dapre Skrevet 27. august Skrevet 27. august Hei. Jeg har en usb disk, jeg hovedsaklig har brukt på min laptop. Av en eller annen grunn, har jeg klart å låse denne disken til å kun være lesbar på den samme laptoppen. Når jeg plugger den inn på min desktop (stue pc) vises bare selve stasjons iconet, intet mere. Kan ikke se innholdet, eller størrelse på disken. Tilbake på laptoppen, prøver jeg å se på innstillingene for disken, men finner ikke ut hva som må gjøres. Er også livredd for å gjøre noe feil, da disken er stappfull av viktige filer på hele 1 TB. Jeg antar det er SECURITY tabben som er veien å gå, men usikker på veien videre. Det er innstallert norsk Windows XP på laptoppen.
barfoo Skrevet 27. august Skrevet 27. august Har det fungert tidligere? Det har ingenting med security-taben. Kjør checkdisk på den i Windows.
Thor. Skrevet 27. august Skrevet 27. august Hvilken farge har filene når du er inne på disken på XP maskinen? Er de grønne, så er filene kryptert. Blå betyr komprimert og sort betyr at de ikke er kryptert eller komprimert. Sort eller blå filnavn, prøv det under: Sjekk rettighetene, endre til å tillate "alle" å ha full tilgang til filene. Se fra 1 min og utover i videoen under, men legg til brukeren/gruppen "alle", eller "all" eller "everyone" avhengig av hva windows gjenkjenner der instruksene sier legg til den spesifikke brukeren. 2
vidor Skrevet 27. august Skrevet 27. august Ta backup av disken din nå mens du har mulighet. Når den tryner er det for sent. 2
IcedStrider Skrevet 27. august Skrevet 27. august Hadde samme problemet med noen gamle disker som ikke ville opp i Windows 10. Det er en stund siden, så husker ikke hva det var, eller om jeg fikk løst det. Ser ut som en hadde samme problem her, og post nr 5 var vist løsningen: https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/810476/old-external-hard-drive-doesnt-show-up-in-windows-11/
Svein M Skrevet 27. august Skrevet 27. august (endret) Windows 10/11 skal være kompatibel med disker fra Windows XP (NTFS eller Win32). Endret 27. august av Svein M
^fmj Skrevet 27. august Skrevet 27. august Det første du skal gjøre er å ta en backup, det er lite smart å ha masse viktig data lagret på kun ett sted.
sedsberg Skrevet 27. august Skrevet 27. august Gå inn på diskbehandling og se om den er satt opp som en dynamisk disk eller noe.
dapre Skrevet 27. august Forfatter Skrevet 27. august (endret) barfoo skrev (10 timer siden): Har det fungert tidligere? Det har ingenting med security-taben. Kjør checkdisk på den i Windows. Den fungerer på laptoppen uten problemer, men ikke på desktoppen. Er ganske sikker på at problemet ligger begravet under Security. Fatninja skrev (9 timer siden): AI er ofte til veldig god hjelp i slike situasjoner Jeg var innom Google, men fikk ikke helt svaret til å harmonere med hva jeg leste på min NORSKE utgave av windows XP. Dessuten må man være 100 % prosent sikker på at det man gjør er riktig, når det er 1TB på spill.... Jeg har flere usb disker, men ingen er store nok til å ta backup av denne største. Filsystemet er NTFS Dessuten tok jeg en test og flyttet filer fra en usb til en annen....det tok SVIMLENDE lang tid...(usb 2.0, hvis ikke eldre) Fatninja skrev (9 timer siden): Før vi endrer noe: fortell meg hvilke brukere/grupper som står i listen øverst, og hvilke avkryssinger som står under Tillat (Allow) og Nekt (Deny). Se også om det finnes en Avansert / Advanced-knapp. Ikke endre noe der ennå. Under Security/Gruppe-eller brukernavn står mitt navn (navnet på bruker/admin av laptoppen) Alle tillatelser er hukket av. Under Avansert/Tillatelser står det samme brukernavnet (mitt/admin) Regner ikke med disse problemene følger med filene, hvis jeg evnt flytter dem til en ny usb disk ? Problemet har nemlig oppstått i forbindelse med at jeg prøver å legge til usb stasjonene mine til en nyinnkjøpt media center pc/streaming box. Tatt i betraktning at jeg sikkert har 2TB med diverse filmer/tv-serier, så kommer jeg nok til å kjøpe EN stor (3-4 TB) disk, og samle alt på denne. Takk Endret 27. august av dapre
barfoo Skrevet 27. august Skrevet 27. august 7 minutes ago, dapre said: Den fungerer på laptoppen uten problemer, men ikke på desktoppen. Er ganske sikker på at problemet ligger begravet under Security. Om du ikkje ser størrelse eller info så er det nesten garantert ikkje permissions som er problemet... 9 minutes ago, dapre said: Regner ikke med disse probleme følger med filene, hvis jeg evnt flytter dem til en ny usb disk ? Kopierer du til et filsystem som har NTFS ACLs så vil permissions følge med som standard. 2
dapre Skrevet 27. august Forfatter Skrevet 27. august barfoo skrev (10 minutter siden): Om du ikkje ser størrelse eller info så er det nesten garantert ikkje permissions som er problemet... Kopierer du til et filsystem som har NTFS ACLs så vil permissions følge med som standard. Ok, jeg tolket det som at desktoppen (annen bruker) ikke hadde tillatelse til å verken se innhold eller størrelse. Men jeg kan sikkert ta feil Jeg kommer til å bruke/teste med exFAT på evnt ny disk, da det kan se ut som media center pc'en kun støtter dette. Jeg skal uansett prøve å få frigjordt en av mine usb disker (tar en evighet å flytte filer) formatere den med exFAT, legge til noen filmer, og se om dette opplegget faktisk fungerer på denne media pc'en. Sjekket forøvrig nettopp på nettet ; Det var da VELDIG dyrt med store eksterne disker! Trodde de nesten var avlegs og ble kastet etter kundene....
sedsberg Skrevet 28. august Skrevet 28. august 10 hours ago, dapre said: Ok, jeg tolket det som at desktoppen (annen bruker) ikke hadde tillatelse til å verken se innhold eller størrelse. Men jeg kan sikkert ta feil Jeg kommer til å bruke/teste med exFAT på evnt ny disk, da det kan se ut som media center pc'en kun støtter dette. Jeg skal uansett prøve å få frigjordt en av mine usb disker (tar en evighet å flytte filer) formatere den med exFAT, legge til noen filmer, og se om dette opplegget faktisk fungerer på denne media pc'en. Sjekket forøvrig nettopp på nettet ; Det var da VELDIG dyrt med store eksterne disker! Trodde de nesten var avlegs og ble kastet etter kundene.... Gå inn på diskbehandling og se om den er satt opp som en dynamisk disk
dapre Skrevet mandag kl 08:10 Forfatter Skrevet mandag kl 08:10 (endret) Det var Security/Sikkerhet tabben som var problemet. Skrev først inn EVERYONE (som google foreslo). Dette ble ikke godtatt. Heller ikke ALL. Skrev så inn ALLE, og dette ble godtatt. Nå fungerer disken på min desktopp. Nå gjelder det bare å få flyttet 1TB til en annen plass, formatere disken til exFAT (media boksen vil ikke ha NTFS) og flytte innholdet tilbake. Eller kjøpe en ny stor usb disk. Takk for alle hjelp/tilbakemeldinger. Endret mandag kl 08:14 av dapre 1
dapre Skrevet mandag kl 08:14 Forfatter Skrevet mandag kl 08:14 Forøvrig fikk jeg frigjort en annen usb disk (ikke den aktuelle i denne tråd), ved å flytte innholdet til en intern disk jeg hadde liggende. Formaterte den med exFAT og flyttet en del filmer/serier til den. Koblet den så til media center boksen. Plex fungerte ikke, heller ikke Kodi. Nova fungerte rett ut av boksen. Nova lastet ned all info, og presenterte postere og full pakke. Veldig fornøyd med det.
dapre Skrevet mandag kl 18:56 Forfatter Skrevet mandag kl 18:56 Lykkerusen holdt sånn ca i 1 time. Når jeg skulle prøve å flytte filer fra den aktuelle disken (for å formatere den i exFAT) får jeg beskjed om jeg ikke har tillatelse. Så, jeg kan åpne disken, og åpne/avspille alle filer, men ikke flytte/slette/redigere dem. Skal jeg le eller grine ? Vi får se når jeg finner styrke til en ny runde med demotiverende roting i systeminnstillinger.... Akkurat nå, føles det veldig fristende å bare kaste hele disken ut av vinduet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå