Gå til innhold

Er dette galskap? Eie to hus og en leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Eier i dag en leilighet i Oslo og hus i nabokommunene som jeg ikke ønsker å bo i lenger.

Verdi på leiligheten er ca 5m og hus ca 11.

Har idag 8m i lån.

Leiligheten går ca i 0 i dag, inkl skatt.

Huset kan jeg leie ut og gå nogenlunde i 0 inkl skatt.

Det jeg vurderer er å beholde huset og leiligheten og kjøpe meg et nytt hus til ca 10m.

Vil da sitte på et lån på 18-19m i lån, med med 2,6 i årsinntekt inkludert leieinntekter.

Er dette galskap? Klarer jeg dette over 20 år er jeg sikret økonomisk og tidlig pensjon. Er 37 år.

Huset jeg bor i nå er totalrenovert og krever vel bare vanlig vedlikehold de neste 10-15 årene og planlegger å kjøpe helt nytt.

Tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres mye ut med 18-19M i lån, men det er godt mulig du har inntekt som kan håndtere det. Vil det ikke være mer fornuftig å selge en av boligene og nedbetale lån på den andre boligen? 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Her ser du kostnaden for 19 mill med 25 år tilbakebetaling. 5 % flytende rente. Det er et relativt stort regnestykke. Tror kanskje jeg ville tatt kontakt med regnskapsfører eller noe og fått en utregning på hvor smart eller realistisk dette er. Men det blir selvsagt massive fradrag for renter, det første året vil du betale omtrent 936 tusen kroner bare i renter. Men det er klart at enhver investering eller pengeplassering også har en alternativ bruk.

ln19mill.PNG.954f56ed5f01d75707bf8ef7d32f9e0a.PNG

• Liker 1
Skrevet

Makslånet du kan ha er 5x brutto årsinntekt. Om du har 2,6 mill i året inkludert leigeinntekter så er maks lånesum 13 mill for deg.
Ein ting er om du klarer å betale eit lån på 18 mill, ein heilt anna ting er om du får lånt det du trenger.

Eg vil nok ganske bastand påstå at dette er galskap om du ikkje har eller kan skaffe deg meir inntekter.
Du har to store usikkerheitsmoment knytt til både renteaukning som virkelig kan ta knekken på deg, og usikkerheita rundt leigeinntektene. Med to leigetakarar over ei 20 års periode så skal det godt gjerast å ikkje få nokre månedar med lediggang, manglande innbetalt husleige, og liknande leigetvistar.

Det einaste som kan redde dette prosjektet er utsiktene til stor verdiaukning på bustadane, slik at lånet i praksis minker på grunn av inflasjon medan verdien av bustadane aukar mykje raskare.
Sjølv om det mest sannsynleg ikkje blir ei bustadboble som sprekk, og at hus og leilegheit i Oslo området berre aukar og aukar i verdi, så blir det eit moment av gambling i dette prosjektet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Min tanke rundt dette er jo å få andre til å betale ned lån. Det går ca i 0. Risikoen er jeg klar over og tenker at det gjør meg ganske utsatt. Jeg er i en tankeprosess om hva jeg skal gjøre.

Det blir mye lån og, men igjen en del inntekter. Banken har satt seg villig til å se på det. Skal prate med de i løpet av uken.

Slik jeg forstår på dere finnes det bedre måter?

En annen tanke er å selge huset og kjøpe en ny leilighet i Oslo og minske lånet. Utleie i Oslo er erfaringsmessig ganske trygt.

Å betale ned masse lån føler jeg at jeg sitter igjen med verdier som kommer til å bare bli skattlagt.

Skrevet

Eneste innspillet må jo være å diversifisere investeringene. Eiendom føles jo bankers, men likevel litt utsatt mtp plutselig skattepolitiske endringer og renteusikkerheten generelt.

• Liker 1
Skrevet

Ja, forsåvidt sant det.

Leiligheten i Oslo har vist seg å være en veldig god investering. Høy prisvekst og utleieinntekter har gitt meg en betydelig sum over fire år.

Men å ha alle egg i en kurv er vel kanskje ikke så lurt nei

Skrevet
Beyma skrev (På 30.8.2026 den 16.20):

Hei!

Eier i dag en leilighet i Oslo og hus i nabokommunene som jeg ikke ønsker å bo i lenger.

Verdi på leiligheten er ca 5m og hus ca 11.

Har idag 8m i lån.

Leiligheten går ca i 0 i dag, inkl skatt.

Huset kan jeg leie ut og gå nogenlunde i 0 inkl skatt.

Det jeg vurderer er å beholde huset og leiligheten og kjøpe meg et nytt hus til ca 10m.

Vil da sitte på et lån på 18-19m i lån, med med 2,6 i årsinntekt inkludert leieinntekter.

Er dette galskap? Klarer jeg dette over 20 år er jeg sikret økonomisk og tidlig pensjon. Er 37 år.

Huset jeg bor i nå er totalrenovert og krever vel bare vanlig vedlikehold de neste 10-15 årene og planlegger å kjøpe helt nytt.

Tanker?

Jeg syntes det hørtes risikabelt ut. Hvis du blir permittert, sykemeldt eller lignende så er du helt avhengig av at du klarer å betale ned lånet med leieinntekter og hvis du skulle få noe problemer der så blir det fort mye penger ut av det. Det er ikke sikkert at det er sannsynlig at noe sånt skjer, men det kan være lurt å tenke over om du er villig til å ta en slik risiko.

Skrevet

Hold deg til en bolig, invester overskuddet i aksjer og fond. Bygg deg opp en utbytteportefølje, med fornuftig forvaltning vil du sitte meget godt i det ved 50 års alder. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Har du tatt med eiendomsskatt og formueskatt i regnestykket over tid? Sekundærboliger er 100% verdsettelse. Og du er bare et lite politisk vedtak unna vesentlig høyere eiendomsskatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...