Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Min tante "rømmer" fra hjemmet sitt - hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min aldrende mor har havnet i en litt lei situasjon nå. Søsteren hennes er på vei til å bli dement, men fordi hun fortsatt har 2 armer og bein, så blir hu ikke tatt inn i omsorgsbolig. På ca. 1 år har hu, som følge av flere tiårs alkomisbruk, så har hennes allmenntilstand gått drastisk ned. Og det her året, så har hu også begynt å ferdes ut på eventyr av seg selv, men det har begynt å skje hyppig i sommer. Verst er det at hu har begynt å komme på besøk til mamma midt på natta og andre random tidspunkt. Og mamma har ikke bil lenger, så hu får ikke kjørt hu hjem heller...

Tanta mi er nemlig under hjemmetjenesten/hjemmesykepleier. De er hos tanta mi en del ganger i løpet av dagen, kvelden og natta. Vi (jeg og vergen hennes) har søkt om alt fra dagsenter, gps, TT-kort også leverer jeg inn omsorgsboligsøknaden i morgen. Problemet er at hu føler seg rett og slett utrygg hjemme hos seg selv. Det har hu sagt til meg. Ofte når jeg er på besøk, så begynner hu plutselig å prate med noen som ikke er der, også drar hu ut å ser om det er noen som kommer for å hente henne... Hu er 76 år, men bor fortsatt hjemme, men er i dårlig fysisk form. Bare den siste uken, så har jeg funnet hu på vei til plasser hu brukte å dra til i sine yngre dager ved 4 anledninger. Hu drar på besøk til naboene midt på natta, banker og roper om å bli sluppet inn. Når jeg finner henne på tur et sted, så sier hu at hu har blitt kastet ut hjemmefra av de andre som bor der. Hu bor alene.

Men, nå i helgen opplevd mamma det at når tanta mi hadde turet til henne, så har vi fått beskjed om å ringe hjemmesykepleier om at hu nå er hos mamma. Men når hu ringte hjemmesykepleier, så ble hu møtt av en kald skulder der hjemmesykepleier mente at det er ikke deres ansvar å få tanta mi hjem. Det må hu selv ordne opp i. Det synes jeg var veldig pussig når vi har fått et helt annet svar tidligere om hva vi bør gjøre. Jeg er bortreist til midten av uken, så jeg fikk en kamerat til å kjøre hu hjem igjen.

Spørsmålet mitt er: HVEM er det som egentlig har ansvaret for å få tante hjem når hu "rømmer" hjemmefra? Er det jeg som er nærmeste pårørende? Hjemmesykepleier? Vergen til tante? Politiet? ... Jeg spør fordi jeg skal på 1-ukers ferie i slutten av mnd., og hva skjer da dersom tante kommer på besøk til mamma? Mamma har for øvrig ingen annen ansvar ovenfor tante annet enn at hu er søsteren hennes. Jeg er den som gjør mesteparten av tingene for tanta mi, sammen med vergen som gjør sine (myndige) ting for tante.

Jeg og vergen snakket om dette, og vergen sier til meg at hu har ingen ansvar å kjøre tante hjem, med mindre hu ser henne på veien gå for seg selv. Så ja, hvem er det da som skal få hu hjem dersom tante igjen kommer til mamma? Der hvor mamma bor, er for øvrig barndomshjemmet til tante... Tante er ikke aggressiv, men hu har selektiv hørsel, så hu hører veldig dårlig.

Vi har som nevnt søkt om omsorgsplass da vinter er i anmarsj her i nord, og en kan jo bare tenke seg til skrekkscenarioet når hu blir å vandre ut i -30C og kaldere..........

Jeg håper noen her kan komme med råd og tips om hva jeg kan og bør gjøre i denne saken.

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kynisk som eg er så tenker eg at det er naturen sin måte å ordne opp, det høyrest som litt meir enn "på vei til" å bli dement. Et godt stykke, og det blir verre. Mykje verre.

Så det beste som kan skje er at livet endar, før alt av verdighet er heilt blåst.

Beklager, men sånn er livet. Har hatt slektningar med demens og det er ingen bedre løysing enn at livet stoppar. Det er en stor lettelse den dagen vedkommande endeleg får kvile.

• Hjerte 1
Skrevet

Dette er et spørsmål om omsorgsnivå, og dette ansvaret er det kommunen som har. 

Dere kan kontakte fastlegen og høre om han/hun kan gjøre et hjemmebesøk for å ta en vurdering, slik at man kan fremskynde denne prosessen, men dette høres jo ut som haster veldig mye. Hun kan jo forkomme når som helst når hun oppsøker steder uten evne til å ivareta egen velferd.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...