Martin54 Skrevet 15. august Skrevet 15. august (endret) Jeg kjører en RAV4 plug in hybrid. Den forrige var en Avensis. Mens Avensisen er en av de stilleste bilene jeg har kjørt på motorveien, er RAV4 'n adskillig mer støyende. Støyen i Avensisen var først og fremst mye motorstøy ved gasspådrag. Veistøyen i 90 km/t var minimal. I RAV4 er det tvert om. Motoren hører man nesten ikke, derimot er veistøyen påtrengene jo fortere det går. Jeg har trålet internett om dette og konklusjonen er at de som har investert flere tusen i støydemping melder alle at det ikke er verdt pengene, forbedringene er marginale. Den største forskjellen er rett og slett valg av dekk! Punktum. Jeg byttet derfor standard Dunlop dekkene til Michelin primacy og det hjalp en god del, men synes hjulstøyen fremdeles er altfor høy. Hvis vi ser bort fra og bytte til BMW, som sikkert noen vil foreslå 🙄, tror jeg at det finnes dekk som er enda bedre når det gjelder veistøyen. For eksempel, til tross for at info på internett påstår at vinterdekk støyer mer pga grovt mønster osv, er min erfaring at piggfire dekk ruller mye mer stille enn sommerdekk. Alle jeg snakker med sier det samme. Og da lurer jeg på..hva med helårsdekk som de bruker i utlandet?. De er en mellomting mellom våre sommerdekk og vinterdekk. Er de mer støysvake? Noen som har erfaring? Jeg driter i hvilke egenskaper dekkene ellers har. Jeg driver ikke med "sporty" kjøring. Jeg vil bare høre hva kona sier. Endret 15. august av Martin54
RootShell Skrevet 15. august Skrevet 15. august (endret) Har en Vito på jobb, et forferdelig støynivå. Den hadde også Dunlop dekk, bytta til Nokian og litt smalare meina eg. Dei aller fleste er enig i at det var god hjelp i sjølv om vi såklart ikke tok noko støymåling før og etter. Det vart oppdaga at det var strukturell skade på eit dekk så då bytta vi alle 4 når vi skifta til sommardekk sidan dei var begynt å bli ganske slitt. Har en litt nyare Vito og, den har mindre støy men dei samme elendige Dunlop dekka så den får nok eit sett med Nokian neste gang. Nokian blue ellernoko. Dekk/felg størrelse har mykje å sei. Viss du sammenligna størrelsen på rav og avensis hjul så er en del av forklaringa der. Endret 15. august av RootShell
Martin54 Skrevet 15. august Forfatter Skrevet 15. august (endret) Du har selvsagt rett der. Kona har en BMW i3, den har jo veldig smale hjul. Ingen veistøy overhode. Men med SUV er vi låst til store dekk som bråker no infernalsk. Mulig jeg bytter til en sedan eller stasjonsvogn igjen før jeg hadde tenkt... Endret 15. august av Martin54
RootShell Skrevet 15. august Skrevet 15. august Eg har ein BMW 2-serie, en av få modellar fra BMW som har en vettug dekkdimensjon. 205/55-17. Det fungerar ovveraskande bra, er jo en del støy men det har nok mykje med at det er en veldig kompakt og lett bil til å vere en 7-seter med dieselmotor, automat og firehjulstrekk. Veie rundt 1600kg og er 4.5m lang så verken volum eller vekt gir rom for særlig omfattende støydemping. Motoren bråka noko infernalsk på tomgang, utenom det er det veldig trivelig bil. Og dei smale dekka passa perfekt til den elendige veistandarden her til lands. Nærma seg 400tusen kilometer uten nevneverdige problemer så rett og slett en fantastisk bil.
Dachs33 Skrevet 17. august Skrevet 17. august Martin54 skrev (På 15.8.2026 den 23.19): For eksempel, til tross for at info på internett påstår at vinterdekk støyer mer pga grovt mønster osv, er min erfaring at piggfire dekk ruller mye mer stille enn sommerdekk. Alle jeg snakker med sier det samme. Og da lurer jeg på..hva med helårsdekk som de bruker i utlandet?. De er en mellomting mellom våre sommerdekk og vinterdekk. Er de mer støysvake? Noen som har erfaring? Helårsdekk har en noe hardere gummiblanding enn nordiske piggfrie dekk, og kan oppleves som mer støysvake. Sammenligner du derimot antall desibel mellom ulike dekk, er støynivået fra 67 til 72 db for begge typene. En annen faktor er asfaltblandingen i området du kjører og hvor sporete veibanen er. Er det veldig sporete veibane kommer presset fra dekket mot sideveggen i sporet som gir mer støy. Siden det øverste finere laget er borte vil du ha kontakt med grovere asfalt som gir vibrasjoner. Det er noen partier her hvor jeg bor hvor hjulstøyen blir i nærheten av dårlig hjullager, rett og slett på grunn av dype spor.
Martin54 Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august Sitat Sammenligner du derimot antall desibel mellom ulike dekk, er støynivået fra 67 til 72 db for begge typene. Jo, angitt decibel kan gi en indikasjon på opplevd støy i kupeen. Problemet er at de dataene er utvendige rullestøy. De forteller ikke nødvendigvis hvor mye det bråker innvendig. F.eks, jeg kjøpte først ett sett Falken dekk med angitt 67dB. Det skal være lavt, men etter bytte til Michelin dekk var det betydlig mindre støy på tross av at de er merket 70dB. Sitat En annen faktor er asfaltblandingen Ja det har alt og si. Tester av biler i utlandet på perfekt svart asfalt forteller ofte om svært komfortable biler. Når de kommer til Norge på asfalt iblandet stein for og tåle piggdekk, bråker de som bare helv...
Dachs33 Skrevet 18. august Skrevet 18. august Martin54 skrev (14 minutter siden): Jo, angitt decibel kan gi en indikasjon på opplevd støy i kupeen. Problemet er at de dataene er utvendige rullestøy. De forteller ikke nødvendigvis hvor mye det bråker innvendig. F.eks, jeg kjøpte først ett sett Falken dekk med angitt 67dB. Det skal være lavt, men etter bytte til Michelin dekk var det betydlig mindre støy på tross av at de er merket 70dB. Ja det er sant, jeg koblet det mot 'generell støy' og ikke utvendig.
sedsberg Skrevet 18. august Skrevet 18. august Lydisolering er veldig avhengig av om bilen har støydemping originalt. Jeg hadde en Yaris som hadde så og si null støydemping. Her fikk jeg veldig gode resultater med ganske rimelige asfaltmatter som jeg monterte i alle 4 dørene, bakluka og panser. Samt noe på gulvet foran setene. Tror jeg tok litt på oversiden av hjulbuene også. Der gikk det fra å måtte skrike til sidemann til å faktisk kunne bruke hands-freen i bilen med mikrofonen montert bak rattet.
Mekker`n Skrevet 18. august Skrevet 18. august Selv har jeg en 96mod Hiace Hiclass og når jeg sveiset opp denne ble hele bilen limt sammen og fullstendig støydempet. Da med dyre merke-støydempningsmatter (gatebil premier) med flere lag på alle hjulkasser, gulv, vegger, tak, torpedovegg osv. Den er også understellsbehandlet med svindyr dempeguffe. Den opplevde følelsen er at dette hjalp absolutt ingenting og Hiace er og blir en skranglekasse. Når jeg derimot prøvekjører andre Hiacer så tenker jeg ofte at Hiacen min er faen så smooth å kjøre så det har jo hatt en virkning av noe slag, men man legger ikke merke til det i det daglige. Støy havner litt i samme kategori som trimming. Man blir vant til alt, mye vil ha mer og man blir aldri fornøyd. Når man først har fått OCD på det så er løpet kjørt. Stort sett alle biler man importerer i dag kommer på helårsdekk. Alle helårsdekk har grovt pilmønster og min erfaring er at etter par år så er de beinharde og støyer for mye. Spør du meg så er helårsdekk på ingen måte en god løsning eller verdt et forsøk. Rundt dekkstøy så er det ofte en befrielse å sette på de piggfrie vinterdekkene og da ville jeg nok eller kjørt på dette året rundt. Støy i kjøretøy er ellers et litt fasinerede område og det finnes mye forskning på dette. Hvor man f.eks fjerner en dempe/resonanskloss ved skadereparasjon og plustelig blir alle i baksete bilsyke.
Martin54 Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august (endret) Sitat Lydisolering er veldig avhengig av om bilen har støydemping originalt. Jeg hadde en Yaris som hadde så og si null støydemping. Her fikk jeg veldig gode resultater med ganske rimelige asfaltmatter som jeg monterte i alle 4 dørene, bakluka og panser. Samt noe på gulvet foran setene. Tror jeg tok litt på oversiden av hjulbuene også. Der gikk det fra å måtte skrike til sidemann til å faktisk kunne bruke hands-freen i bilen med mikrofonen montert bak rattet. Sitat Selv har jeg en 96mod Hiace Hiclass og når jeg sveiset opp denne ble hele bilen limt sammen og fullstendig støydempet. Da med dyre merke-støydempningsmatter (gatebil premier) med flere lag på alle hjulkasser, gulv, vegger, tak, torpedovegg osv. Den er også understellsbehandlet med svindyr dempeguffe. Den opplevde følelsen er at dette hjalp absolutt ingenting og Hiace er og blir en skranglekasse. Det er helt riktig. Du får ikke premium BMW komfort, fordi det har med selve kontruksjonen og gjøre. Som Mekker'n sier, det er rett og slett ikke noe vits i og strippe bilen ned til stålet innvendig og bruke ti-tjue tusen kroner på svindyr støyisolering. Dette har jeg litt erfaring med på ett par Avensiser. Jeg la også asfaltmatter + 10mm closed cell i dørene og under gummimattene foran og bak. 10mm closed cell i hjulhusene mot kupeen. I bagasjerommet la jeg 15mm yoga matte med 3mm gummimatte på toppen som jeg skar til. I bakluka fantes det ikke isolasjon, der limte jeg også inn 10mm closed cell matter. Fordelen med closed cell skummatter er at de ikke trekker vann i motsetning til skum og filt matter man kjøper på f.eks Biltema. Materialer for ett par tusen kanskje. Forskjellen på dette og å rive bilen fra hverandre er marginal på vanlige biler. Endret 18. august av Martin54
Hanhijnn Skrevet 18. august Skrevet 18. august Mekker`n skrev (6 minutter siden): Rundt dekkstøy så er det ofte en befrielse å sette på de piggfrie vinterdekkene og da ville jeg nok eller kjørt på dette året rundt. Hvis bilen støyer så mye at man ikke kan kjøre på sommerdekk, så er det bare å kvitte seg med den. Å bruke piggfrie vinterdekk på sommerføre er en særdeles dårlig løsning sikkerhetsmessig den dagen du må nødbremse/unnamanøver. 2
Martin54 Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august Sitat Støy i kjøretøy er ellers et litt fasinerede område og det finnes mye forskning på dette. Hvor man f.eks fjerner en dempe/resonanskloss ved skadereparasjon og plustelig blir alle i baksete bilsyke. Jeg leste også et innlegg på et forum om en som hadde leid en Toyota Auris på tur i USA. Han var sjokkert over hvor stille den var på motorveien. Hjemme i Europa igjen prøvde han en Auris igjen.. den bråkte som bare hælvete. Etter nærmer undersøkelser viste det seg at Aurisen i USA ble produsert med en sub-frame. Der har du vel hele problemet med moderne biler. Understell, dempere og alt er skrudd rett i et selvbærende karosseri. Alt forplanter seg rundt i bilen. På biler fra 50-60 tallet var karosseriet isolert fra ramma på bilen. Det geniale burde vært og innstallere aktiv støydemping i bilene, men jeg har forstått det slik at det er uhyre komplisert i en bilkupe i forhold til høretelefoner.
Martin54 Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august Sitat Hvis bilen støyer så mye at man ikke kan kjøre på sommerdekk, så er det bare å kvitte seg med den. Hvis alle hadde råd til en BMW eller Lexus hadde de ikke vært noe problem. Men nå er det også slik a opplevd støy i bil er veldig inviduelt. Mange skjønner ikke problemet, de fleste gir blaffen.
Svein M Skrevet 18. august Skrevet 18. august En bør sjekke felg og dekk-dimensjon. Stemmer den med bilens originale dimensjon.
Martin54 Skrevet 18. august Forfatter Skrevet 18. august Sitat En bør sjekke felg og dekk-dimensjon. Stemmer den med bilens originale dimensjon. Selvsagt. Det andre en bør gjøre er å gå ned en dimensjon hvis du kan. Jeg kjøpte både RAV4 og Avensis i Executive utgaver. De bruker større felger, mindre gummi. Jeg bytta med en gang til standard felg på begge. Det er kanskje det viktigste du gjør mht støy.
Hanhijnn Skrevet 19. august Skrevet 19. august Martin54 skrev (15 timer siden): Hvis alle hadde råd til en BMW eller Lexus hadde de ikke vært noe problem. Men nå er det også slik a opplevd støy i bil er veldig inviduelt. Mange skjønner ikke problemet, de fleste gir blaffen. Jeg hadde en kollega med i Tesla'en en tur i sommer. "Jøss, så stille det er her" sa han. Mye stillere enn i hans bil. Han kjører en Toyota BZ4X (elns).
Martin54 Skrevet 19. august Forfatter Skrevet 19. august Sitat Jeg hadde en kollega med i Tesla'en en tur i sommer. "Jøss, så stille det er her" sa han. Mye stillere enn i hans bil. Han kjører en Toyota BZ4X Tror jeg på.. Toyota har aldri brydd seg om støydemping i budjsettbilene sine. Prøvekjørte derimot en Lexus RZ, utrolig stille på veien.
Hanhijnn Skrevet 19. august Skrevet 19. august Martin54 skrev (28 minutter siden): Tror jeg på.. Toyota har aldri brydd seg om støydemping i budjsettbilene sine. Prøvekjørte derimot en Lexus RZ, utrolig stille på veien. Ja, har sittet på i den nye Lexus SUV'en noen ganger. Den er også veldig stille på veien. Og det er "klonen" til BX4X, husker ikke hva Lexus'en heter.
kremt Skrevet 19. august Skrevet 19. august RZ300 eller RZ450. Hørte med en som byttet fra 3-serie til tesla 3, ble mye mer støy i høy fart, særlig ca 120 kmt.
Hanhijnn Skrevet 19. august Skrevet 19. august kremt skrev (1 time siden): RZ300 eller RZ450. Ja en av de to er det nok. kremt skrev (1 time siden): Hørte med en som byttet fra 3-serie til tesla 3, ble mye mer støy i høy fart, særlig ca 120 kmt. Det er en safety feature. Senk farta! 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå