Gå til innhold

Microsoft innrømmer at høyreklikk-menyen i Windows 11 er «rotete og treg»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Diskusjon.no skrev (39 minutter siden):

rssImage-7bdd151478c1bd36c8ddf4ff23e517d8.png

Nå lover de store forbedringer og tilpasningsmuligheter.

Les hele artikkelen på Tek.no her

Windows er søppel som brukes til å fiske etter informasjon slik at de kan sende deg reklame og overvåke deg.

Nei. Kutt ut Windows...jo raskere jo bedre. Sky løsningene er også i praksis bot'er som vandrer rundt for å samle inn informasjon. Blir regelrett dårlig når jeg ser hva copilot driver å samler inn av informasjon fra bedriftens nettverk og brukere. Søker jeg opp noe får jeg personlig tilpasset søppel basert på tidligere arbeid. Akkurat som man får meningsløse spørreskjemaer hver gang man handler på nett eller  bor på hotell..Vi hadde det mye bedre før når vi slapp alt dette tidstyveriet og kunne gå videre i livet uten 100 spørsmål om fortiden...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Det at Windows-menyen er "rotete og treg" har jeg påstått de siste 35 år.
De få gangene jeg ymtet om dette opp gjennom årene i diverse debattfelter, så ble Microsoft-fanboysa merkelig hissige, som om jeg hadde urinert på PC'en deres, og de prøvde med alle slags merkelige og usaklige argumenter å overbevise meg om at Windows-menyen var feilfri og helt genial (som f.eks det genialt intuitive at man må til start-menyen for å slå av PC'en).
Så artig at selskapet Microsoft sjøl nå innrømmer at jeg hadde rett hele tiden og at selskapets egne fanboys tok feil.
Dermed kan vi vel si at definisjonen på en Microsoft-fanboy må være en som er mer Microsoft-vennlig enn selskapet Microsoft sjøl er.
Beklager hvis noen føler seg truffet, men historie er historie og kan ikke omskrives.

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Radon Ready said:

Det at Windows-menyen er "rotete og treg" har jeg påstått de siste 35 år.
De få gangene jeg ymtet om dette opp gjennom årene i diverse debattfelter, så ble Microsoft-fanboysa merkelig hissige, som om jeg hadde urinert på PC'en deres, og de prøvde med alle slags merkelige og usaklige argumenter å overbevise meg om at Windows-menyen var feilfri og helt genial.
Så artig at selskapet Microsoft sjøl nå innrømmer at jeg hadde rett hele tiden og at selskapets egne fanboys tok feil.
Dermed kan vi vel si at definisjonen på en Microsoft-fanboy må være en som er mer Microsoft-vennlig enn selskapet Microsoft sjøl er.
Beklager hvis noen føler seg truffet, men historie er historie og kan ikke omskrives.

Ja, 2999 kredpoints over at du hadde rett i 35 år, her viste du dem virkelig altså!

Microsoft klarte nettopp å ødelegge musepekeren etter en oppdatering, så de har nok å hanskes med.

Ser for meg at de kommer til å starte helt på nytt, om ikke denne evige dritifiseringen av Windows stopper, men de stikker jo kjepper i sine egne hjul. 

• Liker 3
Skrevet

Nesten imponerande kor mykje dei har klart å rote det til med Windows.

Om du held inne Shift før du høgreklikker får du forresten opp heile menyen.

Skrevet

I utgangspunktet en god idé å begrense antall alternativer som vises som standard (den menyen kan bli lang som et vondt år), men det burde jo ha vært mulig for brukeren å definere hva som skulle vises. 

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, Brukernavn1984 said:

Imponerende, siden den menyen ble lansert i 2021.

Nei, for det som er enda mer imponerende er at rotete og trege menyer og funksjoner eksisterte i Windows lenge før det.
Det er derfor Microsoft stadig vekk må komme med innrømmelser om diverse tregheter i selskapets middelmådige produkter, som f.eks at filutforskeren er treg, eller som f.eks når Microsoft lager masse ståhei og jubalong rundt det at selskapet tar i bruk metoder for å få Windows like kjapp som erkekonkurrenten, ved å ta i bruk metoder som erkekonkurrenten allerede har brukt i årevis uten å nevne det.
Det var derfor jeg i innlegget mitt hverken måtte eller giddet å omtale høyreklikk-menyen i Windows eksplisitt.

For mange kommer det visst som en overaskelse at både verden og dens artigheter eksisterte lenge før de selv ble født.

Men enda mer imponerende, og ikke minst interessant, er selve årsaken til denne tregheten som gjennomsyrer alle "produktene" som Microsoft spyr ut, noe Windows-sjefen i frustrasjon beskrev allerede for mer enn 20 år siden til Microsoft-sjefen Bill Gates i en fortrolig  e-post som ble en av de mest legendariske e-postene i IT-historien.

Og nesten like legendarisk er da Microsoft i hemmelighet beviselig prøvde å kopiere erkekonkurrenten, men ikke fikk det til, noe jeg både skrev om og dokumenterte her.

Men det merkeligste er den misforståtte og litt naive lojaliteten fanboysa oppviser, for gjennom alle de siste 35 årene har jeg hørt det samme mantraet fra dem, som om mantraet går i arv fra Windowsbruker-far til Windowsbruker-sønn: "bare vent til neste versjon, for da er alt fikset, skal du se"
Blir dere aldri lei av all denne ventingen på noe som ikke kommer?

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, Radon Ready said:

Wall of irrelevant text

Jo, det er faktisk ekstremt imponerende - du må ha en veldig god tidsmaskin. Enten det eller så har du ikke fått med deg at tråden spesifikt handler om kontekstmenyen i Windows 11. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, Brukernavn1984 said:

Jo, det er faktisk ekstremt imponerende - du må ha en veldig god tidsmaskin.

Neida, det er bare det at jeg har en forkjærlighet for å finne årsaker til at ting ikke fungerer slik de burde.
Og når det gjelder årsaken til at mye i Windows var og stadig er som sirup, så må du jo være enig i at Intet kan vel være mer troverdig enn kritikken fra en ekspert, nemlig Windows-sjefen sjøl, slik jeg viste til, ikke sant?
Jeg mener, dette blir jo nesten som å oppdage at den støvsuger-selgereren som du nå har på døra di og som prøver å prakke på deg "verdens beste støvsuger", jaggu er samme fyren som du så i går i setet foran på trikken og som du overhørte telefonsamtalen til, der han sa til kona si at støvsugerne han selger egentlig bare er dritt.
Så hva tror du på?
Det han sa i går til kona si og som det var meningen du ikke skulle høre, eller det han sa direkte til deg i dag?

Enten det eller så har du ikke fått med deg at tråden spesifikt handler om kontekstmenyen i Windows 11. 

Påstanden din faller på egen urimelighet.
Hadde jeg ikke fått med meg det der, så hadde jeg umulig kunne:
1) vise at treg høyreklikk-meny ikke var et unikt fenomen, men heller regelen enn unntaket når det gjelder produkter fra Microsoft
og
2) sette det i en historisk kontekst slik at vi kunne studere årsaken til fenomenet.

Forresten interessant at du synes ekspert-uttalelser om årsaken til fenomenet som omtales i denne tråden, ikke tilhører trådens tema.
Men så er det jo bare så klassisk å slenge ut  "out-of-topic"-kortet i desperasjon når man må lese noe man ikke liker og som slår sprekker i egen forestillingsverden, men som likevel er like pokker så relevant som det er sant.

Den dagen Microsoft lager noe som ikke suger, så er det antakelig en støvsuger.

Endret av Radon Ready
Skrevet
2 hours ago, Radon Ready said:

Enda en wall of random text

"Historisk kontekst" faktisk - jeg ler meg i hjæl. Da burde du kanskje nevnt trådens tema og knyttet det opp mot konteksten - men den gang ei. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
19 hours ago, Brukernavn1984 said:

"Historisk kontekst" faktisk - jeg ler meg i hjæl. Da burde du kanskje nevnt trådens tema og knyttet det opp mot konteksten - men den gang ei. 

Jeg skulle vel neppe trenge å nevne trådens tema all den tid trådens tema er satt av trådstarter, dvs alltid nevnt og godt synlig i det aller første innlegget i denne tråden, ikke sant?
Men du har kanskje for vane å lese tråden bak-fram, dvs anti-kronologisk, og starter med det siste innlegget, og har fremdeles ikke nådd start-innlegget?

Videre trenger man ikke være særlig oppegående for å skjønne at et innlegg (mitt) som omhandler og dokumenterer årsaken til problemet som tas opp i tråden, er relevant for trådens tema.
Sånt er underforstått.
For de av leserne som som aspirerer til kategorien "oppegående", men ikke befinner seg der ennå, så kan jeg opplyse om at begrepet  underforstått er pr def = ting som enhver oppegående intuitivt bør skjønne helt av seg sjøl i kraft av egen erfaring og  kunnskapsgrunnlag, og derfor ikke trenger nevnes.

Hvis du er forvirret over hva som er konteksten i denne tråden, så er det at en viss viktig meny i Windows er treg, noe som Microsoft innrømmer etter altfor lang tid, som vanlig.
Med fare for å gjenta meg sjøl for ørtende gang: satt i en historisk kontekst, som er enda mer interessant, så er det ikke første gangen hverken at noe viktig i Windows er irriterende tregt eller at Microsoft må innrømme det, for sånn har det vært siden kong Harald ble kronet til konge og helt opp til idag.
Man skulle tro at i løpet av hele denne tiden så har Microsoft hatt god tid på seg til å forbedre rælet sitt, men det viser seg å være som å tro på julenissen, noe det virker som overraskende mange Windass-brukere gjør.

Endret av Radon Ready

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...