Delvis Skrevet 26. august Skrevet 26. august Kjøkkenkran lekker litt nederst fra sprekken mellom den nederste ringen og det som er over ( bilde p. 1) Det kommer ingenting ut på undersiden, der slangene er festet, der er det helt tørt. Så det jeg lurer på, er om det går an å skru av håndtaket øverst ( bilde p.2) for å komme til innenfor og se om det feks kan lekke der det ser ut som noe kan skrus på (bilde p.3). Bilde: Spoiler
Mannen med ljåen Skrevet 26. august Skrevet 26. august (endret) Oras? Om jeg har forstått deg riktig trenger du et pakningssett til 160 kr som selges på Obs Bygg eller tilsvarende avhengig av hvilket merke din vannkran er. Sånn var det for meg I hvert fall. Pakningene var begynt å gå i stykker. Det nye pakningssettet inneholder to pakninger, en liten pose med glidemiddel, og et sandpapir for å rengjøre sporet pakningen skal inn i. Først må du ta ut den røde og blå proppen som indikerer varmt og kaldt. Så kan du stikke riktig skrutrekker inn i hullet der proppen sto, og skru av håndtaket. Så fjerner du pynteringen med håndkraft. La mutteren og ventilen med tretallet være i fred. Den pakningen jeg tror du trenger å erstatte krever at du tar vekk hele huset med tuten. Det er muligens et hull på baksiden der du skal stikke inn noe tynt og dytte unna et klips. Så løfter du av hele enheten. Ikke bruk makt. Fint hvis du kan inkludere navn og modellnummer. Og søk gjerne på YouTube etter en video av noen som har gjort akkurat det samme. Det hjalp meg. Endret 26. august av Mannen med ljåen 3
Delvis Skrevet 26. august Forfatter Skrevet 26. august Høres lovende ut. Men dette er Biltema kran. Det er denne: https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/blandebatterier-og-kraner/kjokkenbatteri/blandebatteri-for-kjokken-lav-2000051770
ahpadt Skrevet 26. august Skrevet 26. august Det er nok enten blandebatteriet (del 3) eller en pakning som sitter inni kranen som har blitt slitt. Bør være mulig å kjøpe disse reservedelene. Jeg hadde det samme problemet nylig selv og etter jeg bytta pakningen slutta det å lekke. 2
Mannen med ljåen Skrevet 26. august Skrevet 26. august (endret) Denne YouTube-videoen viser arbeidet, hvis du har Oras. Min antagelse er at din kran er ganske lik, men jeg kan ikke vite om Oras sine reservedeler som selges på Obs Bygg er kompatible. Biltema sine kraner er sikkert gode, men reservedel-tilgang gjør meg likevel mer komfortabel med Oras. Du slipper billig unna om denne delen for Oras er kompatibel. https://www.billigvvs.no/oras-x-pakningsett-til-1-grebs-blandingsbatteri-214473?/?utm_source= Endret 26. august av Mannen med ljåen 1 1
Delvis Skrevet 1. september Forfatter Skrevet 1. september Skulle nå prøve skru løs håndtaket for å komme inn og se på dette. Den røde/blå proppen var enkel å få løs, men er ikke en skrue innenfor. Det er en mutter som står et godt stykke inn. Hullet er bare drøyt 6mm. Ikke sjans å komme inn der med de minste pipene jeg har(4 mm). Noen som vet om hva slags verktøy jeg trenger her? Så ikke noe på sidene til biltema eller ved søk. Et bilde. Spoiler
Delvis Skrevet 1. september Forfatter Skrevet 1. september sedsberg skrev (1 time siden): Det er en unbrakoskrue. Ikke en mutter. Ja det har du jo helt rett i, beklager. Fant en som passet. Ny utfordring: Virker ikke som om de neste leddene( de blanke rundt) kan tas av? Men tør ikke bruke særlig kraft da uten å være sikker. Prøvde å lirke og dra litt forsiktig, men det virker som det sitter fast. prøvde så å skru litt løs den ringen av messing øverst, men da begynte vannet å renne fram, så det kan vel ikke stemme? Så den skrudde jeg fast igjen. Det ble sagt på videoen, at dette kunne gjøres uten å stenge vannet. Bilde: Spoiler
sedsberg Skrevet 1. september Skrevet 1. september (endret) Nja, så fort blandepatronen løsnes så vil vannet fosse ut. Du må stenge vannet inn. Det blå du skimter under messingringen på bildet er noe lignende denne: Spoiler Endret 1. september av sedsberg 1 1
Noxhaven Skrevet 1. september Skrevet 1. september Delvis skrev (2 timer siden): Ja det har du jo helt rett i, beklager. Fant en som passet. Ny utfordring: Virker ikke som om de neste leddene( de blanke rundt) kan tas av? Men tør ikke bruke særlig kraft da uten å være sikker. Prøvde å lirke og dra litt forsiktig, men det virker som det sitter fast. prøvde så å skru litt løs den ringen av messing øverst, men da begynte vannet å renne fram, så det kan vel ikke stemme? Så den skrudde jeg fast igjen. Det ble sagt på videoen, at dette kunne gjøres uten å stenge vannet. Bilde: Skjul innhold Du burde alltid skru av vannet når du jobber med ting som dette. Det bruker å være en egen ballofix til både kaldt og varmt vann under kjøkkenbenken, så det burde være fort gjort. En eller annen sånn variant. Om skruen eller håndtaket står i samme rettning som røret så er den åpen, går den tvers over så er den stengt. 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 17:47 Skrevet onsdag kl 17:47 Om du ikke finner en løsning på reparasjon og reservedeler, husk at den koster 429,- så du kan erstatte den. Jeg har kjøpt reservedeler til min Oras over disk for det dobbelte fordi jeg ikke ville vente på postordre. Den nye kranen inneholder også alle reservedelene som kan reparere den gamle, dersom den er lett å demontere. 1 1
RootShell Skrevet onsdag kl 18:19 Skrevet onsdag kl 18:19 (endret) Eg les, jo lenger ned eg jo meir bekymra blei eg. Eg tenker at når rekka av spørsmål er så lang og så ukomplisert så bør igrunn ikkje TS vere borti ei sånn kran i det heile tatt dersom det er i eit forsikra hus. Få tak i fagfolk, eller i det minste en bekjent som har litt meir teknisk innsikt. Beklager at eg er direkte, men det er til alles beste. Edit: kjøp heller ny kran av et anerkjent merke slik at du kan skaffe både skisser og reservedeler. Ei Oras kjøkkenkran den blir knapt utslitt nokon gong. Endret onsdag kl 18:21 av RootShell 1
Delvis Skrevet onsdag kl 20:14 Forfatter Skrevet onsdag kl 20:14 RootShell skrev (1 time siden): Eg les, jo lenger ned eg jo meir bekymra blei eg. Eg tenker at når rekka av spørsmål er så lang og så ukomplisert så bør igrunn ikkje TS vere borti ei sånn kran i det heile tatt dersom det er i eit forsikra hus. Få tak i fagfolk, eller i det minste en bekjent som har litt meir teknisk innsikt. Beklager at eg er direkte, men det er til alles beste. Edit: kjøp heller ny kran av et anerkjent merke slik at du kan skaffe både skisser og reservedeler. Ei Oras kjøkkenkran den blir knapt utslitt nokon gong. Hehe sant nok. Men trenger ikke bekymre deg lenger, har kjøpt ny kran. Var innom Biltema med det ødelagte, og sa det begynte å lekke plutselig. Fikk beskjed det var bare 1 års garanti på dem, og nå var det gått over 1,5 år, så dessverre.. Syns det var litt rart, trodde det var 2 år etter kjøpsloven på alt sånt. Men sa bare ok. så ikke vits å diskutere. Og så har jeg skrudd den opp og og da, så det var sikkert rett nok iallefall.
RootShell Skrevet onsdag kl 20:19 Skrevet onsdag kl 20:19 Delvis skrev (2 minutter siden): Hehe sant nok. Men trenger ikke bekymre deg lenger, har kjøpt ny kran. Var innom Biltema med det ødelagte, og sa det begynte å lekke plutselig. Fikk beskjed det var bare 1 års garanti på dem, og nå var det gått over 1,5 år, så dessverre.. Syns det var litt rart, trodde det var 2 år etter kjøpsloven på alt sånt. Men sa bare ok. så ikke vits å diskutere. Og så har jeg skrudd den opp og og da, så det var sikkert rett nok iallefall. Garanti ja, men ei kjøkkenkran den kunne du nok ha påberopt deg 5års reklamasjonsrett. Meint å vare vesentleg lenger enn 2år.. Håpa eg i alle fall 😅 Men, kor mykje skal du krangle for dessa hundrelappane 😅 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 20:29 Skrevet onsdag kl 20:29 (endret) Jeg måtte faktisk belære et bilverksted om kjøpsloven en gang, de postod at garantien var gått ut på to år gamle bildeler. Jeg fortalte dem om kjøpsloven. Da klarte de likevel å sende regningen til Bosch i stedet for til meg. Endret onsdag kl 23:04 av Mannen med ljåen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå