Gå til innhold

Kong Harald er død 28.8.2026 - RIP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er ikke bare du om synes det blir litt i overkant mye. Har sett flere andre grinebittere som også sliter med å forstå hvorfor det blir mye mediedekning når en folkekjær konge dør etter 35 år på tronen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker dere om at Trump kanskje kommer i begravelsen og tar glansen av seremonien ?
https://www.vg.no/rampelys/i/6qK2be/disse-kan-dukke-opp-i-kong-haralds-begravelse

Skal vi nekte han innreise eller skal vi legge 50% toll på opphold, drivstoff, flyplassavgifter, politieskorte og vakthold ?

Hva med å avkreve passord og brukernavn for alle sosial medier han deltar på og sjekke om han har skrevet noe ufordelaktig om Norge ? 

Et aldri så lite demonstrasjonstog utenfor kirken, er kanskje litt i overkant ?

• Hjerte 1
Skrevet

Synes det hørtes usannsynlig ut da jeg så det. Det blir vel mest fra den europeiske kongehus-klubben. VG tipser om Monaco og Liechtenstein her (ved fyrst Hans-Adam). Et passende selskap for Donald? Njaaa.

Skrevet

Regjeringen har erklært offisiell sørgetid i landet fram til begravelsen. Antagelig derfor. Synes kanskje det kunne vært færre repriser. Men fine refleksjoner og innslag om verdier, kjærlighet og norsk historie. Og de intervjuer alt fra barn til nære venner av kongen. 
Det er også en god anledning for å sende klassisk musikk og gjerne bilder av natur uten ord. De trenger ikke ha folk i studio hele tiden, selv om det er mange interessante innslag. Vakker musikk bringer fram høytidsstemning i seg selv og setter i gang følelser, så det savner jeg, eks. korsang.
Alle kjenner til sorg i fra før, det blir også en tid for å minnes de som har gått bort i egen familie. 

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (17 minutter siden):

Hva tenker dere om at Trump kanskje kommer i begravelsen og tar glansen av seremonien ?
https://www.vg.no/rampelys/i/6qK2be/disse-kan-dukke-opp-i-kong-haralds-begravelse

Skal vi nekte han innreise eller skal vi legge 50% toll på opphold, drivstoff, flyplassavgifter, politieskorte og vakthold ?

Hva med å avkreve passord og brukernavn for alle sosial medier han deltar på og sjekke om han har skrevet noe ufordelaktig om Norge ? 

Kommer putin også?

Skrevet
Delvis skrev (13 minutter siden):

Kommer putin også?

Taperen i Kreml hadde nok blitt arrestert av krigsforbryterdomstolen hvis han satte sine ben på norsk jord.
Uansett om noen fra USA kommer, må vedkommende finne seg i å vise respekt og ikke ta hovedrollen.
Dette er utenkelig for en som Trump…..

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Vel, Norge sender jo alltid en delegasjon til amerikanske presidenters begravelser. Men hvem som reiser kan variere. Kong Harald hadde jo et spesielt nært forhold til USA, siden han tilbrakte flere år der i sin barndom pga. krigen, så det er ikke unaturlig om USA vil være representert i Kong Harald's begravelse. Om han gidder å reise selv, er en annen sak. Han har jo flere han kan sende, f.eks Rubio (ikke at det er noe bedre, slik vårt forhold til USA nå er).  Men det skulle ikke forundre meg om DT finner det for godt å stjele oppmerksomheten ved å komme personlig, siden han har et horn i siden til Norge pga. fredsprisen. La ham komme, lange flyreiser er ikke sunt for kroppen... :lol:

Skrevet
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

Vel, Norge sender jo alltid en delegasjon til amerikanske presidenters begravelser. Men hvem som reiser kan variere. Kong Harald hadde jo et spesielt nært forhold til USA, siden han tilbrakte flere år der i sin barndom pga. krigen, så det er ikke unaturlig om USA vil være representert i Kong Harald's begravelse. Om han gidder å reise selv, er en annen sak. Han har jo flere han kan sende, f.eks Rubio (ikke at det er noe bedre, slik vårt forhold til USA nå er).  Men det skulle ikke forundre meg om DT finner det for godt å stjele oppmerksomheten ved å komme personlig, siden han har et horn i siden til Norge pga. fredsprisen. La ham komme, lange flyreiser er ikke sunt for kroppen... :lol:

Tviler på om norske myndigheter har baller nok til å offentlig si at Trump ikke er velkommen, selv om et slikt nedlatende og fornærmende signal hadde vært helt på linje med Trumps egen oppførsel.

Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Tviler på om norske myndigheter har baller nok til å offentlig si at Trump ikke er velkommen, selv om et slikt nedlatende og fornærmende signal hadde vært helt på linje med Trumps egen oppførsel.

Hvorfor skulle de si at han er uvelkommen ? Dette er ikke en politisk happening, og det ville være ufint av norske myndigheter å gjøre det til noe slikt. Om han ønsker å "vise sin respekt", skal han vel få lov til det (selv om hans motiver kanskje ikke er helt rene) ? USA har vært vår allierte i mange år, og er "sjef" i NATO, det er utenkelig å nekte ham innreise så lenge han ikke ansees som kriminell. At det politiske forholdet mellom våre to land er anstrengt er helt på siden av denne saken her. 

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 8/30/2026 at 8:54 AM, Ytringer said:

Hva skal man si om mediedekningen da? Er det bare jeg som synes det blir litt i overkant mye? Misforstå meg rett, det er selvfølgelig stort og viktig. Men likevel.

Er det stort og viktig? Føler ingen tilknytning til fenomenet Kongelige. Følte ikke det når jeg var i Garden heller. WEF-Haakon er like god som sin far og bestefar i å leke folkelig konge og alt det der, men det hele er ett skuespill. Jeg synes det er svært overraskende at vanlig folk fortsatt hauser dette opp til noe stort.  Harald var en gammel gubbe som daua og i motsetning til Olav Thon er det ingen spenning i hvordan verdiene i selskapet skal forvaltes videre. Her er arving bestemt for over 50år siden og penger og verdier skal holdes innenfor familien.  De kunne flyttet til Sveits med resten av gjengen sin. og det må vel bli det nå som Epstein-øya ikke er i vinden lenger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Femtekolonne said:

Er det stort og viktig?

Så mange tusen som har flokka til slottsplassen de siste par ukene kun for å vise respekt er vel et rimelig godt eksempel på at mange syntes det. Skjønner at det ikke gjelder alle, men dem som har lagt kongen for hat virker å være i et ganske stort mindretall.  At du personlig ikke kunne brydd deg mindre at en person mange verdsatte har gått bort, betyr ikke at det samme gjelder for resten av landet. 

• Liker 3
Skrevet
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Er det stort og viktig? Føler ingen tilknytning til fenomenet Kongelige. Følte ikke det når jeg var i Garden heller. WEF-Haakon er like god som sin far og bestefar i å leke folkelig konge og alt det der, men det hele er ett skuespill. Jeg synes det er svært overraskende at vanlig folk fortsatt hauser dette opp til noe stort.  Harald var en gammel gubbe som daua og i motsetning til Olav Thon er det ingen spenning i hvordan verdiene i selskapet skal forvaltes videre. Her er arving bestemt for over 50år siden og penger og verdier skal holdes innenfor familien.  De kunne flyttet til Sveits med resten av gjengen sin. og det må vel bli det nå som Epstein-øya ikke er i vinden lenger. 

Jeg tror vi kunne klart oss like greit uten monarkiet...Vi hadde trengt en ny Olav Thon i landet

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Wheeljack said:

Så mange tusen som har flokka til slottsplassen de siste par ukene kun for å vise respekt er vel et rimelig godt eksempel på at mange syntes det. Skjønner at det ikke gjelder alle, men dem som har lagt kongen for hat virker å være i et ganske stort mindretall.  At du personlig ikke kunne brydd deg mindre at en person mange verdsatte har gått bort, betyr ikke at det samme gjelder for resten av landet. 

Hat er noe du tillegger andre i tilfelle. Det er ganske vanskelig å hate Harald og Haakon da de spiller rollen utmerket. Likegyldig er ordet jeg ville brukt, men det ble vel ikke tøft nok for deg. Den svenske kongen er noe lettere å mislike , fortsatt ikke hat, for både uttalelser og oppførsel. Men han er langt billigere i drift noe som er positivt i nedgangstider. Personlig tror jeg brorparten av dere som nå er voldsomt rojalister og poster bilde av dere selv i kø etc gjør det kun for å score noen enkle, billige, sosiale poeng. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Gjør ikke de som slenger med leppa akkurat det samme? De vil kun ha oppmerksomhet og likes fra sine likesinnede. Jeg skjønner at ikke alle liker monarkiet, men når man kommer med "øøh, hvorfor blir det stort oppstyr av dette" så spiller man bare dum. 

• Liker 3
Skrevet
On 9/8/2026 at 6:41 PM, Femtekolonne said:

Du kan være i mot prinsippet med å arve titler, men det er jo derfor kongen i praksis har null makt.

Ironisk nok fungerer denne arven som ett av få stabile ankerpunkt i et samfunn hvor alt annet tydeligvis kan bli snudd opp ned over natten av raske trender som blåser over oss, og som alle kaster seg på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 30.8.2026 den 11.25):

Forresten festlig navn på den som representerte USA i begravelsen:

https://www.nrk.no/nyheter/usas-representant-klar-til-kong-haralds-gravferd-1.18018573

Hooker er ikke akkurat et hedersnavn på en kvinne…..

Endret av Vokteren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...