Simen1 Skrevet 28. august Forfatter Skrevet 28. august Kirkeklokkene i hele landet skal ringe i en time fra kl 12 til 13 i dag. Mange, kirker, lokale og offentlige instanser som skoler, forsvaret m.m. har egne markeringer. 1 1 1
Pop Skrevet 28. august Skrevet 28. august Kong Harald gjorde en strålende jobb og var en fantastisk representant for landet. Hvil i fred. 2 2 2
Erlend0_o Skrevet 28. august Skrevet 28. august Hva skjer med dronningen? Får vi to stykk? Eller får Sonja en ny tittel? 1
SVK2 Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) 1 hour ago, Erlend0_o said: Hva skjer med dronningen? Får vi to stykk? Eller får Sonja en ny tittel? Det er kongen som bestemmer. Det er heller ingen tradisjoner å bygge på siden Haakon 7 og Olav døde før deres ektefeller. Det kan bli dronning, dronningmor, enkedronning, osv. Kongen bestemmer, men jeg regner med at disse tingene har blitt avgjort for lenge siden og Haakon har latt Sonja få velge det hun foretrekker. MEN det er kona til kongen som er dronningen. Bestemt entall. Sonja vil være dronning Sonja og ikke dronningen om hun beholder dronningtittelen. Endret 28. august av SVK2 1 1
Neptun1 Skrevet 28. august Skrevet 28. august Trist. En folkelig konge som jeg spesielt vil huske for sin store sportsinteresse og engasjement. Hvil i fred. 3
Bastu Skrevet 28. august Skrevet 28. august Tenkte jeg kunne dele en anekdote fra familien min som handler om kong Harald. På 60-tallet skulle min morfars eldste bror Elov og kona hans, Ester, reise utenlands, så det naturlige valget var å kjøre bil ned til Oslo. Siden begge var interessert i planter og blomster, besøkte de slottet – stedet der man kunne finne byens fineste blomsterbed. Vel der virret de rundt, helt til en ung og stilig mann kom bort til dem og vennlig informerte om at uvedkommende ikke hadde lov til å være der de befant seg. Ester syntes dette hørtes helt sprøtt ut, så hun sto på sitt og begynte bestemt å argumentere imot ham. Etter en liten stund så hun kong Olav gå forbi litt lenger borte, og innså at den hyggelige karen kanskje visste hva han snakket om. Så hun ropte på Elov, og de kjørte derfra. Først senere forsto hun at det var en prins hun hadde stått og argumentere med. Nå kan jeg ikke bekrefte sannhetsgehalten i denne historien, siden begge rakk å dø før jeg ble født. Men at den folkekjære kongen skulle vise tålmodighet og vennlighet overfor to forvirrede svensker, høres ikke helt usannsynlig ut. Håper han har det godt der han er nå. Vila i frid. 5
Dragavon Skrevet 28. august Skrevet 28. august Eg er i utgangspunktet republikaner, eg meiner prisippielt at mennesker ikkje skal arve ein posisjon som statsoverhode. Men det Norske kongehuset har gjort at det eigentleg ikkje har vore nokon diskusjon om dette i Norge. Både Haakon, Olav og Harald har vore gode konger, gode representanter for Norge i utlandet, og samlende og gode symboler i Norge for alle nordmenn. Eg trur også at Haakon VIII blir ein god konge som sin far, bestefar og oldefar. Tusen takk Harald. Kvil i fred 🕯️ 1 1
f767if76t Skrevet 28. august Skrevet 28. august Hvil i fred og tusen takk Harald!🕯 Konge hele min levetid. Lenge leve Haakon og lykke til! 🇧🇻 1 1
AtterEnBruker Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) Helt enig i prinsippet om at makt ikke burde eller skal være arvelig. Men sett bort ifra det, synes jeg Kong Harald respekterte ansvaret hans posisjon gav ham, og det er mange lederskikkelser som kunne tatt lærdom av ham. Hvil i fred! Endret 28. august av AtterEnBruker 3 1
Tussi Skrevet 28. august Skrevet 28. august Neptun1 skrev (22 minutter siden): Trist. En folkelig konge som jeg spesielt vil huske for sin store sportsinteresse og engasjement. Hvil i fred. Ja,.minnes ham på slottsplassen fra VM AtterEnBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig i prinsippet om at makt ikke burde eller skal være arvelig. Men sett bort ifra det, synes jeg Kong Harald respekterte ansvaret hans posisjon gav ham, og det er mange lederskikkelser som kunne tatt lærdom av ham. Hvil i fred! Enig RIP ❤️💔 2 2
Populært innlegg ilpostino Skrevet 28. august Populært innlegg Skrevet 28. august Abigor skrev (2 timer siden): Åja det var oppgulp ja? Nasjonaøismen står sterkt! Slike uttalelser er i beste fall usmakelige. Skjerp deg. 17
Reg2000 Skrevet 28. august Skrevet 28. august Trist. Han var en veldig god og inkluderende representant for Norge. 3 2
SVK2 Skrevet 28. august Skrevet 28. august 45 minutes ago, Bastu said: Tenkte jeg kunne dele en anekdote fra familien min som handler om kong Harald. På 60-tallet skulle min morfars eldste bror Elov og kona hans, Ester, reise utenlands, så det naturlige valget var å kjøre bil ned til Oslo. Siden begge var interessert i planter og blomster, besøkte de slottet – stedet der man kunne finne byens fineste blomsterbed. Vel der virret de rundt, helt til en ung og stilig mann kom bort til dem og vennlig informerte om at uvedkommende ikke hadde lov til å være der de befant seg. Ester syntes dette hørtes helt sprøtt ut, så hun sto på sitt og begynte bestemt å argumentere imot ham. Etter en liten stund så hun kong Olav gå forbi litt lenger borte, og innså at den hyggelige karen kanskje visste hva han snakket om. Så hun ropte på Elov, og de kjørte derfra. Først senere forsto hun at det var en prins hun hadde stått og argumentere med. Nå kan jeg ikke bekrefte sannhetsgehalten i denne historien, siden begge rakk å dø før jeg ble født. Men at den folkekjære kongen skulle vise tålmodighet og vennlighet overfor to forvirrede svensker, høres ikke helt usannsynlig ut. Takk for at du delte. Når du ikke vet om historien stemmer så kan selvsagt ikke jeg heller vite om den stemmer. Men jeg er enig med deg i at historien høres plausibel ut. 1
Populært innlegg ilpostino Skrevet 28. august Populært innlegg Skrevet 28. august En kompis av storebroren min var i garden. En veldig sen en kveld gikk han på en sti i slottsparken. Av en eller annen grunn støtte han på kongen, som tilbød en røyk. Han svarte "det har jeg ikke lov til". "Det er det vel jeg som bestemmer" var svaret fra kongen. 10 7
SVK2 Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) On 8/28/2026 at 12:41 PM, ilpostino said: En kompis av storebroren min var i garden. En veldig sen en kveld gikk han på en sti i slottsparken. Av en eller annen grunn støtte han på kongen, som tilbød en røyk. Han svarte "det har jeg ikke lov til". "Det er det vel jeg som bestemmer" var svaret fra kongen. LOL. Jeg har hørt tilsvarende historie, men hvor Harald sa: "Kongen befaler" mens han ga et lurt smil. Dette var på 90-tallet hvor det å røyke sigaretter var vanligere og mer akseptert enn det er i dag. Endret 29. august av SVK2 3 1
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 28. august Populært innlegg Skrevet 28. august (endret) ilpostino skrev (20 minutter siden): En kompis av storebroren min var i garden. En veldig sen en kveld gikk han på en sti i slottsparken. Av en eller annen grunn støtte han på kongen, som tilbød en røyk. Han svarte "det har jeg ikke lov til". "Det er det vel jeg som bestemmer" var svaret fra kongen. Jeg har jobbet med film, og et par ganger har jeg vært på slottet på for å filme. Den ene gangen kikket kongen inn døra og sa "si fra hvis dere trenger noe, jeg har gode kontakter ;)". Det må ha vært rundt 2017/2018. Endret 28. august av Snikpellik 8 3
N-4K0 Skrevet 28. august Skrevet 28. august Veldig trist å lese, mine varmeste tanker og medfølelse til dronning Sonja og mine dypeste kondolanser til kongefamilien ❤️ 🌹 Hvil i fred, kong Harald V av Norge, du var et enestående menneske og en fin konge. Kongen er død, lenge leve kongen! 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå