Fatninja Skrevet 28. august Skrevet 28. august Kongen er død, lenge leve kongen! Et fast holdepunkt, en felles nominator, et samlingspunkt har gått bort. Haakon tar valgspråket alt for Norge, som sin far, bestefar og oldefar. Måtte han leve opp til det på samme måte som dem! 1
Serum Skrevet 28. august Skrevet 28. august Norge har mistet et forbilde og et eksempel på toleranse, og en lekent sinn. 2 1
nVIDIAsucks Skrevet 28. august Skrevet 28. august Serum skrev (48 minutter siden): Norge har mistet et forbilde og et eksempel på toleranse, og en lekent sinn. Ventet på at noen skulle legge ut den der 🤣 1
SilverShaded Skrevet 28. august Skrevet 28. august Et godt menneske er borte. En mann som hadde en fantastisk evne til å si og gjøre det rette i enhver situasjon. Han gjorde sin gjerning utrettelig i all sin tid og sto i store prøvelser uten å vakle, selv da kroppen begynte å svikte og andre vanskeligheter rammet familien hans. Hans kall og livsgjerning var å være Norges konge, og han er og forblir høyt elsket av sitt folk. Hvil i fred nå, Kong Harald V. 3 2
HeHauken Skrevet 28. august Skrevet 28. august En fantastisk konge. Min konge. Gikk i bleier da kong Olav døde. Så Kong Harald V er første kongen "jeg kjenner". Var han perfekt? Kanskje ikke, og kanskje han burde vært mer stille om stormen rundt sin svigerdatter i nyere tid. Men han var alltid en trygg konge. En mann som så folket. Over hele Norge. Bunnsolid etter tragedien 22. juli 2011. Talen 1. september 2016 også glimrende. Og det er slik jeg ønsker huske kong Harald. En mann av folket - som sin far. Som så - og reiste i - hele landet. Så er det lett å tenke, etter dødsfallet, hva nå? Jeg håper Kong Haakon VIII klarer fylle skoene. Mot alle odds, med de nylige krisene i kongefamilien. Fordi han nå er konge, og ikke kronprins. Med det kommer et ekstra ansvar. Jeg hører brølet om republikk, men spør meg selv; hvem er bedre egnet til den rollen? I et stadig mer polariserende Norge, tror jeg ikke vi bør endre statsform med det første. 1
Ytringer Skrevet 28. august Skrevet 28. august Jeg husker at Harald og Sonja la vekt på at de skulle opptre som kongepar da de gikk inn i rollene etter at Olav døde. Det spørs om de som går inn nå bør gjøre det samme. Av de opplagte grunnene med Epstein-forbindelsene, men det er også et spørsmål om helsen holder for Mette-Marit. Den operasjonen hun har vært gjennom har ikke veldig god prognose. 1
Zork Skrevet 28. august Skrevet 28. august 9 minutes ago, HeHauken said: Så er det lett å tenke, etter dødsfallet, hva nå? Jeg håper Kong Haakon VIII klarer fylle skoene. Rimelig sikker på at Haakon blir en svært god Konge. Så får vi heller ta debatten når han gir seg. Jeg tror Ingrid Alexandra også vil bli en god tronarving men (forhåpentligvis) langt frem til vi trenger å ta en avgjørelse om det. Jeg håper vi slipper å gå over til et system med en politisk president som statsoverhode. Vårt system har den fordel at Kongen kan være alles konge - som vi har sett fra bl.a. USA så er alternativet et statsoverhode som halve befolkningen fort kan ende opp med å hate. 2
Delvis Skrevet 28. august Skrevet 28. august ilpostino skrev (10 timer siden): En kompis av storebroren min var i garden. En veldig sen en kveld gikk han på en sti i slottsparken. Av en eller annen grunn støtte han på kongen, som tilbød en røyk. Han svarte "det har jeg ikke lov til". "Det er det vel jeg som bestemmer" var svaret fra kongen. Så kongen gikk alene på stier der sent på kveld og røkte? Det er sikkert en god stund siden, hadde sikkert ikke gått i dag. Selv om kongen var en hyggelig person, ville jeg opplevd det svært skremmende å støtt på en konge i en sånn setting .
Populært innlegg RookieNO Skrevet 28. august Populært innlegg Skrevet 28. august (endret) Hvil i fred, kjære Konge! Sønnen din kommer til å bli en flott regent! Til de som kommer inn med andre ting enn kondolanser, gode historier eller lykkeønskninger: Les rommet innimellom! Det er jo fullstendig idiotisk å komme inn i en tråd som er såpass klart merket som en sørgetråd for den tidligere Kongen vår. Ha et snev av respekt for oppegående mennesker som klarer å utvise et snev av folkeskikk og empati. Endret 28. august av RookieNO 12
Username6877 Skrevet 29. august Skrevet 29. august Forferdelig trist. En folkekonge og Norges bestefar er borte. Må han hvile i fred
Vokteren Skrevet 29. august Skrevet 29. august Username6877 skrev (15 timer siden): Forferdelig trist. En folkekonge og Norges bestefar er borte. Må han hvile i fred Man må heller glede seg over at han fikk et meningsfylt, begivenhetsrikt og lengre liv enn de fleste. Et samlende symbol som fylte rollen på en god og ansvarsbevisst måte. Positive verdier som er mangelvare i dagens samfunn. 3
Lemongrass Skrevet 29. august Skrevet 29. august Jeg har ståltro på Haakon i denne rollen. Tror ikke hadde gått an å være mer klar. 3
Fatninja Skrevet 29. august Skrevet 29. august 46 minutes ago, Lemongrass said: Jeg har ståltro på Haakon i denne rollen. Tror ikke hadde gått an å være mer klar. Han har ihvertfall fått prøvd litt av hvert.
Vokteren Skrevet 29. august Skrevet 29. august Fatninja skrev (1 time siden): Han har ihvertfall fått prøvd litt av hvert. Ikke alle får en utdannelse som går over flere tiår…. 1
Fatninja Skrevet 29. august Skrevet 29. august 21 minutes ago, Vokteren said: Ikke alle får en utdannelse som går over flere tiår…. Jeg tenkte nå litt på privatlivet også da
James G Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) Erlend0_o skrev (På 28.8.2026 den 4:39 PM): Leste det skulle fyres av salutt i forbindelse med dødsfallet . Hvorfor akkuratt 21 skudd? I 1772 innførte den britiske marinen en 21 skudd salutt som en seremoni for å ønske kongen og dronningen velkommen. Denne praksisen utviklet seg senere til en 21 skudd salutt for å ønske utenlandske statsoverhoder velkommen. Når det gjelder hvorfor 21 skudd ble brukt, er én forklaring at britene tradisjonelt anså 21 som et multiplum av 7, et lykketall, mens den britiske marinen tidligere overtroisk hadde ansett partall som uheldige. En annen forklaring er basert på det faktum at landbasert artilleri avfyrte tre ganger så mange skudd som marineartilleri, og at et krigsskip i den britiske marinen tidligere avfyrte maksimalt syv skudd, mens landbasert artilleri svarte med 21, og dermed etablerte 21 skudd salutt som en vanlig praksis. Endret 29. august av James G
Ytringer Skrevet 30. august Skrevet 30. august Hva skal man si om mediedekningen da? Er det bare jeg som synes det blir litt i overkant mye? Misforstå meg rett, det er selvfølgelig stort og viktig. Men likevel. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå