Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si at pass/førerkort er mistet ved bestilling av nytt, for å kunne beholde det gamle som ID?

Gjest 2d0be...6d7

Anbefalte innlegg

Gjest 2d0be...6d7
Skrevet

Passet mitt går ut om et par år, og jeg tenker å bestille nytt.

Jeg bor deler av året i et annet europeisk land, hvor pass ofte må brukes til legitmering. Jeg er ikke komfortabel med å dra rundt overalt med passet mitt, spesielt ikke overnatting på hotell/airbnb hvor det er lovpålagt at pass skal tas bilde av, og jeg overhode ikke stoler på at en random airbnb-vert håndterer bildet av passet mitt på en trygg måte.

I den anledning har jeg fått den brilliante planen om å i stedet for å ta med meg mitt gamle pass til passkontoret, sier jeg at jeg har mistet passet mitt. Når jeg får nytt pass, kan jeg da bruke det gamle passet til å legitimere meg i utlandet.

Er det noen store svakheter i denne planen min?

• Ja, jeg vet at det strengt tatt kanskje er "dokumentfalsk", men det er jo umulig å bevise, og dokumentet er jo ikke modifisert.
  • Ja, jeg vet at det ikke teknisk sett er gyldig ID, men til mitt bruk er det ingen som ser noe annet enn på navn og bilde, det er ingen fare for at det faktisk blir kontrollert om det er gyldig.
  • Jeg vil selvfølgelig bruke mitt ekte pass til all seriøs legitimering, f.eks. flyreiser

Anonymous poster hash: 2d0be...6d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Guest 2d0be...6d7 said:

I den anledning har jeg fått den brilliante planen om å i stedet for å ta med meg mitt gamle pass til passkontoret, sier jeg at jeg har mistet passet mitt. Når jeg får nytt pass, kan jeg da bruke det gamle passet til å legitimere meg i utlandet.

Du blir tatt med det av politi og får spørsmål om kvifor du har eit dokument som er registrert som mista. Litt avhengig av kor du bur, så er det alt frå fem minutter forklaring til ei gratis overnatting.

Er ikkje eit alternativ for deg å bestille ID-kort? I tillegg er vel førerkort relativt gangbart i dei fleste europeiske land...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Gjest 2d0be...6d7
Skrevet
5 minutes ago, barfoo said:

Du blir tatt med det av politi og får spørsmål om kvifor du har eit dokument som er registrert som mista. Litt avhengig av kor du bur, så er det alt frå fem minutter forklaring til ei gratis overnatting.

Hvordan skal politiet finne ut av det, uten omfattende etterforskning? Og hvordan skal de bevise at det er gjort med forsett, og at jeg ikke faktisk hadde mistet passet?

Skrevet (endret)

I litt mer teknologiske land vil jeg tro det at passet er flagget som mistet/stjålet automatisk vil trigge en eller annen respons om det benyttes. Hvert pass har tross alt en egen, unik RFID-brikke. (Altså, innholdet i RFID-brikken er unikt).

Al-oversikt:

Spoiler

Et pass som er meldt tapt eller stjålet vil umiddelbart utløse en elektronisk alarm (såkalt "flagging") dersom det blir forsøkt brukt i en passkontroll.

Slik fungerer sperringen i praksis:

Permanent deaktivering: Politiet sletter passets gyldighet i det norske passregisteret. Dokumentet blir ubrukelig og kan aldri reaktiveres, selv om du skulle finne det igjen.

Internasjonale registre: Informasjonen sendes automatisk videre til Schengen Information System (SIS) og Interpols SLTD-database (Stolen and Lost Travel Documents).

Grensekontrollen: Når passet skannes på en flyplass eller ved en landegrense, sjekker datasystemet passnummeret direkte mot disse databasene. Hvis passet er meldt tapt, vil grensekontrollørens skjerm lyse rødt eller gi et lydsignal.

Hva skjer med personen som bruker det? Dersom noen prøver å krysse en grense med et meldt tapt pass, vil vedkommende bli stanset umiddelbart, tatt til side for avhør, nektet inn- eller utreise, og passet vil bli beslaglagt. Ifølge Passloven er det strengt forbudt å bruke et pass som er meldt tapt. Hvis du selv finner igjen ditt eget tapte pass, må du derfor destruere det eller levere det til politiet, da et forsøk på å reise med det vil skape store problemer for deg i passkontrollen.

Endret av sedsberg
Skrevet

Du eier ikke ditt pass - det er staten som eier det, men som lar deg bruke det.

Når man ber om nytt pass må man levere inn det gamle, eller forklare hva som har skjedd med det. Da kan man svare at det gamle passet er "tapt under flytting". Jeg ville ikke gjort det selv. 

Skrevet
Gjest 2d0be...6d7 skrev (26 minutter siden):

Det er ulovlig å gi falsk forklaring til offentlig myndighet, i dette tilfellet politiet ved passkontoret. Det nedtegnes at du melder passet som mistet.

Du skriver at det er "umulig" å bevise dokumentfalskning. Men det er det jo ikke. Det er tilstrekkelig at noen reagerer på/anmelder deg for å benytte et utgått pass. Dersom det godtgjøres at du brukte passet som du har rapportert mistet (uten å melde fra at det er funnet) er det ikke så mye mer som behøver å bevises. Det er kanskje ikke sannsynlig at du vil anmeldes, men man vet vel aldri. En kelner eller dørvakt som har en dårlig dag er nok.

Spørsmålet er hvorfor du vil ta noen sjanse når nasjonalt id-kort koster noen hundrelapper og fungerer som ID.

• Liker 3
Skrevet
33 minutes ago, Guest 2d0be...6d7 said:

Hvordan skal politiet finne ut av det, uten omfattende etterforskning? Og hvordan skal de bevise at det er gjort med forsett, og at jeg ikke faktisk hadde mistet passet?

Mista pass blir registrert i en database politiet har tilgang til. Det tar ti sekund å slå opp.

På side tre i passet står det at mista pass skal meldast til politiet, og at funne pass skal innleverast. Det vil du òg få beskjed om når du melder passet mista: finner du det igjen skal du levere det inn. Så det er rimelig enkelt å bevise at det er forsett... 

• Liker 1
Gjest 2d0be...6d7
Skrevet

Som nevnt i første innlegg: Jeg skal ikke vise dette passet til noen seriøs legitimering. En Airbnb-vert har da ingen mulighet til å slå opp i en database av ugyldige pass? Ei heller det lokale postkontoret. Og kelner/dørvakt? De har vel verken mulighet, eller grunn til å slå opp i noen database.

Hvordan politiet skal finne ut av det aner jeg ikke, for jeg har ikke tenkt å legitimere meg for politi med et utgått pass.

Gjest 2d0be...6d7
Skrevet
20 minutes ago, barfoo said:

finner du det igjen skal du levere det inn. Så det er rimelig enkelt å bevise at det er forsett... 

"Ja herr politi, jeg fant nettopp det gamle passet mitt under setet i bilen min her nå, er på vei for å levere det inn nå"

Skrevet

For ID-kontroll på hotell og liknande der ein berre sjekkar namn, bilde og gyldigheitsdato så skal det mykje til at nokon oppdager at du innehar to pass så lenge du skaffar ditt nye pass før det gamle har gått ut på dato.

Eg forstår likevel ikkje kva du ønsker å løyse ved å gjere dette?
Denne tvilsomme airbnb-verten som fotograferer/kopierer passet ditt blir ikkje hindra frå å misbruke opplysningane berre fordi du har to versjonar av passet ditt.
Det einaste "problemet" du løyser er at i land der dei på hotellet ønsker å holde på passet ditt fram til utsjekk, så kan du legge igjen det passet du har meldt tapt medan du fortsatt har det andre passet som både legitimasjon og i tilfelle du treng å raskt reise ut av landet. Men du skal uansett ikkje gi frå deg passet i hotellresepsjonen, så eg forstår ikkje kvifor du vil sjølv gjere noko gale berre for å tillate eit utanlandsk hotell å ta frå deg passet?

Som andre har sagt så blir pass som er meldt mista elektronisk meldt ut. Ved vanleg bruk av passet så vil sjølvsagt ikkje det gamle passet endre seg, men det blir flagga dersom du bruker passet ein stad der det blir scanna inn.

Det er altså heilt på samme måte som dersom du mister førarretten utan at å bli fråtatt det fysiske førarkortet, som til dømes om du blir stoppa av UP og framlegg det digitale førarkortet medan ditt fysiske kort ligg heime. Då har du praktisk talt fortsatt eit førarkort, du kan til og med klare å lure ein tilfeldig politimann som berre sjekker sjølve kortet utan å kryss-referere mot databasen, men du har verken lov til å bruke førarkortet utan førarrett og politiet vil normalt sett alltid verifisere opplysningane på førarkortet. Sjølv om kontrollen er ein stad utan mobilnett, så vil politiet sjekke opp gyldigheita ved å lese opp namnet over sambandet.
Tilsvarande gjeld bruk av passet på til dømes hotell, dersom resepsjonisten sjekker opp at passnummeret er gyldig så vil det bli avslørt at passet du la fram er ugyldiggjort.

• Hjerte 1
Skrevet

Mistede pass er en alvorlig sikkerhetstrussel ikke bare mot landet, men også mot personen det er utstedt til. Det kan misbrukes alvorlig om det kommer på avveie. Derfor skal man anmelde passtyveri / mistede pass. Det høres ganske ulurt ut å "stjele sitt eget pass" for å bruke det på andre måter enn det man ville med det ordinære nye passet.

Pass er "valuta" i tungt kriminelle miljøer. De selges og brukes til alvorlig kriminalitet som menneskesmugling, narkotikasmugling, ta opp store lån i personens navn. Lån som kan ødelegge liv. Blir man tatt for bevisst innblanding i noe slikt, f.eks ved at man selger eller låner bort passet sitt, så kan det få alvorlige konsekvenser. "Ulurt" for å si det pent.

• Liker 1
Skrevet
Gjest 2d0be...6d7 skrev (44 minutter siden):

Som nevnt i første innlegg: Jeg skal ikke vise dette passet til noen seriøs legitimering. En Airbnb-vert har da ingen mulighet til å slå opp i en database av ugyldige pass? Ei heller det lokale postkontoret. Og kelner/dørvakt? De har vel verken mulighet, eller grunn til å slå opp i noen database.

Sjekk av gyldigheit kan alle gjere på nett:
https://www.politiet.no/en/english/identity-check/check-passport-and-id-card-status

Tilsvarande tenester finnes for andre land, om du vil sjekke gyldigheita til passet til ein spanjol så kan du gjere det her: https://sede.transportes.gob.es/MFOM.DGMM.LibretaMaritima.Web/default.aspx?lang=en/

I kva grad ein airbnb-vert, dørvakt eller andre tilfeldige personar faktisk sjekker dette vil nok variere. Ei dørvakt er typisk berre interessert i å sjekke at du er gamal nok til å sleppe inn og er derfor ikkje veldig opptatt av om passet er utløpt eller ikkje.
Ein airbnb-vert er kanskje ofte mest interessert i å sjekke namnet ditt for å stadfeste at personen som mottek nøkkelen har stemmer med namnet på den gjesten som bestilte leilegheita over airbnb.
Men om airbnb-verten sjekker ID fordi han/ho er bekymra for å gi husrom til nokon som har stjålet identitet så er det ikkje umogleg at dei også sjekkar at passet ikkje er meldt stjålet/tapt.

Muligheita for slike sjekkar har både blitt vanlegare og enklare. Kan også nemne at både førarkort-appen og BankID-appen har i dag funksjon der du kan hente fram ei QR-kode som ein annan person kan skanne. For eksempel om du låner vekk bilen din til ein kollega så kan du no enkelt scanne i førarkortappen for å få bekrefta at vedkommande fortsatt har gyldig førarrett i klasse B, og ved å gjere det via QR-koda så treng ikkje kollegaen din å gi deg heile førarkortet der det også framgår at vedkommande har eit "hemmeleg" mellomnavn, har bursdag komande helg, osv.
Tilsvarande med BankID-appen til alderskontroll, der kan du no enkelt scanne appen på til dømes Vinmonopolet for å bekrefte at du er over 20 år, utan at du treng å gi frå deg alle personopplysningane som står på ID-kortet ditt. Den som jobbar på Vinmonopolet treng ikkje lenger å få vite namnet ditt for å sjekke at du er gamal nok.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gjest 2d0be...6d7 skrev (2 timer siden):

Passet mitt går ut om et par år, og jeg tenker å bestille nytt.

Jeg bor deler av året i et annet europeisk land, hvor pass ofte må brukes til legitmering. Jeg er ikke komfortabel med å dra rundt overalt med passet mitt, spesielt ikke overnatting på hotell/airbnb hvor det er lovpålagt at pass skal tas bilde av, og jeg overhode ikke stoler på at en random airbnb-vert håndterer bildet av passet mitt på en trygg måte.

• Ja, jeg vet at det strengt tatt kanskje er "dokumentfalsk", men det er jo umulig å bevise, og dokumentet er jo ikke modifisert.
  • Ja, jeg vet at det ikke teknisk sett er gyldig ID, men til mitt bruk er det ingen som ser noe annet enn på navn og bilde, det er ingen fare for at det faktisk blir kontrollert om det er gyldig.
  • Jeg vil selvfølgelig bruke mitt ekte pass til all seriøs legitimering, f.eks. flyreiser

Glem den idiotplanen. Skaff deg et ID-kort. 
Et ordinært pass og et nasjonalt ID-kort koster 840 kroner for voksne.

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (27 minutter siden):

Et ordinært pass og et nasjonalt ID-kort koster 840 kroner for voksne.

Et ordinært pass og et nasjonalt ID-kort koster 1.680 kroner for voksne.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det er lite problemer med at de tar bilde av passet (altså ikke behov for det gamle passet). Om en vil ha nasjonalt ID kort i tillegg så er det en mulighet.

Endret av Svein M
Skrevet

@barfoo

Jeg har ikke råd til samkjøp begge deler i løpet av samme kalenderår. Det er harde økonomiske tider. 🙂

Var selvfølgelig ikke klar over den rabatten, og nå har jeg lært noe nytt.

Skrevet

Det går av røde flagg hvis du forsøker å verifisere deg hos hoteller, flyselskaper, banker og bilutleiefirmaer som bruker digitale ID-skannere.

• Liker 2
Skrevet

Så vidt jeg har forstått vil alvorlig misbruk av tilliten kunne føre til at du ikke får nytt pass senere. Det er ikke du som eier passet og det skal behandles som et verdipapir. Dersom du melder hvert pass du får utstedt som mistet etter ei stund så vil det reise noen flagg vil jeg tro.

I tillegg som nevnt av andre her så kan hvem som helst sjekke at et pass de får presentert er gyldig eller ikke. Og jeg er rimelig overbevist over at oppslag loggføres så når AirBNB eller hotellet rutinemessig sjekker passet ditt så vil de ikke bare få beskjed om at det er meldt stjålet (noe jeg vil anta vil involvere lokalt politi) men det vil og være loggført til neste gang du søker pass.

For å ikke nevne risikoen dersom du skulle bli stoppet med to pass, og det blir oppdaget.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...