Novice99 Skrevet 15. august Skrevet 15. august Nå skal også ChatGPT belemres med reklamevideoer….var jo for godt til å være sant at de skulle motstå fristelsen. Har du Free og Go må du snart tåle Kiwi og trivago reklame før ChatGPT svarer deg. Øvrige, og dyrere abonnement er, foreløpig, unntatt fra reklame. Vil dette påvirke din bruk av ChatGPT ? Oppgradere for å slippe reklame? Eller bare bite i det sure eplet å tåle enda en arena forurenset av samme reklame du blir pådyttet over alt ellers ? 1
vortex Skrevet 15. august Skrevet 15. august Jeg sluttet å bruke Copilot rimelig kjapt fordi den serverte meg reklame, spesielt når jeg spurte om elektronikk spørsmål så kom det reklamelinker til norske nettbutikker. Bruker ikke noe særlig ChatGPT, men dette gir meg bare enda en god grunn til å ikke bruke tjenesten. Lever helt fint uten AI chatbots
OC-Freak Skrevet 15. august Skrevet 15. august vortex skrev (32 minutter siden): Lever helt fint uten AI chatbots Samme her, så ingen forskjell for meg. 2
TheKims Skrevet 15. august Skrevet 15. august Koster enorme summer å drifte ChatGPT, så kom ikke akkurat som noe overraskelse at man blir servert reklame. Det er fint lite jeg bruker ChatGPT til, så de få gangene jeg bruker det så skal jeg nok tåle litt reklame.
Kajac Skrevet 15. august Skrevet 15. august Enda en grunn til å ikke bruke AI. Jeg blir dessverre "tvunget" til å bruke/forholde meg til det på jobben, men hjemme bruker jeg heller hjernen min. 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. august Skrevet 15. august Abonnerer allerede på Plus så det påvirker ikke meg. Bruker ChatGPT til svært mye, alt fra å sette opp min Home Assistant bedre (mye YAML og Python-koding) til å lage spillelister i Spotify. Bilderedigering, generelle spørsmål osv. Det er nok det abonnementet jeg får mest tilbake for føler jeg. Neste større prosjekt er å lage ny styring til en dual axis solar tracker, med en Waveshare ESP32. Det blir spennende, og absolutt ikke noe jeg hadde fikset på egenhånd 2
Complexity Skrevet 15. august Skrevet 15. august Som nevnt er det neppe billig å hoste en så råbra tjeneste som ChatGPT er. Men man kan jo alltids hoste sin egen AI tjeneste og slippe reklame. Jeg installerte noe greier på en Raspberry Pi 5 for en stund siden. Vesentlig tregere enn ChatGPT men helt gratis og lokalt hjemme.
flamethower1234 Skrevet 16. august Skrevet 16. august Complexity skrev (11 timer siden): Som nevnt er det neppe billig å hoste en så råbra tjeneste som ChatGPT er. Men man kan jo alltids hoste sin egen AI tjeneste og slippe reklame. Jeg installerte noe greier på en Raspberry Pi 5 for en stund siden. Vesentlig tregere enn ChatGPT men helt gratis og lokalt hjemme. Interessant. Kan du utdype litt?
Complexity Skrevet 16. august Skrevet 16. august (endret) 15 minutes ago, flamethower1234 said: Interessant. Kan du utdype litt? Benyttet chatGPT til å hjelpe meg med oppsettet. Brukte llama. Men det er utrolig tregt å la en Raspberry pi handtere alt. Vi snakker kansje 3-5 ord i sekundet på chat 😅 Men ser nå at det virker å være OpenClaw som er tingen. Kansje jeg må teste det. Der kan man kjøre det meste lokalt men selve regnekraften hentes fra skyen. Usikker om det er helt gratis da. Endret 16. august av Complexity
RootShell Skrevet 16. august Skrevet 16. august Eg har ChatGPT Go, bruka det veldig mykje til koding og anna IT relatert. Der er det eit uvurderlig verktøy. Eg vil faktisk påstå at det er svært bra til å generere kode forutsatt at mottakeren kan stille dei rette spørsmåla og feilsøke litt på egenhånd. Eg har laga fleire svært nyttige program til egen/intern bruk. Har også installert Ollama på pc'en, der køyrer det på grafikkortet RTX 4070 og det går veldig raskt. Akkurat no bruka eg det til å utvikle eit program som kan klassifisere bilder og hente ut tekst fra bilder på en meir perfeksjonert måte enn det som er å finne andre plassar. Vurdera også å la Ollama overta for ChatGPT men foreløpig så er det for få timar i døgnet til å gjere alt eg har lyst til å gjere 😅
flamethower1234 Skrevet 16. august Skrevet 16. august Complexity skrev (3 timer siden): Benyttet chatGPT til å hjelpe meg med oppsettet. Brukte llama. Men det er utrolig tregt å la en Raspberry pi handtere alt. Vi snakker kansje 3-5 ord i sekundet på chat 😅 Men ser nå at det virker å være OpenClaw som er tingen. Kansje jeg må teste det. Der kan man kjøre det meste lokalt men selve regnekraften hentes fra skyen. Usikker om det er helt gratis da. Kjør på! Gjerne lag en egen tråd om det.
Wheeljack Skrevet 16. august Skrevet 16. august (endret) Litt interessant hvordan reklame har forandra seg fra å "eksponere produktet slik at inntekt kommer via kjøp" til "forpeste tjenster slik at inntekten kommer fra folk som vil slippe å se reklame" Endret 16. august av Wheeljack 2 1
flamethower1234 Skrevet 16. august Skrevet 16. august RootShell skrev (5 timer siden): Eg har ChatGPT Go, bruka det veldig mykje til koding og anna IT relatert. Der er det eit uvurderlig verktøy. Eg vil faktisk påstå at det er svært bra til å generere kode forutsatt at mottakeren kan stille dei rette spørsmåla og feilsøke litt på egenhånd. Eg har laga fleire svært nyttige program til egen/intern bruk. Har også installert Ollama på pc'en, der køyrer det på grafikkortet RTX 4070 og det går veldig raskt. Akkurat no bruka eg det til å utvikle eit program som kan klassifisere bilder og hente ut tekst fra bilder på en meir perfeksjonert måte enn det som er å finne andre plassar. Vurdera også å la Ollama overta for ChatGPT men foreløpig så er det for få timar i døgnet til å gjere alt eg har lyst til å gjere 😅 Hvordan setup har du?
PosteMonopolet Skrevet 16. august Skrevet 16. august (endret) Jeg visste at disse KI-greiene kom til å bli drittifisert på same måte som Facebook & co. I begynnelsen leverer dem god gratis tjeneste for å gjøre flest mulig folk avhengige, deretter blir de dyrere og dårligere for å melke de som er avhengige. Jeg har for lengst kuttet ut Chat GPT fordi jeg skjønner at i fremtiden blir dette noe herk akkurat som de store SoMe selskapene er i dag. Endret 16. august av PosteMonopolet 1
RootShell Skrevet 16. august Skrevet 16. august flamethower1234 skrev (3 timer siden): Hvordan setup har du? Ollama på pc er veldig enkelt, det finst eit program du installera på pc'en uten noko mikkmakk. Klart til bruk på kort tid. Så kan du åpne for tilgang fra nettverket slik at andre system kan bruke AI'en. Veldig greitt, sidan ein typisk server ikkje har dedikert grafikk til å køyre AI på. Eg brukar stort sett Lenovo slim desktop til server for alt mulig rart (proxmox i grunnen, så kan det køyre alt mulig slags virtuelle datamaskiner, containera osv) Til foto har eg tatt i bruk PhotoPrism, det er der eg skal utvide slik at eg kan gjere alt av tekst i eit bilde søkbart. Eg har så ekstremt mykje bilder av jobbgreier. Og det er vanskelig å finne igjen ting, men målet er at med å kunne søke på innhold, heilt ned til teksten som står på printkort, kablar, kontakter osv. kan gjere bilder litt meir nyttig. PhotoPrism støtta AI med Ollama allerede, men eg var ikkje fornøgd med resultatet så spurte chatgpt om hjelp og så balla det på seg noko enormt så eg ser korleis eg vil ha det, korleis løyse det og gjere det brukbart men det er ikkje eit prosjekt som kjem til å bli ferdig dei første vekene 😅 litt for omfattende.
Fibonacci Skrevet 17. august Skrevet 17. august Det var uunngåelig at de må begynne å faktisk tjene penger. Til nå har desse KI-satsingene vært et gigantisk pengesluk med håp om at de sikkert kommer til å tjene penger på et vis en gang.
disk Skrevet 18. august Skrevet 18. august Er det mulig å installere en lokal KI, som er fokusert til kun 1 ting, som for eksempel matlaging? Ville den krevd mindre ressurser når det er snevret inn? 1
RootShell Skrevet 18. august Skrevet 18. august disk skrev (28 minutter siden): Er det mulig å installere en lokal KI, som er fokusert til kun 1 ting, som for eksempel matlaging? Ville den krevd mindre ressurser når det er snevret inn? Ikkje eit tema eg har satt meg inn i, men det finst enormt mange ulike KI modellar. Slik eg har fårstått det så er ein KI modell egentlig berre eit enormt stort datasett som er brukt til å lære opp modellen. Så det gjeld å søke etter en modell som er egna til formålet. Når det er sagt så er matlaging ein meir abstrakt kunst sammenligna med programkode som lignar meir på matte der reglane er kjente og konsise sammenligna med abstrakte ting. Dersom det ikkje er litt ordna former så er mi erfaring at KI veldig raskt startar å servere tilbakemeldingar som er pompøse og der antall ord virkar å vere viktigare enn innholdet (god politiker). Samt at den er ufatteleg flink til å finne på ting, og hallusinere. Dersom du gir den veldig spesifikke arbeidsoppgåver så startar den plutselig å fortelle deg om alt som ikkje stemmer med oppgåvene den har fått i staden for å fortelle deg det som er viktig. Men, det er berre å installere det på pc'en og sette i gang, det er gjort på få minutt egentlig å få en KI opp å gå lokalt, men avhengig av kva modell du velge så er det ganske store datamengder å laste ned. Så er det veldig bra med å ha eit litt moderne grafikkort, helst fra Nvidia (eller i alle fall med Nvidia sin GPU) og jo meir VRAM jo bedre. Grunnen er enkel, VRAM i grafikkortet er ekstremt raskt, har en heftig motorveg til prosessoren i skjermkortet. Så den lastar heile KI modellen inn i VRAM og då kan den jobbe veldig raskt. Har du for lite VRAM så må delar av modellen vere i RAM og du mistar vanvittig mykje prosesseringskraft. Så du må velge en KI modell som det er plass til i VRAM med litt margin. Spør ChatGPT eller Claude/Copilot om hjelp til å komme i gang, du får servert alt du treng av kommandoar og alle feilmeldingar du får på vegen kopiera du rett tilbake til KI så hjelpe den deg vidare. Programmeringsyrket er eit av dei områda eg ser som er i størst endring pga. KI, eg veit ikkje om nokon som driv med slikt som ikkje brukar KI rett og slett fordi du har ikkje sjanse i h*** til å jobbe like effektivt uten. I tillegg så er det vokst så mykje med ulike språk og ditt og datt at om du skal lese deg opp på det så er det utdatert før du er ferdig å lese og du hugsar heller ikkje meir enn en brøkdel alikavel. (Ikkje at det ikkje gir meining å kunne kode, å kunne lese en kode og meir eller mindre forstå kva som foregår vil eg sei er ei forutsetning for å kunne fortelje KI at den har gjort feil, og peike på kor du trur feilen er). Så er det viktig å ikkje berre kopiere og lime inn alt du får, men faktisk lese litt gjennom å prøve å forstå. På den måten lærer du sakte men sikkert, og det du ikkje forstår det forklarar KI deg på en forståelig måte.
Novice99 Skrevet 19. august Forfatter Skrevet 19. august RootShell skrev (På 16.8.2026 den 11.23): Eg har ChatGPT Go, bruka det veldig mykje til koding og anna IT relatert. Der er det eit uvurderlig verktøy. Eg vil faktisk påstå at det er svært bra til å generere kode forutsatt at mottakeren kan stille dei rette spørsmåla og feilsøke litt på egenhånd. Eg har laga fleire svært nyttige program til egen/intern bruk. Har også installert Ollama på pc'en, der køyrer det på grafikkortet RTX 4070 og det går veldig raskt. Akkurat no bruka eg det til å utvikle eit program som kan klassifisere bilder og hente ut tekst fra bilder på en meir perfeksjonert måte enn det som er å finne andre plassar. Vurdera også å la Ollama overta for ChatGPT men foreløpig så er det for få timar i døgnet til å gjere alt eg har lyst til å gjere 😅 Vil du oppgradere når Go får reklame ?
RootShell Skrevet 19. august Skrevet 19. august Novice99 skrev (37 minutter siden): Vil du oppgradere når Go får reklame ? Sannsynlegvis ikkje, ref. den siste avsnitt. Kan heller ha det lokalt om det fungerar tilnærma like greitt.Prisen kjem sannsynlegvis til å bli såpass høg at eg heller kan bruke dei pengane på å vedlikeholde eget IT utstyr og evt. oppgradere det. Det kokar såklart litt ned til kva AI modellar ein får laste ned gratis. Om dei er mykje dårlegare enn det ein får ved å betale løpande abbonement så blir resultatet kanskje anleis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå