fredrik2 Skrevet 29. august Skrevet 29. august 11 hours ago, HeHauken said: Ja, nei, altså, har slettet FB selv (og mye annet amerikansk dritt - savner nada, og folk kommer i kontakt med meg om de vil). Men media bruker det, fordi de får lesere. Og dessverre idioter i kommentarfeltet. Så du har inte facebook samtidigt som du påstår att det bara er dritt sån ca? Tycker en del kommentarer på facebook är långt över sträcken men det mesta är väl ungefär som här. 2
herzeleid Skrevet 29. august Skrevet 29. august trn100 skrev (På 27.8.2026 den 21.14): "Kloakkfolket" - Hva gjør vi med dem? Jeg synes det er en veldig vanskelig problemstilling fordi de som ikke er utenlandske trollekontoer (ofte er trollekontoene i stort flertall) har en tendens til å være mennesker som åpenbart ikke har det bra, og stort sett befinner seg på ‘bunnen’ i samfunnet uten så mye å tape på oppførselen sin. Jeg leser slikt derfor ofte som et uttrykk for desperasjon fra de maktesløse eller syke, mer enn en form for kampanje for å undertrykke, slik noen virker å gjøre. Å henge dem ut som ‘kloakkmennesker’ tror jeg derfor risikerer å bare gjøre vondt verre, og at vi skader noen av de aller svakeste i samfunnet. Deri ligger også en grunnleggende maktasymmetri og diskrepans i forhold til hvilke ‘verktøy’ de som utgjør samfunnets svakeste har tilgjengelig sammenlignet med eliten. Sistnevnte kan pakke voldsfantasiene sine inn i kunst eller drive enkeltmennesker til selvmordets rand i en dannet form som har enormt mye mer injurierende kraft og skadepotensiale enn den sinte uføre ingen lytter til eller fyren som ‘jazzet med gutta’ uten å tenke konsekvenser. En del av løsningen må nesten være skikkelig moderering og utluking av utenlandske trollekontoer. Sistnevnte vil antagelig også få mindre effekt om vi slutter å late som de er ekte brukere for å underbygge et fiendebilde. Jeg tror likevel en må ta innover seg at den ‘dannede’ offentligheten kan ha større innvirkning på det offentlige ordskiftet i kommentarfeltene enn vi tar innover oss, og at stygge angrep fra representanter for eliten i dannede former kanskje gir gjennklang i mindre dannede utfall fra mindre privilegerte miljøer. 3 2
agvg Skrevet 29. august Skrevet 29. august herzeleid skrev (5 minutter siden): Å henge dem ut som ‘kloakkmennesker’ tror jeg derfor risikerer å bare gjøre vondt verre, og at vi skader noen av de aller svakeste i samfunnet. Ja, mange av de som har minst makt og ikke har noen muligheter til og bli hørt har få kanaler kommunisere på, og jeg kan forstå at mange av de er ekstremt frustrerte, og de har i mange tilfeller ikke den evnen til og formulere seg "pent" og "dannet", eller vi ser resultatet av ett liv levd på bunnen i "verdens" beste land og bo i ifølge de som lykkes godt. 1 1
HeHauken Skrevet 29. august Skrevet 29. august fredrik2 skrev (1 time siden): Så du har inte facebook samtidigt som du påstår att det bara er dritt sån ca? Tycker en del kommentarer på facebook är långt över sträcken men det mesta är väl ungefär som här. Har kuttet det ut i det siste. Fått nok drit derifra. Kanskje mediene burde gjort som meg? 2
PosteMonopolet Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) Man trenger vel ikke å gjøre så mye med kloakkfolket. De gjør en strålende jobb å ødelegge de sosiale medieplatformene slik at folk snart slutter å bruke dem.😁 Jeg savner den tiden da folk heller brukte telefonnummer, dørklokker og oppslagstavler for å kontakte hverandre. Endret 29. august av PosteMonopolet 1 2
Abigor Skrevet 29. august Skrevet 29. august Kloakkfolkets analoge foegjengere, var det de som bølleringte og drev telefonterror.
PosteMonopolet Skrevet 29. august Skrevet 29. august Abigor skrev (2 timer siden): Kloakkfolkets analoge foegjengere, var det de som bølleringte og drev telefonterror. Da er det bra de har egne steder å holde seg til nå. Så kan vi andre enkelt unngå dem ved å la være å gå inn på sosiale medier og Document. 3
HeHauken Skrevet 29. august Skrevet 29. august PosteMonopolet skrev (4 timer siden): Jeg savner den tiden da folk heller brukte telefonnummer, dørklokker og oppslagstavler for å kontakte hverandre. Ja, den tiden var på mange måter bedre, men kommer desverre ikke tilbake. For vi som elsker teknologi bør gå foran med et godt eksempel - og bruke mulighetene til fornuftige formål. Videre kan vi som er foreldre til barn som vokser opp nå, i alle fall gjøre vårt for å oppdra barna våre bedre enn de som (ikke) oppdro GenZ. I så måte er det gledelig at bibliotekstallene og tall fra Ark/Norli viser positive tendenser, særlig med tanke på litteratur for de minste. Tilsvarende virker det som foreldre fysisk leker langt mer med barna sine enn før. Om det så er med Lego eller aktiviteter ute. Kanskje barn som nå vokser opp ikke har blikket ned i telefonen 24/7, er redde for øyekontakt og uføretrygder seg med "angst" - og annet fjas - tidlig i 20-årene? Kanskje til og med skoleresultatene kan gå oppover? Og kanskje, bare kanskje, kan vi med det unngå den utømmelige formen for kloakk som renner over sosiale medier. I en vakker fremtid. 1 1
Rhabagatz Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) On 8/28/2026 at 4:32 PM, :utakt said: Det handler om hva vi kan gjøre med et "debattklima" som på bildet nedenfor. Det er en del som ikke eier skam eller folkeskikk på internett. Hva gjør vi med det? Hva vi gjør? Løsningen er enkel. Dette er nettstedet sitt ansvar. Det er klare lovbrudd her. Bøter til nettstedet. Endret 29. august av Rhabagatz 5
Alfon Skrevet 29. august Skrevet 29. august Er det ikke bare å unngå nettstedene/facebook hvor Ronny og Esther spyr ut sin galle? Alle skjønner at masseinnvandring til Europa fra land med meget lavt utdanningsnivå er skadelig for Europa men det må være andre måter å formidle dette på. 1
frohmage Skrevet 30. august Skrevet 30. august :utakt skrev (På 28.8.2026 den 16.32): Det er en del som ikke eier skam eller folkeskikk på internett. Hva gjør vi med det? Hadde jo vært enklere om ikke navnene var scramblet på bildet.
scuderia Skrevet 30. august Skrevet 30. august On 8/29/2026 at 12:30 AM, Abigor said: Det er jo mengder av trusler som vist her. Men politiet mener det ikke er straffbart. Det er jeg uenig i. Synes det er slapp tolkning. Og her ligger jo debattens kjerne. Her på diskusjon.no og også nrk tv1 debatten. Det sies forkastelige ting som er klart trusler om vold og drap etter min mening. Er du uenig? On 8/29/2026 at 12:36 AM, Abigor said: Sånn tolker ikke jeg det. Om noen ytrer at de skal brenne ned hus er det trussel uansett. Hvem vet hva de vet om addresser? Uansett er det helt uakseptabelt å si slike ting. Vil du forsvare at noen som sier de vil brenne huset til noen skal foebli ustraffet? Gi dem gjerne en bot. Sekundært fengsel. Folk betaler 10k for å snakke i mobil i bil. Enklere om du bare svarer med alt du har på hjertet i et svar.. Er ingen konkrete reelle trusler i innlegget som ble presentert her. Igjen altså, det er ulovelig å komme med trusler i dette landet. Så vet ikke helt hva mer du ønsker å straffe? Skal man gi bøter til folk fordi de har meninger som kanskje flertallet ikke liker? 3
Abigor Skrevet 30. august Skrevet 30. august (endret) Er dette en debatt om meninger eller trussler? Kan sitere artikkelen: Quote Det vet du at jeg ikke syns er greit. Jeg mener at de truslene som Gaute Skjervø har fått av den typen du leste opp til å begynne med, burde være straffbart Ingen konkrete trusler? Er det trusler eller ikke trusler? Ingen slm diskuterer konkrete trusler, du kan flytte målstreken et annet sted. Endret 30. august av Abigor 1
PosteMonopolet Skrevet 30. august Skrevet 30. august HeHauken skrev (På 29.8.2026 den 17.04): Ja, den tiden var på mange måter bedre, men kommer desverre ikke tilbake. For vi som elsker teknologi bør gå foran med et godt eksempel - og bruke mulighetene til fornuftige formål. Videre kan vi som er foreldre til barn som vokser opp nå, i alle fall gjøre vårt for å oppdra barna våre bedre enn de som (ikke) oppdro GenZ. I så måte er det gledelig at bibliotekstallene og tall fra Ark/Norli viser positive tendenser, særlig med tanke på litteratur for de minste. Tilsvarende virker det som foreldre fysisk leker langt mer med barna sine enn før. Om det så er med Lego eller aktiviteter ute. Kanskje barn som nå vokser opp ikke har blikket ned i telefonen 24/7, er redde for øyekontakt og uføretrygder seg med "angst" - og annet fjas - tidlig i 20-årene? Kanskje til og med skoleresultatene kan gå oppover? Og kanskje, bare kanskje, kan vi med det unngå den utømmelige formen for kloakk som renner over sosiale medier. I en vakker fremtid. Folk har nå blitt møkk lei av skjermtid, sosiale medier og apper. Jeg tror trenden fremover er at at folk går tilbake til å leve mer avlogget. Når de store sosiale medieplattformene i tillegg bare blir dårligere og dårligere så er dem farlig nær stupet akkurat nå. Til og med dagens unge ønsker å leve mer avlogget: https://www.forskning.no/digitalisering-partner-psykologi/unge-vil-ha-pause-fra-skjermene/2359798 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mer-sosialt-akseptert-a-logge-av-_-frida-_22_-vil-vaere-mindre-pa-skjerm-1.17168169 https://www.nrk.no/norge/okt-ettersporsel-etter-_dumme-telefoner__-sarah-_16_-og-samuel-_26_-har-droppet-smarttelefonen-1.16466123 2
scuderia Skrevet mandag kl 07:19 Skrevet mandag kl 07:19 13 hours ago, Abigor said: Er dette en debatt om meninger eller trussler? Kan sitere artikkelen: Ingen konkrete trusler? Er det trusler eller ikke trusler? Ingen slm diskuterer konkrete trusler, du kan flytte målstreken et annet sted. Diskuterer konkrete reelle trusler siden det er hva som ikke er lov i dag. Jeg forholder meg bare til det bilde med fb innlegg tidligere i tråden. Kunne ikke se noen direkte konkrete trusler der men mange meninger som du tydeligvis ønsker skal være straffbare å yttre. Men kom gjerne med det innlegget(-ene) (fra siden) som du mener er en trussel og ,som etter din mening, burde være straffbar 2
Abigor Skrevet mandag kl 11:07 Skrevet mandag kl 11:07 (endret) Så du sier at trusler er lov i dag? Det er du som flytter målposten med å legge til "konkrete" trusler. Ser du trusler sitert fra fb, eller ser du meninger? For det er det du prøver å vannet det ut til. Du legger på "konkrete" og så nedgraderer du truslene til "meninger"., Skal jeg komme med det innlegget som jeg mener er trussel?!? Og som jeg mener er straffbart!??!?! Om du ikke har fått det med deg så nytter det ikke at jeg siterer det. Du sier jo at du sett det selv! Du trenger ikke begrense det til at det bare er meg som ønsker trusler straffbart. Hele diskusjonen og debatten er oppe i samfunnet, det er langt fra bare meg. Leste du sitatet jeg siterte? Ser du klippet det ut når du quota meg. Her har du det i reprise: Quote Det vet du at jeg ikke syns er greit. Jeg mener at de truslene som Gaute Skjervø har fått av den typen du leste opp til å begynne med, burde være straffbart Dette er ikke mine meninger som er sitert, men jeg er helt enig likevel. Dette er trusler som burde være straffbart. Jeg hadde forventa at de var straffbart. Men politiet har en annen mening. Derfor kritiserer jeg politiet for å ha for slapp tolkning. Hva mener du? Vi ser det samme. Du ser meninger? Du ser ikke trusler? Må det være såkalte "direkte" og/eller "konkrete" trusler? Endret mandag kl 11:13 av Abigor 2
Fibonacci Skrevet mandag kl 11:25 Skrevet mandag kl 11:25 (endret) Den enkleste måten å bli kvitt "kloakkfolket" er å ikke være på Facebook (eller Document). Facebook er en umoderert kloakk, og da blir det slike folk som henger der. Mens resten skygger banen. Nazi bar. Endret mandag kl 11:26 av Fibonacci 2
Fibonacci Skrevet mandag kl 19:25 Skrevet mandag kl 19:25 (endret) Når jeg går inn på Facebook (for å administrere en bedriftsprofil), ser jeg at "Reels"-delen i feeden er full av KI-genererte videoer av afrikanere som gjør de dummeste ting. Helt steinalder / "Gudene må være gale"-nivå. Jeg tenkte jeg kanskje bare var uheldig som fikk opp slike videoer, men i kveld skulle jeg hjelpe min gamle far med noe på iPaden. Da satt han og så de samme reelsene og trodde det var ekte videoer. Ikke rart gamlinger blir tullete i hodet når de får servert slikt sprøyt på Facebook. Han var overbevist om at det var ekte videoer av de som kom til Ceuta. Hvem står bak denne svartmalingskampanjen av afrikanere? Det er jo helt vilt rasistisk, men Meta gir som vanlig blaffen så lenge det er penger i omløp. Eksempel og eksempel. Endret mandag kl 19:42 av Fibonacci 4
fredrik2 Skrevet mandag kl 20:26 Skrevet mandag kl 20:26 59 minutes ago, Fibonacci said: Når jeg går inn på Facebook (for å administrere en bedriftsprofil), ser jeg at "Reels"-delen i feeden er full av KI-genererte videoer av afrikanere som gjør de dummeste ting. Helt steinalder / "Gudene må være gale"-nivå. Jeg tenkte jeg kanskje bare var uheldig som fikk opp slike videoer, men i kveld skulle jeg hjelpe min gamle far med noe på iPaden. Da satt han og så de samme reelsene og trodde det var ekte videoer. Ikke rart gamlinger blir tullete i hodet når de får servert slikt sprøyt på Facebook. Han var overbevist om at det var ekte videoer av de som kom til Ceuta. Hvem står bak denne svartmalingskampanjen av afrikanere? Det er jo helt vilt rasistisk, men Meta gir som vanlig blaffen så lenge det er penger i omløp. Eksempel og eksempel. Ibland lurer jag på vad folk gör för att få upp en massa rart på facebook eller vad jag ikke gör. Jag har i alla fall inte noensin fått upp noen liknande reels. 1 2
:utakt Skrevet mandag kl 20:56 Skrevet mandag kl 20:56 fredrik2 skrev (28 minutter siden): Ibland lurer jag på vad folk gör för att få upp en massa rart på facebook eller vad jag ikke gör. Jag har i alla fall inte noensin fått upp noen liknande reels. Ganske sikker på at en del betaler for synlighet, og hvis du ser én slik film ordner algoritmene resten. Jeg så et par videoer av en fyr som prater om dårlig ledelse, og nå blir jeg ikke kvitt det. 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå