trikola Skrevet 28. august Skrevet 28. august 59 minutes ago, AtterEnBruker said: Helt enig i prinsippet om at makt ikke burde eller skal være arvelig. Men sett bort ifra det, synes jeg Kong Harald respekterte ansvaret hans posisjon gav ham, og det er mange lederskikkelser som kunne tatt lærdom av ham. Det er jo nokså lite reell makt Kongen har: han kan fritt bestemme hvem som skal prøve å stable på beina en regjering - men denne regjeringen må jo ha et eller annet flertall på Stortinget, så det er Stortinget som også da har den reelle makten. 1
Lemongrass Skrevet 28. august Skrevet 28. august Hvil i fred. Et eksemplarisk menneske. Jeg har full tiltro til at Kong Haakon kommer til å være et like godt forbilde. Når både arv og miljø spiller på lag, kan vi forvente at vi vil ha et kongehus med de riktige verdiene i overskuelig fremtid. 1 2
paatur Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) 5 hours ago, ilpostino said: En kompis av storebroren min var i garden. En veldig sen en kveld gikk han på en sti i slottsparken. Av en eller annen grunn støtte han på kongen, som tilbød en røyk. Han svarte "det har jeg ikke lov til". "Det er det vel jeg som bestemmer" var svaret fra kongen. Jeg var i garden, både Harald og Håkon er/var veldig hyggelig og bra folk. Endret 28. august av paatur 2 1
Vokteren Skrevet 28. august Skrevet 28. august RIP Harald V. Lykke til Haakon VIII Et langt og begivenhetsrikt liv er over. Han fylte rollen sin som et inkluderende og samlende symbol svært seriøst og han klarte å holde monarkiet populært til tross for den siste tidens utfordringer. Dette er verdier som Norge trenger mer enn noen gang. 1 2
Jobs Skrevet 28. august Skrevet 28. august Takk for den gode og lune kongen du var,et forbilde for alle i Norge. Hvil i fred . 2
Tussi Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) Der må være utfordrende for Haakon å nå allerede måtte stå i offentligheten i sin nye rolle mens hele.landet ser på. Samtidig som han er i sorg over å miste.sin far. Haakon VIII Alt for Norge, det er fint han holder på noe så fint Endret 28. august av Tussi 4
Populært innlegg Gengar_Geng Skrevet 28. august Populært innlegg Skrevet 28. august (endret) paatur skrev (33 minutter siden): Jeg var i garden, både Harald og Håkon er/var veldig hyggelig og bra folk. Sonja derimot er i ekte drittkjerring samme med MM Makan, den kunne du spart deg for. Det er en tid og sted for alt, og det er ikke nå. Kongen har gått bort, Sonja har mister sin mann etter 58 års langt ekteskap og familien er i sorg. Og da tenkte du det passer seg å skrive noe sånt!? Det er bare respektløst og unødvendig. Du har selvfølgelig din rett til å mene hva du vil om Sonja og MM, men det er lov å bruke huet litt og forstå at det overhode ikke er greit på en dag som denne. Selv velger jeg og stille meg bak Sonja, nå Kong Haakon og Dronning Mette-Marit. Jeg kondolerer dem i sorgen og ønsker dem alt godt i tiden som kommer. Endret 28. august av Gengar_Geng 14 1 1
Tussi Skrevet 28. august Skrevet 28. august paatur skrev (37 minutter siden): Jeg var i garden, både Harald og Håkon er/var veldig hyggelig og bra folk. Sonja derimot er i ekte drittkjerring samme med MM Har du ikke taushetsplikt? 1
Snikpellik Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) Tussi skrev (33 minutter siden): Har du ikke taushetsplikt? Å kalle dronning Sonja en "drittkjerring" er en subjektiv mening (og en meget spesiell ting å si på en dag som denne), ikke deling av hemmelig informasjon eller annen informasjon knyttet til taushetsplikten. Så det bryter ikke med taushetsplikten i juridisk forstand. Men, som soldat er man også bundet av lojalitetsplikt til Forsvaret og Kongehuset. Så å uttale seg sterkt nedsettende om de man er satt til å beskytte vil bli sett på som grov uprofesjonalitet og ville ganske garantert ført til refs og andre reaksjoner. Nå er ikke brukeren som sa dette aktiv i tjeneste, så det har vel ikke andre konsekvenser enn at hen blir sett på som usympatisk... Endret 28. august av Snikpellik 3 1
Tussi Skrevet 28. august Skrevet 28. august Snikpellik skrev (14 minutter siden): Å kalle dronning Sonja en "drittkjerring" er en subjektiv mening (og en meget spesiell ting å si på en dag som denne), ikke deling av hemmelig informasjon eller annen informasjon knyttet til taushetsplikten. Så det bryter ikke med taushetsplikten i juridisk forstand. Men, som soldat er man også bundet av lojalitetsplikt til Forsvaret og Kongehuset. Så å uttale seg sterkt nedsettende om de man er satt til å beskytte vil bli sett på som grov uprofesjonalitet og ville ganske garantert ført til refs og andre reaksjoner. Nå er ikke brukeren som sa dette aktiv i tjeneste, så det har vel ikke andre konsekvenser enn at hen blir sett på som usympatisk... Jeg ville jo tenkt at alt man observerte i tjeneste var taushetsbelagt, og om en uttaler seg offentlig negativt basert på det en har sett så er det dypt kritikkverdig for å si det mildt.. Men sikkert ikke straffbart nei... 1
Gouldfan Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) Takk for alt Kong Harald ♥️ Endret 28. august av Gouldfan 1
Millwall Brumunddal Skrevet 28. august Skrevet 28. august paatur skrev (2 timer siden): Sonja derimot er i ekte drittkjerring samme med MM Skjerp deg. 6
Erlend0_o Skrevet 28. august Skrevet 28. august Leste det skulle fyres av salutt i forbindelse med dødsfallet . Hvorfor akkuratt 21 skudd? 2
:utakt Skrevet 28. august Skrevet 28. august Vi har mistet en enestående mann. I et samfunn med stadig hardere fronter og steile motsetninger, sto kongen vår stødig og samlende. "Norge er dere. Norge er oss." sa han fra talerstolen i 2016, og sørget for at han traff oss alle sammen. Verden trenger slike som kong Harald. Nå mer enn noensinne. Hvil i fred. 7
Ytringer Skrevet 28. august Skrevet 28. august Haakon får bestått på disse prøvelsene Det er godt gjort å opptre så sikkert når dødsfallet er helt tett på og med alle de andre problemene han har hatt de siste årene. 2
Leon83 Skrevet 28. august Skrevet 28. august 3 hours ago, ilpostino said: En kompis av storebroren min var i garden. En veldig sen en kveld gikk han på en sti i slottsparken. Av en eller annen grunn støtte han på kongen, som tilbød en røyk. Han svarte "det har jeg ikke lov til". "Det er det vel jeg som bestemmer" var svaret fra kongen. Jeg har også en liten historie om hvor ydmyk og folkelig Kong Harald var. På 90-tallet jobbet faren min i et firma som hadde lokaler på Dronningen på Bygdøy. Firmaet hadde noen private parkeringsplasser der, og en dag hadde noen parkert på en av plassene. Vedkommende sto med ryggen til mens han holdt på med noe i bagasjerommet da en kollega av min far sa: "Unnskyld, dette er en privat parkeringsplass". Og da snudde Kong Harald seg og sa: "Et øyeblikk bare, så skal jeg flytte meg". Han ble nok temmelig sjokkert da han innså at det var kongen 😄 Vil tro kongen var der i forbindelse med seiling. 2
Poor Old Gil Skrevet 28. august Skrevet 28. august Erlend0_o skrev (40 minutter siden): Leste det skulle fyres av salutt i forbindelse med dødsfallet . Hvorfor akkuratt 21 skudd? Tradisjonen med akkurat 21 skudd i en salutt stammer fra seilskutetiden og gammel sjømilitær tradisjon. Antall skudd i en salutt skal alltid være oddetall. 21 skudd for stats-/orlogsflagget, kongelig person, statsoverhode (ev. generalguvernør som er berettiget i eget land), nasjonale høytidsdager. 19 skudd for statsminister osv. https://no.wikipedia.org/wiki/Salutt 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå