Populært innlegg FrihetensRegn Skrevet 21. august Populært innlegg Skrevet 21. august Karpe har vunnet Fritt Ord prisen for sine sanger, der de blant annet synger om oppfordring til å drepe politikere for eksempel å tenne på ungdomspolitikere i FpU med bensin og skyte Karl I. Hagen. Hadde det vært akseptabelt om noen sang om det samme men man bytter ut FpU med AUF og Hagen med Stoltenberg? Hadde de vunnet pris også? Eller er det bare en side av politikken der det er greit med vold. 15 9 2
ZiggyStar Skrevet 21. august Skrevet 21. august For min del er det greit, å skrenke inn ytringsfrihet til artister syns jeg skal henge høyt. Jeg vet man debatterer heftig i USA om rap-tekstene er en del av forklaringen på enkelte ting i samfunnet som går dårlig med mye skyting og dop. Men har litt problemer med det, fins ekstremt mange rare tekster i sanger, uten at jeg tror folk føler det som et kall til å utføre. Men ja, jeg tviler på AP hadde godtatt det, de virker som de skal ha særbehandling i alt. 5
herzeleid Skrevet 21. august Skrevet 21. august Begrunnelsen er at de "setter ord på erfaringer mange unge med minoritetsbakgrunn bærer på" og det er vel ingen tvil om at dette er en rolle de har fylt og at de har fått svært stort nedslagsfelt. Sånn sett virker jo tildelingen logisk. Så får det heller være at de lager musikk en del helst vil slippe å høre på, med "dype" tekster sen kan rødme av, men sånn er det nå en gang med smak. Den enes genialt er den andres banalt. Og til spørsmålet i åpningsposten; nei du ville antagelig ikke fått noen slik pris (eller vunnet den populariteten) om den politiske slagsiden var snudd, men jeg synes ikke det er et veldig godt argument. Synes for øvrig denne er utrolig treffende (og urovekkende fengende): https://www.nrk.no/video/humor/slik-lages-en-karpe-laat_a0a276b6-be57-4cd2-a0e0-bea5dc13c639 2
Populært innlegg Poppmunn Skrevet 21. august Populært innlegg Skrevet 21. august Det er greit så lenge det er høyresiden. Hadde det vært snakk om Ap eller MDG hadde det blitt anmeldelse. 20 1 1
Populært innlegg FrihetensRegn Skrevet 21. august Forfatter Populært innlegg Skrevet 21. august Poppmunn skrev (39 minutter siden): Det er greit så lenge det er høyresiden. Hadde det vært snakk om Ap eller MDG hadde det blitt anmeldelse. Det er mitt inntrykk også, og jeg kan forstå det til en viss grad med tanke på 22 juli 2011, men man ikke bruke den dagen som en grunn til å bli særbehandlet så lenge etterpå. 11
Philber Desanex Skrevet 21. august Skrevet 21. august Jeg synes prisen er fortjent. Jeg er for ytringsfrihet så jeg tåler at de mobber hvite menn som pusher 50😅 (og vel så det. Til gjengjeld håper jeg Karpe tåler at Espen Eckbo spiller en farget person. Det tror jeg de gjør 6
Tussi Skrevet 21. august Skrevet 21. august ZiggyStar skrev (1 time siden): For min del er det greit, å skrenke inn ytringsfrihet til artister syns jeg skal henge høyt. Jeg vet man debatterer heftig i USA om rap-tekstene er en del av forklaringen på enkelte ting i samfunnet som går dårlig med mye skyting og dop. Men har litt problemer med det, fins ekstremt mange rare tekster i sanger, uten at jeg tror folk føler det som et kall til å utføre. Men ja, jeg tviler på AP hadde godtatt det, de virker som de skal ha særbehandling i alt. Det er ikke snakk om å fjerne ytringsfriheten deres. Men skal slike ytringer belønnes med en pris? Mkndre enn 12 mnd etter drapet på Charlie Kirk? 6
Populært innlegg Smule8o Skrevet 21. august Populært innlegg Skrevet 21. august Og ekstra spesielt skjer det at de får prisen samtidig som det er mye medieoppmerksomhet angående drapstrusler mot Gaute Skjervø (trusler jeg for ordens skyld synes er helt forkastelige). Er det sånn at det er andre regler for Kåre fra Snåsa enn Magdi fra Oslo? 10 2
ZiggyStar Skrevet 21. august Skrevet 21. august 11 minutes ago, Tussi said: Det er ikke snakk om å fjerne ytringsfriheten deres. Men skal slike ytringer belønnes med en pris? Mkndre enn 12 mnd etter drapet på Charlie Kirk? At de skal få en hederspris for det er diskutabelt ja. Spesielt i lys av alle tiradene om kansellering av kommentarfelt og diverse etter at Gaute Skjervø ble hetset. Også vet jeg ikke om slikt språk er direkte årsak til at faktisk folk utøver politisk vold. 5 1
The Avatar Skrevet 21. august Skrevet 21. august Karpe fortener skryt for å gjennom sine tekster gjere politikk og samfunnsproblemer tilgjengeleg for ei gruppe som vanlegvis ikkje er så interessert i samfunnsdebatten. Eg synes likevel at Karpe også representerer ein språkbruk som ikkje er på det saklege og samfunnsbyggande nivået som eg ønsker at ytringsfriheita skal brukast til. Eg har nok eit litt avvikande syn på ytringsfriheit, der er meiner at ytringsfriheita er viktig men at den samtidig bør kunne avgrensast til eit vist saklegheitsnivå. For meg er heile hensikta med ytringsfriheita at vi skal kunne utforske ulike meiningar og gjennom offentleg debatt utvikle samfunnet. Då synes eg det passer seg særdeles dårleg å ytre seg på måtar som ikkje inviterer til motargument. Ytringar som er rein provokasjon kan etter mitt syn være forbode utan at det hindrar yttringsfriheita, ting er meint for å være støy som går utover andres friheit som til dømes å protestere med tilrop mot ei begravelse eller brenning av flagg, kan med fordel være ulovleg. Likeså med oppfordringar til vold. Vi får ikkje ein god samfunnsdebatt som endrer samfunnet til det betre ved å slenge ut kommentarar. At to grupperingar står på kvar side av vegen og roper påstandar til kvarandre, det løyser ingenting. Det blir akkurat som to ungar i barnehagen som roper ja ellet nei mot kvarandre. Det er ingen som endrer meining fra nei til ja etter at den andre har ropt ja mange nok gangar. 2
Føniks Skrevet 21. august Skrevet 21. august (endret) The Avatar skrev (23 minutter siden): Karpe fortener skryt for å gjennom sine tekster gjere politikk og samfunnsproblemer tilgjengeleg for ei gruppe som vanlegvis ikkje er så interessert i samfunnsdebatten. Eg synes likevel at Karpe også representerer ein språkbruk som ikkje er på det saklege og samfunnsbyggande nivået som eg ønsker at ytringsfriheita skal brukast til. Eg har nok eit litt avvikande syn på ytringsfriheit, der er meiner at ytringsfriheita er viktig men at den samtidig bør kunne avgrensast til eit vist saklegheitsnivå. For meg er heile hensikta med ytringsfriheita at vi skal kunne utforske ulike meiningar og gjennom offentleg debatt utvikle samfunnet. Då synes eg det passer seg særdeles dårleg å ytre seg på måtar som ikkje inviterer til motargument. Ytringar som er rein provokasjon kan etter mitt syn være forbode utan at det hindrar yttringsfriheita, ting er meint for å være støy som går utover andres friheit som til dømes å protestere med tilrop mot ei begravelse eller brenning av flagg, kan med fordel være ulovleg. Likeså med oppfordringar til vold. Vi får ikkje ein god samfunnsdebatt som endrer samfunnet til det betre ved å slenge ut kommentarar. At to grupperingar står på kvar side av vegen og roper påstandar til kvarandre, det løyser ingenting. Det blir akkurat som to ungar i barnehagen som roper ja ellet nei mot kvarandre. Det er ingen som endrer meining fra nei til ja etter at den andre har ropt ja mange nok gangar. Du er for sensur, ikke ytringsfrihet. Begge deler er ikke mulig. Endret 21. august av Føniks 9
torbjornen Skrevet 21. august Skrevet 21. august Mi meining er at slike ytringar er ein uting, uansett kva politisk side den kjem frå- eller som blir ramma. Samstundes kjem jo alt an på samanhengen. Det er mange virkemiddel som er akseptert i kunst som kan vere straffbart i andre samanhengar. Eg er litt einig med Avataren. Ytringsfriheita skal famne breitt, men det er samstundes mange ytringar som eg helst hadde sett aldri vart ytra. Brenning av heilage bøker er eit godt eksempel på ytringar som verken skaper forståing eller som overbeviser nokon. Og som ein ropar i skogen får ein svar. 3
Populært innlegg Neptun1 Skrevet 21. august Populært innlegg Skrevet 21. august (endret) FrihetensRegn skrev (På 21.8.2026 den 19.38): Karpe har vunnet Fritt Ord prisen for sine sanger, der de blant annet synger om oppfordring til å drepe politikere for eksempel å tenne på ungdomspolitikere i FpU med bensin og skyte Karl I. Hagen. Hadde det vært akseptabelt om noen sang om det samme men man bytter ut FpU med AUF og Hagen med Stoltenberg? Hadde de vunnet pris også? Eller er det bare en side av politikken der det er greit med vold. Nei. Men norske medier er venstreradikale, og de godkjenner vold mot - ikke bare borgerlig side men t.o.m. små barn. Slik er de. Endret 23. august av Neptun1 9 4 1
Fatninja Skrevet 21. august Skrevet 21. august 2 hours ago, Fibonacci said: Var ihvertfall ganske så fengende
Fibonacci Skrevet 21. august Skrevet 21. august Fatninja skrev (1 minutt siden): Var ihvertfall ganske så fengende En skikkelig schläger! Setter den på titt og ofte. Det ble jo en del oppstandelse da den kom, med drapstrusler mot presidenten og filming utenfor ambassaden... 1
Protoman Skrevet 21. august Skrevet 21. august 39 minutes ago, Føniks said: Du er for sensur, ikke ytringsfrihet. Begge deler er ikke mulig. The Avatar er for ytringsfrihet slik Kim Jong-un er for ytringsfrihet.. Om tekstene handler om å skyte Carl I H eller brenne FPuere vet vi alle at disse to sussebassene ville vært kanselert til helvete om de fra høyresiden sa det samme om APs snøfnugg. Men, om det ikke er direkte oppfordring til vold bør det passere. Dum og dummere bør vi ignorere. Yo! Musikken er ikke min stil, mye av det er pinlig pretensiøst, den bærer et komisk preg av to gutter som fullhjertet tror på de absurde geniærklæringene gjort om dem selv. 2 4
MrL Skrevet 21. august Skrevet 21. august The Avatar skrev (1 time siden): Ytringar som er rein provokasjon kan etter mitt syn være forbode utan at det hindrar yttringsfriheita, ting er meint for å være støy som går utover andres friheit som til dømes å protestere med tilrop mot ei begravelse eller brenning av flagg, kan med fordel være ulovleg. Innlegget ditt er både støy og rein provokasjon, etter mitt mening. Håper du blir arrestert. Det er faktisk helt hjernedødt forslag hvis man er for ytringsfrihet. 1
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 21. august Populært innlegg Skrevet 21. august Venstresiden får bestemme seg. Enten er man mot dette begge veier eller så er man for. Er man for at Karpe får denne prisen for denne type tekst kan man heller ikke sutre om dårlig debattklima og kommentarer Gaute Skjervø har fått. 6 3 3
The Avatar Skrevet 22. august Skrevet 22. august Protoman skrev (2 timer siden): The Avatar er for ytringsfrihet slik Kim Jong-un er for ytringsfrihet.. Om tekstene handler om å skyte Carl I H eller brenne FPuere vet vi alle at disse to sussebassene ville vært kanselert til helvete om de fra høyresiden sa det samme om APs snøfnugg. Eg kan ikkje sjå at politisk side skulle ha betydning, voldelige oppfordringar er like meiningslause ytringar uavhengig av politisk synspunkt. Det å være politikar og være den som seier det velgarane dine tenker, er ein jobb som er viktig for samfunnet og ytringsfriheita. Jobben medfører frå før stor belastning i form av mediaoppmerksomheit og press frå meimingsmotstandarar, og då bør ikkje jobben gjerast enda vanskelegare ved å også gjere jobben fysisk farleg. Eg synes ikkje at ytringsfriheit skal handle om å være så direkte og provoserande som mogleg. Frå før så er ytringsfriheita avgrensa på mange områder, som at hatefulle ytringar eller ytringar som bryt taushetsplikta er ulovlege. Eg ser ingen prinsipiell grunn til at moglegheit for tilsvar på ytringar ikkje skulle kunne være ein viktig del av ytringsfriheita. Heile poenget med å få ytre seg er jo at nokon skal få høyre bodskapet, og då bør eit viktig vern av ytringsfriheita være at ein ikkje berre har rett til å få ytre seg, men at ein også hat rett til å få ytre seg på ein stad eller medium der nokon kan lytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå