loscules Skrevet 28. august Skrevet 28. august Hejj Sitter med to forbrukslån og et kredittkort som til sammen har blitt ganske dyrt, og lurer på om jeg burde slå alt sammen til et lån. Ut i fra hva jeg skjønner kan man spare en del på det, men det blir vel lengre nedbetalingstid? Blir det ikke da til at man ender opp med å betale mer tot? Er det noen her som har erfaringer med dette? Merket dere faktisk forskjell på økonomien, eller ble det bare flyttet rundt på? Og hva bør man passe på når man sammenligner tilbud? Mvh tilbake fra ferie😅
kremt Skrevet 28. august Skrevet 28. august Det er renten du må se på. Er renten 20 tl 30 % betaler du konstant mye uten å nedbetale noe som helst. 1
Svein M Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) Ja det er effektiv rente som avgjør hvor dyrt det er å låne x antall kr. F.eks fra denne lånekalkulatoren. Lån: 100000 Nedbetalingstid: 5 år Effektiv rente: 11.7% Lånekostnad pr. måned: kr 2181 Totalkostnad for 5 år 130 860 kr Et viktig poeng her er at nedbetalingstid må være så lang at en klarer å betale for hver måned. Totalkostnad for 5 år 130 860 kr. https://www.dnb.no/lan/forbrukslan/forbrukslankalkulator Endret 28. august av Svein M 1
RootShell Skrevet 28. august Skrevet 28. august 1. Du kan spare mykje på å samle. Må sjå på totalkostnad (effektiv rente). 2. Du kan spare enormt mykje pengar på å kutte unødvendig forbruk til du har spart deg opp en solid buffer. Å vere fattig er ekstremt dyrt, den dagen du har en buffer/sparekonto å bruke når du skal kjøpe ting så blir alt mykje billigare. Kredittkort er en uting, det er KUN bra for dei av oss som ALLTID betale heile fakturaen til forfall. Usikra gjeld er generelt ekstremt dyrt og bør unngås for alt anna enn kriser. Det er eit mykje bedre alternativ å låne pengar av venner/familie enn å pådra seg forbruksgjeld. 1 1
RootShell Skrevet 28. august Skrevet 28. august Generelt er det for lite fokus på personleg økonomi i norsk skule (ingen ting nesten) Til sammen med en kynisk bransje som kasta kreditt etter folk ved enkvar anledning (kredittkort, forbrukslån, kontokreditt, kjøp no og betal om x mnd osv) Det er ekstremt god butikk, tapsprosenten er lav, for staten er ivrigare på å hjelpe kreditor enn folk som har bunnløs gjeld. Summa summarum så har det blitt sånn at veldig mange trur at dei kan gå rett ut av skulen og ha rett til å eige alt det foreldrene deira har brukt eit langt liv på å opparbeide seg. Så då enda mange opp med å kjøpe en plass å bu dei egentlig ikkje har råd til, og en masse flott utstyr av ypperste klasse, telefon, pc/mac, tv, gaming, tur & sportsutstyr osv. Det var ikkje slik når Norge var eit fattig land, når foreldrene og besteforeldre var yngre. 1
The Avatar Skrevet 28. august Skrevet 28. august Forutsatt at du får betre effektiv rente på det nye lånet, så lønnet det seg å ta opp eit slikt billegare lån for å betale ned dei dyrare kredittlåna. Den praktiske utfordringa er gjerne at det et vanskeleg å få ta opp eit stort lån til lågare rente om du ikkje har verdiar du kan stille som silkerheit, som bustad, køyretøy ellet verdigjenstandar. Lånerenta er eit resultat av risikoen for at lånegivaren ikkje får tilbake pengane. Det er derfor dyrt å låne mot berre eit løfte om tilbakebetaling, og så er det billegare å låne pengar om du lover å selge bilen din for å skaffe pengane til å betale tilbake. 2
RootShell Skrevet 28. august Skrevet 28. august The Avatar skrev (1 time siden): Lånerenta er eit resultat av risikoen for at lånegivaren ikkje får tilbake pengane. Det er det dei vil ha oss til å tru. Sannheten er at risikoen for å ikkje få tilbake pengane er ganske lav i Norge sidan staten går inn å sørger for at du må betale. Først dersom du har stilt deg ekstremt dårleg til kan du gå personleg konkurs. Då får og kreditor deler av pengane sine dei påfølgende 5åra. Og i dei tilfella nokon har så dårleg økonomi at dei går konkurs så har alle som har ytt usikra lån vore uaktsomme og berre grådigheten som styrer. Ingen regel uten unntak såklart. Så er det og slik at dess lavare rente dess større sannsynlighet for at låntakeren klarar å betale tilbake lånet. Så det er noko argument her som ikkje passar inn anna enn i grådighetens navn 😅 1 1
Imaginacíon Skrevet 28. august Skrevet 28. august Jeg har skaffet meg kredittkort. Brukes til de tilfellene selger av et gitt produkt krever det. Ellers bruker jeg det til diverse innkjøp som kommer i løpet av en måned, ikke mat mm for der vil jeg ha rabattene. Da sparer jeg noen kroner i måneden på det som ellers ville vært tapt rente. Betaler alltid hele fakturaen når den kommer.
Gjest f50de...530 Skrevet 29. august Skrevet 29. august Imaginacíon skrev (På 28.8.2026 den 18.10): Jeg har skaffet meg kredittkort. Brukes til de tilfellene selger av et gitt produkt krever det. Ellers bruker jeg det til diverse innkjøp som kommer i løpet av en måned, ikke mat mm for der vil jeg ha rabattene. Da sparer jeg noen kroner i måneden på det som ellers ville vært tapt rente. Betaler alltid hele fakturaen når den kommer. Hva mener du? Hvilke rabatter krever at du ikke bruker kredittkort? Anonymous poster hash: f50de...530
Dubious Skrevet 29. august Skrevet 29. august Jeg fikk pappa til å stå som kausjonist og fikk dermed 8% rente på 75k i forbrukslån fra diverse kredittkort. Jeg lærte noe der og har nå bare 1 kort, og betaler alt på forfall.
Vokteren Skrevet 29. august Skrevet 29. august loscules skrev (På 28.8.2026 den 15.48): Hejj Sitter med to forbrukslån og et kredittkort som til sammen har blitt ganske dyrt, og lurer på om jeg burde slå alt sammen til et lån. Ut i fra hva jeg skjønner kan man spare en del på det, men det blir vel lengre nedbetalingstid? Mvh tilbake fra ferie😅 Nedbetalingstiden kan du bestemme selv. Dessuten er kredittkort/ forbrukslån snarveien til luksusfellen. Det er superviktig at kredittkortgjeld betales punktlig. Hvis man klarer å holde stålkontroll, burde man også klare å legge seg opp en buffer så man kan unngå hele uvesenet.
Imaginacíon Skrevet 29. august Skrevet 29. august 10 minutes ago, Guest f50de...530 said: Hva mener du? Hvilke rabatter krever at du ikke bruker kredittkort? Anonymous poster hash: f50de...530 For å få 2% trumfbonus må du bruke trumf pay.
Vokteren Skrevet 29. august Skrevet 29. august Imaginacíon skrev (7 minutter siden): For å få 2% trumfbonus må du bruke trumf pay. Og med økende antall betalingssystemer, kredittkortselskaper og avhengighetsforhold øker også mulighetene for å miste kontrollen. Svindlere, lånehaier og hackere får dessuten en vesentlig lettere hverdag hvis økonomien blir uoversiktlig.
MailMan13 Skrevet 29. august Skrevet 29. august Kredittkort kan lønne seg så lenge man ikke faktisk betaler kredittrenter. Får man ikke det til, eller forstår hvordan man får det til, så er det greiest å bare holde seg unna. On 8/28/2026 at 3:48 PM, loscules said: Er det noen her som har erfaringer med dette? Merket dere faktisk forskjell på økonomien, eller ble det bare flyttet rundt på? Og hva bør man passe på når man sammenligner tilbud? Hvis renten på forbrukslån og kredittkort påvirker hva man har råd til eller ikke, så er man nok allerede lenger bak enn basiskunnskaper om i privatøkonomi kan rette opp i. Det beste rådet da er å strupe inn så mye man klarer til det er nedbetalt, og så ta det som en dyrkjøpt leksjon for fremtiden. Om det betyr en noe redusert julefeiring, eller enbkel ferie neste år bør ikke det være noe krise.
Vokteren Skrevet 29. august Skrevet 29. august Altfor mange lar seg friste til å betale med kredittkort i utlandet. Hvis denne tvilsomme «fordelen» ble fjernet hadde kredittkortselskapene mistet store deler av kundene.
Dubious Skrevet 29. august Skrevet 29. august Vokteren skrev (32 minutter siden): Altfor mange lar seg friste til å betale med kredittkort i utlandet. Hvis denne tvilsomme «fordelen» ble fjernet hadde kredittkortselskapene mistet store deler av kundene. Du skal kun bruke kredittkort i utlandet. Legg igjen bankkortet hjemme, eller ihvertfall ha minst mulig på kortet. 1
Marzo Skrevet 29. august Skrevet 29. august Gjør man det er det større sannsynlighet for at du fortsetter å tar opp mer gjeld. Hvis man ønsker å betale ned gjelden og vil gjøre en innsats, så er snøball effekten ved å betale ned først et lån og så neste være mer effektivt. Da ser du gjelden forsvinner raskere ved at et og et lån forsvinner.
vampyrica Skrevet 30. august Skrevet 30. august On 8/28/2026 at 6:10 PM, Imaginacíon said: Jeg har skaffet meg kredittkort. Brukes til de tilfellene selger av et gitt produkt krever det. Ellers bruker jeg det til diverse innkjøp som kommer i løpet av en måned, ikke mat mm for der vil jeg ha rabattene. Da sparer jeg noen kroner i måneden på det som ellers ville vært tapt rente. Betaler alltid hele fakturaen når den kommer. Trumf kort til mat?
The Avatar Skrevet 30. august Skrevet 30. august Dubious skrev (14 timer siden): Du skal kun bruke kredittkort i utlandet. Legg igjen bankkortet hjemme, eller ihvertfall ha minst mulig på kortet. Det blir ei avveging mellom kva som utgjer den største økonomiske trusselen for deg. Å bruke kredittkort i utlandet er eit godt råd fordi det gir betre beskyttelse mot svindel og slikt, men det er ikkje lurt å bruke kredittkort i det heile tatt om du er typen som drar kortet til det er tomt, og ikkje husker å betale før du blir slått i fjeset med 25% effektiv rente. Kredittkort er kun lønnsomt om du klarer å halde kontroll slik at du utnytter fordelane utan å betale for å bruke kreditten. Har du dårleg økonomisk kontroll så er det fort billegare å bli svindla i utlandet enn det er å pådra seg kredittgjeld. 1
Svein M Skrevet 30. august Skrevet 30. august Litt om dette med å ha flere lån. Om en har 2 forbrukslån, og gjeld på ett kredittkort. F.eks. Lån1, 20% rente. Lån2, 15% rente. Kredittkort, 25% rente. Om en har mulighet å erstatte alt eller deler av dette med et nytt lån så vil en en få til lavere rente. F.eks: Om en får låne ett lån som dekker all gjelden. Lån3, 15% rente. Så en kan ved å slå sammen lån få det enklere og billigere. Det gjør også at en kan kvitte seg med de dyreste lånene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå