Gå til innhold

når privatøkonomi ikke går rundt

Gjest 12da0...07a

Anbefalte innlegg

Gjest 12da0...07a
Skrevet

Hvem henvender man seg til? handler det kun om å selge bilen og få vekk boliglån?

Anonymous poster hash: 12da0...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du lever over evne må du henvende deg til deg selv. NAV tilbyr gratis økonomisk rådgivning.

Du må selge, i ytterste konsekvens også huset.

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med NAV: https://www.nav.no/okonomi-gjeld

Kva som er løysinga for deg kjem heilt ann på din situasjon, men for dei fleste så handlar det om å kutte utgifter som til dømes ved å selge bilen. Å selge bilen vil ikkje være eit godt tiltak om det er nettopp bilen din som gjer deg i stand til å behalde jobben din.

Det er også stor forskjell alt etter kva som er grunnen til at du ikkje får betalt rekningane dine. Er det at du har eit for høgt forbruk? Er det at du har for låg lønn i forhold til levekostnadar? Eller er det andre grunnar?
Om problemet er låg lønn så finnes det ordningar med bustøtte frå NAV for å kompansere for høge buutgifter.

• Liker 4
Gjest 33b1d...7ff
Skrevet
^fmj skrev (32 minutter siden):

Du må selge, i ytterste konsekvens også huset.

Sykt det der. Man må selge huset som koster 10.000,- å eie i måneden, og tvinges til å leie for 12.000,- månden for å få hjelp (Kostnader kun ett eksempel).

Anonymous poster hash: 33b1d...7ff

Skrevet
Gjest 33b1d...7ff skrev (33 minutter siden):

Sykt det der. Man må selge huset som koster 10.000,- å eie i måneden, og tvinges til å leie for 12.000,- månden for å få hjelp (Kostnader kun ett eksempel).

Ofte vil dei reelle kostnadane med å eige hus være lagt høgare. I tillegg til lånekostnadar på huset så kostar det også med vedlikehald og forsikring av huset. Som leigetakar så betalar du huseigaren for å bedrive vedlikehald.

Den viktigaste grunnen til at man blir nødt til å selge bustaden sjølv om det er dyrare å leige er at ved å selge bustaden så frigjer du mykje kapital som kan brukast til å få deg på rett kurs igjen.
Har du ei leilegheit som kostar deg 10 000 kr i måneden, men som har ein restverdi etter salg og avslutting av boliglånet på f.eks. 200 000 kr, så medfører det at du kan leige tilsvarande leilegheit til 12 000 kr i måneden i meir enn 8 år før det blir dyrare å være leigetakar, på disse 8 åra så kan det skje ganske mykje med leilegheita som totalt sett hadde gjort det billegare å være på leigemarkedet.

• Liker 3
Gjest 12da0...07a
Skrevet
Gjest 33b1d...7ff skrev (1 time siden):

i mitt tilfelle så frigjør jeg lånet bort siden jeg ikke er gift lenger. 

Men jeg har flyttet til et sted som er langt fra jobben min, og jeg har pendlet hver dag i 2 måneder. Jeg innser at jeg må flytte nærmere jobben. 

Men bilen tar mye penger i måneden nå. Dermed ser jeg den eneste løsningen som å selge bilen, selv med tap. Men jeg må låne penger for å dekke lånet hos banken der billånet er.  

Skrevet
Gjest 12da0...07a skrev (3 timer siden):

Hvem henvender man seg til? handler det kun om å selge bilen og få vekk boliglån?

Ærlig spørsmål: Hvem sitt ansvar mener du dette er?

Ingen kommer for å redde deg, men hvor mye minus i måneden er det snakk om? Du kan ta på deg ekstrajobber om det er krise, for å få inn litt ekstra penger i måneden - flere som må det.

Skrevet (endret)

En må prøve å finne en løsning.

Om du eier hus, sjekk om boliglånet er på så lang nedbetalingstid som mulig.

Om du bor langt unna jobben er det mulig å bo nærmere. Betyr dette å selge hus?

Om bilen er for dyr å eie, er det mulig å gjøre det billigere.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Gjest 12da0...07a skrev (6 timer siden):

Hvem henvender man seg til?

Foreldrene dine (hvis dem fortsatt lever). Forklar den økonomiske situasjonen og spør om du kan få forskudd på arv.

Endret av PosteMonopolet
Skrevet

De måtene jeg ser det er lettest å hente seg inn biintekter fra er Luado, Getaround, Hygglo, sanking av frukt, bær, urter og sopp samt å benytte meg av løsninger der man kan hente ting gratis som kan selges videre om det blir pusset opp lett osv. Om man kan leie ut litt verktøy og annet, en seng osv så kan man fort hente en liten inntekt på kanskje 20 000 med litt aktiv forvaltning. Så ikke nøl med å se rundt deg etter ting du kan selge, leie ut, kunnskap du kan dele med andre osv.

• Liker 1
Skrevet
Gjest 12da0...07a skrev (På 10.8.2026 den 11.19):

i mitt tilfelle så frigjør jeg lånet bort siden jeg ikke er gift lenger. 

Men jeg har flyttet til et sted som er langt fra jobben min, og jeg har pendlet hver dag i 2 måneder. Jeg innser at jeg må flytte nærmere jobben. 

Men bilen tar mye penger i måneden nå. Dermed ser jeg den eneste løsningen som å selge bilen, selv med tap. Men jeg må låne penger for å dekke lånet hos banken der billånet er.  

Det beste er å flytte så nærme jobben at du kan klare deg helt uten bil. Hvis du er avhengig av bil til andre ting er det nest beste å flytte så nærme jobben at du klarer deg med en elektrisk bil med lav rekkevidde, f.eks. en Leaf eller er e-golf. Sjekk om du får lade på jobben.

Skrevet

Det beste er om du klarer å løyse det på eiga hand. Då treng du ikkje hjelp frå eksterne, kjenner på meistring og lærer mykje samtidig. Kanskje ikkje mogleg i alle tilfeller, men for mange kan mykje løysast på den måten.

Det ser ut som du har fast jobb, som er ein god start. Om du skal få hjelp her inne bør du legge ut litt meir informasjon om tilstanden. Arbeidssituasjon, busituasjon, lån/gjeld, inntekter og utgifter kvar mnd.

Gjest 12da0...07a
Skrevet
Johan Kontant skrev (3 timer siden):

Det beste er å flytte så nærme jobben at du kan klare deg helt uten bil. Hvis du er avhengig av bil til andre ting er det nest beste å flytte så nærme jobben at du klarer deg med en elektrisk bil med lav rekkevidde, f.eks. en Leaf eller er e-golf. Sjekk om du får lade på jobben.

Ja, jeg ser det som en viktig løsning. 

Dessuten ønsker jeg å selge bilen med tap. 

Så trenger jeg å få samlet små lånene til et ett, mulig inkludere lånekasse gjelden også. 

Da har jeg 800 000 kroner i forbrukslån.

Skrevet

Du kan også gi blankt faen, ta så mye kredittkort gjeld/gjeld som mulig for deretter å gå konkurs.

Man kommer under gjeldsordning, men fremtidig arv osv. kan forsvinne. Dette gjelder særlig uføre og de som ikke har mulighet til å opparbeide seg noe. Gjelder deg kun og selge bilen og samle smålån er det ikke lønnsomt. Dersom du selger husvære med tap kan dette være veien å gå.

Skrevet
Trulss skrev (36 minutter siden):

Du kan også gi blankt faen, ta så mye kredittkort gjeld/gjeld som mulig for deretter å gå konkurs.

Man kommer under gjeldsordning,
men fremtidig arv osv. kan forsvinne. Dette gjelder særlig uføre og de som ikke har mulighet til å opparbeide seg noe. Gjelder deg kun og selge bilen og samle smålån er det ikke lønnsomt. Dersom du selger husvære med tap kan dette være veien å gå.

Dette er et ekstremt dårlig tips. Man får heller ikke gjeldsordning for nyopprettet gjeld, eller hvis man bevisst har gått inn for denne ordningen for å "skade" kreditorene. 

• Liker 7
Skrevet
leticia skrev (15 minutter siden):

Dette er et ekstremt dårlig tips. Man får heller ikke gjeldsordning for nyopprettet gjeld, eller hvis man bevisst har gått inn for denne ordningen for å "skade" kreditorene. 

Man kan godt la gjelden bli gammel. Poenget er at man fint lever under SIFO-budsjettet, og at man som uføre eller lavtlønnet som regel ikke kommer til å gå over dette budsjettet. Ergo har man ikke tapt/forsaket noe som helst da det ikke gis mulighet til lønnstekk innenfor dette budsjettet.

Skrevet
Trulss skrev (11 minutter siden):

Man kan godt la gjelden bli gammel. Poenget er at man fint lever under SIFO-budsjettet, og at man som uføre eller lavtlønnet som regel ikke kommer til å gå over dette budsjettet. Ergo har man ikke tapt/forsaket noe som helst da det ikke gis mulighet til lønnstekk innenfor dette budsjettet.

Uansett en dårlig holdning å ha. Jeg syns at man bør gjøre opp for seg, selv om det tar lengre tid enn de 5 årene man har mulighet til å få gjeldsordning. (jeg er litt motstander av gjeldsordning). 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Uansett en dårlig holdning å ha. Jeg syns at man bør gjøre opp for seg, selv om det tar lengre tid enn de 5 årene man har mulighet til å få gjeldsordning. (jeg er litt motstander av gjeldsordning). 

Jeg har dessverre for mye penger til å komme inn under ordningen. Men hadde jeg hadde levd som en konge om jeg hadde hatt mulighet, og grepet sjansen umiddelbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...