye penger så er det jo en selvfølge at vi alle må få ta del av det? Om man ikke ønsker det,men dytter utgiftene videre så vokser jo bare staten ennå mer og folk flest vil se på dette som en ekstra skatt de må bære. Vi er jo eiere av denne kraften,oljen,gassen og det fremstår jo helt bak mål om vi skulle sparke beina under befolkningen når staten blir rikere. Jeg har aldri forstått de som jubler over økte offentlige inntekter. dvs det er vel en del politikere i dette landet som har en visjon om at alle penger først skal til staten og så deles ut tilbake til befolkningen. Slike samfunn råter på rot av korrupsjon og annet dritt man i vestlige demokratier ikke ønsker.

Helt riktig det du skriver. Staten tjener jo penger i bøtter og spann, det er rimelig naivt å være takknemlig for at vi faktisk får noe igjen for dette vi også, selv om politikerne i norsk praksis er Staten, ikke befolkningen.
Den brukeren du nevner er garantert ansatt i et departement, ingen kan sitte hele dagen å skrive en så helhjertet propaganda på nett for en politikk veldig få normale oppegående mennesker er totalt enige med. Det overrasker meg ikke om det finnes en Simen2, Simen3, Simen4 osv også, lønnet på heltid for å demme opp mot kritiske røster fra det "skumle høyreekstreme" demokratiet på internett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil også utrykke at jeg aller helst hadde sett at vi hadde et velfungerende marked for kraft slik at Norgespris ikke var nødvendig.  

Dessverre så er ikke markedet perfekt. Når vi har fått et marked som er så volatilt at det kan prise kraft med prisforskjellen på 100 Euro eller mer fra det ene kvarteret til det andre så har det mange dysfunksjonelle egenskaper. Om man i spot en time har pris til 100 euro og og intra dag har minus 3 euro samme timen viser det også helt klare tegn på dysfunksjon. Samme kraft omsatt for levering i samme time men i 2 ulike markeder til ekstremt ulike priser viser bare hvor sykt volatilt alt er blitt

Og når kraften kan ha en ekstrem  verdi for datsentere at de mer enn gjerne vil bygge gasskraftverk så viser det at her kan det oppstå helt syke priser som i praksis kan sparke beina under vanlig forbruk til husholdninger.

Om dette fortsetter uten noen form for reguleringer eller støtte så vil noen i ytterste konsekvens gå fra gård og grunn. 64 kr/kwh er antydet som helt akseptabel pris for kraften for AI selskaper. Hvilken husholdning skal klare å holde varmen om det er prisen man skal møte i markedet?

Noen i dette landet sitter på en liten hybel oppvarmet med fjernvarme og en meter med isolasjon i byer der temperaturen aldri bikker under minus 10. Andre sitter på eldre gårder med 10 cm isolasjon og et klima 30 minus eller lavere utenfor døra. Hva er fornuftig forbruk for å holde varmen gjennom vinteren? Skal vi tvinge folk til å bli gjeldsslaver for å bygge om boligene? Skal vi tvangsflytte folk vekk fra de kaldeste bygdene?

Jeg sitter ikke på svarene..men jeg er helt overbevist om at det er mange etiske og moralske utfordringer her også.som folk som ikke evner å se lenger enn frem til sin egen nesetipp sliter med å forstå.

Jeg skulle ønske vi slapp Norgespris..men fremover kan det bli en nødvendighet for å kunne bo enkelte steder. Jeg synes ikke norske husholdninger skal konkurrere på pris mot datasentere...Det blir helt feil.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...