Mykesider Skrevet 25. august Skrevet 25. august Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler, og skaper ubalanse ved at de ikke kan lage bedre veier og organisering for der folk ferdes.
onkel_jon Skrevet 25. august Skrevet 25. august Bare å glede seg hvis mdg får mer makt så blir alle 50 soner til 30 😛
Populært innlegg Donkey Kong Skrevet 25. august Populært innlegg Skrevet 25. august (endret) 30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet. Dette, i kombinasjon med påbudt bilbelte og bedre biler, medførte drastiske fall i antall drepte i trafikken. Til tross for langt færre biler på veiene døde det 560 personer på norske veier i 1970. I 2025 døde 106. Men ja, la oss reversere denne utviklingen. La oss samtidig øke promillegrensen opp fra 0,2 til 0,8. Endret 25. august av Donkey Kong 19 1 1
sedsberg Skrevet 25. august Skrevet 25. august 30 er da helt kurant der det trengs. Men det er en del strekninger hvor det virker uforståelig. 4
Kajac Skrevet 25. august Skrevet 25. august Mykesider skrev (15 minutter siden): Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler, og skaper ubalanse ved at de ikke kan lage bedre veier og organisering for der folk ferdes. Nei, det er ikke tragisk. Mange steder det er hensiktsmessig som i tette boligstrøk, sentrumsgater, utenfor skoler og barnehager, osv. Jeg kan være enig i at det er enkelte steder det er litt rart at har 30-sone, men stort sett virker det fornuftig. Det som er mer rart er alle stedene som burde hatt 80, men som har 70 eller 60. onkel_jon skrev (14 minutter siden): Bare å glede seg hvis mdg får mer makt så blir alle 50 soner til 30 😛 Mdg er vel eneste partiet som ønsker seg dette, og de har knappe 4 % på meningsmålingene. Tror ikke vi trenger å frykte for dette helt enda. 2
Iki Skrevet 25. august Skrevet 25. august Burde vel heller innføre enda lavere hastighet flere steder? Maks 15 km/t rundt butikker og slikt. 3
sedsberg Skrevet 25. august Skrevet 25. august 1 minute ago, Iki said: Burde vel heller innføre enda lavere hastighet flere steder? Maks 15 km/t rundt butikker og slikt. I praksis har vi allerede dette. Du skal ikke kjøre fortere enn at du kan klare å stoppe for enhver påregnelig hindring. Kjører du på en parkeringsplass så er fotgjengere, biler som rygger eller kjører ut fra parkeringsplasser, løpende unger etc. påregnelige hindringer. 4 2
barfoo Skrevet 25. august Skrevet 25. august 24 minutes ago, Mykesider said: Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler, og skaper ubalanse ved at de ikke kan lage bedre veier og organisering for der folk ferdes. Du kaster ut en påstand, uten argumentasjon. Det mest nærliggande er å trekke på skuldrene, og ignirere deg. 9
frohmage Skrevet 25. august Skrevet 25. august Mykesider skrev (52 minutter siden): Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler Haha, hvem er det som har peiling da? Du? 6
Gavekort Skrevet 25. august Skrevet 25. august Mykesider skrev (56 minutter siden): skaper ubalanse Har du noen konkrete veistrekninger med 30-sone som ødelegger balansen i trafikkbildet? 4
Evil-Duck Skrevet 25. august Skrevet 25. august Rett utenfor huset mitt er det 30 sone å det er jeg veldig glad for, både støymessig og ferdselsmessig, så her er jeg vertfall høyst uenig med trådstarter. 30 sonene har absolutt sin plass i svært tettbygde strøk med mye eiendommer som grenser nært til vei. 5
Nimrad Skrevet 25. august Skrevet 25. august Skjønner ikke at dere gir seriøse svar til et så åpenbart trollinnlegg skrevet i affekt av en besserwisser. 4
Nimrad Skrevet 25. august Skrevet 25. august Donkey Kong skrev (1 time siden): 30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet. Dette, i kombinasjon med påbudt bilbelte og bedre biler, medførte drastiske fall i antall drepte i trafikken. Til tross for langt færre biler på veiene døde det 560 personer på norske veier i 1970. I 2025 døde 106. Men ja, la oss reversere denne utviklingen. La oss samtidig øke promillegrensen opp fra 0,2 til 0,8. For å være litt djevelens advokat så må du kontrollere for mange flere faktorer hvis du skal konkludere med at lavere fartsgrenser hadde en påvirkning her. 1
The Avatar Skrevet 25. august Skrevet 25. august Donkey Kong skrev (1 time siden): 30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet. Dette, i kombinasjon med påbudt bilbelte og bedre biler, medførte drastiske fall i antall drepte i trafikken. Til tross for langt færre biler på veiene døde det 560 personer på norske veier i 1970. I 2025 døde 106. Betre bilar har heilt klart gjort trafikken tryggare (for dei som er inne i bilen), men ein skal også ta med at i 1970 var det 1,19 mill registrerte køyretøy mot 5,9 mill i 2025, altså har talet på bilar femdobla seg i same periode. Sett opp mot at det i 1970 var 5,2 gangar så mange dødsfall som i dag så er det heilt klart at det har vært stor sikkerheitsmessig effekt av at vi har klart å redusere talet på trafikkdøde med ein like stor faktor som auka talet på køyretøy. Vil også legge til at dette er talet på norske registrerte køyretøy, så i tillegg til telling frå SSB så er det også ei stor auking i talet på utanlandskregistrerte køyretøy som ruller i Norge, både frå turistar og ikkje minst langtransport frå utlandet.
Donkey Kong Skrevet 25. august Skrevet 25. august (endret) Nimrad skrev (55 minutter siden): For å være litt djevelens advokat så må du kontrollere for mange flere faktorer hvis du skal konkludere med at lavere fartsgrenser hadde en påvirkning her. Litt uklart hva du ønsker å påpeke. Jeg tenker det er klart at mange faktorer kan påvirke dødsfall i trafikken. Er det uklart (ikke grunnlag for å "konkludere med") at fartsgrense er en viktig faktor som har hatt påvirkning? Er vel ganske åpenbart det også. Men kan for ordens skyld legge ved en studie som gjelder reduksjon til 30-sone i europeiske byer: Sitat "The reduction in the total number of accidents in entire cities ranged from 15-40%, the number of fatal accidents in entire cities from 32-63%" Endret 25. august av Donkey Kong
The Avatar Skrevet 25. august Skrevet 25. august Mykesider skrev (2 timer siden): Det er tragisk at det finnes 30 km/t-soner på veier. De som styrer har ikke peiling på veier og biler, og skaper ubalanse ved at de ikke kan lage bedre veier og organisering for der folk ferdes. Det trengs også folk som har peiling på økonomi, vi kan ikkje bygge tunnelar og nye vegar alle stadar berre fordi det er vegfagleg best. Eg har ingen problem med 30-soner, strengt tatt burde nok også 20 km/t innførast som offisiell fartsgrense enkelte stadar. Eg er likevel einig med deg at det er uheldig at ein velger å sette ned fartsgrensa på enkelte vegar framfor å innføre andre trafikksikringstiltak. Hovudvegane og særleg europavegane burde ideelt sett være bygde for 60+ km/t fartsgrense. Der hovudvegen går via tettbygd strøk og er nede i både 50, 40 og unntaksvis 30 km/t så burde det være krav om sikringstiltak som kan gjere det forsvarleg å halde litt høgare hastigheit, om nødvendig med gjerder og fysiske skiller mellom veg og fortau. I byggefelt, skuleområder, og liknande så er det heilt greit å bruke 30 km/t og kanskje også lågare fart som fartsgrense.
Nimrad Skrevet 25. august Skrevet 25. august Donkey Kong skrev (2 minutter siden): Ønsker du å påpeke at det er mange faktorer som kan få innvirkning på antall dødsfall/ulykker i trafikken? Er forholdsvis åpenbart det. Er det uklart at fartsgrense er en viktig faktor? Er vel ganske åpenbart det også. Men kan for ordens skyld legge ved en studie som gjelder 30-sone i europeiske byer. Tja, hvis det er så åpenbart hvorfor bruker du fallet i antall dødsfall fra 1970 til i dag som et eksempel? Det får stryk fra meg som et argument for 30-sone, for å si det rett ut. Det var derfor jeg påpekte det. Jeg ville mye heller brukt noe som prøver å finne effekten av endring i fartsgrense isolert enn å eksemplifisere det med at dødsfall har falt med 80% over 50 år. Nei, det er ikke uklart, jeg spiller som sagt djevelens advokat.
Donkey Kong Skrevet 25. august Skrevet 25. august (endret) Nimrad skrev (41 minutter siden): Tja, hvis det er så åpenbart hvorfor bruker du fallet i antall dødsfall fra 1970 til i dag som et eksempel? Det får stryk fra meg som et argument for 30-sone, for å si det rett ut Jeg skrev i første kommentar hvorfor jeg tok utgangspunkt i 70-tallet. forstår ikke hvorfor det var uklart. Sitat 30-sonene og øvrige soner utover 50/80 ble gradvis innført på 70-tallet. I påfølgende kommentar viste jeg for øvrig til en studie som tar for seg "endring av fartsgrense isolert", og spesifikt 30-sone (som denne tråden handler om). Endret 25. august av Donkey Kong 1
obygda Skrevet 25. august Skrevet 25. august Sikkert noen som mener vi må skrote alle fartsgrenser.... 1
frohmage Skrevet 25. august Skrevet 25. august (endret) Det er alltid festlig når folk tror de ville gjort så mye bedre jobb enn politikerne. Nå får vi se hvordan det går når "Johnny fra Stovner" faktisk er fungerende statsoverhode. Endret 25. august av frohmage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå