Gå til innhold

30 km/t sone bør avskaffes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler, og skaper ubalanse ved at de ikke kan lage bedre veier og organisering for der folk ferdes. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mykesider skrev (15 minutter siden):

Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler, og skaper ubalanse ved at de ikke kan lage bedre veier og organisering for der folk ferdes. 

Nei, det er ikke tragisk. Mange steder det er hensiktsmessig som i tette boligstrøk, sentrumsgater, utenfor skoler og barnehager, osv. Jeg kan være enig i at det er enkelte steder det er litt rart at har 30-sone, men stort sett virker det fornuftig. Det som er mer rart er alle stedene som burde hatt 80, men som har 70 eller 60.

onkel_jon skrev (14 minutter siden):

Bare å glede seg hvis mdg får mer makt så blir alle 50 soner til 30 😛 

Mdg er vel eneste partiet som ønsker seg dette, og de har knappe 4 % på meningsmålingene. Tror ikke vi trenger å frykte for dette helt enda.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Iki said:

Burde vel heller innføre enda lavere hastighet flere steder? Maks 15 km/t rundt butikker og slikt.

I praksis har vi allerede dette. Du skal ikke kjøre fortere enn at du kan klare å stoppe for enhver påregnelig hindring. Kjører du på en parkeringsplass så er fotgjengere, biler som rygger eller kjører ut fra parkeringsplasser, løpende unger etc. påregnelige hindringer.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
24 minutes ago, Mykesider said:

Du kaster ut en påstand, uten argumentasjon. Det mest nærliggande er å trekke på skuldrene, og ignirere deg.

• Liker 9
Skrevet
Mykesider skrev (52 minutter siden):

Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler

Haha, hvem er det som har peiling da? Du?

• Liker 6
Skrevet
Mykesider skrev (56 minutter siden):

skaper ubalanse

Har du noen konkrete veistrekninger med 30-sone som ødelegger balansen i trafikkbildet?

• Liker 4
Skrevet

Rett utenfor huset mitt er det 30 sone å det er jeg veldig glad for, både støymessig og ferdselsmessig, så her er jeg vertfall høyst uenig med trådstarter. 30 sonene har absolutt sin plass i svært tettbygde strøk med mye eiendommer som grenser nært til vei. 

• Liker 5
Skrevet
Donkey Kong skrev (1 time siden):

30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet. Dette, i kombinasjon med påbudt bilbelte og bedre biler, medførte drastiske fall i antall drepte i trafikken. Til tross for langt færre biler på veiene døde det 560 personer på norske veier i 1970. I 2025 døde 106.

Men ja, la oss reversere denne utviklingen. La oss samtidig øke promillegrensen opp fra 0,2 til 0,8.

For å være litt djevelens advokat så må du kontrollere for mange flere faktorer hvis du skal konkludere med at lavere fartsgrenser hadde en påvirkning her.

• Liker 1
Skrevet
Donkey Kong skrev (1 time siden):

30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet. Dette, i kombinasjon med påbudt bilbelte og bedre biler, medførte drastiske fall i antall drepte i trafikken. Til tross for langt færre biler på veiene døde det 560 personer på norske veier i 1970. I 2025 døde 106.

Betre bilar har heilt klart gjort trafikken tryggare (for dei som er inne i bilen), men ein skal også ta med at i 1970 var det 1,19 mill registrerte køyretøy mot 5,9 mill i 2025, altså har talet på bilar femdobla seg i same periode. 
Sett opp mot at det i 1970 var 5,2 gangar så mange dødsfall som i dag så er det heilt klart at det har vært stor sikkerheitsmessig effekt av at vi har klart å redusere talet på trafikkdøde med ein like stor faktor som auka talet på køyretøy.

Vil også legge til at dette er talet på norske registrerte køyretøy, så i tillegg til telling frå SSB så er det også ei stor auking i talet på utanlandskregistrerte køyretøy som ruller i Norge, både frå turistar og ikkje minst langtransport frå utlandet.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (55 minutter siden):

For å være litt djevelens advokat så må du kontrollere for mange flere faktorer hvis du skal konkludere med at lavere fartsgrenser hadde en påvirkning her.

Litt uklart hva du ønsker å påpeke. Jeg tenker det er klart at mange faktorer kan påvirke dødsfall i trafikken.

Er det uklart (ikke grunnlag for å "konkludere med") at fartsgrense er en viktig faktor som har hatt påvirkning? Er vel ganske åpenbart det også. Men kan for ordens skyld legge ved en studie som gjelder reduksjon til 30-sone i europeiske byer:

Sitat

"The reduction in the total number of accidents in entire cities ranged from 15-40%, the number of fatal accidents in entire cities from 32-63%"

Endret av Donkey Kong
Skrevet
Mykesider skrev (2 timer siden):

Det trengs også folk som har peiling på økonomi, vi kan ikkje bygge tunnelar og nye vegar alle stadar berre fordi det er vegfagleg best.

Eg har ingen problem med 30-soner, strengt tatt burde nok også 20 km/t innførast som offisiell fartsgrense enkelte stadar.

Eg er likevel einig med deg at det er uheldig at ein velger å sette ned fartsgrensa på enkelte vegar framfor å innføre andre trafikksikringstiltak.
Hovudvegane og særleg europavegane burde ideelt sett være bygde for 60+ km/t fartsgrense. Der hovudvegen går via tettbygd strøk og er nede i både 50, 40 og unntaksvis 30 km/t så burde det være krav om sikringstiltak som kan gjere det forsvarleg å halde litt høgare hastigheit, om nødvendig med gjerder og fysiske skiller mellom veg og fortau.

I byggefelt, skuleområder, og liknande så er det heilt greit å bruke 30 km/t og kanskje også lågare fart som fartsgrense.

Skrevet
Donkey Kong skrev (2 minutter siden):

Ønsker du å påpeke at det er mange faktorer som kan få innvirkning på antall dødsfall/ulykker i trafikken? Er forholdsvis åpenbart det.

Er det uklart at fartsgrense er en viktig faktor? Er vel ganske åpenbart det også. Men kan for ordens skyld legge ved en studie som gjelder 30-sone i europeiske byer.

Tja, hvis det er så åpenbart hvorfor bruker du fallet i antall dødsfall fra 1970 til i dag som et eksempel? Det får stryk fra meg som et argument for 30-sone, for å si det rett ut. Det var derfor jeg påpekte det. Jeg ville mye heller brukt noe som prøver å finne effekten av endring i fartsgrense isolert enn å eksemplifisere det med at dødsfall har falt med 80% over 50 år.

Nei, det er ikke uklart, jeg spiller som sagt djevelens advokat.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Tja, hvis det er så åpenbart hvorfor bruker du fallet i antall dødsfall fra 1970 til i dag som et eksempel? Det får stryk fra meg som et argument for 30-sone, for å si det rett ut

Jeg skrev i første kommentar hvorfor jeg tok utgangspunkt i 70-tallet. forstår ikke hvorfor det var uklart.

Sitat

30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet.

I påfølgende kommentar viste jeg for øvrig til en studie som tar for seg "endring av fartsgrense isolert", og spesifikt 30-sone (som denne tråden handler om).

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...