Diskuterererer Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) Hva er egentlig kommandoene til HM kongens garde? Hva bruker de til vanlig og hva bruker de under vaktskifte? Endret 29. august av Diskuterererer
RookieNO Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) Hva tenker du på egentlig? Under selve vaktskiftet, eller sluttet orden (SO) generelt? 30 år siden jeg var USK i Garden, men det var stort sett "Vakta!" etterfulgt av kommandoen for hva de skulle gjøre "Marsj, rett, tre inn" osv... Bytt ut "Vakta" med den gruppen du fører for andre tilfeller. Eks: Tropp. Grunnstilling var "Tropp - rett" og tilbake til hvilestilling var "Tropp - På stedet hvil - hvil" Hvis du har sett på et vaktskifte f.eks foran Slottet eller på Akershus så legg merke til at det brukes hælklakk som indikasjon på når en del kommandoer skal utføres. Sikkert noen som kan utdype enda bedre, og ikke minst hvis du klarer å forklare litt bedre hvilke settinger du tenker på Endret 29. august av RookieNO 1
Diskuterererer Skrevet 30. august Forfatter Skrevet 30. august Ja, jeg har sett på et vaktskifte på slottet. Men det ser ut som de bare driver og ser på hverandre i ett minutt uten å gjøre noe annet.
RookieNO Skrevet 30. august Skrevet 30. august La merke til det selv på fredag, men de prater nok om vakta som har vært og hvilke utfordringer som kan være, før de avslutter med å gjenta vaktinstruksen og ønske god vakt. Nyere gardistet må gjerne kime inn
Diskuterererer Skrevet 30. august Forfatter Skrevet 30. august Takk for svar! Men kan jeg få litt detaljert informasjon om de ulike vanlige kommandoene?
nVIDIAsucks Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Selv om kommandoene er relle, er det hele som regel nøye koreografert og innøvd og man hadde egentlig ikke trengt å si noe som helst 🙂. Et par til: På aksel - gevær Ved siden - gevær Presenter - gevær Se litt ned i denne tråden hos milforum så finner du en eldre utgave av ekserserreglementet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå