Gå til innhold

CV og søknad på norsk eller engelsk?

Gjest 5e5be...b34

Anbefalte innlegg

Gjest 5e5be...b34
Skrevet

Hei,

Jeg har funnet en stillingsannonse på Finn.no for en stilling i Norge, i et norskeid selskap. Men annonsen er skrevet på engelsk og det står at arbeidsspråk er på engelsk.

Er det slik at arbeidsgiver signaliserer noe her? Bør da min CV og søknad være på engelsk?

Engelsk, både skriftlig og muntlig er null problem for meg, men vil gjerne unngå en "profesjonell faux pas" om jeg kan :) 

Anonymous poster hash: 5e5be...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja søk på engelsk.

Ikkje berre viser det at du behersker engelsk som arbeidsspråk, men viktigast av alt så demonstrerer du at du faktisk har lest stillingsutlysinga.

Eg har vært på arbeidsgivarsida og vurdert søknadar der problemstillinga var omvendt. Stillingsutlysing på norsk, og med kvalifikasjonskrav på god munnleg og skriftleg framstillingsevne på norsk. Når eg då mottok søknad på engelsk så brukte eg ikkje tid på grave i norsk kompetansen til kandidaten, søknaden gjekk rett til bunken over uaktuelle kandidatar.

Dersom arbeidsspråket er på engelsk, så er det heller ikkje utenkeleg at ein eller fleire av dei som skal vurdere søknaden din ikkje er norskspråklege. Til dømes om det er eit amerikansk selskap der sjølv om at tilsettinga skjer lokalt så er det ein på hovudkontoret i USA som skal gå over søknaden og godkjenne tilsettinga.

Er du fortsatt i tvil, så anbefalar eg på det sterkaste å ringe kontaktpersonen for å spørre. Då vil du få eit klart svar, og du gir deg sjølv eit lite fortrinn ved å ha knytta kontakt på førehand slik at når sjefen les søknaden din så er du litt kjent for sjefen frå før.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke hatt cv på Norsk på sikkert 15 år. Ser ikke poenget, klarer bedriften ikke å behandle en CV på engelsk er det ikke noen plass å levere cv heller. Tenker jeg. Så ja, Engelsk.

Gjest 5e5be...b34
Skrevet

TS her.

Takk for tilbakemeldingene. Kom på et annet spørsmål. Bilde på CV. Hva tenker folk om det? Er det en måte å skille seg ut på, er det nødvendig eller ikke? Vil jo at fokuset skal være på selve innholdet i CVen, ikke at de potensielt ignorerer en søknad basert på en persons utseende. Hvis de er veldig interesser kan de bare Google navnet, eller hva?

Anonymous poster hash: 5e5be...b34

Skrevet

Man bør alltid svare på språket man tiltalt med, om det er praktisk mulig. Når vi mottar søknader så er det litt rart når det søkes med et annet språk enn stillingen er utlyst med. Er utlysningen på engelsk, bør du bruke engelsk.

En CV er et mer statisk "nøytralt" dokument ment for flere mottakere og ikke laget som svar på en spesifikk utlysning, så den er det uproblematisk å ha på engelsk selv om utlisningen skulle være på annet språk.

Her er det gjerne mye bransjespesifikk kultur også. Det inkluderer bruk av bilde.

• Liker 1
Skrevet

Det generelle rådet blant karriererådgjevarar i dag er å inludere eit bilde på CV'en.

Før så var rådet å ikkje bruke bilde sidan det kunne føre til diskriminering eller førehandsdømming basert på utsjåanden.
Grunnen til at fagfolket har endra meining og no anbefalar å legge ved bilde er at dei fleste arbeidsgivarar søker opp kandidatane på t.d. LinkedIn og då vil dei uansett få opp eit bilde av deg. For å være sikker på fyrste bildet og dermed fyrsteinntrykket som arbeidsgivar får av deg kjem frå eit 15 år gamalt Facebook bilde av deg på fylla i Syden, så bør du styre dette fyrsteinntrykket ved å levere eit profesjonelt bilde av deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...